بازدید 101235
بررسی نتیجه رقابتی ترین انتخابات مجلس خبرگان؛

ترکیب مجلس خبرگان پنجم به کدام لیست نزدیک‌تر است؟ +جدول

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را می‌توان متفاوت‌ترین انتخابات همه ادوار این مجلس خواند، زیرا بر خلاف دوره‌های پیشین این انتخابات، عنصر رقابت به شدت در آن پر رنگ بود؛ رقابتی بر مبنای دو فهرست که نتایج رقم خورده در آن برای بسیاری جالب توجه است.
کد خبر: ۵۷۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰ 29 February 2016
هرچند نتایج شمارش آرای مجلس شورای اسلامی، به ویژه در برخی حوزه های انتخابیه بسیاری را شگفت زده کرده اما انتخابات مجلس خبرگان به جهتی متفاوت تر و شگفت انگیزتر از همیشه پیگیری شد.

به گزارش «تابناک»، انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را می‌توان متفاوت ترین انتخابات تمامی ادوار این مجلس خواند، چون بر خلاف دوره های پیشین این انتخابات، عنصر رقابت به شدت در آن پر رنگ بود. آنقدر که دو فهرست برای این انتخابات در سراسر کشور تهیه شد و واجدین شرایط، ملاک های متفاوتی برای حضور در پای صندوق های رأی جهت برگزیدن کاندیداها در اختیار داشتند.

یکی از این دو فهرست، فهرست «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» بود که نام رئیس مجلس خبرگان و افراد سرشناسی چون دبیر شورای نگهبان را در خود جای داده بود و فهرست دیگر که «یاران اعتدال» لقب گرفته بود که نام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بالای آن جای داشت.

آنچه تنور رقابت را گرم‌تر می‌کرد، سنجاق شدن این دو فهرست به فهرست ائتلاف‌های دو جناح عمده سیاسی کشور، یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان بود؛ رقابتی که البته خالی از حاشیه هم نبود، ولی از حاشیه ها که چشم پوشی کنیم، نوید انتخاباتی پر شور را می‌داد؛ اتفاقی که در هفتم اسفندماه 94 رخ داد تا بازار تفسیرهای پس از انتخابات هم داغ باشد.

البته رقابت اصولگرایان و اصلاح طلبان هنوز تمام نشده و انتخابات مرحله دوم سهم بسزایی در مشخص شدن ترکیب مجلس دهم شورای اسلامی دارد؛ اما مجلس خبرگان ترکیب خود را شناخته و اوضاع متفاوتی دارد. اوضاعی که دقیق شدن در ترکیب گرایش های راه یافته به این مجلس، بازار حدس و گمان درباره آن را داغ کرده است.

کنجکاوی‌مان زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم در فهرست های منتشر شده با نام جامعه مدرسین و یاران اعتدال، اسامی مشترک زیادی به چشم می‌خورند. اسامی افرادی که حالا اغلبشان به مجلس پنجم خبرگان راه یافته‌اند و تصمیم‌های ایشان، ترکیب آن مجلس را مشخص خواهد نمود.

بر این اساس در جدول زیر فهرست کاندیداهای اختصاصی هر یک از دو فهرست را با دو رنگ مجزا درج کرده و کاندیداهایی که در هر دو فهرست نامشان به چشم می‌خورد را هم در ستونی مجزا درج نمودیم تا مشخص شود که چند تن از کاندیداهای اختصاصی هر فهرست، راهی مجلس خبرگان شده‌اند و نفرات مشترک این دو فهرست که حائز اکثریت آرا شده اند، چند تن هستند.

حاصل این مقایسه، پیروزی فهرست جامعه مدرسین (رنگ سبز) بر فهرست یاران اعتدال (رنگ بنفش) است. با برتری ۲۸ بر ۱۸. البته این برتری با توجه به راه یافتن ۳۵ تن از کاندیداهای مشترک این دو فهرست به مجلس خبرگان، می‌تواند دستخوش تغییر شده و شدت یا ضعف پیدا کند.

این در حالی است که می‌بینیم علاوه بر فهرست ۸۱ نفره‌ای که از تجمیع کاندیداهای منتخب این دو فهرست به دست می‌آید، هفت نفر هم بدون حضور در این فهرست‌ها، پیروز این انتخابات شده و از حوزه‌های خود به مجلس خبرگان راه یافته‌اند (رنگ سفید).

به این نکات، خالی بودن برخی حوزه های رأی گیری در فهرست جامعه مدرسین و یاران اعتدال را هم می‌توان افزود که موجب شده در آن استان ها، برتری از آن فهرست رقیب شود. در رقابتی که موجب شد رئیس فعلی مجلس خبرگان از راه یافتن به پنجمین مجلس خبرگان باز بماند و توجه ها بیش از پیش به نتایج این انتخابات جلب شود.

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید

توضیح ضروری: در درج اطلاعات در جدول خطایی رخ داده بود که تصحیح شد
ترکیب مجلس خبرگان پنجم به کدام لیست نزدیک‌تر است؟ +جدول
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل