بازدید 4880

وزیرکشور: نگوییم در انتخابات عده‌ای انگلیسی‌اند

در این سه روز هیچ حادثه یا تخلف مهمی ثبت نشده که این نشان‌دهنده آگاهی از قانون است.
کد خبر: ۵۶۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۴ 21 February 2016
وزیر کشور با بیان اینکه «در سه روزی که از آغاز تبلیغات انتخابات گذشته، نشاط سیاسی خوبی در کشور وجود داشته است»، اظهار کرد: در این سه روز هیچ حادثه یا تخلف مهمی ثبت نشده که این نشان‌دهنده آگاهی از قانون است.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی دیشب در برنامه نگاه یک با اشاره به اینکه "نیروی انتظامی حافظ امنیت و مسئول حفاظت از امنیت صندوق‌های رأی است"، گفت: امنیت برای ما مهم‌ترین مسأله است. نیروی انتظامی اکنون آماده است و البته می‌تواند از کمک سایر نیروهای نظامی نیز استفاده کند که این کار انجام شده و توافقات لازم به‌دست آمده است.

برای هر شعبه یک بازرس در نظر گرفته‌ایم


وی در ادامه با اشاره به اینکه "وزارت کشور آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات را دارد و بیش از یک میلیون نفر کارگزار در حوزه‌های اجرایی پیش‌بینی شده است"، خاطرنشان کرد: همه تعرفه‌ها و صندوق‌ها به مراکز و حوزه‌ها فرستاده شده‌اند. ما برای هر شعبه یک بازرس در نظر گرفته‌ایم. قبلا در هر 5 یا 10 شعبه یک بازرس وجود داشت.

پیش‌بینی‌های لازم را برای صیانت از آراء مردم در نظر گرفته‌ایم


وزیر کشور افزود: همچنین نمایندگان کاندیداها و احزاب و نیز نماینده فرماندار در حوزه‌ها حضور خواهند داشت و تا آخر مرحله شمارش رأی هم بر روند امور نظارت خواهند کرد. دشمن در حال حاضر به دنبال بهانه‌جویی و القای تخلف و تقلب است، اما ما تمام پیش‌بینی‌های لازم را برای صیانت از آراء مردم در نظر گرفته‌ایم.

رحمانی فضلی همچنین درباره استقرار صندوق‌های سیار برای اخذ رأی اظهار کرد: در مورد این‌ها نیز مانند سایر صندوق‌ها، ناظر و مجری و نماینده فرماندار حضور دارند و در نظر داریم جابجایی آن‌ها تنها با اتوبوس یا مینی‌بوس انجام شود تا ناظرین و مجریان همه در یک‌جا مستقر باشند.

حدود 55 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند


وزیر کشور در مورد تعداد واجدین شرایط رأی دادن نیز گفت:‌ بر اساس آمار ثبت احوال و مرکز آمار، حدود 55 میلیون نفر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که سه میلیون نفر هم رأی‌اولی هستند.

وی با اشاره به اینکه "تا امروز شش هزار و 300 نفر تأیید صلاحیت شده‌اند"، افزود: کاندیداها برای هر صندلی مجلس تقریباً 25 نفر هستند که با یکدیگر رقابت می‌کنند و براساس آخرین اخبار واصله از استان‌ها و شهرستان‌ها واقعاً رقابت خوبی شکل گرفته؛ البته وزن رقبا با یکدیگر متفاوت است.

حداقل سه روز لازم است تا نتیجه نهایی انتخابات اعلام شود


رحمانی فضلی درباره اعلام زمان نتیجه نهایی انتخابات نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در این دوره از انتخابات، دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به طور همزمان برگزار می‌شود، قطعاً با توجه به تعداد زیاد کاندیداها در تهران، حداقل سه روز زمان لازم است تا نتیجه نهایی اعلام شود.

وی افزود: البته حوزه‌های یک‌نفره هم هستند که همان شب نتایج آراء آن‌ها اعلام می‌شود و در برخی از حوزه‌ها نیز که بیش از یک نفر یعنی حدود 2 تا 6 نفر نماینده باید انتخاب شوند، اعلام نتیجه ممکن است تا صبح روز بعد طول بکشد.

نگران رسانه‌های نیستیم چون مردم شعور کافی دارند


رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تبلیغات رسانه‌های خارجی درباره انتخابات اظهار کرد: رسانه‌های غربی همواره به دنبال تاثیرگذاری بر رویدادهای نظام ما هستند و مردم به این دخالت‌ها عادت کرده‌اند و به جایگاه خود در نظام واقفند و به آن‌ها اعتنایی نمی‌کنند. دخالت آن‌ها هم نتیجه عکس داشته است. ما نگران نیستیم که گفتمان انتخاباتی ما را رسانه‌های غربی تعیین کنند؛ چراکه مردم آگاهی و شعور کافی دارند و برخلاف خواست رسانه‌های غربی عمل می‌کنند.

نگوییم در انتخابات عده‌ای انگلیسی هستند


وی در ادامه افزود: ما باید متحد باشیم و نگوییم در انتخابات عده‌ای انگلیسی هستند. نباید اجازه دهیم دشمن در میان صف‌بندی کند و اتحاد ما را از بین ببرد. همه جناح‌ها باید این دخالت‌ها را محکوم کنند.

وزیر کشور با اشاره به جنگ روانی رسانه‌های دشمن برای ایجاد ابهام در انتخابات نیز گفت: این اقدامات کهنه شده و دشمن باید واقعیت قدرت ایران را بپذیرد. افراد ما در سر صندوق‌ها آموزش‌دیده و باتجربه هستند و مطابق دستورالعمل‌ها عمل می‌کنند.

رحمانی فضلی در بخش دیگر اظهارات خود درباره تبلیغات انتخابات با بیان اینکه "نحوه تبلیغات در قانون آمده است"، گفت: ما برای اولین‌بار جزوه‌ای را موقع ثبت‌نام به همه نامزدها داده‌ایم و حقوق و تکالیف آن‌ها را طبق قانون مشخص کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه "بعضی وقت‌ها انطباق قانون با شرایط کمی سخت می‌شود"، تصریح کرد: امروز گزارشی داشتیم که 800 وسیله نقلیه برای گوش دادن به سخنرانی یک نامزد از شهری به شهر دیگر رفته است. قانون می‌گوید راه‌اندازی کارناوال‌ها خلاف است و ما در بررسی خود متوجه شدیم حرکت این 800 دستگاه سازماندهی نشده بود به همین دلیل سخت نگرفتیم اما با برنامه‌ریزی‌ها برای نادیده گرفتن قانون برخورد می‌کنیم.

دولت لایحه قانون انتخابات جامعی را تدوین می‌کند

به گفته وزیر کشور، قانون انتخابات در مرحله ثبت‌نام، تأیید صلاحیت‌ها، تبلیغات و اخذ رأی باید اصلاح شود که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، دولت لایحه قانون انتخابات جامعی را تدوین می‌کند و به مجلس می‌فرستد.

برخی افراد تهدید کرده‌اند و اجازه تبلیغات قانونی به دیگران نداده‌اند


رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه شکایات به تخلفات انتخاباتی حتما رسیدگی خواهد شد اظهار کرد: تاکنون تخلفات موجب نگرانی نشده است.

وی درباره جمع‌آوری تبلیغات در 22 بهمن نیز گفت: در بررسی انجام‌شده مشخص شد که نیروی انتظامی تصور کرده که تبلیغات متعلق به افرادی است که کاندیدا نبوده‌اند که تذکرات لازم را هم در این زمینه ناجا دریافت کرده است. ما در مجموع نگران این مسایل نیستیم. البته در گزارش‌ها داشتیم که برخی افراد سایرین را تهدید کرده‌اند و اجازه تبلیغات قانونی به آن‌ها نداده‌اند که به این مساله هم رسیدگی کرده‌ایم. ما این موارد را در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی خواهیم کرد. ما همچنین برای همه نامزدها یک کد در نظر گرفته‌ایم که شکایت خود را از آن طریق به ما اعلام کنند که این کدها فردا در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد.

رحمانی فضلی همچنین تاکید کرد: تاکنون هیچ جلسه تبلیغاتی که به هم خورده باشد نداشته‌ایم اما برخی رسانه‌ها به دنبال بزرگ‌نمایی یا مظلوم‌نمایی‌اند.

استانداران در برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها شرکت نمی‌کنند


وی همچنین درباره اخباری مبنی بر حضور برخی استانداران در برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها اظهار کرد: چنین مساله‌ای وجود نداشته و ما به مسئولان در استانداری‌ها، فرماندارِی‌ها و بخشداری‌ها تاکید کرده‌ایم که بی‌طرف باشند. با کسانی که چنین ادعاهایی‌ را بدون ادله مطرح می‌کنند برخورد می‌کنیم. نباید به این مسائل دامن زده شود و کار این رسانه‌ها با رسانه‌های غربی که به دنبال تشکیک در انتخابات هستند فرقی نمی‌کند.

وزیر کشور درباره رصد فضای مجازی نیز گفت: دستورالعمل رصد فضای مجازی به رئیس‌جمهور داده شده و کمیته‌ای هم در این زمینه تشکیل و فضای مجازی در حال رصد است. ما به شکایات حتما رسیدگی می‌کنیم. شعار ما هر شهروند یک بازرس است.

رحمانی فضلی جعل لیست‌های انتخاباتی را نیز مصداق تخلف انتخاباتی دانست و گفت: اگر در این زمینه هم شکایتی وجود داشته باشد حتما رسیدگی خواهد شد.

تخریب‌ها و تهمت‌ها به جایی نمی‌رسد


وی در ادامه با اشاره به لزوم رعایت اخلاق در انتخابات، خاطرنشان کرد: هر جریانی که به خواسته‌های مردم بیشتر توجه کند با اقبال آن‌ها مواجه خواهد شد. تخریب‌ها و تهمت‌ها به جایی نمی‌رسد و جناح‌ها و نامزدها باید با مردم صادق باشند. اکنون شاهد برخی تخریب‌ها و تهمت‌ها هستیم که اگر مستند باشد، باید حتما این مسایل به قوه قضاییه گزارش داده شود، نه اینکه به مردم گفته شود.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه "در هیات‌های اجرایی و نظارت، با تهمت‌ها و تخلف‌های انتخاباتی برخورد می‌شود"، گفت: حتی ممکن است اعتبارنامه نمایندگانی که با تخریب به مجلس بعدی راه یافته‌اند، تأیید نشود. ما موارد زیادی داشته‌ایم که شورای نگهبان رأی‌گیری یک شهرستان را تأیید نکرده چون رأی با تهمت یا پول‌های خارج از ضوابط به دست آمده است.

برای رسیدگی به ورود «پول‌های کثیف» خلأ قانونی داریم


وزیر کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که "آیا پول‌های کثیف وارد انتخابات شده است یا نه؟" اظهار کرد: در این زمینه شکایت زیاد است و نامزدها نامه می‌نویسند که فلانی هزینه زیادی کرده است که البته این شکایت باید مستند باشد و کار ما شناسایی مبدا و مقصد این پول‌ها نیست و باید قوه قضاییه این مسایل را رسیدگی کند. با این وجود، ما در این زمینه خلاء قانونی داریم.

رسانه ملی بی‌طرف باشد


رحمانی فضلی در پایان به رسانه ملی توصیه کرد که در پوشش انتخابات و اخبار انتخاباتی بی‌طرفی خود را رعایت کند و در جهت افزایش مشارکت و انسجام و اتحاد ملی عمل کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل