بازدید 5035
آمریکا همچنان کارشکنی می کند؛

روابط کارگزاری برقرار نباشد سوئیفت کاربردی ندارد

پس از برقراری سوئیفت دو اقدام اساسی برای حضور ایران در بازارهای جهانی باقی مانده است؛ نخست برقراری روابط کارگزاری بانکی که در گرو همت بانک مرکزی و بانک های تحت نظارت آن است و دوم رفع تحریم دلار با تلاش وزارت خارجه امکان تحقق دارد که این دو منوط به رویکرد ایالات متحده در اجرای مؤثر برجام است.
کد خبر: ۵۷۸۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶ 05 April 2016
پس از برقراری سوئیفت دو اقدام اساسی برای حضور ایران در بازارهای جهانی باقی مانده است؛ نخست برقراری روابط کارگزاری بانکی که در گرو همت بانک مرکزی و بانک های تحت نظارت آن است و دوم رفع تحریم دلار با تلاش وزارت خارجه امکان تحقق دارد که این دو منوط به رویکرد ایالات متحده در اجرای مؤثر برجام است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، مدیر کل بین الملل بانک مرکزی در نشست خبری امروز که به منظور بازدید خبرنگاران از یکی از محرمانه‌ترین ادارات این بانک صورت گرفت، گفت: سوئیفت ارائه‌دهنده خدمات مالی و بانکی نیست و روابط کارگزاری، موجب ایجاد گشایش‌های اعتباری و خدمات بین بانکی می‌شود. بانک خارجی پس از بررسی صورت‌های مالی بانک متقاضی به برقراری روابط کارگزاری، برای ایجاد رابطه کارگزاری تصمیم‌گیری می‌کند.

وی افزود:‌ سوئیفت سیستم جامع جهانی ارتباطی مالی بین بانکی است و در واقع سوئیفت ابزار برقراری ارتباط مانند تلفن و فکس است. خوشبختانه در مدت زمان کوتاهی، سوئیفت باز و اولین مقصد اجرایی برجام مشخص شد.

بازدید از اتاق سوئیفت و عملیات ارزی پس از آن صورت گرفت که عراقچی در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری را در ارتباط با تحریم سوئیفت گفت: این تحریم کامل برداشته شده و برای اینکه این موضوع اثبات شود، من به آقای سیف گفته‌ام که در مرکز سوئیفت اصحاب رسانه را دعوت کنیم تا آن‌ها از نزدیک مبادلات سوئیفت را ببینند تا مطمئن باشند، تحریم سوئیفت لغو شده است.

مسئول اجرای برجام با اشاره به اینکه مسأله اصلی تحریم دلار است، افزود: تحریم‌های اولیه شامل تبادلات دلاری است و مبادلات با یورو در حال انجام بوده و اما وقتی به موضوع دلار می‌رسیم کار گره می‌خورد که البته ما با آمریکایی‌ها در مذاکره هستیم که موضوع مبادلات دلاری نیز انجام شود و این تحریم‌ها مرجع آن به کنگره برمی گردد که البته در یک مقطع چندساله تا سال ۲۰۰۹ متوقف شد و با فشارهایی که ما آورده‌ایم ریاست جمهوری آمریکا موضوع مبادلات دلاری را مطرح کرده است.

روابط کارگزاری برقرار نباشد سوئیفت کاربردی ندارد

برخی منابع غربی بر این باورند که صدور مجوز استفاده از دلار در مبادلات ارزی ایران، می‌تواند پاسخی باشد به گلایه‌های ایران مبنی بر اینکه واشنگتن آن طور که در توافق هسته‌ای وعده داده شده، امکان تجارت کشورهای غربی با ایران را فراهم نکرده است. در عین حال، منتقدان چنین اقدامی می‌گویند صدور مجوز استفاده از دلار از سوی ایران، بر خلاف مفاد برنامه جامع اقدام مشترک است.

به گزارش رویترز، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تأکید کرد: دولت اوباما هیچ طرح و برنامه‌ای نداشته تا به ایران اجازه دسترسی به سیستم مالی آمریکا را بدهد. روز جمعه نیز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته بود که ایالات متحده به دنبال اعطای مجوز برای استفاده از سیستم مالی‌اش برای مبادلات با دلار با ایران نیست و شرکت‌های خارجی می‌توانند از طریق بانک‌های اروپایی فعالیت کنند.

بررسی اتفاقات هشتاد روز پسا اجرای برجام نشان می‌دهد که اگر از فرصت در حال گذر برجام استفاده نکنیم و روابط کارگزاری خود را در سطح گسترده و مؤثر با بانک های اروپایی و به تبع آن آسیایی گسترش ندهیم و با مطالبه اقدامات مؤثر آمریکا در به ثمر رساندن برجام در رفع کلیه تحریم هایی اقتصادی پیگیری نکنیم و نتوانیم نتایج ملموس اجرای آن را روی زمین احساس کنیم در خسارت محضیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۴
کدوم کار شکنی؟ آیا این جزوی از بر جم بوده؟ ....چطور انتظار دارین یه چیزی که تو برجام نبودِ رو به تصویب برسونن. یه بار توروخدا بیاین رو راست باشیم با مردم. آمریکا فرشته نیس اما کشور ما هم فرشته نیس.
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
برو برجام رو از اول بخون به ظریف و عراقچی هم بگو دوباره بخونن
توی برجام هست که بعد از اجرای توافق دیگه نه تحریمی باشه که چند دفعه شدیم و اینجا توجیح کردن و همچنین هست که کارشکنی نکنن هر دو مورد و یه عالمه موارد دیگه از برجام توسط طرف غربی نقض شده شما نمیبینی برو چشات رو عمل کن
ناشناس
| Sweden |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
بله تحریمات مربوط به هسته‌ای برچیده میشوند ولی تحریم‌های دیگر میمانند که آنها هم بدون برجام ۲ و ۳ و ... برچیده نخواهند شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
حسن عزیز !
اولا تمام برجام و " توافق هسته ای " در زمینه فعالیت های هسته ای کشور بوده و گفتند تحریم جدید در این زمینه اعمال نمیشه که نشده !!
نمیدونم چرا بعضی ها که از اول هم مخالف گفتگو بودند الان جوری وانمود می کنند انگار ما با آمریکا در تمام رمینه ها توافق کردیم !

ثانیا موارد نقض برجام رو که میگی " یه عالمه " بوده و طرف غربی مرتکب شده یکی یکی نام ببر !!
به خدا خیلی بده به خاطر درگیری های جناحی داخلی منافع و دستاورد های ملی رو قربانی کنیم
صادق
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
حسن جون به نظر میرسه شما نمیبینی .بهتره جنابعالی بری برجام بخونی بهتره حرفهای بدخواهان رو غرغره نکنی.اگر این دوستمون حرفی زده از خودش هست مثل تو مقلد نیست.شماها که خودتون رو بصیر میدونید فواید برجام رو نبینید بصیری کور وشاید هم کر هستید.از این به بعد در خصوص بزرگان کشور مودبانه صحبت کن تا خفیف نشی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
اون توجیه است دلبندم نه توجیح ...
بزرگترین دستاورد برجام این بود که موافق و مخالف مذاکره فهمیدن امریکا وغرب قابل اعتماد نیستند باندازه ذره ای یاد بگیریم گرگ همیشه گرگ است درهر لباسی که باشد
خدا را شکر که اثریت مردم میدانند بمب هسته ای بهانه است اینها با بیداری وازادی ونوکر نبودن ملتها مخالفند فلسطین سوریه عراق حز ب الله بمبدارن
بانک مرکزی خبرنگاران را فریب داد. اتصال سوئیفت به چند بانک کوچک یا کارگزاران خود بانک مرکزی را به ایشان نشان داده، نه اتصال به بانک های بزرگ جهانی.
آمریکا دارد با این لجبازیها و کارشکنی ها مرا هل میدهد به سمت نفر دوازدهم شدن با اخلاقی تند خواهشمند است خردمندانه عمل کنید.
شما مته به خشخاش میگذارید تا منهم بتوانم آبروی از دست رفته تان را در منطقه ترمیم نمایم فکر کنید پیشنهاد خوبی است.
(در جواب حسن آقای عزیز) خوب بود سایت تابناک انصاف بخرج می داد و با یک تحلیل درست و حسابی مردم را آگاه می کرد نه اینکه به ابهامات اضافه کنه. از جمله اینکه مردم باید بدانند که تحریم های دلاری مربوط به اول انقلاب و تسخیر سفارت آمریکاست و ربطی به تحریم های هسته ای نداره. و دیگه اینکه باز شدن سوئیفت ربطی به اعتماد بانکهای خارجی جهت همکاری مجدد با ایران نداره و بانکهای ما باید این اعتماد را ایجاد کنند.(تابناک عزیز اگه دروغ نیست لطفا منتشر کن)
(در جواب حسن آقای عزی
متاسفانه عده زیادی از مردم عزیزمان جناحی و جانبدارانه صحبت میکنند
قلب راکتور پر از سیمان شده است ، برجام از صورت ایران فراتر از مذاکرات اجرا شده است ، ولی هنوز مبادلات تجاری صورت نگرفته است ، درست است برخی قوانین تحریمی تعلیق شده است ولی به صورت شفاهی به شرکتهای تجاری گفته اند با ایران مبادلات تجاری نکند
در ازای هزینه هایی که صورت گرفته منافعی به دست نیامده
من رفتم تو بانک یک حساب باز کنم بعد سوال کردم شرایط افتتاح حساب حقوقی چیه؟ اونم برای یک شرکت خیلی جمع و جور ... آقا همه طوری برگشتن منو نگاه کردن و جواب سربالا دادن که انگار من یه مفسد اقتصادیم و شاید انتظار داشتن یک نفر این سوال رو بپرسه که کت و شلوار پوش باشه و کیف و... به هر حال من که تازه از قبل برنامه ریخته بودم کلی درباره سوئیفت هم ازشون سوال کنم کلا منصرف شدم چون گفتم حتما اگه اینو بپرسم میان منو به جرم مفسد فی الارض همون جا اعدام می کنند
در حالی که اکثرا همش به فکر خرید از خارج هستن و چون تو ایران کپی رایت فایده نداره من می خواستم محصولات نرم افزاریمو به کاربران غیر ایرانی هم بفروشم و راهی پیدا کردم که می تونم راحت این کار رو انجام بدم بدون استفاده از دلار امریکا اما بعد از گرفتن پول فقط باید از طریق سوئیفت اون پول رو به ایران منتقل کنم که این هم هنوز مشخص نیست و من هم جرات سوال کردنشو ندارم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار