بازدید 10282
۱

14 واقعیتی که در مورد اپل نمی‌دانستید

درخشش لپ‌تاپ مکینتاش قابل‌حمل تا ۲ سال بیشتر به درازا نکشید و پس از آن PowerBook روانه‌ی بازار شد. از خصوصیات این مکینتاش می‌توان به صفحه‌نمایش LCD، یک پردازنده‌ی غول‌پیکر و یک باتری کوچک شده‌ی خودرو اشاره کرد.
کد خبر: ۵۷۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۰ 06 March 2016
درخشش لپ‌تاپ مکینتاش قابل‌حمل تا ۲ سال بیشتر به درازا نکشید و پس از آن PowerBook روانه‌ی بازار شد. از خصوصیات این مکینتاش می‌توان به صفحه‌نمایش LCD، یک پردازنده‌ی غول‌پیکر و یک باتری کوچک شده‌ی خودرو اشاره کرد.

اپل جدای از این که یک برند لوکس و گران‌ قیمت به حساب می‌آید با حاشیه‌ها و داستان‌های پشت پرده‌ی زیادی همراه بوده است که قسمتی از آن‌ها مربوط به شخص استیو جابز است. زومیت به مناسبت سالروز تولد جابز، به لیستی از واقعیت‌های نقل شده درباره‌ی اپل پرداخته است.

 بدون شک استیو جابز تاثیر زیادی در زندگی مدرن بشر امروز داشته است. از زمانی که با فناوری آشنا شدیم تا زمانی که با آن تعامل پیدا کردیم، جابز توانست با موفقیت، آینده را به سمت چشم‌انداز مورد نظر خود هدایت کند. حال که امروز سالگرد تولد ۵۹ سالگی اوست، به افتخارش لیستی از واقعیت‌های مربوط به میراثش، اپل را مرور می‌کنیم. بعضی از این‌ها را حتی اگر یک آماتور رایانه هم باشید و فقط اسم جابز را شنیده‌اید، ممکن است بدانید و بعضی ناگفته‌ها را حتی اینجا هم پیدا نمی‌کنید!

 ۱. اسم "آی پاد" از یکی از دیالوگ‌های فیلم معروف "ادیسه‌ی فضایی"  گرفته شده است

در قسمتی از فیلم ادیسه‌ی فضایی به کارگردانی استنلی کوبریک فرمانده دستور می‌دهد: "pod bay door" که معادل فارسی آن می‌شود: "غلاف این محفظه را باز کن"

جابز هم از "وینی چیکو" به عنوان یک کارشناس کپی‌رایت کمک می‌گیرد تا از این محصول در مقابل عموم رونمایی کند. چیکو در مصاحبه با سایت Wired گفته بود که تصورش از این دستگاه کاملا سفید، این بوده که قرار است چیزی باشد که غلاف محفظه‌ها را باز می‌کند!

 ۲. سال ۱۹۸۹ اپل شاهکاری خلق کرد که از زمان خود بسیار جلوتر بود

درخشش لپ‌تاپ مکینتاش قابل‌حمل تا ۲ سال بیشتر به درازا نکشید و پس از آن PowerBook روانه‌ی بازار شد. از خصوصیات این مکینتاش می‌توان به صفحه‌نمایش LCD، یک پردازنده‌ی غول‌پیکر و یک باتری کوچک شده‌ی خودرو اشاره کرد. با این اوصاف تعجبی ندارد که وزن این لپ‌تاپ بزرگ‌جثه ۱۶ پوند (معادل۷/۲۵ کیلوگرم) باشد. اما قیمت ۶۵۰۰ دلاری این لپ‌تاپ عجیب و باورنکردنی است! البته این نوع لپ‌تاپ هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد. به طوری که یکی از طرفداران پروپاقرص اپل، مکینتاش قدیمی خود را بروزرسانی کرده تا بتواند با آن به اینترنت متصل شود.

۳. اپلی‌ها در جریان صحبت‌های شما با سیری هستند

تمام حرف‌هایی که با سیری در میان می‌گذارید به اپل منتقل می‌شود. این صحبت‌ها آنالیز شده و ذخیره می‌شوند. پس روی خانم سیری به عنوان یک محرم راز حساب باز نکنید! چرا که ریز و درشت حرف هایتان را تحویل اپل می دهد و در آنجا شما در معرض قضاوت قرار خواهید گرفت.

۴. اولین لوگوی اپل، تصویری از ایزاک نیوتن بود که شبیه به لوگوی بارنز اند نوبل از کار درآمد

این لوگو توسط یکی از بنیان‌گذاران اصلی اپل به نام "رونالد وین" طراحی شده بود. (مردی که سهام ۱۰ درصدی‌اش را به خاطر کوتاه‌بینی آن دورانش به قیمت ۱۵۰۰ دلار واگذار کرد). دور تصویر لوگو نوشته شده بود:"ذهن همیشه به تنهایی در دریاهای ناشناخته تفکر و خیال سفر می‌کند ". استیو هم با هوشمندی این پیشنهاد را رد کرد.

۵. داستان پیدایش لوگوی امروز اپل که همان "سیب گاز زده" است همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

بعضی‌ها می‌گویند که اولین لوگوی اپل، سیب گاز زده‌ی رنگین‌کمانی رنگ بوده است. بعضی دیگر بر این باورند که این لوگو نوعی ادای احترام به نبوغ آلن تورینگ است. وی در جنگ جهانی دوم به کار رمزگشایی کدهای دشمن مشغول بود و پس از جنگ با خوردن یک سیب سمی خودکشی کرد. عده‌ای دیگر هم این لوگو را ادای احترام به نیوتن می‌دانند که مباحثی چون جاذبه و پراکندگی نور را کشف کرد. در هر صورت، راز این سیب گاز زده همچنان نامعلوم باقی مانده است.

۶. واز نیک همچنان با اپل همکاری می‌کند

کاملا درست است. واز هرگز اپل را کنار نگذاشت. هر چند مدت زیادی‌ است که به شکل فعال در اپل کار نمی‌کند، اما هنوز هم کارمند رسمی آنجا محسوب می‌شود و سالانه ۱۲۰,۰۰۰ دلار حقوق دریافت می‌کند.

 ۷. سازنده‌ی بازی Brickbreaker درواقع استیو جابز بود نه بلک بری

قبل از تاسیس اپل، استیو جابز برای شرکت "آتاری" کار می‌کرد و به فکر ابداع بازی ویدیویی Breakout بود. وی با همراهی وازنیک طرح اولیه‌ی این بازی را ساخت. Breakout در سال ۱۹۷۶ منتشر شد و در کنسول‌ها و گوشی‌های تلفن همراه قابل اجرا بود.

۸. تعداد طراحان یک جعبه‌ی آی‌پد بیش‌تر از فارغ‌التحصیلان دوره‌ی دبیرستان شما است!

یک اتاق بسته‌بندی مخفی در کوپرتینو وجود دارد که در آنجا طراحان برای انتخاب نوع بسته‌بندی یک محصول جدید ماه‌ها تلاش و بررسی می‌کنند تا در هنگام باز کردن جعبه، جدا کردن برچسب محافظ و نوار دور بسته‌بندی، همه چیز به درستی پیش رود. آن‌ها چندین بار جعبه‌ها را باز کرده و ترفندهای مختلفی روی آن‌ها پیاده می‌کنند تا مصرف‌کننده، تجربه‌ی حسی خوبی را از ابتدا نسبت به محصول پیدا کند. دفعه‌ی بعد که جدیدترین محصول اپل را خریدید، هنگام باز کردن جعبه به این نکته هم فکر کنید.

۹. اپل محصولات را از طریق کشتی ارسال نمی کند! تمامی نقل و انتقالات اپل با پروازهای فرست کلاس است

اپلی‌ها هیچ وقت زیر بار این موضوع نمی‌روند که محموله‌ی اجناس خود را با کشتی‌های باری ارسال کنند و ترجیح می‌دهند که بیشتر کالاهایشان را از طریق هوایی انتقال دهند تا در زمان نیز صرفه‌جویی شود. در حال حاضر شرکت اپل بزرگ‌ترین مشتری شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک است.

  ۱۰. اوایل استیو جابز عادت داشت در نام‌گذاری محصولات شرکت، از اسم اعضای خانواده‌اش استفاده کند

برای مثل اپل لیزا (یکی از اولین رایانه‌های موجود در دهه‌ی ۸۰) اسم دختر جابز را به همراه داشت. از آنجا که جابز آن‌قدر فرزند نداشت که بتواند این رویه را ادامه دهد، از صرافت این عادت افتاد!

  ۱۱. تیم طراحی اپل گردش مالی واقعا پایینی داشت

قبل از پیدایش "سر جانی آیو" ، ایشان فقط یک "جاناتان آیو"ی معمولی بود. خوشبختانه، آیو توانایی بالایی در مدیریت ارشد بخش طراحی صنعتی در اپل از خود نشان داد و توانست قبل از بازگشت دوباره‌ی جابز به شرکت، اوضاع را سر و سامان دهد.

 ۱۲. اپلی‌ها مایکل بلومبرگ‌های دنیای رایانه‌اند

 سیگار کشیدن در نزدیکی رایانه‌ها از مصادیق نقض اعتبار گارانتی محسوب می‌شود. این موضوع، شامل حال سیگارهای الکترونیکی هم می‌شود. در واقع اپل نیز مانند مایکل بلومبرگ یکی از مخالفان سرسخت مصرف دخانیات به شمار می‌آید.

 ۱۳. اپل از آنچه که فکرش را می‌کنید درآمد بیشتری دارد! در حدی که نقدینگی اپل از خزانه‌ی دولت ایالات متحده نیز بیشتر است

 در سال ۲۰۱۱، اپل در هر ثانیه ۴۵۵۰ دلار به دست می‌آورد و هزینه‌های پرداختی‌اش خیلی کمتر از این مبلغ بود. میزان دارایی اپل در حال حاضر ۳ میلیارد دلار بیشتر از بودجه دولت آمریکا برآورد شده است! از این رو اپل ایالت کالیفرنیا را متقاعد کرده است که کمپ جدیدش را (که تصویر آن را در بالا می‌بینید) بسازد و در شکل و شمایل شهر کوپرتینو هم تغییر و تحولاتی ایجاد کند. برآوردهای مالی نشان داده است که این ساخت و سازها برای اپل ۵ میلیارد دلاری آب می‌خورد!

۱۴. اپل به هیچ کس اعتماد ندارد! مخصوصا سایت Gizmodo

وقتی اپل کارمندان جدید استخدام می‌کند، به آن‌ها یک یا چند پروژه جعلی اختصاص می‌دهد. برای اپل فرقی ندارد که کارمندش یک کارشناس معمولی بوده و یا یک سرپرست ارشد باشد. چنانچه کوچک‌ترین موردی در ارتباط با اسرار پروژه یا شرکت به بیرون درز کند، اپل قراردادش را با نیروی جدید لغو خواهد کرد. در سال ۲۰۱۰، سایت گیزمودو به یک نفر ۵۰۰۰ دلار پرداخت کرد تا الگوی اولیه از آیفون 4 را در یک کافه نشانش دهد. این گوشی که در یک قاب خزدار آیفون 3 اس پنهان شده بود، یک شبه توسط گیزمودو به عموم معرفی گردید. همین موضوع جرقه‌ی یک دعوای حقوقی را روشن کرد. در این وانفسا، ایمیل‌های شخصی زیادی بین "برایان لم"، ویراستار گیزمودو و استیو جابز رد و بدل شد. از آن زمان به بعد انتشار رویدادهای مربوط به اپل در سایت گیزمودو و دیگر سایت‌های زیر مجموعه‌ی Gawker network ممنوع اعلام شد .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
من اپل ندارم اما بدون تعصب بگم. واقعا با بقیه فرق داره. " واقعا یه چیز دیگه است "
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر