بازدید 23992
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

واردات آزاد شود، یک خودروی داخلی هم فروخته نمی شود

خودروسازی ها به حد کافی قیمت های خود را در سال های گذشته انجام داده و اگر سالها نیز قیمت خود را افزایش ندهند، آنقدر سود کرده اند که نیاز به افزایش قیمت نداشته باشند. دیگر بیش از این نمی توان به مردم فشار آورد، مردم منتظر کاهش قیمت هستند باید خواسته های مردم برآورده شود.
کد خبر: ۵۷۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶ 03 April 2016
واردات آزاد شود، یک خودرو ایران هم به فروش نمی رود با فرا رسیدن سال جدید و در پی افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، نمایندگی شرکت‌های خودروساز برای فروش محصولات خود منتظر ابلاغ بخشنامه جدید قیمت از سوی شرکت‌ها هستند. همچنین احتمال ترکیدن حباب قیمتی برخی خودروها پس از پایان تعطیلات نوروزی وجود دارد.

به گزارش «تابناک» این روزها بازار خودرو وضعیت ثابتی را پشت سر می‌گذارد و رکود موجود در فروش خودرو همچنان بر بازار حاکم است. در عین حال، نمایندگی شرکت‌های خودروساز نیز برای فروش جدید محصولاتشان منتظر ابلاغ بخشنامه‌های جدید هستند تا محصولاتشان را با نرخ‌های جدید عرضه کنند؛ هر چند افزایش بهای خودروها از محل نرخ جدید بیمه شخص ثالث قطعی نیست و شاید شرکت‌های خودروساز با توجه به رکود بازار، تغییری در قیمت محصولات خود ایجاد نکنند. در هر حال وضعیت قیمت جدید خودروها طی روزهای جاری از سوی ستاد فروش شرکت‌های خودروساز مشخص خواهد شد.

از سویی، بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت‌ها در این بازار، وضعیت تقریباً ثابتی را پشت سر گذاشته و در عین حال، برخی خودروها که در شب عید افزایش حبابی قیمت را تجربه کرده‌اند احتمالاً در روزهای آینده با کاهش قیمت در بازار روبه رو خواهند شد.

با این حال، خودروسازی ها از ماه ها پیش در حال تدارک زمینه برای بالا بردن قیمت های خود بودند. نخستین زمزمه های افزایش بهای خودرو نیز در اواخر سال 94 از سوی جاده مخصوص نشین ها مطرح شد؛ هر چند این ادعای سازندگان خودرو داخلی با واکنش سازمان حمایت از مصرف کننده ها و رئیس شورای رقابت مواجه و این اقدام خودروسازها برای بازارگرمی در روهای آخر سال عنوان شد، گویا هر چه زمان می گذرد، عزم شرکت های تولیدی خودرو برای افزایش قیمت ها در سال جدید جزم می شود.

بنا بر این گزارش، تجربه نشان داده که هر گاه زمزمه افزایش قیمت از سوی نهادی مطرح می شود، پس از اندک زمانی، این کار عملی می شود و این روش تنها زمینه را برای چکش کاری قیمت ها و چانی زنی درباره زیاد و کم افزایش ها فراهم می کند؛ اما به هر ترتیب افزایش صورت می گیرد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش قیمت خودرو در سال های گذشته، بسیار بالاتر از قیمت واقعی آن بوده و اکنون زمان آن رسیده که ترمز این اقدامات شرکت های دولتی کشیده شود.

دکتر مؤید صدر، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: جالب است ما می گوییم قیمت خودرو بیشتر از قیمت واقعی آن است؛ اما خودروسازی هایی که پیشنهاد افزایش قیمت می دهند، معلوم نیست مدیران این شرکت ها پیش خود چه فکری می کنند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: متأسفانه خودروسازی ها در سال های گذشته به دلیل ندانم کاری برخی از مدیران خود، متحمل خسارات سنگینی شده اند. بیشتر افزایش ها در سال های جدید به دلیل وام های سنگینی است که این مدیران در دوران بحران و با اقساط سنگین از برخی بانک های داخلی و خارجی گرفته اند، صورت گرفته، زیرا همه این سرمایه گذاری ها شکست خورده و اکنون که سررسید وام ها فرا رسیده است، هزینه آن را از جیب مردم تأمین می کنند و با افزایش قیمت کالاهای نامرغوب خود، پول مردم را به جیب این بانک ها می ریزند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مردم نباید هزینه شکست صاحبان صنایع را بدهند، اینها اگر نمی توانند از عهده مخارج خود برآیند، اعلام ورشکستگی کنند تا افراد کاربلد روی کار بیایند و مردم را از این وضعیت نجات دهند، این که نمی شود هر زمانی یک شرکت دولتی دچار مشکل شد، تمام هزینه آن را مردم بدهند.

وی افزود: دولت تمام زمینه را برای تاخت و تاز خودرو سازی ها فراهم کرده است. انحصارطلبی در این صنعت بی داد می کند و فشار آن هم بر گردن مردم است. اگر راست می گویند، واردات را آزاد کنند، اگر واردات آزاد شود حتی یک خودرو تولید داخلی هم به فروش نخواهد رفت.

این نماینده مجلس در پایان گفت: خودروسازی ها به حد کافی قیمت های خود را در سال های گذشته انجام داده و اگر سالها نیز قیمت خود را افزایش ندهند، آنقدر سود کرده اند که نیاز به افزایش قیمت نداشته باشند. دیگر بیش از این نمی توان به مردم فشار آورد، مردم منتظر کاهش قیمت هستند باید خواسته های مردم برآورده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷۱
انتشار یافته: ۱۵
آقای عضو کمیسیون صنایع مجلس!
بنده چند سوال دارم لطفا جواب بدید
1- صنعت خودرو سازی در ایران خصوصی بوده یا دولتی؟
2- مدیران عامل خودرو سازها که نقش بسزایی در وضعیت فعلی دارن چگونه منتصب میشن؟
با جواب دادن به این سوالها پی به ناکارامدی دولتهای مختلف میبرین نه خودرو سازها. شما یکی از صنایع ما که در برابر صنایع خارجی قابل رقابت هستند رو نام ببرید. بنابراین اینگونه صحبتها بیشتر فرافکنی است تا بیان واقعیت.
خوبه خودتان میدانید که هیچ کدام از خودروهای داخلی از هیچ نظر قابل مقایسه با خودروهای روز خارجی نیستند. پس چرا مردم را مجبور به استفاده از خودروهای بی کیفیت و گران داخلی میکنید و با این کار هر روز عده ای را به کشتن میدهید یا معلول می کنید
"متأسفانه خودروسازی ها در سال های گذشته به دلیل ندانم کاری برخی از مدیران خود، متحمل خسارات سنگینی شده اند. بیشتر افزایش ها در سال های جدید به دلیل وام های سنگینی است که این مدیران در دوران بحران و با اقساط سنگین از برخی بانک های داخلی و خارجی گرفته اند، صورت گرفته، زیرا همه این سرمایه گذاری ها شکست خورده و اکنون که سررسید وام ها فرا رسیده است، هزینه آن را از جیب مردم تأمین می کنند و با افزایش قیمت کالاهای نامرغوب خود، پول مردم را به جیب این بانک ها می ریزند."

"این نماینده مجلس در پایان گفت: خودروسازی ها به حد کافی قیمت های خود را در سال های گذشته انجام داده و اگر سالها نیز قیمت خود را افزایش ندهند، آنقدر سود کرده اند که نیاز به افزایش قیمت نداشته باشند."

بعد از تمام این حرفا و دیدن شرایط موجود بالاخره نفهمیدیم خودروسازان سود کردن یا ضرر !؟
فقط بحث خودرو رو بزارن کنار کافیه
تا زمانی که وزیر صنایع و معادن این اقای نعمت زاده کارخانه دار باشه(بیش از 17 کارخانه بزرگ) ملت هیچگاه ماشین خارجی نمیبینند.
واژه ی مردم چقدر آشناست .مگر نظر مردم مهمه ؟چون خیلی ساله که دارن فریاد میزنن اینا محصولاتشون لگنه
ببين چقدر بدبختيه كه نماينده مجلس زورش به خودرو ساز نميرسه.
آنقدر بازار را انحصاری کرده اند که چاره ای برای مصرف کننده بیچاره نمودنده جز خرید آهن آلاتی که به شکل خودرو درآمده آنهم به قیمت سه برابر برای مثال سال 92 سمند ای اف سونی تحویل گرفتم که اگر بخواهم فقط ایرادات ایر بک را پیگیری کنم حتما هفته ای دو بار تعمیرگاه لازم دارد بنابراین از خیرش گذشته ام و بدون ایربک از آن استفاده میکنم همانند خودروهای دهه 60 و 70 در ایران و از همه مهمتر هر جای خودرو را که نگاه میکنید برچسب کنترل کیفیت و استاندار چسپانده شده
بگذریم از سیستم ترمز و...
خدایا به مردم سرزمینم صبر ایوب و به مسولین تخصص همراه با تعهد عطا بنما آمین
باسلام»نیازی به کمپینها نیست .نخریدن خودرو داخلی یک فرهنگ شد که همه به آن احترام میگذارند.
آفرين به اين نماينده واقعي و شجاع مردم.....
خدا پدر و مادرت رو بیامرزه که حرف دل مردم رو زدی .
احسنت براين نماينده
تا کی باید آشغال تولید داخل را با گرانترین قیمت بخریم ؟چون سود عده ای در آن است باید مردم بی کیفیت ترین خودرو که جان و مال مردم را نشانه گرفته بخرند ؟چرا خودرو ساز دنبال کیفیت نیست وظرف چند سال که قیمت فولاددر دنیا نصف شده قیمت خودرو 5 برابر میشه؟!باید تعرفه واردات را پایین بباورند که کیفیت خودرو در ایران بهتر بشود.
دمت گرم مجلسی یه حرف از دهن مردم زدی اما بوی سیاست کاری و مخالفت با روحانی میاد ها کلک
صنعت خودرو که صد در صد دولتی بوده هیچ نشانه ای از خصوصی بودن در آن نیست، داغ ماشین خوب را بر دل مردم یک کشور بزرگ مثل ایران زده است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل