بازدید 2921
۲
کدام یک درست می گویند؛بانک مرکزی یا فعالان اقتصادی

سوئیفت وصل است، ولی نیست!

اکران بازگشایی شبکه سوئیفت در حالی در بانک مرکزی انجام شد که 20 تن از فعالان اقتصادی صجبت از عدم گشایش در این عملیات ارزی به میان می آورند .
کد خبر: ۵۷۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹ 04 April 2016
اکران بازگشایی شبکه سوئیفت در حالی در بانک مرکزی انجام شد که 20 تن از فعالان اقتصادی صحبت از عدم گشایش در این عملیات ارزی به میان می اورند .
 به گزارش تابناک اقتصادی حسین یعقوبی در نشست خبری امروز که به منظور بازدید خبرنگاران از اتاق سوئیفت و عملیات ارزی برگزار شده بود، با اشاره به برداشت غلط برخی از رسانه‌ها در خصوص سوئیفت اظهار داشت:‌ در ماه‌‌های اخیر برخی از رسانه‌ها روابط کارگزاری،‌ گشایش اعتبار اسنادی و حواله را با ابزار ارتباطی سوئیفت اشتباه می‌گیرند. هنوز این مراسم پایان نیافته بود که خبرگزاری نسیم در تیتر یک خود در به نوعی پنبه این مراسم را زد به طوری که 20 فعال اقتصادی تاکید کردند که هنوز هم امکان اتصال به سوئیفت و بازگشایی ال‌سی فراهم نشده است.
 مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با تأکید بر برقراری سوئیفت برای 29 بانک کشور گفت:‌ طبق آخرین آمار 300 رابطه کارگزاری با بانک‌‌های خارجی تا کنون برقرار شده است.
وی افزود:‌ سوئیفت سیستم جامع جهانی ارتباطی مالی بین بانکی است و در واقع سوئیفت ابزار برقراری ارتباط مانند تلفن و فکس است.
  مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی تصریح کرد: سوئیفت ارائه‌دهنده خدمات مالی و بانکی نیست و روابط کارگزاری موجب ایجاد گشایش‌های اعتباری و خدمات بین بانکی می‌شود. بانک خارجی پس از بررسی صورت‌های مالی بانک متقاضی به برقراری روابط کارگزاری، برای ایجاد رابطه کارگزاری تصمیم‌گیری می‌کند.
  یعقوبی اظهار کرد: در مرحله دوم که بانک می‌خواهد روابط کارگزاری ایجاد کند می‌تواند از سوئیفت برای ارسال و دریافت پیام‌های مالی استفاده کند. بنابر این اگر روابط کارگزاری برقرار نباشد سوئیفت کاربردی ندارد.
 وی با بیان اینکه در متن برجام رفع تحریم‌های بانکی بین‌الملل و سوئیفت تصریح شده است، افزود:‌ خوشبختانه در مدت زمان کوتاهی سوئیفت باز و اولین مقصد اجرایی برجام مشخص شد.
 وی با اشاره به افزایش سطح روابط کارگزاری گفت:‌هم اکنون روابط کارگزاری به وضعیت متعارف رسیده و همین مسئله موجب کاهش هزینه‌های مبادلاتی بانکی است.
 یعقوبی با بیان اینکه بانک‌ها در این مرحله موفق عمل کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر بانک‌ها  روابط کارگزاری با برخی بانک‌های خارجی ایجاد کرده‌اند که تا قبل از اعمال تحریم‌ها هم این روابط وجود نداشت.
 وی در خصوص انتقاد فعالان اقتصادی نسبت به عدم برقراری ارتباطات بانکی و روابط کارگزاری گفت: در جریان تحریم هم روابط کارگزاری به صورت محدود وجود داشت و پول نفت وصول می‌شد هم اکنون که سوئیفت باز شده و روابط کارگزاری افزایش یافته چگونه می‌توان گفت سوئیفت وصل نشده و روابط بانکی وجود ندارد. به نظر من این صحبت منطقی نیست.
 وی با تأکید بر اینکه گشایش ال‌سی و اعتبارات اسنادی مربوط به روابط کارگزاری می‌شود و نه سوئیفت اظهار داشت:‌ سه بانک هنوز در تحریم هستند و تلاش ما رفق تحریم این بانک‌ها است.
 مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی در واکنش به این مطلب گفته می‌شود روابط کارگزاری ایجاد شده با بانک‌های کوچک بوده است، گفت:‌ اصلاً اینگونه نیست و فقط به عنوان نمونه این را می‌گویم که هم اکنون حساب بانک مرکزی در بانک مرکزی ایتالیا باز و فعال شده و از طریق سوئیفت پیام‌های مالی ارسال و دریافت می‌شود. این جواب کسانی است که می‌گویند روابط کارگزاری فقط با بانک‌های کوچک ایجاد شده است.
 یعقوبی با بیان اینکه عضویت 29 بانک ایرانی در سوئیفت با مراجعه به سایت این شبکه قابل مشاهده است،‌گفت:‌طبق آخرین آمار 300 رابطه کارگزاری (کارگزار خارجی)، با بانک‌های ایرانی روابط برقرار کرده‌اند. 
سوئیفت وصل است، ولی نیست!

 رد اتصال به سوئیفت ازسوی 20 فعال اقتصادی  

هنوز این مراسم پایان نیافته بود که خبرگزاری نسیم در تیتر یک خود در به نوعی پنبه این مراسم را زد به طوری که 20 فعال اقتصادی تاکید کردند که هنوز هم امکان اتصال به سوئیفت و بازگشایی ال‌سی فراهم نشده است.
با وجود گذشت حدود 80 روز از اجرای برجام هنوز هم تکلیف اتصال به سوئیفت و بازگشایی ال‌سی برای فعالان اقتصادی روشن نشده است. با توجه به تاکیدات مکرر رئیس کل بانک مرکزی و حتی رئیس‌جمهور در خصوص امکان اتصال به سوئیفت هنوز تعداد زیادی از فعالان اقتصادی معتقدند که دسترسی آنها به سوئیفت و ال سی مانند دوران قبل از برجام است و هیچ تغییر در روند کار آنها انجام نشده است.
 اما هفته گذشته یکی از مقامات بین المللی هم رسما در این خصوص موضع گرفت. "هاینتس فیشر" رئیس جمهور اتریش در این خصوص گفت هنوز امکان اتصال بانکهای ایرانی به سوئیفت محیا نیست و مذاکره در این خصوص ادامه دارد. این اظهار نظر رئیس جمهور اتریش چندان مطابق میل دولتمردان واقع نشد و در نهایت حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در صفحه شخصی خود به منتقدین وصل نشدن سوئیفت حمله کرد و به آنها اتهام بی اطلاعی و ناآگاهی در خصوص استفاده از این ابزار بین بانکی را زد.
 این در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند که بانکهای اروپایی به دلیل ترس از جریمه شدن توسط آمریکایی ها تمایلی به همکاری با بانکهای ایرانی را ندارند.
 عده ای از اعضای اتاق بازرگانی هم معتقدند که قبل از اجرای برجام هم برخی از بانکها امکان اتصال به سوئیفت را داشتند، و با استفاده از بانکهای کره جنوبی، ترکیه، هند و یا چین روابط کارگزاری خود را با شبکه سوئیفت برقرار می کردند. بنابراین این انتظار در میان آنها شکل گرفته است که بعد از اجرای برجام امکان اتصال به سوئیفت به وسیله کارگزاری بانکهای اروپایی انجام شود که امروز با گذشت حدود 80 روز از اجرای برجام هنوز این انتظار برآورده نشده است. در روزهای پایانی سال گذشته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بعد از هفته ها پافشاری بر اتصال بانکهای ایرانی به سوئیفت تاکید کرد که هنوز دو یا سه بانک که از قبل، تحریم بودند، امکان اتصال به سوئیفت را ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
از کلماتی مثل کراسم و محیا معلوم است که خبر شما چقدر دقیق است!
-خبرگزاری نسیک
-کراسم
-کشایش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل