بازدید 4200
اولین گزارش آژانس بعد از اجرایی شدن «برجام»

آژانس: ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده‌است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که روز جمعه منتشر شد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرد.
کد خبر: ۵۷۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶ 26 February 2016
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که روز جمعه منتشر شد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرد.

به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی که روز جمعه منتشر کرد، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرد.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، با وجود این در گزارش روز جمعه گفته میزان دخائر آب سنگین ایران، اندکی بیش از محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق هسته‌ای بوده است.  

در گزارش آژانس، موجودی ذخائر آب سنگین ایران بر اساس اقدامات راستی‌آزمایی روز 17 فوریه برابر با 130.9 تن تعیین شده که اندکی از حد 130 تن مجاز بر اساس توافق هسته‌ای بیشتر بوده است.

با وجود این، آژانس تأیید کرده که ایران با اتتقال 20 تن دیگر از این ذخایر میزان آن را به پایین‌تر از حدود تعیین‌شده در «برجام» رسانده است.  

این اولین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژزی اتمی از زمان اجرای «برجام» است که برای نشست 17 اسفندماه شورای حکام منتشر می‌شود.

«رضا نجفی»، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته پنجشنبه پیش‌بینی کرده بود آژانس در این گزارش پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دی‌ماه سال جاری با تأیید پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب «برجام»، مسیر اجرایی شدن این توافق را هموار کرد.

در ادامه متن کامل گزارش آژانس آمده است:

راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (2015)

گزارش مدیر کل

تحولات عمده

  •     در تاریخ 2 دسامبر 2015، مدیر کل گزارش خود در مورد ارزیابی نهایی از کلیه موضوعات باقی‌مانده گذشته و حال را به شورای حکام ارائه کرد و روز 15 دسامبر 2015، شورای حکام قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن، از جمله، اشاره کرد که کلیه فعالیت‌های مندرج در نقشه راه اجرا شده و بررسی این مورد، بسته شده است.
  •     از زمان روز پذیرش برنامه جامع اقدام مشترک تا روز اجرا، ایران تحت راستی‌آزمایی و نظارت آژانس، گام‌هایی را در جهت اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای‌اش ذیل برجام، برداشت.
  •     در تاریخ 16 ژانویه 2016،‌ مدیر کل تائید کرد که آژانس انجام شدن اقدامات مشخص در پاراگراف‌های 15.1 تا 15.11 ضمیمه 5 برجام را راستی‌آزمایی کرده است. روز اجرای برجام، در همان روز اتفاق افتاد.
  •     آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی مرتبط با تمهیدات مرتبط با هسته‌ای مقرر در برنامه اقدام مشترک تا تاریخ 16 ژانویه 2016، ادامه داد.
  •     از زمان روز اجرا، آژانس اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای‌اش ذیل برجام را تائید کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار