بازدید 5596

چشم‌انداز فناوری اطلاعات در سال ۲۰۴۵

کد خبر: ۵۷۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰ 07 April 2016
کمیته پدافند غیرعامل قوه مقننه سازمان دارپا (DARPA) وظیفه‌ بررسی و گسترش فناوری‌های نظامی آینده کشور امریکا را بر عهده دارد.

این سازمان، به‌صورت هم‌زمان، بر روی توسعه انواع هوش مصنوعی و سربازهای رباتیکی که توانایی فهم و ترجمه‌ زبان انسان را دارند،  پژوهش می‌کند. دارپا به‌تازگی، در گزارشی، افق خود را برای سال ۲۰۴۵ اعلام کرده است.

 پام ملروی (Pam Melroy)، مهندس هوا - فضا، فضانورد سابق و معاون مدیر بخش تاکتیک‌های فناوری دارپا، درباره پهپادهای در حال توسعه این سازمان، صحبت کرد.

براساس گفته‌های ملروی، پهپادهای نظامی امریکا، با کمک پروژه پهپاد ناپدیدشونده، به شبح‌هایی در آسمان تبدیل خواهند شد. این نوع پهپادها در تماس با نور خورشید تصعید می‌شوند و از بین می‌روند.

همچنین وی گفت: «در آینده، به‌جای کنترل پهپادها ازسوی انسان، هوش مصنوعی پیشرفته‌ای - که توانایی درک هدف وی و اجرای کارهای پیچیده را دارد - با همکاری انسان، پهپادها را کنترل می‌کند.»

این هوش مصنوعی، بهصورت پویا، به دستورهای انسان، عمل کرده، می‌تواند؛ چندین سامانه و پهپاد را به-صورت هم‌زمان، کنترل کند.

سازمان دارپا، در حال ساخت سامانه‌ای، به نام سامانه همدلی (Empathetic System) است. این سامانه به ربات‌ها اجازه می‌دهد تا با تجزیه ‌و تحلیل احساسات و فیزیک بدن سربازها، نیازهای آن‌ها را متوجه شده، به‌سرعت به آن‌ها، رسیدگی کند. سامانه همدلی، تا سال 2030، آماده بهره‌برداری میشود؛ به‌طوری که یک‌چهارم ارتش آمریکا را پهپادها و ربات‌های مجهز به این سامانه، تشکیل خواهند داد.

استفانی تامپکینز (Stefanie Tompkins)، زمین‌شناس و مدیر بخش علوم دفاعی دارپا، معتقد است؛ سال 2045، تحت سلطه فنآوری‌های نانو، قرار خواهد گرفت. هم‌اکنون توانایی انسان‌ها، برای تولید مواد جدیدی، با دست‌کاری در سطح اتمی، برای ساخت تجهیزاتی مانند: اندام مصنوعی و لنز دوربین دید در شبی که ضخامت آن‌، تنها چند اتم است، این موضوع را ثابت می‌کند. در آینده‌ای نزدیک، مواد بسیار سبک، با مقاومت بسیار بالا، تولید خواهد شد.

تامپکینز گفت: «اکنون می‌توان با دست‌کاری مواد، در سطح اتمی، مواد جدیدی تولید کرد که در گذشته، دست‌یابی به آن‌ها، غیرممکن به‌نظر می‌رسید.»

همچنین جاستین سانچز (Justin Sanchez)، عصب‌شناس و مدیر بخش برنامه‌های بیولوژیکی دارپا، معتقد است؛ استفاده از فناوری‌های بیولوژیکی در سال ۲۰۴۵ بسیار رایج خواهد شد. هم‌اکنون نیز پژوهشگران موفق به تولید اندام مصنوعی و خودرویی شده‌اند که با استفاده از امواج مغزی کنترل می‌شوند.

به نظر سانچز احتمالا مردم در سال ۲۰۴۵می‌توانند تنها با استفاده از فعالیت‌های عصبی مغز، با خانواده و دوستان خود، در هر مکانی، مکالمه کنند. همچنین وی باور دارد؛ از این فنآوری می‌توان برای یادآوری موضوعاتی که فردی فراموش کرده است، استفاده نمود. به اعتقاد وی، در آینده، شاهد کنترل دما، روشنایی و وسایل خانه، تنها با استفاده از تمرکز و امواج مغزی، خواهیم بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها