بازدید 3777
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:

4.5 میلیون دز واکسن تب برفکی طی دو ماه توزیع شد

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تاکید براین که برای کنترل سویه جدید تب برفکی نیازمند حمایت و افزایش تولیدات موسسه واکسن و سرم سازی رازی هستیم گفت:در 2ماه اخیر 4.5 دز واکسن تب برفکی در کشور توزیع شده که بیش از 19 میلیون راس دام در سراسر کشور و مناطق مرزی واکسیناسیون شده اند و هم اکنون بیماری تحت کنترل است.
کد خبر: ۵۷۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷ 05 March 2016
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تاکید براین که برای کنترل سویه جدید تب برفکی نیازمند حمایت و افزایش تولیدات موسسه واکسن و سرم سازی رازی هستیم گفت:در 2ماه اخیر 4.5 دز واکسن تب برفکی در کشور توزیع شده که بیش از 19 میلیون راس دام در سراسر کشور و مناطق مرزی واکسیناسیون شده اند و هم اکنون بیماری تحت کنترل است.


جمال الدین جاویدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره شیوع بیماری تب برفکی در استان های مرزی کشور افزود: سازمان دامپزشکی کشور برای انجام واکنش سریع در مقابل بیماری ها و کنترل آنها در کشور نیازمند ابزاری همچون واکسن دامی است که درحال حاضر نیز به حجم بیشتری واکسن تب برفکی با سویه جدید А15 نیاز داریم که انتظار می رود با حمایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی این واکسن مورد نیاز توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی و بخش خصوصی تامین و در اختیار این سازمان قرار گیرد.
وی با بیان این که سویه جدید بیماری تب برفکی با عنوان А15 حدود سه ماه قبل از ترکیه و مرزهای آذربایجان غربی به کشور ما وارد شد گفت: چندی پیش این سویه جدید در عربستان شناسایی و بعد به ترکیه راه یافت و هم اکنون استان های مرزی کشور ما با این بیماری دست به گریبان هستند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با تلاش موسسه واکسن و سرم سازی رازی در واکسن های چهارگانه تب برفکی سویه جدید نیز بکارگرفته شد و برای ماه های دی ، بهمن و اسفند 4.5 میلیون دز آن در اختیار ما قرار گرفت.
به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، این درحالیست که طبق برآوردها برای سه ماه اخیر به 9.5 میلیون دز واکسن تب برفکی با سویه جدید نیاز داشتیم.
وی با اشاره به این که سازمان دامپزشکی به حجم بیشتری واکسن تب برفکی بیش از انچه که هم اکنون تولید می شود، نیاز دارد افزود: در صورتی که واکسن مورد نیاز تب برفکی تامین شود مشکلی در مقابله با این بیماری نخواهیم داشت، سویه جدید تب برفکی تحت عنوان А15 به مراتب از بیماری تب برفکی که تاکنون به آن مواجه بوده ایم شدید و خسارات زا تر است به طوری که علاوه بر تلفات موجب سقط جنین گوسفند و بز نیز می شود.
جاویدی یادآورشد: موسسه واکسن و سرم سازی رازی در ماه های شهریور، مهر، آبان و آذر به علت ارتقای تکنولوژی برای تولید واکسن با کیفیت از تولید این محصول خودداری کرد که همین امر مشکلاتی را برای سازمان دامپزشکی در کنترل و مقابله پدید آورد.
وی اضافه کرد: بنابراین سازمان دامپزشکی برای کنترل این بیماری در فصل پائیز از واکسن های ذخایر خود 15 میلیون راس گوسفند و بز را تحت واکسیناسیون قرار داد.
این مقام مسئول گفت: در حال حاضر سویه جدید بیماری تب برفکی در حال کنترل است اما انتظار می رود موسسه واکسن و سرم سازی رازی با تمام ظرفیت و توان خود واکسن مورد نیاز کشور را تامین کند، البته طی 10 روز اخیر علاوه بر تولیدات موسسه رازی نیز یک محموله واکسن تب برفکی به میزان 480 هزار دز توسط بخش خصوصی (شرکت روناک) تولید و در اختیار این سازمان قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر جمعیت دامی کشور حدود 55 میلیون راس گوسفند و بز و 5 تا 5.5 میلیون راس گاو و گوساله است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی