بازدید 48926

آمار 60 درصدی طلاق در ایران

کد خبر: ۵۷۸۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲ 05 April 2016
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور در اولین جلسه شورای اجتماعی در سال ۹۵، پنج آسیب اصلی کشور را تشریح کرد.

به گزارش مهر مرتضی میرباقری درباره اولین جلسه شورای اجتماعی در سال ۹۵ گفت: دستور جلسه امروز بررسی آسیب‌ها، مسائل و مشکلات اجتماعی کشور بود.

میرباقری حدود ۲۰ عنوان مسئله، مشکل و آسیب مورد توجه قرار گرفت که از میان آنها پنج آسیب، مشکل و مسئله به عنوان اولویت اول در کشور تاکید شد.

وی در تشریح این پنج آسیب اولویت‌دار گفت: حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و موضوعاتی تحت عنوان نقاط حاد و آسیب‌پذیری که بیش از میانگین کشور هستند، این پنج اولویت را تشکیل می‌دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور با اشاره به حاشیه‌نشینی توضیح داد: یکی از گرفتاری‌های ما در سنوات اخیر به ویژه در اطراف کلانشهرها به دلیل مهاجرت‌های متعدد، توزیع نامناسب و نامتناسب فرصت‌ها و امکانات در کشور، بحث حاشیه‌نشینی است.

وی توضیح داد: پنج استان بیش از نیمی از امکانات کشور را مصرف می‌کنند و این بی‌تعادلی باعث مهاجرت مردم از مناطق کمتر برخوردار به سمت مناطق برخوردار می‌شود. آنهایی که مهاجرت می‌کنند چون توان اقامت در داخل شهرها را ندارند به ناچار در بافت‌های فرسوده یا حاشیه‌ها مستقر می‌شوند که به این دلیل که در این محیط‌ها مراقبت آن‌گونه که باید وجود ندارد، زمینه آسیب و بزه بیش از دیگر مناطق است.

تنها ۱۳ درصد مناطق حاشیه‌نشین را مدیریت کرده‌ایم

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور با اشاره به برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه و عدم نتیجه در زمینه حاشیه‌نشینی، گفت: ما در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه تصمیم گرفتیم هر سال ۱۰ درصد حاشیه‌نشینی کشور را مدیریت کنیم تا دیگر حاشیه‌نشینی نداشته باشیم، اما به دلایل مختلف از جمله عدم سرمایه‌گذاری مناسب، این اتفاق نیفتاد.

میرباقری گفت: آمارها نشان می‌دهد ما نهایتاً ۱۳ درصد مناطق حاشیه‌نشین را مدیریت کرده‌ایم و پهنه حاشیه‌نشینی به لحاظ وسعت و جمعیت دو برابر شده است.

وی افزود: در این زمینه وزارت مسکن و شهرسازی مسئولیت ساماندهی را دارد و با توجه به بودجه سازمان مدیریت در این زمینه، امیدواریم در برنامه ششم بخش عمده‌ای از حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده را مدیریت کنیم.

۲۵ درصد معتادان به سمت مواد مخدر پرخطر رفته‌اند

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور با اشاره به موضوع دوم اولویت‌دار یعنی اعتیاد، گفت: در این موضوع باید در چهار حوزه فعالیت کنیم؛ اول مقابله با عرضه مواد مخدر در کشور، دوم پیشگیری، سوم درمان و چهارم کاهش آسیب.

میرباقری با اشاره به حوزه درمان گفت: ما ۶۵۰۰ مرکز درمانی تحت ماده ۱۵ داریم که بخش غیردولتی آنها را مدیریت می‌کند اما متاسفانه ۸۰ درصد معتادان بازپروری شده، دوباره معتاد می‌شوند.

وی اضافه کرد: در این مراکز بیشتر از دارو درمانی استفاده می‌شود که حرکت و توجه ما باید به سمت روان‌درمانی و درمان اجتماعی باشد تا شاهد پایداری در ترک باشیم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور با اشاره به کاهش آسیب‌ها نیز گفت: متاسفانه در یک دهه گذشته مواد مخدر از سمت مواد سنتی به سمت مواد صنعتی رفته که بسیار خطرناک است. اگر قبلاً چهار درصد از معتادان مواد مخدر پرخطر مصرف می‌کردند، این آمار اکنون به ۲۵ درصد رسیده است.

در برخی شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ طلاق داریم

میرباقری با اشاره به موضوع سوم نیز که در اولین جلسه مطرح شد به بحث رشد طلاق اشاره کرد و گفت: نسبت طلاق و ازدواج به گونه‌ای است که در قبال هر ۱۰۰ ازدواج ۲۲ طلاق ثبت می‌شود.

وی افزود: البته این آمار میانگین است. ما در برخی استان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۷ طلاق داریم. در برخی شهرستان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، بیش از ۵۰ طلاق ثبت می‌شود و متاسفانه در برخی از شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ مورد طلاق داریم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور تاکید کرد: هم کمیت طلاق بسیار بالاست و هم مسیر آن به سویی است که در حال افزایش است.

میرباقری با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی کارهایی انجام و گزارش‌هایی ارائه داده است، گفت: برنامه‌های پیشنهادی برای اینکه جلوی رشد طلاق گرفته شود، مطرح شده است و ما در استان‌های یزد و خراسان‌رضوی تجربیاتی را پیاده کرده‌ایم که باید پیگیر نتایج آن بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه جلسات شورای اجتماعی در سال ۹۵ به صورت ماهانه تشکیل می‌شود، گفت: در یک ماه آینده جلسه شورای اجتماعی با حضور رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود که ارتقای حضور افراد در آن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور تاکید کرد: در چهار سال دولت پیشین، هشت جلسه شورای اجتماعی تشکیل شد اما در ۲.۵ سال دولت جدید تاکنون ۱۷ جلسه شورای اجتماعی تشکیل شده است.

میرباقری افزود: این دولت گزارشی را به مقام معظم رهبری ارائه داد و برای اولین بار یک فهم روشن از مسائل اجتماعی با تاکید بر آسیب‌ها و با صحه رهبر انقلاب و روسای قوه ارائه شد. ما به فهم مشترکی رسیدیم. تاکنون آسیب‌ها یکسری دیدگاه‌های پراکنده و اطلاعات ناقص بود اما خوشبختانه اولین بار گزارشی را تهیه کردیم که به صورت روندی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۶۰
مهريه بالا بحق خوب وسيله اي براي باج گيري خانواده زنان براي مرده هايي كه قصد زندگي دارند و از بازار ازاد استفاده نميكنند شده
پاسخ ها
خانم تحصيلكرده
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
اقایون اگر موقع ازدواج به جای توجه به ظاهر و قیافه و اندام دختر از عقلشون استفاده کنن و دنبال دختر پاک و نجیب و دین دار بگردن و در حد وسع و توانشون مهر کنن هیج مشکلی وجود نخواهد داشت پس گناه بی توجهی و بی عقلی خودمون رو گردن دین و حکم وقانون مهریه نندازید
اقا بالاخره ماجر ای بابک زنجانی چی شد با این همه پول مردم بیگناه چه کردید چه کسانی پشت پرده دست داشتند چرا اعلام نمی کنید ما ده سال اقتصاد مقاومتی رو تحمل نکردیم که از همه چیز راحت بگذریم امروز مردم بی پول تر از همیشه و نه خبری از بابک زنچانی هست نه پدیده شاندیز قیامت نزدیکه شما در برابر خدا باید پاسخگو باشید
طلاق دلایل متعدد دارد .اما دلیل اصلی، عدم شناخت دختر وپسر ازهم به دلیل جدا سازی در مدارس است .
پاسخ ها
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
یه خورده به روز شو خود غربیها هم کم کم دارن در مدارسشون دخترها و پسرها رو از هم جدا میکنن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
پدر مادر ها ، چدر بزرگ و مادر بزرگ ها که سواد مکتب خونه دارند و اصلا تو عمرشون کلاس مختلط نبودن مگه دارن طلاق میگیرن؟
این چه استدلالیه شماه دارین؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
شاید هم شناخت زیادی خارج از مدرسه
اقا شما دلاره بیار رو 1000 تومن ببین مردو چطور زندگیشون رو به راه میشه. درصد طلاق هم حتی کم میشه. اگه دزدان بزارن
بسمه تعالی
بی عدالتی و بیکاری و فساد و رانت و عدم اطمینان به آینده اقتصادی کشور چه با برجام چه بدونه برجام و فقط شعار دادن و عمل نکردن....
این آمار نشانه عمق فاجعه در جامعه ایرانه.
قطعا طلاق یه ویروس نیست که تازه تو کشوره ما اومده. این نتیجه ی سالها سیاستهای غلط مسعولانه کشوره که خودشو نشون داده.
سیاستهایی که سالها پیش کاشتیم و الان داریم درو میکنیم.!!
بله!!
خدا رو شکر ازدواج نکردم
بیشتر امار طلاق مطعلق به شهرهای صنعتی و بالای 2 میلیون جمعیت هستش
من نمیدانم این وزارتخانه بایدتا کی به گزارش وجمعبندی اکتفا کند. این همه آمار وحشت ناک که عین خوره بدنه جامعه را میخورددر این مملکت آبروریزی وپیامد های فراوانی دارد
نهاد خانواده در ایران بسوی نابودی است.
بيكاري و هزينه هاي درمان و تحصيل و مستاجري عامل اصلي طلاق است كساني هم كه رسما طلاقي بين انها صورت نگرفته طلاق عاطفي رخ داده و فقط مجبور به گذران عمر هستند
٦٠درصد طلاق رسمي و ٤٠درصد هم طلاق عاطفي!!!!!!!!
پاسخ ها
palang
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
احسنت
هزينه تحصيل و درمان وايجاد شغل وتهيه مسكن بر دوش خانواده هاست ودولت خودش را كنار كشيده در نتيجه اين فشار ها كسي به ادامه زندگي خوش بين نيست پس بهترين كار طلاق است
100ازدواج 60طلاق یعنی پیشرفت اخلاق و اعتماد در بین مردم از درب عقب اتوبوس.
علت اصلی طلاق در ایران بیکاری مردان خانواده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
والا تا الان من هر چی طلاق دیدم شوهره کار داشته و کار خوبی هم داشته
فدای سوریه و عراق...........
شکر خدا. این نوعی اخطار به تمام کسانی است که مانع از پیشرفت اقتصادی کشور هستند. ان شالله همه ما مقطوع الانسل شویم.
تا باز نگری نکنیم وبه وضعیت مردم زسیدگی اساسی نشود از این وضع خلاص نمی شویم.
دوستای دور و برم یا طلاق گرفتن یا دارن نقش یه خونواده ی علاقه مند رو بازی میکنن! واقعا آدم وحشتش میگیره!
خیلی راحت ازدواج میکنن و بعد تازه میبینن چقدر نامناسب بودن برای هم!
هر ازدواجی ممکنه به طلاق ختم بشه، ولی خیلی از ازدواجایی که میبینم از اول اشتباه بوده، یعنی انتخاب اشتباه؛ تحلیل اشتباه و در نتیجه عدم تحمل همدیگه!
گفته در یکی از شهرها آمار طلاق 60درصد ازدواجهاست، اونوقت تو این تیتر دروغ را زدی!
امنیت شغلی که دارم،سال به سال منو با جیب خالی نمیندازن بیرون،مدرک دانشگاهیمو نذاشتم دم کوزه آبشو بخورم،همه چی هم آرووومه،پس ازدواج کنم دیگه...
اگر میخواهید زندگی جوانان پایدار باشد باید
1.حمایت مالی و شغلی از جوانان چه زن چه مرد
2.بهداشت روانی و مشاوره
3.کاهش مهریه به حداقل
4.جهیزیه توسط دولت تهیه شود
5.مسکن توسط دولت به زوجهای جوان داده شود و دست دلالان در این امر کوتاه شود
6.تبلیغات وسیع و برنامه های تلویزیونی افزایش یابد
در غیر اینصورت اگر چه کشوری مثل المان با وارد کردن مهاجران سوری ا حدودی کاهش جمعیت خود را جبران کرد اما در کشور ما این مشکل جدی است دولت بخاطر ایران کاری بکند
تا ده سال آینده چیزی به نام خانواده در ایران وجود نخواهد داشت.
خیلی خوب است. برای حفاظت از دین و نهاد خانواده باید طلاق را تسهیل کرد! نهاد خانواده وقتی به خطر می افتد که زن و شوهری را که از هم متنفرند با زور زیر یک سقف نگه دارید. آنوقت است که قبح زنا و خیانت در جامعه شکسته می شود.
بازار آزاد عشق است.
نتیجه ماهواره نگاه کردن و دوری از فرهنگ اسلامی و خودخواهی دختر و پسر و نبودن قناعت و رواج بدحجابی و کار کردن زنان در بیرون خانه است مگر اسلام نگفته زنان خانه بمانند . اعتماد نداشتن به پدر و مادر داری انتخاب همسر و اینکه جوانان طبق ظاهر یکدیگر باهم ازدواج میکنند و چشم چرانی عوامل طلاف هستند. قدیمیها با وضع خیلی بدتر اقتصادی طلاقشان خیلی کم بود. گذشت نداشتن در زندگی هم از این عوامل است.
مرسی آقا وحید حرف دل منو زدی.
حالم بهم میخوره از تبلیغات مزخرفی که برای ازدواج صورت میگیره،ازدواج خیلی وقته که دیگه جذابیتی نداره چون عشق وجود نداره این مردم دیگه عاشقی رو باور ندارند
با اینکه ازدواج سنت پیامبره ولی هیچگاه توصیه نمیکنم به کسانی که شغلی در حد برآورد کردن نیازهای اولیه ندارن واقعا جوانهای مملکتمون دلشکسته ان
منم با سمانه موافقم
هر وقت تبلیغات رو از رادیو تلویزیون میشنوم احساس میکنم یکی داره بهم دروغ میگه ... البته رسانه وظیفه اش مدیریت بحران هست و مجبور به این کار
اونجوری که من میبینم بیشترین دلیل طلاقها ظرفیت و انتقادپذیری کم زن و شوهر و بدتر از اون دخالت خانواده هاست.بابا جوونا رو راحت بزارید.چون شغل و پول که طبیعتا از اول داشتن مگه اینکه بخاطر تغییر سطح زندگی دیگا کفاف زندگی معمولی رو هم نده .یا بدتر از اون:اعتیاد و اخراج شدن از سر کار که واقعا سخته .خدا به داد جوونا برسه
سلام.عامل اصلی طلاق بیکاری
یکی از علتهای اصلی طلاق بیکاری و بی پولیه وگرنه ببین این همسایه پاییینی ما کارمند بانکه بهترین زندگی دارن داره عشق وحال میکنن یکی هم که پول نداره مجبوره طلاق بیگیره ولی خیلی خاطر همدیگه رو میخوان این جای تاسف داره با این همه اختلاص که میکنن دیگه دارن ایران ر واز هم میپاشونن خدا لعنتشون کنه البته مقصر اصلی خود من وشماها هستیم که سکوت کردیم هیچی نمیگیم
سمانه باهات موافقم
بنظر من اصلی ترین علت طلاق بیکاری مرد و افزون بر آن هرزگی برخی مردها و زنهاست
از من بپرسی به عنوان کسی که 19 سال زندگی کرد و بعد طلاق گرفت بهت می گم اول از همه بی جنبگی اکثریت زنان ایرانی در طلاق بیشترین تاثیر را دارد . یه مشت بی محتوا که منتظرند مرد مثل سگ جوون بکنه و اون بشینه دستور بده . خدا را شکر این وضعیت در حال تغییر است و مردان ایرانی فهمیدن اکثریت زنان ایرانی فرد مناسبی برای زندگی نیستند . میشینن در گوش هم و توی چت و کوفت و زهر مار پچ پچ میکنند و آنقدر ادامه میدهند که تهش راهی جز جدایی برای مرد باقی نمی گذارند . فرهنگ زندگی مشترک در بین زنان ایرانی بشدت ضعیفه .
ازدواج برای قدیم بود ک مردم چشم و گوششون بسته بود.ن الان ک هر دختر و پسری با صد نفر بوده,و عشق و عاشقی هاش مال دوران جاهلیتش بوده.الان همه فردگرا شدن کسی تحمل شنفتن حرف زور نداره.پسرای عزیز هم دلسرد شدن از ازدواج چون براشون زن مطلقه زیاد ریخته...
امان از سن کم و بی عقلی
امان از سن کم و بی عقلی
من 24 سالمه و از زن گرفتنم مینرسم در حد کابوس الن اونی ک زن میگیره باید خونه داشته باشه ماشین داشته باشه شغل پر دراومد داشته باشه ننه بابای پولدار داشته باشه اون میره زن میگیره نه یکی کثل من ک جمعا یه میلیون داره خونوادم نداره تازه هههههههههههههههههههههه
موقع ازدواج نه یک بار که باید هزار بار فکرکرد بیچاره مادرم بعد سی و سه سال زندگی با داشتن دو دختر بیست و هفت ساله و چهارده ساله مجبور به طلاق شد خیلی مدارا کردیم خیلی کوتاه اومدیم صبر زینب که میگن ما داشتیم فحاشی و خساست پدرم پایان نداشت دخالت مادربزرگ نود ساله من هم بیشتر به وخامت اوضاع منجر میشد هر چه قدر مادرم تحمل کرد ما نادیده گرفتیم نشد که اخر سر ماردم گفت مهرم حلال جونم ازاد تورو خدا خیلی دقت کنید تو ازدواج که بعدا بچه ها هم بیچاره میشن
دلایل اصلی طلاق به قرار ذیل است که کمتر کسی به آن اشاره داشته است:
اول: اینکه نمیدانیم به چه دلیل میخواهیم ازدواج کنیم.
دوم: عدم شناخت خود
سوم: عدم شناخت طرف مقابل
چهارم: یک طرف دارای شخصیت درون گراست و دیگری برون گرا (هر دو یکی باشند خیلی بهتر است وگرنه مجبور هستند در زندگی فیلم بازی کنند.
پنجم: عدم شناخت پیشامدهای بعد از ازدواج (نداشتن طاقت دوری از خانواده – فراز و نشیب زندگی و غیره
ششم: وضعیت ضعیف اقتصاد خانواده
هفتم: سعی در تغییر دادن شخصیت طرف مقابل
هشتم: دلایل جنسی
نهم: شناخت سطحی خصوصیات رفتاری همدیگر
دهم: یکی نبودن باور و اعتقادات همدیگر
من بخاطر تجربه ی شخصی ام این رو میگم...
اکثر مردهای ایرانی چیزی از عشق و محبت و عاطفه نمیدونن. عشق،مال قدیما بود نه الان توی این دوره زمونه که مردم مثل گرگ،درنده شدن.
مردهای ایرانی تنها به دو دلیل ازدواج میکنن..یکی بخاطر مال و اموال زن و دیگری بخاطر نیاز جنسی.و یا هردو با هم.
من خودم قربانیه یه ازدواجی شدم که بخاطر اموال پدرم با من ازدواج کرد و بعد از یک سال زجر و تحمل از دست خودش و خانواده ی درنده اش طلاق گرفتم با شکم حامله.خدا برای اینجور مردهای گرگ صفتی نسازه.دیگه تا عمر دارم به کسی اعتماد نمیکنم
با آمار طلاقی که داریم میبینیم و شاهدش هستیم،،به نظر من تمام مشکل از فرهنگ ازدواج ما ایرانیهاست
میگن مهریه بالا عامل اصلی طلاقه مهریه خانمم 5سکه هست بخاطره مهمونی خونه خالش قهره کرد رفت خونه باباش یه نظرم تفاوت سنی خیلی تاثیرداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
موافقم تفاوت سنی خیلی مهمه
چیزی که باعث فروپاشی زندگی من شد دخالت زیاد مادرشوهر و خواهرای همسرم بود و بشدت دهن بینی خود همسرم.
آقا جان دختر خوب دیدی سلام منو برسون
عامل اصلی طلاق ، ازدواج است .
از نظر من دروغ های بی شمار زوجین به یکدیگر،تنوع طلبی و دوستی های متعدد قبل از ازدواج،خود برتر بینی ،توهم از موقعیت خود،بی دینی،بی صبری،بی قناعتی ودر نهایت آرزوهای دور و دراز مسیر سعادت را از ما دور میکند.ای کاش کمی به مثلث (توکل،تلاش ، تفکر)باور داشتیم تا هرگزوارد مثلث (گناه، رنج ،مرگ )نمی شدیم.
من میگم خدا لعنت کند باعث زو
بصورت غیرمستقیم و مستقیم ، تمام این مصیبتها به مشارکت مسوولان رده بالای کشور خلاصه میشه
این حرف های بی فایده کو گوش شنوا کو دل سوز
تشکر از اینکه دوستان نظرشان را میگویند و نظر من این است که اگر دختر و پسر قلبا یکدیگر را دوست دارند و از نظر عقلی که مهم تر است به این نتیجه رسیده اند که میتوانند با هم زندگی یک عمر را داشته باشند ازدواج کنند و این مهم است که به هیچ وجه قبل از ازدواج به هم دروغ نگویند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی