بازدید 8325

شصت و یک درصد از قرض الحسنه مردم را به کارکنان بانک ها وام می دهند!

بخش قابل توجهی از سپرده قرض الحسنه پس انداز به صورت ناعادلانه به روسا و کارکنان بانکها با کارمزد یک درصد و بازپراخت پانزده ساله و حداقل مبلغ بیست میلیون تومان وام داده می شود.از سوی دیگر نظام بانکی با توجه به سکوت قانون در خصوص محل مصرف سپرده قرض الحسنه جاری کل مبلغ شصت و شش هزار میلیارد تومان را به صورت وام با سود بیست و پنج درصدی به مشتریان خود پرداخت نموده است.
کد خبر: ۵۶۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸ 22 February 2016
بانک مرکزی اعلام کرد در پایان شهریور ماه 1394 مبلغ یکصد و دوهزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه نزد بانکها و موسسات مالی مجاز تحت نظارت این بانک با نرخ صفر و پس از کسر کسورات قانونی سپرده گذاری شده است. از این میزان مبلغ سی و شش هزار میلیار تومان مربوط به حساب های قرض الحسنه پس انداز و شصت و شش هزار میلیارد تومان مربوط به حساب های قرض الحسنه جاری می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی در حالی صدها هزار نفر از جوانان به دنبال وام ازدواج به جهت آغاز زندگی مشترک خود پشت گیشه بانکها سرگردانند که هموطنان آنان در پشت همان گیشه ها با سپرده گذاری قرض الحسنه این نیاز را تامین کرده اند. لکن سرنوشت این سپرده گذاری و محل مصرف آن خود مثنوی هفتاد من است !!

بنا به گزارش 14455مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بخش قابل توجهی از سپرده قرض الحسنه پس انداز به صورت ناعادلانه به روسا و کارکنان بانکها با کارمزد یک درصد و بازپراخت پانزده ساله و حداقل مبلغ بیست میلیون تومان وام داده می شود.از سوی دیگر نظام بانکی با توجه به سکوت قانون در خصوص محل مصرف سپرده قرض الحسنه جاری کل مبلغ شصت و شش هزار میلیارد تومان را به صورت وام با سود بیست و پنج درصدی  به مشتریان خود پرداخت نموده است.

نگاهی گذرا به آمار نشان می دهد که تنها شش هزار میلیارد تومان  از سی و شش هزار میلیارد به وام ازدواج اختصاص یافته و هشت هزار میلیارد تومان دیگر از منابع قرض الحسنه پس انداز نیز به اشتغال ،تحصیل ،زندانیان ،کمیته امداد و .... تخصیص یافته است.اما سرگذشت بیست و دو هزار میلیارد تومان آن شنیدنی است این همان مبلغی است که به پرسنل محترم بانک ها تخصیص پیدا می کند.

نظام بانکی با عنایت بخش نامه داخلی خود تا سی برابر حقوق پرسنل را به ایشان وام قرض الحسنه می دهد (با کارمزد یک درصد و باز پرداخت پانزده ساله، حداقل بیست میلیون تومان) . این وامها که حق مسلم پرسنل نظام بانکی میباشد می بایست از محل آورده بانک تامین گردد ولی بانکها به جهت اینکه برای پرسنل خود به جهت رونق حسابهای قرض الحسنه انگیزه ایجاد نمایند این وامها را از محل قرض الحسنه پس انداز پرداخت می کنند!!
این تمام قصه دست اندازی بانکها به پس انداز مردمی که با نیات خیر و باسختی اندک سرمایه ایی را برای روز مبادا ذخیره کرده اند و به قصد انجام کار خیر در اختیار بانک قرار می دهند نیست.
بانک مرکزی اولین کسی است که سیزده و نیم درصد را از این محل ذخیره می گیرد که انتظار میرود و پیشنهاد می گردد که با توجه به سیاستهای ضد رکود دولت این درصد ذخیرگیری را کاهش دهد با کاهش ده درصدی این عدد حدود سی و شش هزار میلیارد تومان آزاد می شود که اگر شبکه بانکی اجازه دهد می تواند گره از کار صدها هزار جوان منتظر در صف وام ازدواج وا کند که خود گره گشایی در امورات مردم است.
از این محل یک ونیم درصد هم اختصاص پیدا میکند به جوایز حسابهای قرض الحسنه که خود این عدد نیز عدد قابل توجهی می باشد.
بانک ها و موسسات مالی همواره در تلاش هستند تا به وسیله رسانه های دیداری ، شنیداری و مکتوب ضمن دعوت مردم خیر اندیش به سپرده گذاری قرض الحسنه ایشان را از جوایز قرعه کشی ! آن بهره مند گردانند.مردم نیک اندیش ما نیز به این وسیله به دنبال آن هستند تا هم گرهی از مشکلات یک هم وطن خود باز می کنند و هم شانس خود را بیازمایند!!

 در این راستا نیاز است تا علاوه براینکه این مسئله به صورت شفاف اطلاع رسانی گردد. شفافیت نظام بانکی و عملکرد صحیح آن کمک می کند تا خیر اندیشی مردم دچار خدشه نشده و کماکان سنت حسنه قرض الحسنه به جهت یاری به همنوعان ادامه داشته باشد.
در پایان پیشنهاد می گردد تا اینکه در مرحله اول بانک مرکزی در صد ذخیره گیری خود را تا حد امکان کاهش دهد و در مرحله بعدی نظام بانکی برداشت از محل حسابهای قرض الحسنه را به قصد وام دادن به پرسنل شریف بانکها متوقف نماید و این وامها را از محل بازپرداخت وامهای قبلی پرداخت نماید و در ادامه نیز با تسویه حساب با حساب قرض الحسنه محل تخصیص وامهای پرسنل را از محل دیگری تامین نماید.
در مرحله سوم قانون گذار محترم دستور العمل مفیدی متناسب با سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای آورده مردمی در حساب قرض الحسنه جاری پیش بینی نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۴
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
پاسخ ها
کارمند یک شرکت خصوصی دچار رکود
| United States of America |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
من همین شنبه میرم همه حسابهای قرض الحسنه خود و خانواده ام رو می بندم و همه دوستان و فامیل و همکاران و همسایگان را هم به بستن حسابهای قرض الحسنه ترغیب می کنم.یعنی چی با پول من به کارمنداشون مجانی وام میدن تا با پول خودما بیان سه تا سه تا خونه و ماشین بخرن و عید انتالیا و دوبی برن و به زن و بچه ما پز بدن و رو اعصابشون راه برن.من یکی که دیگه حساب قرض الحسنه باز نمیکنم.
من کارمند بانکم خدا شاهد به ما وام دادن 10 میلیون 16 درصد با فرمول جدید بعداز 15 سال همه کارمندامون تو صف بانک مهر دارن وام میگیرن .. بازم خدا پدر بانک مهر رو بیامرزه مگرنه باید اثاثمون تو خیابون بود.
بسمه تعالی
کارکنان بانکها فعلا بیشترین حقوق را نسبت به سایر کارکنان دولت میگیرند و تلاش بیشتری را برای نگهداری سپرده های مردم میکنند تا خود استفاده ببرند وبه کسی هم پاسخگو نیستند.
قابل توجه دوستانی که مدعی اند کارمندان بانکها در اوج رفاه و آسایش هستند و وامهای چند ده میلیونی را مثل آب خوردن دریافت میکنند به این نکته جلب میکنم که درحال حاضر بیشترین دریافتی دربین کارکنان بانکها متعلق به همکاران عزیز بانک مرکزی است که شاید این ادعا تا حدودی در باره آنها صدق کند ، در درجه بعد کارکنان بانکهای خصوصی قرار دارند که دریافتی و و مبلغ وامهایشان خوب است ولیکن در درجه آخر کارکنان بانکهای دولتی و علی الاخصوص بازنشستگان بانکهای دولتی که حتی شامل نظام هماهنگ پرداخت حقوق هم نشده اند و تقریبا حقوق دریافتی 65 درصد آنها جزو پایین ترین حقوقهای کارکنان دولت است ( به این دلیل که در شعب و ادارات صرفا تعداد محدودی از افراد دارای پست های مدیریتی بوده و دریافتی خوبی دارند و مابقی کلاهشان پس معرکه است ) لذا به دوستانی که دریافتی خودشان را صرف نظر از مسئولیت مالی سنگین کارکنان بانکها مدام با آنها مقایسه و دم از بی عدالتی در پرداخت دستمزدها میزنند عرض میکنم در نظام پرداخت های جهانی ،دریافتی تعدادی از شغل ها به دلیل مسئولیت سنگین و استرس و فشار حاکم بر شغل های مذکور نظیر خلبانها ، پزشکان جراح و غیره که شغل های مالی نظیر حسابداری و بانک هم از آن مستثنی نیستند عموما بالاست و برعکس در کشور ما بسیاری از کارمندان بازنشسته تامین اجتماعی با مدرک و تخصص پایین تر از کارمند بانک بازنشسته دولتی و با سوءاستفاده از خلاءهای بیمه ای که در سالیان گذشته وجود داشته دریافتی خیلی بیشتری دارند و هیچکس هم کاری به کار آنها ندارد بنابراین باید در ذکر مسائل جنبه انصاف را رعایت نمود و زحمات و تلاشهای کارمندان زحمتکش بانک منجمله بازنشستگان دولتی را که حتی در شرایط جنگی و زیر موشک باران مشغول انجام وظیفه و خدمت به هموطنان و نظام بانکی کشور بوده اند را زیر سئوال نبرد .
مگر از کارمند بانک حلال خورتر ویا بی بضاعتتر پیدا می شود چرا از سرمایه های خون دل خورده ها استفاده نکنند؟إإإ
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
کارمند کدوم بانک بی بضاعته اونوقت؟!!!
به نام خدا .
سلام من هم کارمند بانک هستم و خیلی مواقع من و خیلی از امثال من به درستی و حلال بودن پول دریافتی فکر میکنیم نتیجه اینکه با وضع حقوق دریافتی از شیر مادر هم به ما حلال تر ... چرا با توجه به استرس و دریافت حقوق بسیار کم و جبران حقوق کم با پرداخت ناچیز مبلغی وام می شه در بانک کار کردن با نبودن وام هیچ کس حاضر به کار کردن در بانک نیست در واقع پرداخت وام تنها برای جبران پرداختی کم حقوق کارکنان انجام می گیرد .
یاحق درپناه حق
اگر ما سپرده گزاران راضی نباشیم، که نیستیم این وام حرام است . مگر اینکه به همه سپرده گزاران نیز به قید قرعه وام قرض الحسنه بلند مدت بدهند .
برای همین جوانها دنبال استخدام بانکها میروند چون بعد از سه سال به بهترین زندگی دست پیدا میکنند خانه و ماشین و.....
شما بطور نمونه می توانید چند نفر از پرسنل بانک ها را که از نزدیک می شناسید با تعدادی کارمند هر یک از ادارات وارگانهای دیگر مقایسه کنید آنوقت حساب به دستان خواهد آمد که در بانک وضعیت چگونه است.
کمپین بستن حسابهای قرض الحسنه در اعتراض به اختصاص مبلغ این حسابها بصورت وام به کارکنان بانکها را از شنبه باید کلید بزنیم.امیدوارم همه مردم به بستن حسابهاشون و در واقع بستن راه مفت خوری و ثروت اندوزی عده ای از ما بهترون هرچه سریعتر اقدام کنند.
پایین ترین حقوق رو نسبت به فشار واسترس کار کارمند بانک میگیره خوده من تا الان دو میلیون کسری اوردم مردم وام ازدواج رو میگیرند ولی صد دفعه باید زنگ بزنی تا قسطپرداخت کنن
بانک که نیست شده کویت برای یه عده. با پول مردم حال میکنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار