بازدید 45371

علت دو سانحه هوایی اخیر اعلام شد

کد خبر: ۵۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۷ 02 August 2009
وزیر راه و ترابری با بیان اینکه کارشناسان همچنان در حال بررسی دو سانحه اخیر هوایی هستند ، گفت: مهمترین علت سانحه هوایی شرکت کاسپین ، نقص فنی در موتور شماره یک هواپیما ، جدا شدن قطعه ای از آن و برخورد آن قطعه با موتور شماره دو و قسمتی از بال عقب و دم هواپیما ، از کار افتادن سیستم هیدرولیک دم و در نهایت سقوط آن با سرعت زیاد بوده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، "حمید بهبهانی" با تسلیت دوباره این 2 سانحه هوایی افزود : آنچه کارشناسان در حال بررسی هستند ، علت نقص فنی موتور این هواپیماست که بخش هایی از قطعات پیدا ان شده است.


بهبهانی گفت : زمانی که موتور شماره یک و دم هواپیما آسیب می بیند ، هواپیما در ارتفاع 28 هزار و 700 پایی ، درحالی که موتور دیگر سرعت هواپیما را افزایش می دهد ؛ 270 درجه منحرف می شود.
وی افزود : در حالت عادی زمان کم کردن ارتفاع شش دقیقه طول می کشد و این هواپیما در 70 ثانیه و شتابی معادل 2 برابر شتاب ثقل به سمت زمین سقوط می کند.


وزیر را ه و ترابری با بیان اینکه کارشناسان خارجی و داخلی در حال بازسازی قطعات پیدا شده از نوار مکالمات کابین خلبان (سی وی آر) هستند گفت: آنچه که از بررسی متغیرهای فنی هواپیما (اف دی آر) یافت شده است نشان می دهد قطعاتی از موتور شماره یک به موتور شماره 2 اصابت کرده و باعث از کار افتادن بال عقب سمت چپ و دم هواپیما شده است.این جعبه سیاه همه رخدادها را ثبت کرده است.


بهبهانی با بیان اینکه این حادثه در کمتر از یک یا دو ثانیه اتفاق افتاده است ؛ گفت : ‌به محض اطلاع از این سانحه با دستور رئیس جمهور کار گروه ویژه ای در وزارت راه و ترابری تشکیل شد و 11 گروه تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس استانداردهای ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) بررسی های خود را آغاز کردند.


وی با بیان اینکه گروهی از کارشناسان سازمان های ذیصلاح هم مشغول بررسی احتمالات دیگر در این سانحه هستند ، گفت : قطعاتی از این هواپیما به آزمایشگاه تجزیه شیمیایی فرستاده شده است تا بررسی شود.


وزیر راه و ترابری گفت : هواپیمای توپولوف 154 متعلق به شرکت کاسپین که دچار سانحه شد ، سه موتور داشت که به ترتیب 1085، 4782 و 4500 ساعت دارای گواهینامه اجازه پرواز بوده است.


بهبهانی افزود: این ‌هواپیما اول تیر 1388 در کارخانه سازنده ان ؛ تعمیرات نیمه سنگین و در سال 2005 میلادی هم تعمیرات اساسی (اورهال)‌ شده بود و تا سال 2011 میلادی مجوز پرواز داشت.


وی همچنین در خصوص سانحه هواپیمای ایلوشین 62 در فرودگاه مشهد نیز گفت:‌ این هواپیما 4 موتور بسیار قوی دارد و در این پرواز فاصله تهران - مشهد را 5 دقیقه زودتر از زمان استاندارد و با سرعت زیاد طی کرده است.


بهبانی گفت:‌ هنگام فرود این هواپیما در فرودگاه مشهد ، برج مراقبت به خلبان هشدار می دهد که سرعت برای فرود آمدن بالاست و ضروری است یک مرتبه دیگر هواپیما چرخش و مجددا برای فرود اقدام کند.


وزیر راه و ترابری افزود: با احتساب این چرخش نیز هواپیما 5 دقیقه زودتر به مقصد رسیده است و هنگام فرود آمدن در مرتبه دوم نیز دوباره برج مراقبت هشدار سرعت بالا را به خلبان می دهد.


وی گفت: به علت سرعت زیاد هنگام نشستن این هواپیما بر روی باند ؛ خلبان مقداری از باند را از دست می دهد که در این هنگام برج مراقبت سریعا و قبل از حادثه به آتش نشانی اعلام خطر می کند.


بهبهانی تصریح کرد:‌آنچه از (سی وی آر) و (اف دی آر) هواپیما استخراج شده است ، نشان می دهد مدیر عامل شرکت هواپیمایی آریا نیز در کابین حضور داشته است و صحبت هایی میان وی و خلبان در خصوص اینکه چه کنیم یا چه نکنیم انجام می شود.


وی دو دلی در تصمیم گیری را یکی از علت های بروز این سانحه اعلام کرد و گفت:‌ این هواپیما پس از فرود آمدن بر روی باند 900 تا یک هزار متر از منطقه ایمن پشت باند فرودگاه را نیز طی و پس از طی 200 متر دیگر به دیوار انتهای فرودگاه برخورد و از آن هم عبور می کند و در منطقه ای متوقف می شود.


بهبهانی با اشاره به اینکه این هواپیما و خلبان آن متعلق به کشور قزاقستان بودند ، گفت: آزمایش ها نشان می دهد که خلبان این هواپیما نیز کاملا سالم بوده اما به علت ورود مدیر عامل شرکت هواپیمایی مذکور به کابین ؛ اعتماد به نفس خود را از دست داده بود.


وی گفت : خلبان های دو هواپیمای مذکور ، با تجربه و استاد خلبان بودند.


وزیر راه و ترابری با اشاره به انتشار برخی از اخبار سوانح هوایی در برخی از سایت ها و مطبوعات گفت: آنچه اکنون جامعه به آن نیاز دارد آرامش و پرهیز از التهاب آفرینی است.


بهبهانی با بیان اینکه هم اکنون 184 فروند هواپیما در ناوگان حمل و نقل هوایی کشور وجود دارد ، گفت:‌ سابقه ورود هواپیماهای شرقی به کشور مربوط به سالهای 73 و 74 است.


وی افزود: هواپیماهای مسافری کشور ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 24 فروند بود که دراین سالها 160 فروند - به طور میانگین سالانه 5 و 3 دهم فروند هواپیما - به ناوگان افزوده شده است.


بهبهانی گفت: در دولت نهم (4 سال گذشته) 68 فروند هواپیما خریداری شد که 37 فروند آن مربوط به سال پایانی دولت نهم یعنی در یک سال اخیر است.


وزیر راه و ترابری افزود: از این 37 فروند ، 31 فروند هواپیمای غربی و 6 فروند هواپیما شرقی است.
وی با اشاره به اینکه همه هواپیماهای شرقی و غربی دارای اسناد و مدارکی است که قبل از ورود آ‌ن به کشور و صدور مجوزهای لازم مورد بررسی دقیق کارشناسان قرار می گیرد ؛ گفت: از مجموع ناوگان هوایی کشور 11 فروند هواپیمای شرقی استیجاری، 24 فروند ناوگان شرقی ملکی، 15 فروند هواپیمای غربی استیجاری و 134 فروند هواپیمای غربی ملکی است.


بهبهانی با اشاره به اینکه پس از سانحه نخست هوایی در 24 تیرماه تاکنون حدود 4 مرتبه از واحدهای فنی و عملیاتی از جمله مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور و برج مراقبت فرودگاه ها ؛ سرزده بازدید و همه مسائل ایمنی دراین واحدها را بررسی کردم ، گفت:‌ به مردم اطمینان می دهم حمل و نقل هوایی کشور شرایط کاملا ایمنی دارد اما آنچه در شرایط کنونی به آن نیاز است ، بازگرداندن اعتماد به نفس و آرامش بخشی به فعالان در این صنعت و مردم است.


وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه در سفرها با انواع هواپیمای شرقی و غربی تردد کرده ام ، گفت: بیشترین سفر هوایی را با هواپیمای فوکر که از نوع شرقی است ، انجام داده ام ، البته با هواپیمای بوئینگ ام دی و ایرباس و سایر هواپیما هم سفر کرده ام اما هیچگاه به این فکر نکرده ام که چه نوع هواپیمایی سوار می شوم.


بهبهانی با درخواست از برخی روزنامه ها و سایت ها برای همکاری در آرام سازی جامعه گفت : در روزهای گذشته خبری منتشر شد که موتور هواپیمایی که از فرودگاه اردبیل قصد بلند شدن داشت آتش گرفته است اما با بررسی دقیق مشخص شد که صحت ندارد.


وی با اشاره به تاثیر سوانح اخیر و انتشار برخی اخبار درباره خلبانان و کادر پروازی گفت: خلبانان ایران از بهترین خلبانان دنیا هستند و باید اعتماد به نفس از دست رفته جبران شود.


وزیر راه و ترابری در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای پیشگیری از سوانح هوایی افزود: باید بودجه قابل توجهی برای ورود هواپیماهای جدید تخصیص یابد و هواپیمایی به کار گرفته شود که از سال ساخت آن دو تا سه سال بیشتر نگذشته باشد.


بهبهانی با بیان اینکه هواپیماهای فرسوده نیز باید به تدریج از رده خارج شود گفت: این اقدام باعث افزایش ایمنی و اعتماد به نفس در حمل و نقل هوایی کشور می شود.


وزیر راه و ترابری تصریح کرد: هم اکنون هواپیماهای ما به بیشتر کشورهای اروپایی و سایر کشورهای پیشرفته جهان مانند چین و ژاپن پرواز دارند که اگر کمترین مشکل ایمنی داشتند آن کشورها اجازه پرواز بر فراز کشورشان را نمی دادند.


وی با مقایسه سوانح هوایی ایران در سال 1388 با 4 کشور از 4 نقطه مختلف جهان در این مدت ؛ گفت:‌ کشورمان در سال 88 دو سانحه اخیر را داشت ؛ در این مدت فرانسه 2 سانحه، یمن 1 سانحه، اندونزی 4 سانحه و آمریکا 9 سانحه هوایی داشتند.


وزیر راه و ترابری گفت: البته تلاش می کنیم سوانح هوایی را از میان برداریم و ایمنی پروازها را افزایش دهیم.


وی خاطر نشان کرد: بار دیگر تکرار می کنم این اقدامات در حالی است که سیستم ایمنی حمل و نقل هوایی ایران از ایمن ترین در جهان است.


بهبهانی برخی از مشکلات در بخش حمل و نقل را ناشی از سرمایه گذاری نکردن در سالیان گذشته اعلام کرد و افزود: در بخش جاده ای نیز تعداد بسیار زیادی کامیون با عمر بالای 40 سال و فرسوده داریم که باید نوسازی شود و همین مسئله را در حمل و نقل هوایی و با هواپیماهای با عمر بالا داریم.


وزیر راه و ترابری در خصوص برخی شائبه ها که تغییر مدیریت باعث سوانح اخیر شده است ؛ گفت : به هیچ عنوان این سوانح به مدیریت جدید سازمان هواپیمایی کشور ارتباطی ندارد، بلکه این سوانح امتحان مدیران گذشته است.


وی گفت : ‌علت تغییر مدیریت قبلی سازمان هواپیمایی کشوری ؛ برخی موارد مدیریتی بوده است.
وزیر راه و ترابری همچنین در صحبت های خود در خصوص انتشار برخی اخبار که چرا وزیر راه و ترابری سوانح هوایی اخیر را به مردم تسلیت نگفته است ؛ گفت: در نخستین لحظات دو سانحه هوایی اخیر پیام تسلیت دادم و با مردم عزیز ابراز همدردی کردم که اخبار آن نیز در خبرگزاری ها منتشر شده است.


24 تیر ماه و 2 مرداد در دو سانحه هوایی در محدوده شهرستان قزوین و فرودگاه مشهد به ترتیب یک فروند هواپیمای توپولف 154 متعلق به شرکت کاسپین و یک فروند هواپیمای ایلوشین 62 متعلق به شرکت هواپیمایی آریا دچار سانحه شدند و در این دو سانحه هوایی 184 نفر جان خود را از دست دادند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
حالا ببینیم مدیران جدید شما چه جوری جواب پس میدن. اون قبلی ها هم که تو دوره مسئولیت شما بوده جناب وزیر
بازهم خلاف گویی از نوع احمدی نژادی : بنازم وزیران باسوادش را :
1- فوکر هلندی هواپیمای شرقی است ؟
2- توپولف ها از سال 71 بودند نه 73 و 74
3- " سیستم ایمنی حمل و نقل هوایی ایران از ایمن ترین در جهان است. " از سال 70 تا کنون سالی یک سقوط داریم.
وقتي بازديد از تجهيزات راه و ترابري را در نيمه شب انجام مي دهيد بايد هم اين اتفاقات بيفتد! روز مي رويد قرارداد آبکي مي بنديد ، شبانه از تجهيزات خود تمجيد ميکنيد!!!!
چرا به خط ريل راه آهن جنوب اهميتي داده نميشود؟ چرا هيچکس نميگويد يک زماني آن ريل، خط انتقال رزمندگان اسلام به جبهه هاي جنگ بود؟ چون جنگ تمام شده پس بايد همه چيز در آن مناطق هم ناديده گرفته شود؟!

فقط ما را براي سينه سپر کردن مي خواهيد؟ ما هميشه سينه هايمان سپر خواهيم کرد ولي نگذاريد آيندگان و بيگانگان به ريش ما بخندند!
من نظر قبلی خودم را که منتشر نشد، مجددا ارسال می کنم: ارائه آمار سوانح هوایی باید نسبت به تعداد کل پرواز انجام شده در یک مقطع زمانی مثلا یک سال محاسبه شود. آقای وزیر نفرمودند که از چند پرواز انجام شده این حوادث رخ داد. اگرمقایسه کنید به یک رقم باورنکردنی از حوادث هوایی در ایران می رسید.
ايشان نگفتند كه در كشورهاي فوق الذكر از چه ميزان پرواز اين تعداد حادثه رخ داد است و يا اصلاً اين آمارها درست است يا نه؟ بهر حال ايشان هم جزو كابينه آمار بافها هستند. (لطفاً درج كنيد)
گر چه از ریز قوانین داخل هواپیما اطلاع دقیق ندارم ولی نمیتوانم بفهمم که در حین فرود آقای مدیر عامل در کابین خلبان چه کار میکرده است!!؟ یعنی پس از بروز شرایط خطر آقای مدیر فرصت کرده است که کمربند خود را باز کند و خود را به کابین برساند و با خلبان "در خصوص اینکه چه کنیم یا چه نکنیم" صحبت کند !؟
اره خيلي امنه در فاصله 10 روز 2 تا هواپيما سقوط ميكنه .با چه رويي هم اظهار نظر ميكنن .همه اين اتفاقها از بي عرضگي مسئوليني هست كه حاضر نيستن استعفا بدن با اين وضعيت خراب و عدم امنيتي كه تو پروازها بوجود اوردن .
لطفا به پليس ناجا بگوئيد يك گشت نامحسوس هم در اسمان بگذاريد تا خلبانهايي كه با سرعت زياد پرواز مي كنند جريمه شوند
وضعیت هواپیماهای مسافری ایران برای همه معلومه. سانحه را گریزی نیست، ولی نباید دستی به سمت حادثه رفت. شما وظیفه خودتان را که تجهیز صحیح و به دور از آمار سازی است انجام دهید، هواپیمای دست دوم نخرید، سعی در حذف واسطه های سودجو کنید و اول به فکر امنیت و آرامش مردم باشید، اعتماد بر می گردد و با دقت و تلاش و از آن بالاتر کمک خدا، سانحه ها کمتر می شود. موتور از جایش کنده شده، در آن سرعت خورده به موتور دیگر و بال!!!!!، باز می گویند، سطح امنیت هواپیمای شرقی بالاست. اگر هم بالاست، نمونه هایی که ما داریم، بالا نیست. اگر ادعای کنده شدن موتور درست باشد، بد نیست، اگر به برادر و رفیق شرقی بر نخورد، بپرسیم، چرا؟! شاید پاسخ را آنها هم ندانند. ولی هستند کسانی که می دانند.
البته اولين ورود هواپيماهاي توپولوف در سال 1371 بود كه در همان سال هم اولين حادثه در بهمن ماه 1371 بر فراز فرودگاه مهرآباد اتفاق افتاد و يك فروند توپولوف 154 با يك سوخوي 24 برخورد نمود
نكته ديگر اينكه موتورهاي توپولف 154 و ايليوشين 62 از يك نوع است و D30 نام دارد و تاكنون اين موتورها حوادث زيادي داشته اند و حداق دو فروند ايليوشين 62در دهه 80 ميلادي به دليل انفجار در موتور خود سقوط كرده‌اند يك فروند توپولوف 154 نيز در سال 2001 بر فراز سيبري به همين دليل سقوط كرده است
اقا این حرفها چیه 4000 ساعت گواهی نامه پرواز داشته تعمیر شده سالم بوده و فلان وبسار این هواپیما سقوط کرده چرا نمیفهمید
حتما تلاش كنيد ايمني رو به پرواز برگردانيد بحمداله ماكه پروازي نيستيم بلكه روي زمين هم به زور اجازه تردد داريم پس حتما به فكر خودتون باشيد(وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه در سفرها با انواع هواپیمای شرقی و غربی تردد کرده ام ، گفت: بیشترین سفر هوایی را با هواپیمای فوکر که از نوع شرقی است ، انجام داده ام ، البته با هواپیمای بوئینگ ام دی و ایرباس و سایر هواپیما هم سفر کرده ام اما هیچگاه به این فکر نکرده ام که چه نوع هواپیمایی سوار می شوم.)
آقای بهبهانی گفتند : "سیستم ایمنی حمل و نقل هوایی ایران از ایمن ترین در جهان است" پس چگونه است که تعداد سوانح هوایی و جانباختگان آن
در ایران نسبت به تمام کشورها بیشتر و اول است!!! مگر اینکه تعریف ایشان از سیستم ایمنی چیز دیگری غیر از تعاریف جهانی آن باشد!!!!!!!

به حق چيزهاي نديده ونشنيده !!!خلبان هواپيما استاد خلبانان باشد وآنوقت درداخل كابين با مدير عامل شركت هواپيمايي بحث چه كنيم يا چه نكنيم براي فرود ميكند.اصلا" مدير عامل دركابين خلبان چه كمكي ميتواند بكند ؟ استادي كه اعتمادبنفس خودرا با ورودمديرعامل به داخل كابين ازدست ميدهد بدرد لاي جرزهم نمي ميخورد.شمارا بخدا حرفي بزنيدكه مردم باوركنند و اينقدر چرت و پرت تحويل مردم ندهيد.مردم دروغ راست وحرفهاي سركاري راخوب مي فهمند.
كاش تعداد پروازهاي روزانه كشورهاي ديگر نيز اعلام و مقايسه مي شد.
حداقل يه مرد توووي اين دم ودستگاه پيدا بشه از بازماندگان اين حوادث عذرخواهي كنه.
اگه اين حوادث پياپي تو هر كشوري اتفاق بيافته لا اقل چند نفري از شغلشون استعفا ميدن ولي اينجا كسي ككشم نمي گزه
ميشه بگيد با اون هجده ونيم ميليارد دلاري كه الان تو تركيه است چندتا بوئينگ و ايرباس نو (حتي با سه چهار تا واسطه) ميشد خريد؟
از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است.زحمت کشیدن آقای وزیر بیان دلایل مکانیکی بروز حادثه چه دردی از مردم مصیبت دیده دوا میکند.می باید دلایل مدیریتی و سهل انگاری ها در کنترل فنی دقیق قبل و بعد پرواز مشخص و عاملان معرفی شوند .واقعا که جان مردم به هیچ نمی ارزد.مدیونید اگر نظر را درج نکنید
آيا زمان آن نرسيده براي هواپيما ها هم چتر نجات طراحي و نصب كنند.
يادت رفت " افغانستان هيچ گونه سانحه هوايي نداشته است.
آقای بهبهانی لطفا در اعلام آمار به نکات ذیل بیشتر توجه داشته باشید واز شتاب زدگی و حاشیه سازی و ... و خلاصه دروغ گویی پرهیز نمایید .
1 - سوابق ورود و قرارداد اجاره هواپیما را با توجه به شرایط زمانی
2 - تعداد و میزان استقبال مردم از مسافرت با هواپیما
3 - تعداد حوادث در سالهای قبل از دوره نهم
4 - تعداد پروازهای کشورهای مورد نظر وذکر شده توسط شما با ایران ما
و...........
- تا کی باید اشتباهات و بی لایقتی خود را به پای دولت های دیگر و زمین وآسمان بگذاریم و....
- لطفا اگر جنابعالی مشکل در شفاف سازی داری پس فهم و درک مردم را زیر سوال نبر پس شهامت داشته باش استعفا بده حداقل بخاطر شادی روح 184 نفری که پرپر شدند......
شتاب 2g یعنی اینکه هواپیما یک شتاب دهنده داشته ؟ مگه می شه همچین چیزی؟ اگه سقوط ازاد بوده نهایتا g می شه دیگه
مديريتها در پستهايي مانند سازمانهاي هوايي، بايد از حداكثر تخصص مربوط به كارشان برخوردار باشند . ايشان ضمن اينكه سيستم هوايي كشور و ناوگان آنرا ايمن توصيف مي كنند ، با سوانح را امتحان مديران گذشته بر مي شمارند . ايجاد و اداره تشكيلات هواپيمايي كه كار يكي دوسال زمان مديريت ايشان نيست و حاصل تلاش مديران و كاركنان قبلي هم هست بنابراين اگر ايمني وجود دارد ، مستند به كارجمعي همه در طول زمان است و نمي توان گفت در زمان مديريت من ايمن شده و اگر نيست كه در طول زمان نبوده اما با توجه به تكرار اتفاقات ناگوار مشابه در يك زمان كوتاه ، و تاثير اساسي مديريت در كاركرد سازمانها، تغييرات مديريت اگر بدون توجه به تخصص افراد انجام شده باشد، بي تاثير نخواهد بود .
آیاتعداد پرواز های هواپیماهای ما به اندازه فرانسه و آمریکا بوده
اگر تعداد پروازهای ما به اندازه اونها بود سالی 100 تا سقوط رو داشتیم
چرا مسولان ما واقعا برای شعور مخاطبین ارزش قایل نیستند؟؟؟؟
ضمن تشکر از آمار ارایه شده توسط جناب وزیر " در این مدت فرانسه 2 سانحه، یمن 1 سانحه، اندونزی 4 سانحه و آمریکا 9 سانحه هوایی داشتند.
" خواهشمندیم تعداد سورتی های پرواز را نیز جهت مقایسه اعلام نمایند
آمریکا هیچ غلطی نمی کنه چون فعلا روسیه داره جون مردم رو می گیره!!!
اول اینکه ، چه عجب بالاخره ایشان کاری را که باید بلافاصله انجام میداد را پس از نزدیک به سه هفته انجام دادند و به خانواده ها تسبیت گفت.!
دوم اینکه کاری را که معمولا در دنیا نزدیک به یک سال برای انجام آن وقت میگذارند یعنی تشخیص علت وقوع حوادث هوائی را یک هفته ای اعلام کردند آنهم بدون باز خوانی جعبه سیاه هواپیما!!! واقعا عجب مردی است این جناب وزیر.
از انجا که میدانید خطای انسانی در این اتفاقات مهمترین عامل میبا شد چه خطای خلبان چه مهندسهای فنی پس برای جلوگیری ازاین اتفاقات باید به نیروی انسانی توجه بیشتری کرد از جمله مسل یل رفاهی و حقوقی.
با سلام تا آن جايي كه من ميدانم فوكر ساخت هلند است و جزو هواپيماهاي شرقي رده بندي نمي شود. در ضمن وزير راه مطالبي فرمودند كه كا با بازخواني fdr , cvr متوجه شده اند كه قطعاتي از يكي از موتورها جدا شده و به سيستم هيدروليك و دم و موتور شماره 2 برخورد كرده اند تا آنجايي كه من ميدانم در اف دي ار اطلاعات پرواز ازجمله :
# زمان
# شتاب عمودی هواپیما
# موقعیت دستهٔ کنترل پرواز
# موقعیت پدال کنترل رادِر
# موقعیت فرمان هواپیما
# تثبیت کننده وضعیت افقی هواپیما
# جریان سوخت
# سرعت
# ارتفاع فشاری
# جهت مغناطیسی هواپیما
# شتاب طبیعی هواپیما
# روشن‌ و خاموش شدن میکروفون، که زمان ارتباطهای رادیویی برقرار شده توسط خدمه را ضبط می‌کند . اينها حداقل اطلاعاتي است كه ذخيره ميگردند اما چور وزير محترم راه از روي اف دي ار به پرتاب شي از موتور و تخريب ساير سيستمها پي برده اند نمي دانم اگر كارشناسان اطلاعي دارند ما را هم روشن كنند !...
در مورد هواپيماي دوم كه در مشهد حادثه داشت كه هر چه فكر ميكنم فقط ميبينم كه نقص ترمز ميتواند اين حادثه را پديد آورده باشد و بس! ....
اصل اين است كه مردم ايران بايد بميرند حال چه فرقي مي كند در سانحه هوايي باشد يا در جاده و يا در خيابان و حتي در خانه .بهر حال دولت هم رسالتي دارد كه بايد انجام دهد.
يكي دو نكته جالب در صحبتهاي جناب وزير آمده كه حداقل براي من كه خود كارمند عملياتي در هواپيمايي هستم جالب(بخوانيد مضحك)است.
اول اينكه بنده از اطلاعات وزير محترم درمورد مسايل فني بسيار شگفت زده شدم. بعنوان مثال ايشان فرمودند كه با هواپيماي فوكر كه شرقي است!!!! پرواز نموده اند در حاليكه هواپيماي فوكر ساخت كشور هلند و موتورهاي آن ساخت شركت رولزرويس انگستان ميباشد.
دوم اينكه پس از سانحه اول حداقل سه رخداد خطرناك در فرودگاه اهواز،مهرآباد و اروميه اتفاق افتاد كه همگي بعلت اشكالات فني عمده در موتور و هيدروليك هواپيماها بوده است.
سوم اينكه علت عمده برخي سوانح رخداده در نقط ديگر دنيا از جمله پرواز اير فرانس و شركت تركيش و غيره مسايل و پديده هاي جوي بوده و مقايسه آنها با نوع سوانح رخداده در ايران قياس مع الفارق است.
و در پايان بهتر است جانب وزير بجاي اجراي شو هاي تبليغاتي و بازديدهاي به اصطلاح سرزده!!!! كمي به مديريت خود و مجموعه زيردست خود در هواپيمايي كشوري و شركت فرودگاه هاي كشور نظر كنند
چطور قطعه موتور شماره یک به موتور شماره دو اصابت کرد؟! قابل تصور نیست که چگونه قطعه جداشده بدنه هواپیما را دور زده و به سمت چپ هواپیما هدایت و موتور شماره دو را از بین برد و یا بدنه اصلی هواپیما را جدا کرد؟! این چه قطعه ای بود که منجر به جدا شدن بال عقب هواپیما با آن عظمت شده است؟
آقای وزیر بدانند که فوکر هواپیمائی هلندی است که سا لهاست کارخانه اش ورشکست شده و شرکت فیر چایلد امریکا آن را خریدو تولید نمیشود و قطعات از بازار سیاه غیر استاندارد تهیه می شوند.ناوگان روسی ایران معیوب بوده و کنترل و نظارت با سهل انگار ی و کارشناسان مسامحه کار وکم دانش وابسته کم تجربه انجام میشود و هواپیمائی کشوری خالی از متخصصان خبره است.پرواز در ایران ایمن نیست.
با سلام
خدمت آقاي وزير عرض كنم شما كه در مقام مقايسه سوانح هوايي ايران با ديگر كشورها برآمده ايد اين موضوع را فراموش كرده ايد كه در كشوري مثل امريكا كه داراي هزاران فروند هواپيما و صدها مسير پروازي به تمام نقاط دنياست آمار سوانحش را نبايد با ايران با اين وضع اسفبار صنعت هوائيش مقايسه كرد .
خلج از تهران
بعضی از حرفها کنتور ندارن و می تونی خیلی راحت و بدون دغدغه بیانشون کنی چون مرجعه برای پیگیری نیست
عزیز، وقتی میگی 9 سانحه، بگو به نسبت چند صد هزار پرواز و 2 سانحه ما به نسبت چند هزار پرواز!
عزیز، وقتی میگی 9 سانحه، بگو به نسبت چند صد هزار پرواز و 2 سانحه ما به نسبت چند هزار پرواز!
آقای وزیر راه:

برای خودم متاسفم که شما وزیر راه و ترابری هستید چون:

1-فوکر هواپیمای هلندی هست وشرقی نیست.
2-ِMD مخفف Mc Donneld Douglas هست و هیچ ربطی به کارخانه Boeing ندارد.
3-آمار داده شده از طرف جناب وزیر در خصوص تعداد سوانح هوایی در کشور های مختلف به ازای چند پرواز در روز و یا در طی یکسال می باشد.اگر اینگونه محاسبه کنید حتما" دارای رکورد بالایی خواهیم بود.

آقای وزیر مطالعه خود را بیشتر کنید!!!!
از كرامات شيخ ما اين است ، شيره را خورد و گفت شيرين است !
آقاي بهبهاني لطفا تعداد تلفات مارا با كشور هايي كه حداقل 1000 برابر ما در سال پرواز دارند مقايسه نكنيد .
محض اطلاع :تعداد فرود و پرواز در فرودگاه شارل دوگل به روزانه چندين هزار ميرسه و اين حتي بيشتر از كل پرواز هاي كل كشور در يك هفته است . اگر شما وزير راه فرانسه بوديد با اين مديريت روزي چند تا سقوط داشتيم !
مفتخرم بكوييم براي اينكه كشور هاي ييشرفته براي زندكي انسانها ارزش قائلند,استاد!!
يقينا" هواييماهاي ايران از فرسوده ترين هواييماهاي دنيا هستند.
اگه بگین یه نهنگ به موتور دوم برخورد کرده بهتر بود تا اینکه بگین
بهبهانی گفت: آزمایش ها نشان می دهد که خلبان این هواپیما نیز کاملا سالم بوده اما به علت ورود مدیر عامل شرکت هواپیمایی مذکور به کابین ؛ اعتماد به نفس خود را از دست داده بود.
وی گفت : خلبان های دو هواپیمای مذکور ، با تجربه و استاد خلبان بودند.
یک استاد هیچ وقت با ورود یا خروج آدمها به جمعشون "اعتماد به نفسشون رو از دست نمی دن! چرا نمی گین که هواپیما نقص فنی داره چرا نمی گین که اشکال از کار ماست که هواپیماهای از رده خارج کشورهای دیگه (روسیه) رو خریداری می کنیم تا این جوری با جون مردم بازی کنیم؟ اگه دنبال کاهش جمعیت تو کشور هستین راههای بهتری هم وجود داره!!!!!!!!
آقای وزیر فکر می کنند هر چی "ف" دارد، (مثل فوکر) ساخت کشور های شرقی است. فوکر ساخت هلند است آقای وزیر راه و ترابری.
فوکر یک هواپیمای هلندی است کخ سالها پیش کارخانه اش تعطیل شده اقای وزیر
یشترین سفر هوایی را با هواپیمای فوکر که از نوع شرقی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

فوكر 100 ساخت هلند و با موتور آمريكايي است
ایران 2 سانحه و فرانسه هم 2 سانحه !
تعداد پروازهای ایران و فرانسه هم برابر است؟
قصد مچگیری ندارم ولی حتی یک جمله یا مقایسه غیر منطقی بقیه صحبتهای درست شما را هم بی اعتبار می کند.
وقتی میگیم 1 سانحه و 9 سانحه بد نیست به تعداد پروازها نیز نظری داشته باشیم تا خدای نکرده قضیه نقطه به نقطه دوباره پیش نیاد!
جناب آقای بهبهانی که آمار سوانح ایران را با فرانسه یا آمریکا مقایسه میفرمایند بهتر بود نسبت سانحه رخ داده به تعداد پرواز را در کشورهای مورد مقایسه ذکر می کردند تا آمار معقول و منطقی شود
"بیشترین سفر هوایی را با هواپیمای فوکر که از نوع شرقی است ",وزير عزيز فوكر شرقيه؟!!!!
با سلام
چندی قبل در سفری به روسیه سوار هواپیمای شرکت هواپیمائی ایرفلوت شدم هواپیما ایرباس 320 بود در مجله تبلیغاتی این شرکت (بلو پیج) مشخصات ناوگان شرکت ایرفلوت رادرج کرده بود واز مجموع نزدیک به صد هواپیمای شرکت فقط سه یا پنج هواپیما ایلوشین و فوپولف بود وبقیه اکثرا ایرباس 320یا 330 یا بوئینگهای پهن پیکر بودند.
از كي تا حالا هواپيمايي فوكر شرقي است . فوكر ساخت كشور هلند است !!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هر آدم عاقلی محال این چرندیات قبول کنه. بگین اص ماجرا چی بوده. بمبی، موشکی و..
جناب آقاي بهبهاني ،اعلام تعداد حوادث در چند كشور بدون ذكر نسبت حادثه به تعداد پروازهاي خط هواپيمايي ارايه اطلاعات غلط مي باشد.بطور مثال براي فرانسه احتمال سقوط كمتر از يكدهم درصد است. انشاالله خداوند توفيق ساماندهي سازمان نابسامان وزارت راه و ترابري را به شما عطا فرمايد.
واقعا این دولت مردان نمی خوان دست از این آماراشون بردارند. به خدا حضرت علی (ع) کفته تا وقتی که سخن بر زبان شما جاری نشود سخن در بند و اسیر شماست ولی زمانی که آزاد شد شما در بند آنید. چرا خودتونو الکی تو بند می کشین و به شعور مردم توهین می کنید. بهتر است بگین که مثلا در ایران از هر 200 پرواز یکی سقوط می کنه و در آمریکا مثلا از هر 10000 پرواز یکی.
بسمه تعالی
اقای وزیر با همه بازی با ماملق بازی
خودروسیه توی ناوگان خودچند تا توپولوف داره اقای وزیر؟
بعد این اماری که میدی یعنی چه؟ ایران یک سانحه ؟ فرانسه یک سانحه بابا ملت که از پشت کوه نیامودند حداقل یه نسبت پروازی هم در نظر بگیر ببخشید این فوکری که می گی هلندیه اولا" دوما" کارخونه اش هم که بسته شده ؟ اقا با جون مردم بازی نکنید ؟
به تمام کسانی که نظر دادند اعلام میکنم وقتی وزرای این دولت چیزی میگویند مطمئن باشند که کار کارشناسی شده ، هواپیمای فوکر شرقی است تمام شد و رفت تو هم ماستتو بخور.
امیدوارم سقوط با دو برابر شتاب ثقل گفته آقای وزیر نباشد چون کسی که مکانیک دوره دبیرستان را هم خوانده باشد میداند که شتاب سقوط آزاد آنهم بفرض آنکه مقاومت هوا نباشد {که هست} یک برابر شتاب ثقل است. انشاالله دقت سایر نظرات کارشناسی ازاین بیشتر باشد
اقای وزیر در امریکا وفرانسه که تعداد سوانح ما را با انها مقایسه کردی که خودت بهتر میدونی در ان کشورها هواپیما مانند اتوبوسهای ما است و در شهرهای درجه دو وسه هم فرودگاههای فعال دارند و واکثر مردم با هواپیما مسافرت میکنند وحتی مرغ وخروسهاشون هم با هواپیما جابجا میکنند مگه تو فیلمهای سینمایی ندیدیم ( اگه نخوردیم نان گندم دیدیم دست مردم) چقدر هواپیما سواری براشون عادی است وفرودگاهشون شلوغه ما فقط فرودگاه تهرانمون فعال است فرودگاه خیلی داریم ولی از بیشتر اونا هفته ای یک پرواز بلند میشه وتازه غیر اقتصادی هستند .
تازه یک هواپیما هم تو امریکا تو یک رودخونه سقوط کرد یک نفر هم کشته نشد .
هواپیماهایی که در خطوط پروازی داخلی استفاده میشوند به هیچ وجه حق تردد را در آسمان اتحادیه اروپا و آمریکا ندارند. آقای وزیر کلی گویی نکنند و نوع هواپیماهای خطوط خارجی هما و ماهان را ذکر کنند و بگویند که ایرباس یا بویینگ هستند
سلام،
اول اينكه ميشه بفرماييد چطوري ميشه قطعه اي از موتور يك جدا و وارد موتور دو بشه؟ آخه با توجه به شكل قرارگيري موتورها يه خورده غيرممكن به نظر ميرسه.

دوم اينكه اوني كه شما به اسم بال عقب هواپيما ازش ياد ميكنيد سكان افقي است نه بال!!!!

سوم رو هم كه همه فرمودند تعداد سانحه مهم نيست، نسبت سوانح به كل پروازها مهمه.

و البته سانحه هم داريم تا سانحه، شايد به غير از اين نسبت، نسبت تعداد كشته شده ها به كل مسافرين هم بي اهميت نباشه!!!!! بله؟!
با توجه به اینکه هواپیما بر اساس گفته وزیر دانشمند استاد معظم رئس دولت با شتاب 2 جی به زمین خورده حداقل یک جی شتاب اضافی آن بابت چه چیزی بوده است. حتماً باید انفجاری در آن رخ داده باشد.
آقای وزیر شاید بهتر باشد کمیته مدرم شما و مدرک شاگردانتان را نیز پک کند انشا الله که همکی از آکسفورد مدرک نگرفته اید
باتشکر ازسایت وزین تابناک به دلیل نمایش نظرات کارشناسی بینندگان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها