بازدید 4086
باز پس گیری نقش پول های داغ درمعادلات بورس

سهامداران بتنی بر سر بازارنشستند! ساختمان سازها گزینه بعدی هستند؟

معامله‌گران بازار سهام امروز هم‌سو با پررنگ‌تر شدن نقش بازارگردان‌ها و سهامداران حقوقی، شاهد تقویت تقاضا در برابر عرضه سهام بودند. بازاری که امروز گروه سیمانی‌ها را پس از مدت‌ها انتظار در جایگاه پیشروترین گروه‌ها قرار دارد.به گزارش تابناک اقتصادی براساس قانون نانوشته بازار زمانی که اقبال به سمت سهامداران شرکت های سیمانی رو میکند.گروه دیگری از سهامداران نیزبه بهبود شرایط امیدوار تر میشوند. کاش و سرامیک ساختمان و انبوه سازی صنعتی است که با سیمان سه ضلع مثلث رشد کندویی بازار سرمایه را تشکیل میدهند.ا
کد خبر: ۵۷۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶ 04 April 2016
معامله‌گران بازار سهام امروز هم‌سو با پررنگ‌تر شدن نقش بازارگردان‌ها و سهامداران حقوقی، شاهد تقویت تقاضا در برابر عرضه سهام بودند. بازاری که امروز گروه سیمانی‌ها را پس از مدت‌ها انتظار در جایگاه پیشروترین گروه‌ها قرار دارد.
به گزارش تابناک اقتصادی براساس قانون نانوشته بازار زمانی که اقبال به سمت سهامداران شرکت های سیمانی رو میکند.گروه دیگری از سهامداران نیزبه بهبود شرایط  امیدوار تر میشوند. کاش و سرامیک ساختمان و انبوه سازی صنعتی است که با سیمان  سه ضلع مثلث رشد کندویی بازار سرمایه را تشکیل میدهند.البته ناگفته نماند دولت بعد از صنعت خودرو سازی برنامه ریزی و طرح و شوک های متعددی برای رونق بازار مسکن اتخاذ کرده است و همان طور که مستحضرید با شروع حرکت این صنعت و بازار ده ها صنعت دیگر نیز شروع به حرکت می کنند.
جوانه رشد از ساختمان در می آید
به هر حال دکتر وحید شریفی پور کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است که هم اكنون صنعت ساختمان گزینه بعدی در لیدری بازار بعد از ارامش خودورساز ها  خواهد بود.
 شریفی پور با اشاره به اینکه متأسفانه هميشه نگاه عامه بازار، گذشته نگر بوده است تاکید دارد: سال ٩٣ و ٩٤ نمادهايى مثل "شبندر" ، "سمگا" و "حسينا" در کنار صنعت پالايشگاهی، دارو و ديگر صنايعى كه خاطره خوش صعودشان در ذهن كوتاه مدت سرمايه گذاران باقى مانده بود بودند فعالان بازار  به دنبال كور سوى اميد برای رشد وسود دهی بودند.درحالی که رويش از جاى ديگرى از بازار سرمايه جوانه زد و هيچ گاه تکرار تاریخی در دوره کوتاه مدت رخ نداده است. در حال حاضر نیز فعالان به گروه خودرو به همين شكل و شمايل تعصب و امید دارند، با این که  گروه خودرو در آينده به پاى كليت بازار و ظرفيت هاى واقعى خود رشد خواهد كرد، ولى پیش بینی میکنم گروه پيشرو نخواهد بود.وی می افزاید : اين قانون نانوشته و اثبات شده بازار است، اگر اعتقاد به ادامه رشد بازار در سال ٩٥ داريم اين مهم در صنايعى كه سرمايه گذار عام و تفكر عامه مطلق در بازار نگاهش آنجاست ديگر به صورت شارپى به وقوع نخواهد پيوست، بلكه اين رشد در گروه ساختمان استارت خواهد خورد و به گروه سيمان،كاشى و صنايع وابسته منتقل خواهد شد.شریف پور گفت: مسلماً هر گونه رشدى در ٤ گوشه بازار سرمايه باعث جذب نقدينگى و پويايى اين بازار خواهد شد و از خروج سرمايه هاى قبلى از بازار جلوگيرى خواهد كرد، پس اين را مسلم بدانيد وجود يك چنين حركاتى در بازار باعث شور و نشاط در سطح كلى جامعه براى سرمايه گذارى و انتقال نقدینگی از بازارهاى موازى به بورس می شود که فوايد آن نصيب گروه هاى ديگر هم خواهد شد.  به گفته وی همانطور كه رشد گروه خودرو و برخى تك سهم ها در زمستان ٩٤ باعث تحول در بازار شد، وجود حركت شارپى هر چند به صورت تناوبى در گروه هاى مختلف اين جو مثبت را حفظ  میکند که تضمين ادامه رشد كليت بازار و شاخص كل خواهد بود.  
شریف متذکر می شود :فراموش نكنيد تمام اين تحليل هاى بلند مدت، محتاج آرامش سياسى امنيتى كشور است و هر گونه ناملايمتى در اين زمينه تحليل را شكست خواهد داد.
حباب نداریم!
 در همین حال عضو هیات مدیره شستا در واکنش به برخی انتقاد ها نسبت به احتمال حبابی شدن ارزش قیمت سهام در بورس گفت: برای قضاوت درباره وجود حباب نه تنها ارزش بازاری سهام در هر صنعت بورسی بلکه باید هر یک از شرکت ها نیز به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.
رضا راعی یاداور شد: احتمال اینکه شرکتی با برخورداری از ارزش ذاتی پایین با رشد قیمت بازاری سهام در بورس مواجه شود، نه تنها ارزش قیمت سهام آن حبابی نیست، بلکه باید با بازدهی بالاتری نیز روبرو باشد.
راعی عنوان کرد: در مجموع شرایط فعلی بازار سرمایه ایران نشان می دهد قیمت سهام در بورس حبابی نبوده و به نسبت، اغلب قیمت ها کمتر از ارزش ذاتی خود قرار گرفته اند. منتهی آنچه که باعث افزایش نگرانی ها در بورس شده اینکه مردم می اندیشند، آیا آنچه که به عنوان دستاوردهای پسابرجام و یا وعده هایی که در افق اقتصاد عنوان می شوند، در آینده محقق خواهند شد و یا اینکه در چه زمانی این نگرانی ها برطرف می شوند.
وی گفت: متاسفانه در اغلب موارد دیده می شود که سهام به کمتر از قیمت واقعی خود در بورس عرضه می شود و حال آنکه نگرانی از بابت عدم رشد سوداوری شرکت ها به تبع کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا بازار به دید های نوسانی و کوتاه مدت به بازار نگاه کند. شرکت ها برای فروش کالاهای خود باید با افزایش قدرت خرید مردم روبرو باشند، در غیر این صورت با وجود صفر شدن قیمت روز سهام به نسبت ارزش ذاتی آن اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم فاقد خریدار خواهد بود.
پول داغ
براساس این گزارش آنچه که در بازار سهام این روزها می‌توان به خوبی دریافت، این است که بازار همچنان در قالب انتظار و با بیم و امید نسبت به آینده گام برمی‌دارد، هرچند برخی تحلیل‌گران چارتیفتی بازار، ریزش هزار واحدی شاخص کل را دور از انتظار نمی‌دانند، اما عدم وجود عرضه‌کننده هیجانی سهام در کنار امیدواری به آینده باعث شده تا بورس این روزها شاهد معاملاتی متعادل با حجم و ارزش متوسط نسبت به حجم معاملات بازار در دو ماهه پایانی پارسال مواجه باشد.
کارشناسان در ماه‌های اخیر به اخذ نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی معامله‌گران بازار سهام اشاره داشتند. این حجم عظیم اعتبارات در بازار سهام که به‌عنوان پول‌های داغ (HoT money) شناخته می‌شود، نگرانی از فشار فروش را در مواجهه با روند نزولی ایجاد کرده است. صرفه اقتصادی این اعتبارات در کسب سودهای حداکثری در زمان کوتاه است.
به گزارش تابناک اقتصادی به نظر می‌رسد در روند صعودی بازار و توجه عمومی به گروه خودرویی بخش زیادی از این اعتبارات به این گروه جذب شده است. تصفیه این اعتبارات، که معمولا به‌صورت ماهانه صورت می‌گیرد، فشار فروش را به‌طور سنتی افزایش می‌دهد. در شرایط کنونی به دلیل، مقادیر بالای اعتبارات جذب شده در بازار و به خصوص گروه خودرویی و به منظور فرار از زیان، احتمال افزایش فشار فروش در بازار وجود دارد. فضای ملتهب گروه خودرو در روزهای اخیر علاوه بر قرار گرفتن قیمت‌ها در سطوح حساس به حضور این پول‌های داغ در این گروه اشاره دارد. به این ترتیب، حالت میانه را نمی‌توان در معاملات این گروه مشاهده کرد و معاملات معمولا در بیشترین و کمترین بازه قیمتی سهام صورت می‌گیرد.
بهتر از دیروز
امروز شرايط بازار بهتر از ديروز بود. اگرچه شاخص هم وزن مثبت شد اما شاخص کل متعادل شد. گروه خودرويي در مرکز توجهات بود و عرضه ها همچنان در اين گروه شديد بودند، اما مقاومت ها در آن بيشتر از ديروز گرديد و برخي سهام خودرويي نيز مثبت شدند. ، امروز در گروه‌های خودرویی، بانکی و تجهیزاتی در حالی بازار سهام شاهد معاملاتی پرحجم بود که تکاپوی برخی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای شناسایی سود و واگذاری سهام، قابل تعامل بود.در گروه خودرویی‌ها، با وجود فشار عرضه به ویژه در گروه سایپا، شاهد حضور برخی حقوقی‌ها در کنار خریداران سهام، بود. در این گروه ایران‌خودرو با تداوم حمایت حقوقی در دامنه نوسان مثبت قیمتی، رنج شد. در این نماد امروز بیش از 38 میلیارد تومان معامله صورت گرفت که حاصل دست به دست شدن بیش از 91 میلیون سهم ایران‌خودرو بود
سایپا و زامیاد ناکوک نزدند
مهدی ساسانی کارگزار بورس در خصوص معاملا ت دو خودرو ساز گفت اتفاقی که در گروه خودرو به ویژه سایپا و زامیاد داره رخ می دهد به این صورت است این دو شرکت به ترتیب 125 و 130 درصد افزایش سرمایه داده اند  و این افزایش سرمایه به پرتفو ها اضافه شده یا میشود.البته باید توجه داشت که الان قابل معامله نیست  ولی بین 2 تا 3 هفته دیگر قابل معامله خواهد بود.حال اگر در معاملات امروز دقت میکردید این دو گروه سهامدار بیش از بقیه فشار فروش داشتند دلیلش را با یک مثال شرح میدهم .
ساسانی افزود: فرض بگیرید شما 10 میلیون پول نیاز داریداما میدانید این پول را خرج کنید دیگرپولی در بساط ندارید در همین زمان به شما یک حواله 13 میلیونی رایگان میدهند که 3 هفته دیگر می توانید نقدش کنید.طبیعتا چون میدانید سه هفته دیگر 13 میلیون به دستتان می رسد با خیال راحت شروع میکنید 10 میلیون خودتان را خرج کردن چرا که معتقدید سه هفته دیگر جایگزینش خواهد رسید.
این کارشناس بازار سرمایه با این  مثال می افزاید:در حال حاضر  10 میلیون سهام فعلی سهامداران خرید فروش  می شود  بنابراین خیلی ها سهام اولیه خود را این روزها حراج کرده اند تا از سهام جایزه مثلا بعدا جایگزین شود.با این توضیح که 13 میلیون حواله دقیقا همان سهام جایزه ای که به پرتفوی اضافه شده ولی چند هفته دیگر قابلیت معامله دارند .
وی در پاسخ به این سوال که آیااین حراج تا یک قیمتی منطقی بود و هست؟گفت:از دید شخصی محدوده 140 و 120 تا 125 دو محدوده ای هستند که احتمالا جلو ریزش سایپا را می گیرند و موج صعودی جدیدی ایجاد می کنند.از سایپا مثال زدم تا بقیه هم در کنارش مشخص شود .اما با توجه به اتفاقات موجود این صعود تا زمانی که نتواند سقف قبلی را رد کند کماکان یک ریز موج است و موج اصلی نیست. یعنی کماکان امکان پر شدن گپ بازگشایی برای زامیاد و سایپا پا برجاست .  
وی پیشنهاد داد: این اتفاقات تحرکاتی برای ایجاد یک موج صعودی کوتاه مدت  ایجاد می کند واز این موج کوتاه مدتی های ریسک پذیر می توانند استفاده کنند اما رعایت احتیاط را بکنید با اولین تحرکات ریزشی فروشنده ها قطعا ازهم پیشی خواهند گرفت.
چرایی معامله "ورنا"  
سهام سایپا در حالی با افزایش سرمایه 125 درصدی در آخرین روزهای کاری سال 94 با افزایش حدود 60 درصدی قیمت سهم معاملات خود را از سر گرفت که در این بازه زمانی و با وجود افزایش ارزش بازاری "خساپا"، ارزش بازاری "ورنا" نه تنها افزایش نیافته، بلکه حتی با کاهش نیز مواجه شده است.
اتفاقی که در این دو نماد مورد توجه سرمایه گذاران افتاد، این بود که سهام سایپا در حالی 125 درصد افزایش سرمایه داد که قیمت سهم به همین تناسب رقیق شد، اما در مقابل تعداد سهام آن افزایش یافته است.
بطوریکه اگر با نگاهی دقیق تر به این سهم و روند قیمتی آن نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که طی فرآیند افزایش سرمایه، ارزش بازاری "خساپا" به بیش از 60 هزار میلیارد ریال رسیده است.ضمن اینکه با افزایش سرمایه این شرکت میزان دارایی های "ورنا" در این سهم خودرویی افزایش یافته که اگر با درصد مالکیت حدود 19 درصدی این شرکت سرمایه گذاری قیاس کنیم، ارزش بازار دارایی های "ورنا" بر مبنای قیمت های دیروز تنها در تک سهم سایپا حدود 11 هزار و 400 میلیارد ریال به دست می آید.حال آنکه این شرکت سرمایه گذاری دارایی های دیگری نیز در پرتفوی بورسی و غیر بورسی خود دارد.با وجود همه این تفاسیر اما ارزش روز بازاری این شرکت سرمایه گذاری در روز گذشته تنها حدود 7.6 هزار میلیارد ریال بوده است.
بر همین اساس آنچه به وضوح مشخص است عدم تحلیل پذیری بورس در بسیاری از نمادها می باشد که به عنوان مثال، موجب می گردد به دلیل تشکیل صف فروش در سهامی همانند "خساپا"، شاهد شکل گیری صف های فروشندگان در نماد "ورنا" نیز باشیم. حال آنکه سرمایه گذاران به این نکته توجه ندارند که سایپا در روز بازگشت از مجمع افزایش سرمایه خود با رشد حدود 60 درصدی قیمت سهام رو به رو گردید. حال آنکه در نماد "ورنا" بازار هیچ توجهی به این نکته ندارد که ارزش بازاری سهم مذکور بالاتر از ارقام کنونی است و شاید تنها دلیل این بی توجهی وجود رفتارهای هیجانی و به دور از تحلیل و در اصطلاح عامیانه بروز رفتارهای گله ای باشد.
از همین رو بایستی منتظر ماند و دید آیا نگاه سرمایه گذاران نسبت به چنین نکات مهم و موارد قابل توجهی تغییر خواهد کرد و یا همچنان بازار در نبود تحلیل درست به راه خود داد؟؟؟!!
اکنتور بازم صف
بر اساس این گزارش شبندر نيز مبادلات زيادي داشت اما شرايط منفي را تجربه کرد. آکنتور ديگر سهم پر مبادله بازار بود و نهايتا صف خريد گرديد. ذوب نيز ديگر سهم مورد توجه بازار بود. فاذر نيز پر مبادله ظاهر شد و شرايط مثبت متوسطي داشت. در مجموع بازار شرايط پر چالشي را مي گذراند و عرضه هاي جدي مانع رشد آن مي شوند. بايد ديد چه موقع تقاضا هاي بازار قادر هستند عرضه ها را شکست بدهند.
شبندر فاز منفی امروز
بر این اساس شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 16 فروردین‌ماه 94 با افزایش 19 واحدی به 80 هزار و 827 واحد رسید.شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 85 واحدی، عدد 13 هزار و 624 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد اما، با افزایش 47 واحدی عدد 92 هزار و 718 واحد را به نمایش گذاشت، شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 57 واحدی به رقم 56 هزار و 958 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 465 واحد افزایش عدد 174 هزار و 683 واحد را برای خود ثبت کرد.امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد 3 واحدی عدد 800 واحد را به نمایش گذاشت.
همچنین معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی جم با 74 واحد، فولاد مبارکه با 59 واحد و ایران‌خودرو با 28 واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد شاخص بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 65 واحد و گل‌گهر و گروه سایپا به ترتیب هر یک تا 58 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 314 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 217 میلیون سهم و اوراق مالی قابل‌معامله، طی 99 هزار و 645 نوبت، دادوستد بود.طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، حق تقدم خرید سهام بیمه سینا، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شد. این درحالی بود که امروز هیچ نماد معاملاتی با توقف مواجه نبود.امروز بازار سهام در نماد معاملاتی شرکت‌ گسترش صنایع و خدمات کشاورزی شاهد کد به کد شدن بیش از 5 میلیون سهم به ارزش کمتر از 1.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی بود. در نماد معاملاتی بیمه پارسیان نیز امروز بیش از 4 میلیون سهم میان کدهای درون‌گروهی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان از سوی سهامدار حقوقی کد به کد شد.
قرارداد 7 میلیارد یورویی پتروشیمی خلیج فارس  
 در همین حال عادل نژادسلیم مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس گفت: یک شرکت بزرگ اروپایی پیشنهاد سرمایه گذاری هفت میلیارد یورویی در طرحی جدید ارایه داده و این شرکت می خواهد در طرحی مشترک در عسلویه همکاری داشته باشد و اکنون مذاکره دو طرف در حال انجام است . به گفته وی، انتظار می رود بزودی تفاهمنامه همکاری با این شرکت بزرگ اروپایی برای سرمایه گذاری هفت میلیارد یورویی امضا شود و براساس مذاکرات و برنامه ریزی های صورت گرفته، محصولات تولیدی در این طرح جدید، تاکنون در ایران تولید نشده است. وی افزود: طرح جدید مورد علاقه ایران و این شرکت بزرگ اروپایی همه زنجیره تولید پتروشیمی را شامل می شود.
خبر مصوبه جدید هیات دولت در خصوص تجدید ارزیابی دارایی  
در جلسه امشب هیات دولت آیین‌نامه اجرایی مربوط به نحوه تجدید ارزیابی، فروش و استهلاک دارایی‌های تجدید ارزیابی شده به تصویب رسید . براساس این آیین‌نامه، افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی با رعایت استانداردهای حسابداری، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نمی‌باشد.
این آیین‌نامه با اهدافی از جمله ایجاد تسهیل در تجدید ارزیابی شرکت‌های دولتی، شفافیت هر چه بیشتر صورت‌های مالی، پیشگیری از تجدید ارزیابی گزینشی اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات خاص و نیز جلوگیری از وارد شدن ضربات سنگین به بخش تولید مصوب گردید.این خبر برای شرکتهایی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها دارند بسیار مثبت ارزیابی می شود.
ذوب آهن اصفهان بیشترین حجم و ارزش معاملات
معاملات 16 فروردین‌ماه 1394 بازار فرابورس با خرید و فروش 246 میلیون و 140 هزار ورقه بهادار ‏در 32 هزار و 478  نوبت به ارزش یک هزار و 198 میلیارد و 690  میلیون ریال به اتمام رسید.‏بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام در روز جاری به میزان 75 میلیون سهم متعلق به ذوب آهن اصفهان به ارزش 202 میلیارد و 480 میلیون ‏ریال بود.‏
‏ آیفکس در پایان معاملات امروز پس از رفت و برگشت چند باره با رشد 3.2 واحدی نسبت به روز قبل روی عدد 800.52 ایستاد و شرکت‌های ‏پتروشیمی مارون و ذوب آهن اصفهان بیشترین تاثیر را در این روند داشتند.‏طبق این گزارش، شرکت‌های ساینا، قاسم ایران و سیمان لار سبزوار بیشترین افزایش قیمت و شرکت‌های صنعتی مینو، پالایش نفت ‏شیراز و روان فن‌آور بیشترین افت قیمت سهام را در روز دوشنبه داشتند.‏در بازار اول 42 میلیون و 590 هزار ورقه بهادار به ارزش 72 میلیارد ریال داد و ستد شد و بیشترین افزایش قیمت در نماد سیمان لار ‏سبزوار، فولاد آلیاژی یزد و بیمه اتکایی ایرانیان رخ داد.‏
همچنین، 153 میلیون و 680 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 472 میلیارد ریال خرید و فروش شد و ذوب آهن اصفهان ‏رکورددار حجم و ارزش معاملات در این بازار بود.‏طبق این گزارش، با خرید و فروش یک میلیون و 760 هزار سهم صندوق سرمایه‌گذاری هستی بخش آگاه بیشترین حجم و ارزش ‏معاملات ‏ETF‏ به این صندوق اختصاص یافت.‏
‏ بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت نیز مربوط به معامله 208 هزار و 760 ورقه اجاره ماهانه رایتل بود و در مجموع 802 هزار ‏اوراق بهادار به ارزش 525 میلیارد ریال در این بازار داد و ستد شد.البته در این بازار، ارزش معاملات روزانه در 4 نماد اسناد خزانه ‏اسلامی به رقم 57 میلیارد ریال رسید و بالاترین ارزش معاملات به میزان 30 میلیارد ریال در نماد "اخزا2" رقم خورد.‏
علاوه بر این، هر ورقه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بازار فرابورس در محدوده 726 تا 801 هزار ریال دست به دست شد و ‏بالاترین قیمت مربوط به اوراق دی‌ماه 94 بود.‏
گفتنی است، ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد و بیمه سینا از طریق سامانه ‏معاملات بازار پایه توافقی از امروز، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) امکان پذیر ‏شد.‏همچنین، با گشایش نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری با سررسید 01/12/1395 به منظور تأمین منابع مالی جهت ‏اعطای تسهیلات به طرح های نیمه تمام و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، معاملات ثانویه این اوراق در بازار ابزارهای نوین ‏مالی آغاز شد.‏  
خبر های زیرمیزی
شنیده می شود سهم های ناشی از افزایش سرمایه زامیاد و سایپا تا قبل از قطعی شدن قراردادهای خودروسازان با شرکت های اروپایی آزاد نمی شود.به گزارش خبرنگار ما شنیده های اخیر در مورد خودرویی ها اکثرا دست ساز هستند آن چه که نتیجه رامشخص می کند قدرت عرضه وتقاضا است.
همچنیم شنیده می شود فاذر بایک شرکت اتریشی در شرف انعقاد قرارداد است که ارزش آن حدود430میلیون یورواست .که استعدادواگرایی منفی بین قیمت واندیکاتور rsiبه خوبی در فاذر مشهود است وباید در قیمت های فعلی توجهی به سهم نداشت.
شنیده می شود سشرق به دنبال عقد قرارداد باروسیه برای صادرات سیمان سفید است جالب است نقدینگی به هرسمتی که می رود شایعات بازار درمورد همان گروه داغ می شودو شنیده ای مبنی بر، برنامه افزایش سرمایه لخزر به زودی اجرایی می شود به گوش می رسد.همچنین اخبار تایید نشده حاكي از آن است كه ساعاتي قبل مراسم معارفه دو عضو هيات مديره بيمه ايران برگزار شده است.بر اساس شنيده ها با جدايي مهدي رياحي فر و تاجيك إز هيات مديره بيمه ايران ، محسن پور كياني و پرویز كاظمي جايگزين اين افراد دور هيات مديره شده اند. پوركياني پيش از اين مديرعامل بيمه ايران معين بوده و كاظمي نيز از وزراي رفاه احمدی نژاد است که بعدها به مخالف جدی او بدل شد.
باهم چه کردند
با اتمام بررسی کلیات بازار و اخبار ونظرها به گروه های بورس هم نگاهی می اندازیم.
گروه خودرو: کاهش فشار فروش و تشکیل مجدد صفهای خرید در نمادهای خودرویی در معاملات امروز شاید نشانی از بازگشت بازار به روند صعودی باشد و گروه خودرو مجدد بتواند لیدری بازار را بدست بگیرد . بازگشایی نماد خگستر با محدودیت دامنه نوسان در قیمت 5654 ریال و حفظ صف خرید در این نماد نشان از ارزندگی خگستر دارد  هدف نخست برای این نماد میتواند محدوده ی قیمتی 6300 ریال باشد . در نماد خساپا نسبت به روز گذشته از فشار فروش کمی کاسته شد این نماد در 1466 ریال حجم 181 میلیونی را به ثبت رساند . خودرو در بازه مثبت 3 تبلو ودر قیمت 4208 ریال به کار خود پایان داد . در پی خبرهای مثبت شنیده شده از نماد خکاوه این نماد با حجم معاملاتی 44 میلیون سهم و صف خرید بالای 12 میلیون در قیمت 1946 ریال معاملات خود را در بازار امروز به اتمام رساند . در نماد خبهمن نیز خبرها حاکی از اتمام معامله بلوکی و خرید آن توسط یکی از زیر مجموعه های موسسه مالی کوثرمیباشد . در این نماد شنیده هایی از افزایش سرمایه از محل اورده وانباشته نیز به گوش میرسد کف حمایتی نخست برای این نماد 2800 ریال است .  نمادهای قطعه ساز نیز در تلاش برای حفظ محدوده حمایتی خود نسبت به روز گذشته کمی متعادل معامله شدند .  
گروه فرآورده های نفتی: قیمت جهانی نفت  همچنان منفی ....  نماد شبندر در سطح حمایتی خود در استانه صف فروش قرار گرفت و با واکنش به این سطح ، معاملات رو به بالا در این نماد اغاز گردید شبندر در 5082 ریال اخرین معامله خود را به ثبت رساند . سطح حمایتی برای شبندر 5000 ریال میباشد  در صورت عدم حمایت در روز آتی قیمت 4800 ریال برای این نماد متصور است . نماد کم ریسک شپنا نیز در بازه ی مثبت معامله شد . این نماد برای ادامه صعود نیاز دارد از محدوده ی 3450 ریال عبور کند .  
گروه سیمان : موقیعت مناسب سیمانی های و بدنبال آن افزایش بیش از 15 درصدی قیمت سیمان  از تابستان سال جاری تقاضا برای این نمادها را افزایش داده است و نمادهای گروه را به جز تعداد معدودی به صف خرید منتهی کرده است . نماد سبزوا بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است . سبزوا روز آتی با مقاومت 781 ریال روبرو خواهد شد در صورت عبور از این مقاومت در جهت رسیدن به 910 ریال حرکت خواهد کرد. سدور نیز از دیگر پرحجمهای گروه انتظار میرود با هدف نخست 1410 ریال به حرکت خود ادامه دهد قیمت اخرین معامله در این نماد 1292 ریال به ثبت رسید .  
پالایشی ها:بعد از پشت سر گذاشتن دو روز سراسر نزولی روند معاملات نمادهای زیر مجموعه این صنعت تا حدودی بهبود یافت و شاهد رشد قیمت برخی نمادهای این گروه از جمله «شپنا، ونفت، شبهرن و شنفت» بودیم.همچنین پالایشگاه نفت تبریز که از اسفندماه گذشته متوقف بوده با ارائه گزارشی اقدام به ارائه پیش بینی سال مالی 95 کرد و سود هر سهم را برای سال مالی آینده 557 ریال در نظر گرفت. این در حالی است که این پالایشگاه برای سال مالی گذشته زیان 357 ریالی را پیش بینی کرده بود.
کانی های فلزی:بعد از پشت سر گذاشتن یک روند رو به رشد نسبتا مطلوب اکثر نمادهای این گروه در مدار اصلاح قیمت قرار گرفتن و شاهد افت قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه این گروه بودیم. با این وجود«کبافق» با صف خرید جزعی و رشد قیمت به کار خود خاتمه داد.
انبوه سازان:روند معاملات انبوه سازان نیز بعد از رسیدن شاخص این گروه به محدوده حمایتی با افزایش تقاضا همراه شد و شاهد رشد نسبی نمادهای زیر مجموعه این گروه بودیم. همچنین در این گروه «ثشاهد، و آذر و ثفارس» با صف خرید مواجه شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار