بازدید 5422

فاز سوم فيلترينگ هوشمند آمد

اين فاز از هفته قبل اجرايي شده به اين معنا كه فيلتر از مبادي ورودي برداشته شده و به شركت‌هاي توزيع‌كننده اينترنت واگذار شده است
کد خبر: ۵۷۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰ 08 March 2016
فيلترينگ بار ديگر خبرساز شد، اين‌بار در همايش فضاي مجازي پاك و با صحبت از فيلترينگ از نوع هوشمند آن. در بخشي از همايش وزير ارتباطات از فاز سوم فيلترينگ هوشمند سخن مي‌گويد كه فيلتر را از مبادي ورودي بر مي‌دارد و به شركت‌هاي توزيع‌كننده اينترنت واگذار مي‌كند و در جايي ديگر دبير فضاي مجازي با صراحت مي‌گويد كه نظام نبايد مبتني بر فيلتر باشد، بلكه خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و شركت‌ها خودشان بايد بخش فيلترينگ را بر عهده بگيرند. اين اظهارنظرها قبل از هر چيزي عملكرد متفاوت دولت يازدهم در حوزه فضاي مجازي و مساله فيلترينگ را نمايان مي‌كنند كه مخالفان و موافقان بسياري را به همراه داشته است و در عين حال از برنامه‌هاي جديد در اين زمينه خبر مي‌دهد.

به گزارش آرمان، مساله فيلترينگ در ايران عمري بيش از يك دهه دارد و همواره هم محل مناقشه و اظهارنظرهاي مختلفي بوده است. در حالي كه فيلترينگ در دولت‌هاي قبل به‌طور جدي دنبال مي‌شد و بسياري از سايت‌هاي جهاني مانند فيسبوك و توئيتر فيلتر شدند و محدوديت‌هاي زيادي بر سر راه دسترسي مردم به اينترنت قرار گرفت، با روي كارآمدن دولت يازدهم شرايط تغيير كرد و نوع برخورد با فضاي مجازي بسيار ملايم تر شد، به حدي كه بسياري از مسئولان دولت يازدهم بخش زيادي از محبوبيت خود را از راه حضور در شبكه‌هاي اجتماعي به دست آوردند. دولت يازدهم در عملكرد خود همواره تلاش كرده است تا حد امكان از محدوديت‌هاي غيرضرور در برخورد با فضاي مجازي بكاهد و اين را مي‌توان از مقاومت اين دولت در برابر فيلتر برخي از شبكه‌هاي جديدي مانند تلگرام دانست. اين عملكرد متفاوت همواره يكي از مسائل مهمي بوده است كه منتقدان دولت بر آن انگشت گذاشته‌اند اما دولت تلاش كرده است براي كاستن از حجم اين انتقادات با دنبال كردن برنامه‌هايي مانند فيلترينگ هوشمند از مشكلات بكاهد.

فاز سوم فيلترينگ هوشمند آمد


روز گذشته در همايش فضاي مجازي پاك برخي نكات تازه و جالب توجه مطرح شد و در عين حال برخي نكات قديمي دوباره مورد تأكيد قرار گرفت. وزير ارتباطات درباره فاز سوم فيلترينگ هوشمند، گفت: اين فاز از هفته قبل اجرايي شده به اين معنا كه فيلتر از مبادي ورودي برداشته شده و به شركت‌هاي توزيع‌كننده اينترنت واگذار شده است، تا آنها براساس مشتريان فيلتر كنند. محمود واعظي افزود: فضاي مجازي هم فرصت است و هم تهديد، كه براي فرصت‌هاي آن بايد مديريت شود تا افزايش پيدا كند و براي تهديدات نيز بايد از روش‌هاي پالايش محتواي غيراخلاقي و ضدديني در كنار فرهنگ‌سازي استفاده شود. او از تلاش دولت براي عملياتي كردن شبكه ملي اطلاعات و دولت الكترونيك خبر داد و گفت: گام اول دولت الكترونيك به زودي برداشته مي‌شود، چرا كه هم‌اكنون دستگاه‌هاي مختلف زيادي به سامانه اصلي متصل شده‌اند. او با اشاره به افزايش پهناي باند اينترنت داخل از ۶۲۰ گيگابايت بر ثانيه به چهار هزار گيگابايت در ثانيه خبر داد و گفت: اميدواريم بتوانيم اينترنت بيشتري را دراختيار مردم قرار دهيم. او همچنين درباره ارزان شدن اينترنت و منتفي شدن خريد حجم اينترنتي، گفت: كميته‌اي تشكيل شده تا در سازمان تنظيم مقررات، اقتصاد اينترنت مجددا بررسي شود و اميدواريم كه نتايج آن در نيمه اول سال آينده اجرايي شود و تعرفه‌ها مورد بازنگري قرار گيرد.

اينترنت شبه رايگان در اختيار مردم


در بخش ديگري از همايش دبير فضاي مجازي سخناني متفاوت براي گفتن داشت. دبير شوراي عالي فضاي مجازي با تاكيد بر اينكه نظام نبايد مبتني بر فيلتر باشد، گفت: خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و شركت‌ها خودشان بايد بخش فيلترينگ را بر عهده بگيرند. ابوالحسن فيروزآبادي تاكيد كرد: بايد فضاي مطلوبي را فراهم كنيم تا هويت داشته باشيم، ما اگر به دنبال هويت در فضاي واقعي هستيم بايد در فضاي مجازي نيز به دنبال آن برويم. او با بيان اينكه نام همايش در سال آينده به فضاي مجازي سالم تغيير خواهد كرد، گفت: فضاي سالم فضايي است كه در آن محتوا و خدمات مبتني بر ارزش‌هاي اسلامي و مقررات جمهوري اسلامي وضع مي‌شود. براي حركت در اين فضا چون بازيگران مردم هستند همه بايد تلاش كنيم. دبير شوراي عالي فضاي مجازي ادامه داد: نمي‌توان همه اين فضا را به دولت سپرد چرا كه تنها بخشي از فضاي مجازي را مي‌توان مهندسي كرد و يكي از اركان‌هاي ما خانواده است كه بايد نقش خود را در ايجاد فضاي مجازي سالم ايفا كند. فيروز آبادي ادامه داد: ما در اين فضا منفعل عمل كرديم. موجي آمد كه تهديدات آن موجوديت هويت ما را به خطر انداخت. يك مقداري در حوزه‌هاي مقررات‌گذاري خوب عمل نكرديم، كار پالايش را بر عهده دولت گذاشتيم و آنها نيز تصور كردند تهديد از خارج است و فيلتر را در مبادي ورودي نصب كردند، در حالي كه ما بايد براي هويت يك تعريف داشته باشيم. او تاكيد كرد: در خود آمريكا نيز بخش‌هاي بسيار زيادي براي ايجاد فضاي امن براي كودكان مطرح مي‌شود. به گزارش فارس، فيروز آبادي گفت: بايد از فضايی كه مردم براي اينترنت حجم بخرند خارج شويم و يك اينترنت شبه رايگان در اختيار آنان قرار دهيم.

منتقدان هم در شبكه‌هاي اجتماعي عضوند


چند روز قبل، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي برخي براي فيلتر كردن شبكه‌هاي اجتماعي گفت: تلاش‌هاي زيادي شد تا اين شبكه‌ها را فيلتر كنند اما وزراي اين دولت كه عضو كميته مصاديق مجرمانه هستند در مقابل آن مقاومت كردند و در عين حال توانستيم فيلترينگ هوشمند را برقرار كنيم و شما مشاهده مي‌كنيد كه ديگر صفحات مبتذل در اين شبكه‌ها قابل دسترس نيست. علي جنتي با بيان اينكه تأثيرات شبكه‌هاي اجتماعي بسيار بسيار گسترده است، گفت: اين فضا همان مقداري كه مفيد است، زيان‌هايي هم دارد كه بايد مراقب آن باشيم. در همه حوزه‌ها از بازي و آموزش گرفته تا فيلم و سريال بدآموزي‌هايي وجود دارد و همچنين آموزش‌هاي منفي نيز ارائه مي‌شود. او با بيان اينكه امروز منتقدان نيز از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند، تأكيد كرد: نمي‌شود مقابل واقعيت‌ها و تكنولوژي ايستاد و ما بايد اكنون براي توسعه فرهنگ خودمان از اين شبكه‌ها استفاده كنيم.

مذاكره با آموزش و پرورش براي فرهنگ‌سازي


در همايش فضاي مجازي پاك به اين سخنان وزير ارشاد نيز واكنش نشان داده شد. دبير شوراي عالي فضاي مجازي درباره صحبت‌هاي وزير ارشاد مبني بر مقاومت وزرا در مقابل فيلترينگ گفت: هيچ بحثي درباره فيلترينگ در شوراي عالي فضاي مجازي نشده است. ابوالحسن فيروزآبادي افزود: مهم‌ترين مصوبه‌اي كه در چهار سال گذشته داشتيم مربوط به اركان خود شوراي عالي فضاي مجازي بود. او با تاكيد بر اينكه توليد محتوا در كشور بايد افزايش پيدا كند، گفت: توليد بيشتر به اينترنت سالم‌تر ختم مي‌شود و در كنار آن پهناي باند ما نيز بايد افزوده شود تا مردم بتوانند از محتوا استفاده كنند. فيروزآبادي درباره سرعت اينترنت و حجم آن گفت: براي شبكه‌هايي كه به صورت وايرلس مانند تلفن همراه، اينترنت، عرضه مي‌كنند شايد بتوان محدودیت قائل شد اما براي كسي كه در منزل از طريق فيبر نوري اينترنت استفاده مي‌كند نبايد محدوديتي گذاشت كه او وقتي براي اينترنت پول بدهد و قيمت آن با قيمت استفاده از امكانات خارجي يكي باشد ديگر به سمت استفاده از محتواي داخلي نمي‌رود. ما بايد كاري كنيم كه محتواي داخلي ارزان‌تر به دست مردم برسد. به گزارش فارس، دبير شوراي عالي فضاي مجازي درباره تعامل با آموزش و پرورش جهت فرهنگ‌سازي از دوران كودكي گفت: جلساتي خواهيم داشت و به صورت جدي با آموزش و پرورش براي افزايش سواد عمومي اينترنتي و فرهنگ‌سازي مذاكره خواهيم كرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۰
انسان رو از هر چیزی منع کنند بهش حریص تر میشه!

ای کاش این هزینه ها صرف غنی سازی فرهنگی و آموزش جامعه در زمینه های اجتماعی، روانشناسی و مهارت های زندگی بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
اونوقت پیمانکاران نورچشمی چطوری جیبای گشادشونو پر کنن؟؟؟؟؟
چرا همیشه انها اختراع میکنند و ما فیلتر . یکبار هم ما اختراع کنیم و انها فیلتر.
واقعا مسخره ست
احسنت
فقط مواظب باشید با این فیلترینگ هوشمند چشم نخورید . دود کردن اسپند فراموش نشود .
اینترنت قطعه آقاجان فیلتر نیست . فاتحه !
چه فیلتری که خود دولتمردان در پشت آن هستند؟ و صفحه دارند؟
عجببببببببببببببببببببببببببببببببببببب
خاک بر سر شدیم رفت... الان احتمالا تابناک هم فیلتر میشه بالاخره از کلیدواژه نیوشا استفاده کرده....
اگر مرد عملید یوتیوب را بررسی کنید بالاخره شبکه های مفید و مضر که مشخص هستند...
آره می دونم حال ندارید....همین بی خالی و بی خیالیه که وضع کل مملکت خراب شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر