بازدید 5028

نظام بانکی برای اجرای اقتصادمقاومتی بسیج شد

کد خبر: ۵۶۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱ 20 February 2016
به گزارش خبرنگار اطلس خبر، نشست مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری دولتی و خصوصی کشور باحضور دکترولی‌الله‌سیف رییس‌کل‌بانک‌مرکزی و مدیران عامل بانک ها وموسسات اعتباری پیرامون «تبیین نقش و جایگاه بانک ها در اقتصادمقاومتی» در بانک‌انصار برگزار شد که در این نشست رییس کل بانک مرکزی از مدل مفهومی ریل‌گذاری بانک ها برای نقش آفرینی در عرصه اقتصادمقاومتی که به همت شبکه بانکی کشور طراحی گردیده بود رونمایی نمود .
نظام بانکی برای اجرای اقتصادمقاومتی بسیج شد

در این مراسم رئیس کل بانک مرکزی ضمن قدردانی از زحمات مدیرعامل بانک انصار برای برگزاری و زحمات ایشان در این زمینه ابراز امیدواری کرد همه بانک‌ها مجهز به این سیستم شوند.

ولی الله سیف با اشاره به ارائه فرمت جدید استاندارد تدوین صورت‌های مالی به بانک‌ها، گفت: در صورت اجرایی شدن این فرمت جدید در شرایط پسا‌تحریم مانعی برای احیای روابط بین المللی نخواهیم داشت.

  وی با بیان اینکه یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصلاح نظام بانکی است، افزود: اگر بانک‌ها در عدالت محوری و مردمی بودن اقدامات لازم را در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام دهند و مطابق با آن جهت‌گیری به سمت سود بروند به طور حتم می‌توانیم مدل اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محدود به دوره تحریم نیست و در پساتحریم نیز باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: باید از ایجاد شوک و نوسان در اقتصاد جلوگیری کنیم تا جرأت تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه نظام بانکی در شبکه بانکی استاندارد IFAS رعایت نمی‌شود، گفت: این موضوع در یک ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته و به یک فرمت مشخص رسیده است و به سیستم بانکی ابلاغ کرده‌ایم. امیدواریم صورت‌های مالی بانک‌ها از این پس طبق فرمت جدید ارائه شود.

سیف ادامه داد: در این صورت کسی که مخاطب صورت‌های مالی بانک‌ها باشد از درجه بالای شفافیت اطلاعات اطمینان خواهد داشت.

به گفته وی در صورت اجرایی شدن این فرمت جدید در شرایط پسا‌تحریم مانعی برای احیای روابط بین المللی نخواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه فعلاً مشکل ارتباط برقراری ارتباط‌ با بانک‌های خارجی از ناحیه خود سیستم بانکی است، تصریح کرد: این مساله باید اصلاح شود. اگر صورت‌های مالی منطبق با استانداردهای بین المللی بود و مقررات از نظر آنها رعایت شد از نظر آنها رعایت شده و مشکلی برای ارتباط با بانک‌های ایرانی وجود ندارد.

در ادامه آیت الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار با اشاره به طرح مدل مفهومی «ریل‌گذاری بانک‌ها برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی» اظهارداشت: طرحی در نظر گرفته شده است که براساس آن چنانچه قرار باشد بانک‌ها نقش مثبتی در اقتصاد مقاومتی داشته باشند براساس این طرح بدانند که باید چه کرده و در چه قالبی حرکت کنند.

وی با اشاره به نظر مثبت رئیس کل بانک مرکزی نسبت به این مدل که با حمایت و همکاری بانک‌های دولتی و خصوصی طراحی شده، افزود: این مدل طرحی جامع و کامل با نظر کارشناسان و اقتصاددانان است که می‌تواند بانک‌ها را در جهت حرکت به سمت اجرایی شدن کامل اقتصاد مقاومتی در شبکه بانکی سوق دهد.

ابراهیمی با اشاره به نقش بانک مرکزی در اقتصاد مقاومتی، گفت: تنظیم حجم نقدینگی، ایجاد شرایط ثبات و پایدار در اقتصاد کلان و همچنین رفع موانع و ایجاد محیط مساعد برای نقش‌آفرینی بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی از جمله اقدامات مثبت بانک مرکزی در این رابطه بوده است.

مدیرعامل بانک انصار با بیان اینکه بانک مرکزی می‌تواند با مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی، ارزی، اعتباری، حوزه نظارتی و ریاست‌های پایدار خارجی و بودجه‌ای در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کند، افزود: بانک‌ها برای اجرای اقتصاد مقاومتی، باید در جهت استحکام درونی شبکه بانکی حرکت کنند.

ابراهیمی با اشاره به دو حوزه بانکداری داخلی و بین‌الملل گفت: در بانکداری داخلی، سیستم نظارت و کنترل، استقرار حاکمیت شرکتی، کفایت سرمایه، مدیریت مطالبات، سودآوری، کفایت نقدینگی، نسبت به سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین نسبت به دارایی‌های سابق مورد توجه است.

در بخش پایانی مراسم نیز دکتر قضاوی معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد گفت: قرار نیست که در مدت بسیار کوتاهی بتوانیم یک استراتژی بلند مدت که بتواند اقتصاد ما را در مواجهه با مشکلات پیرامونی به درستی بیمه کند؛ شاهد باشیم. بلکه مجموعه تلاش‌های بخش‌های مهم اقتصادی مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار به عنوان نظام اقتصادی و خود نظام اسلامی به عنوان یک بخش کلی باید سعی‌شان این باشد که جلوی شوک‌های اقتصادی را بگیرند.



وی با اشاره به نقش مهم صادرات غیرنفتی و تنوع صادرات در ایمن ساختن اقتصاد، افزود: ما بر این باوریم که با تنوع تولید و صادرات غیر نفتی می‌توانیم تا حد بسیار بالایی از شوک‌های خارجی در امان بمانیم و اگر سیاست‌گذاری‌های ما به شکلی باشد که ضامن توسعه اقتصاد مقاومتی باشد؛ قطعا خواهیم توانست به توفیقات خوبی نائل شویم.

معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد با بیان اینکه باید خودمان را با نظام بانکی بین‌المللی بیش از پیش تقویت کنیم؛ تصریح کرد: همه ما به خوبی می‌دانیم که اقتصاد مقاومتی می‌تواند گره‌گشای وضعیت فعلی باشد و نظام اسلامی باید به گونه‌ای باشد که مقهون قدرت‌های بزرگ نگردد

وی در همین رابطه افزود: در چارچوب مدل مفهومی که امروز رونمایی آن را شاهد خواهیم بود؛ دو مصداق از اقتصاد مقاومتی را باید داشته باشیم؛ یکی در بحث سیاست‌گذاری‌های پولی و دیگری رقابتی‌تر کردن بازار کسب و کار و متاسفانه باید گفت که شرایط رقابت انحصاری و وضعیت ما به گونه‌ای است که سیاست‌گذاری‌های پولی دارای ابزار کافی نیست.

معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد در پایان خاطرنشان ساخت: معتقدیم که بانک‌ها و موسسات مالی در اقتصاد پیشرفته و در یک شرایط رقابتی از رشد بهتری برخوردار خواهند شد و همه مجموعه‌های سیاست‌گذار در امر اقتصاد باید سعی کنند که در این زمیه نقش‌آفرین و موثر واقع شوند.

گفتنی این نشست در زمره سلسله نشست های ماهانه مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری کشورقرار دارد که به میزبانی بانک های مختلف برگزار می شود و همزمان است با دومین سال ابلاغ سیاست های کلی اقتصادمقاومتی از سوی مقام معظم رهبری برگزار گردید.
نظام بانکی برای اجرای اقتصادمقاومتی بسیج شد

نظام بانکی برای اجرای اقتصادمقاومتی بسیج شد



نظام بانکی برای اجرای اقتصادمقاومتی بسیج شدنظام بانکی برای اجرای اقتصادمقاومتی بسیج شدنظام بانکی برای اجرای اقتصادمقاومتی بسیج شد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر