بازدید 6371

شیوع تب برفکی در کشور جدی است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی، خطر شیوع تب برفکی در کشور را جدی خواند و در این زمینه توصیه‌هایی را به دامداران کشور ارائه کرد.
کد خبر: ۵۷۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲ 01 March 2016

به گزارش خبرگزاری مهر، جمال الدین جاویدی با بیان اینکه از ابتدای فصل زمستان تا کنون بیش از ۱۸ میلیون راس دام علیه تب برفکی در کشور واکسینه شده‌اند، اظهارداشت: از ابتدای فصل زمستان سال‌جاری تاکنون بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار راس گوسفند و بز و یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی تاکید کرد: با وجود این میزان واکسیناسیون به علت محدودیت‌هایی که در تهیه واکسن وجود دارد، خطر شیوع تب برفکی در کشور جدی و ضروری است که  دامداران ضمن همکاری با ادارات دامپزشکی سراسر کشور نسبت به رعایت موازین بهداشتی- قرنطینه ای به شرح ذیل اقدام کنند.

۱-یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی، تماس با دام‌های آلوده و ترشحات دام‌های درگیر با بیماری است، لذا از تردد و جابجایی غیرضروری دام‌های آلوده و بیمار خودداری کرده  و آنها را در مکان جداگانه‌ای نگهداری کنید.

۲-به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی، از جابجایی دام‌های تلف شده و ارسال آن‌ها به کلینیک‌ها و ادارات دامپزشکی اکیدا خودداری شود و در صورت وجود تلفات مراتب را به اطلاع نزدیکت‌رین اداره دامپزشکی برسانند.

۳-افرادی که با دام آلوده در تماس بوده‌اند از سرکشی به واحدهای دامداری غیر درگیر تا مدت حداقل ۴۸ ساعت خودداری کنند، بدیهی است که عامل بیماری از طریق افراد قابل جابجایی است.

۴-نسبت به فعال نمودن حوضچه‌های ضد عفونی واحد دامداری اقدام شود ضمن اینکه ضدعفونی وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج، بویژه در دامداری‌های درگیر الزامی است.

۵-نسبت به ضدعفونی بستر و مکان نگهداری دام‌های آلوده و اطراف آنها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب (با راهنمایی و هماهنگی اکیپ‌های دامپزشکی) اقدام شود.

۶-دام‌های تلف شده (بره‌ها و بزغاله‌ ها وغیره) به هیچ وجه مورد تغذیه گوشتخواران (اهلی یا وحشی) قرار نگیرد و آنها را در اسرع وقت و در مکان دور از سایر دام‌های گله  به صورت مناسب و بهداشتی دفن کنند.

۷-در صورت بروز تلفات در گله، ضمن اعلام سریع موارد بیماری به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی منطقه، همکاری و مساعدت لازم را برای انجام واکسیناسیون در واحد با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی داشته باشند.

۸-تهیه و توزیع واکسن تب برفکی مناسب در دستور کار ادارات کل دامپزشکی استان‌ها قرار دارد بنابراین از تهیه واکسن از منابع غیر رسمی و غیر معتبر خودداری کنند.

۹-کنترل و محدود نمودن بیماری جز با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر مقدور نیست به همین دلیل، سازمان دامپزشکی خواستار مشارکت، مساعدت و همکاری آن‌ها در برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها