بازدید 22812

راهبردهای جدید داعش برای جلوگیری از شکست در سوریه

تلاش ها در راستای به سرانجام رساندن مذاكرات آتش بس در سوریه، طی ماه هاي اخير براي گروه تروريستي داعش، دوران سخت و دشواري را رقم زد و اين گروه تروريستي جدا از شكست هاي وارده، شاهد ريزش بخش عمده اي از نيروهاي خود است. نتيجه تحولات اخير آن شد كه ضمن كاهش مناطق تحت تصرف داعش و امكانات مالي، نظامي و تسليحاتي اين گروه تروريستي، راهبردهای جدیدی از سوی این گروه در پیش گرفته شود.
کد خبر: ۵۷۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱ 29 February 2016
راهبردهای جدید داعش برای جلوگیری از شکست در سوریهتلاش هاي بين المللي در راستای به سرانجام رساندن مذاكرات صلح و آتش بس فارغ از اختلاف ديدگاه در جزئيات، در ماه هاي اخير براي گروه تروريستي داعش دوران سخت و دشواري را رقم زد و اين  گروه تروريستي جدا از شكست هاي وارده،  شاهد ريزش بخش عمده اي از نيروهاي خود است. نتيجه تحولات اخير آن شد كه ضمن كاهش مناطق تحت تصرف داعش و امكانات مالي، نظامي و تسليحاتي اين گروه تروريستي، رفتاري نظير اعدام، جذب اجباري جوانان به گروه و يورش و غارت خانه ها را در پيش گيرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «الوطن» سوریه، خبرها حاكي از آن است كه گروه تروريستي داعش در روزهاي اخير در استان دیرالزور، واقع در شرق سوریه، شماری از عناصر كليدي خود را به دليل آنچه نافرماني از قوانين اعلام شده، اعدام كرده است.

نكته جالب اين خبر آنكه بیشتر افرادی که اعدام شده اند، تابعیت سوری نداشتند و اتهام آنان نیز تمايل به جدا شدن از داعش و سرپيچي از قوانين بوده است. به عنوان مثال، گروه تروريستي داعش پنجشنبه گذشته یکی از عناصر خود را ـ كه اصالتي تونسی داشت ـ در شهر المیادین اعدام کرد. اين گروه تروريستي همچنين یکی از اعضاي كليدي خود به نام «عبد اللـه أبو الحارث» را ـ كه از جمله اعضاي جداشده از گروه تروريستي جبهه النصره بود ـ در  منطقه دیرالزور اعدام کرد.

بنا بر اين گزارش، هم اکنون شرايط در منطقه ديرالزور به گونه اي است كه که داعش با اجبار و فشار تلاش مي كند از ساکنان دیرالزور نيرو جذب كند. در صورت عدم فرمانبرداری، جوانان این مناطق اجباری اعزام شده و در اردوگاه‌های وابسته به آن آموزش خواهند دید و پس از آن به مناطق جنگی اعزام خواهند شد.

پيش از اين نيز خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نوشته بود عناصر داعش در ریف شرقی دیرالزور به اتهامات مختلف به منازل ساکنان حمله و ضمن غارت اموال ساكنان تلاش مي كنند از بين جوانان اين منطقه، نيروهاي نظامي اجباري جذب كنند. اين موضوع سبب شده ساکنان ریف شرقی دیرالزور، فرزندان خود را مخفیانه به سوی ترکیه بفرستند تا گرفتار اعزام اجباری توسط داعش نشوند.

در همين باره، «مؤسسه مطالعات جنگ آمريكا» به تازگی در گزارشي  به بررسي دقيق تحولات فضايي گروه تروريستي داعش در كشور عراق و سوريه پرداخته است كه نشان مي دهد، گروه ترويستي داعش در ماه هاي اخير در برخي مناطق به شدت ضعيف شده و ضمن از دست دادن برخي فضاهاي در اختيار، حجم حملات نظامي  خود را نيز كاهش داده است.

البته به اين واقعيت نيز بايد توجه كرد كه بر اساس نقشه تهيه شده توسط مركز مطالعات جنگ در ماه فوريه (اسفند 94) و مقايسه آن با نقشه هاي گذشته اين واقعيت نيز روشن مي شود كه در بسياري مناطق توان و نيروي داعش همچنان ثابت است و اين موضوع نگراني ها را در رابطه با تجديد قواي داعش پررنگ مي كند.

راهبردهای جدید داعش برای جلوگیری از شکست در سوریه

نقشه بالا پراكندگي فضايي گروه تروريستي داعش را در تابستان سال جاري نشان مي دهد كه به جز مناطق مركزي سوريه و مناطق پيراموني بغداد در ساير مناطق نوعي پيوستگي زميني دارد و از طريق مرز زميني از طريق استان حلب سوريه به خاك تركيه متصل است.

راهبردهای جدید داعش برای جلوگیری از شکست در سوریه

نقشه بالا نشانگر پراكندگي فضايي گروه تروريستي داعش در كشور عراق و سوريه در حال حاضر است. اين نقشه هرچند به نسبت تصاوير گذشته، نشان از كاهش  مناطق تحت تصرف كامل داعش به ويژه در مناطق شمالي سوريه  دارد، بيانگر اين موضوع است كه گروه تروريستي داعش در حال حاضر نيز بر مناطق مهم و استراتژيك فراواني تسلط دارد كه شرايط آتش بس نه تنها نبايد اجازه تجديد قوا را به اين گروه تروريستي بدهد، بلكه بايد از فضاي اجماع جهاني به منظور تحميل شكست هاي همه جانبه به اين گروه تروريستي بهره ببرد.

هرچند تحولات  اخير، نظير حملات هوايي روسيه، همكاري نيروهاي نظامي مشاور ايراني با دولت هاي عراق و سوريه و اجماع جهاني بر تروريست بودن داعش به ويژه در خاك سوريه ناظر بر تضعيف اين گروه است، از سوي ديگر اين خطر را نيز گوشزد مي كند كه همچنان داعش به عنوان يك خطر جدي در منطقه مطرح است.

بر اساس نقشه فعلي، به نظر مي رسد اگر بخش شمالي استان حلب سوريه كامل از تسلط گروه تروريستي داعش خارج شود، ارتباط اين گروه تروريستي به طور كامل از حمايت هاي خارجي كه از كشور تركيه به اين گروه تزريق مي شود، قطع خواهد شد و اين مهم، تأثير بسزايي در استمرار روند تضعيف اين گروه تروريستي خواهد داشت.

گفتني است، در همين رابطه و پس از تصويب طرح آتش بس ميان روسيه و آمريكا، بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در مصاحبه با خبرگزاري ها اعلام كرد، از هرگونه طرح و ايده كه در جهت تأمين امنيت و آرامش سوريه انجام بگيرد اسقبال مي كند، ولي از آن سو، نگران اين است كه گروه هاي تروريستي نظير داعش از اين فرصت آتش بس براي تقويت خود و تجديد قوا استفاده كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل