بازدید 4646

تفاهم نامه همکاری بورس تهران و استانبول

کد خبر: ۵۷۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ 01 March 2016
مدیرعامل بورس تهران به امضای تفاهمنامه مشترک بورس تهران و استانبول اشاره کرد و گفت: این مساله ضمن پذیرش شرکت ها به صورت متقابل، فرصت های مناسبی را برای تامین مالی بین المللی فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران در نشست خبری با همتای خود در بورس استانبول، گفت: تفاهم نامه مشترک با بورس استانبول نخستین تفاهمنامه بین المللی است که به سرعت اجرایی شده است. 

وی ادامه داد: امضای این تفاهمنامه فرصتی برای شرکت های ایرانی ایجاد می کند تا بتوانند در یک کشور خارجی تامین مالی بین المللی انجام دهند.

وی درخصوص وضعیت پذیرش شرکت ها در بورس های خارجی نیز اظهارداشت: شرایط پذیرش شرکت های بورس تهران در بورس های خارجی و اینکه چه شرکت هایی از کشور ترکیه می توانند در بورس تهران پذیرش شوند، نیازمند رعایت شرایط و چارچوب های پذیرش در بورس های دو کشور است.

مدیرعامل بورس تهران در زمینه مزایای پذیرش شرکت های ایرانی در سایر بورس ها نیز گفت: پذیرش متقابل، شرایط لازم برای بزرگ تر شدن شرکت ها، دسترسی بیشتر سهامداران، تنوع درپرتفوی سرمایه گذاری را فراهم می کند.

وی ادامه داد: پس از جدی شدن مذاکرات بورس های دو کشور بر سر اجرا شدن تفاهم نامه، نشست مشترک بازار سرمایه ایران و ترکیه با هدف آشنایی نهادهای مالی دو کشور و ایجاد زمینه های همکاری مشترک میان بورس های تهران و استانبول برگزار شد. 

قالیباف اصل گفت: در این نشست 37 نماینده از نهادهای مالی و شرکت های کارگزاری و مشاور سرمایه گذاری به همراه مدیران ارشد این بازار به ایران آمده اند.

وی خاطرنشان ساخت: ایران و ترکیه دو کشور تاریخی با برخورداری از اشتراکات فرهنگی و اجتماعی به عنوان دو قدرت منطقه ای به حساب می آیند. 

وی ادامه داد: وجود زمینه های همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور به تعاملات اقتصادی گسترده ای منجر شده است. میزان مبادلات تجاری ایران و ترکیه حتی در دوران تحریم های اقتصادی بیانگر این همکاری هاست.

وی با بیان اینکه حجم تجارت این دو کشور در سال های اخیر رو به بهبود بوده است، تاکید کرد: کشور ترکیه یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران به حساب می آید و بسیاری از صنعتگران ترکیه در سال های اخیر در بخش های مختلف اقتصاد ایران اعم از صنعت، معدن و ساختمان در حال فعالیت هستند. این همکاری ها در بخش مالی اقتصاد و بازار سرمایه نیز در سال های اخیر چشمگیر بوده است.
سخنگوی بورس تهران، یکی از اقدامات مهم در زمینه همکاری مشترک بین دو بورس را امضای تفاهمنامه در 26 اکتبر 2015 در بورس استانبول عنوان کرد و افزود: با امضای این تفاهمنامه فصل جدیدی از همکاری مشترک بین دو بورس ایجاد شد. 
مدیرعامل بورس تهران اظهار داشت: بدون شک بهبود اوضاع اقتصادی ایران در کنار حمایت اسناد بالا دستی نظیر برنامه های توسعه ای از حضور سرمایه گذاران خارجی و بین المللی شدن بورس زمینه بهبود تعامل بورس را با سایر بورس های کشورهای جهان به ویژه در کشورهای منطقه فراهم می کند. 

وی تاکید کرد: بیشتر ابزارهای معاملاتی موجود در بورس های بین المللی از قبیل صکوک اجاره، استصناع، مرابحه، قرادادآتی سهام، اوراق مشارکت، صندوق های سرمایه قابل معامله، صندوق های شاخصی پس از دریافت مجوز از کمیته فقهی سازمان بورس، در بازار اجرایی شده و در اختیار بازیگران بازار قرار گرفته است. 

وی، ابزراهای مالی دیگری از قبیل اوراق اختیار معامله و قراردادهای آتی سبد شاخص (جایگزین قراردادآتی شاخص) مجوزهای لازم دریافت و در آینده نزدیک وارد بازار می شوند.
قالیباف اصل تصریح کرد: در آینده نزدیک بازار آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسان نرخ ارز راه اندازی خواهد شد. این بازار یکی از دغدغه های سرمایه گذاران خارجی را برطرف خواهد کرد.
وی ادامه داد: در یک سال اخیر بیش از 250 سرمایه گذاری خارجی در قالب 65 هیات به بورس تهران مراجعه کرده و از نزدیک با فرآیند انجام معاملات و نحوه انتشار آمار و صورت های مالی شرکت ها آشنا شده اند.

مدیرعامل بورس تهران گفت: خدمات بازار سرمایه از حدود 15 سال گذشته توسط بورس تهران و کارگزاران در سطح ایران با حضور در 22 مرکز استان در اختیار همه فعالان قرار گرفته است.
وی افزود: بیش از 7 میلیون کد معاملاتی در سامانه معاملات موجود است که از این میزان حدود 5.1 میلیون کد حضور مستمر در بازار دارند. به به گفته وی، دسترسی به معاملات برخط از حدود 6 سال گذشته فراهم شده و محدودیت جغرافیایی برای حضور در بورس تهران وجود ندارد. 
قالیباف اصل ابراز امیدواری کرد: این نشست فضایی مناسبی را برای ارتباط بیشتر نهادهای مالی فعال برای استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل ها فراهم کند تا بتوان یک ارتباط دائمی و بلند مدت را شکل داد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل