بازدید 8370

درسهايي از صلوات شعبانيه

محمد هادي تسخيري
کد خبر: ۵۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲ 28 July 2009
در اين مطلب مختصر تلاش مي شود مواردي را به صورت بسيار خلاصه و گذرا مطرح كرد، زيرا براي خوانندگان فهيم و حليم، اشاره اي كافي است.

1. هر سخني كه با صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (عليهم السلام) شروع شود و با همين ذكر به پايان برسد، حتماً مورد توجه و عنايت خداي سبحان قرار مي گيرد.

2. پنج عبارت اوليه صلوات شعبانيه جايگاه و خواستگاه اين خاندان پاك را نشان مي دهد. وتاكيد دارد، انسان كه بخواهد گوهر حقيقت دين را بيابد ، بايد به سراغ معدن علم و حكمت برود و از آن خاندان وحي مدد بجويد. (إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي اهل بيتي) كه بزرگان دين فرموده اند، اين دو هرگز از هم جدا نيستند و نمي شوند.

3. هنگامي كه مشكلات عظيم جهان را فراگيرد، همچنان كه موج هاي سهمگين دريا ها را به تلاطم در مي اورد، و در اينچنين هنگامه اي بايد به كشتي نجاتي پناه گرفت و بهترين كشتي نجات در زمانه گرفتاري و مشكلات و فتنه ها، كشتي نجات اهل بيت (ع) است و لا غير (الْفلکِ الْجاريةِ في الُّلحج الغامِرَةِ ).

4. در تبعيت از ولايت نيز نبايد افراط و تفريط كرد. بلكه بايد آنچه را كه آن بزرگواران از ما مي خواهند، به همان دستورات عمل كرد نه بيشتر و نه كمتر تا روزي فرا نرسد كه افرادي به نام تبعيت افراطي از ولايت، از دين خارج شوند و و يا برعكس به دليل تهاون و سستي در عمل به دستورات ولايت امر، تلاشهاي شبانه روزي آنها هباءاً منثورا شود و به جاي اينكه به هدايت و تعالي برسند به سوي گمراهي و ظلالت حركت كنند (الْمُتقدِّمُ لَهُم مارقٌ ؛ وَ الْمتاخّرُ عَنهم زاهِق).

5. اخلاق با همه گستره اش و همه ابعادش مورد نياز شديد هر جامعه ي بشري مي باشد و بدون آن جوامع بشري رو به انحطاط و سراشيبي سقوط و از بين رفتن همه ي ارزشها مي روند. در چنين شرايطي پناهگاه استوار و مأمن واقعي مردم انسانهاي كاملي هستند كه خود از گناه واشتباه مبرا و پاك هستند و اين افراد كساني غير از اهل بيت پاك و مطهر پيامبر اكرم (سلام الله عليهم) نمي توانند باشند. كه در واقع اطاعت از آنها دستور موكد خداوندي است.

6. ايمان به هر امر با ارزش هنگامي فايده دارد و موجب تعالي انسان مي شود كه قرين و همراه با عمل صالح باشد. و بهترين عمل صالح نزد خداوند سبحان خدمت به خلق الله است. به ويژه كساني كه خداوند از فضل و كرم خود به آنها مال و منال عنايت كرده است. و اين افراد به صرف همدردي و مواسات با فقيران و نيازمندان، به جايي نمي رسند بلكه بايد در رفع گرفتاريهاي مالي آنها بكوشند و دل از مال خود در راه رضاي او بكنند تا خداوند نيز دلهاي آنها را زنده كند و آنها را در دنيا و آخرت خوار و ذليل ننمايد.

7 . همه بايد بدانند كه هر كس در روز قيامت با ارائه ايمان خالص و عمل صالح، پاداش مي گيرد. وبه قول آن شهيد بهشتي: (بهشت را به بها بدهند نه به بهانه). لذا رسول الله نيز در ماه شعبان روزها را روزه مي گرفت و شبها را به عبادت و شب زنده داري خالصانه براي حق باري و تعالي مي گذراند. و پناه به خدا، آن گونه نبود كه خود بگويد و لي عمل نكند. و بشر نيز بايد از اين بزرگترين اسوه و الگوي انسانها تبعيت كند و كارهايي را كه موجب ارتقاي مقام انسانيت او مي شود، با اخلاص و خضوع تمام انجام دهد.

در پايان از خداوند منان خواستاريم تا همه ما را مورد لطف و كرم خود قرار دهد و رسول الله (ص) را شفيع ما قرار دهد و ما را به راه راست رهنمود فرمايد تا اينكه در روز قيامت در حاليكه او از ما راضي و خشنود باشد، با او ملاقات كنيم و ما را در بهشت برين خود سكني دهد. آمين رب العالمين.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
نه ذوب شدن نه منجمد شدن بايد پويا بود ايمان واقعي را بايد از خداوند خواستار باشيم
استفاده کردم. خداوند نویسنده محترم را توفیق دهد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل