بازدید 4514

نامزد ریاست فیفا از یک تماس مشکوک پرده برداشت

مناظره ای بود که در اتحادیه اروپا سازماندهی شده بود. من قصد داشتم شرکت کنم اما به صراحت بگویم، یک تماس تلفنی از رئیس کمیته انتخاباتی داشتم که به من گفت برخی از اعضا در اروپا فکر می کنند که ممکن است تضاد و تداخل منافعی اتفاق بیافتند
کد خبر: ۵۶۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸ 16 February 2016
پرنس علی یکی از دو آسیایی عرب حاضر در انتخابات فیفاست اما به نظر نمی‌رسد شانس زیادی داشته باشد.

به گزارش تابناک ورزشی، گرچه شاهزاده اردنی در رقابت با جانی اینفانتینو و شیخ سلمان شانس زیادی برای رسیدن به کرسی ریاست فیفا ندارد اما می تواند جذابیت این رقابت را بیشتر کند. او چند ماه پیش بلاتر را به دور دوم کشاند اما شکست خورد.

یورونیوز در ژنو گفت‌وگوی مفصلی با پرنس ثروتمند اردنی انجام داده است.


شما بمدت چهار سال عضو کمیته اجرایی فیفا بوده اید، چرا مردم باید به رویه انتقادی شما اعتماد کنند؟

من از سوی کنفدراسیون کشورم انتخاب شدم، آنهم در دورانی بسیار سخت. کاملا درک کردم که مشکلات واقعی وجود دارد و برای همین باقی ماندن در کمیته اجرایی را رد کردم. من دو انتخاب داشتم: کاملا آنجا را ترک کنم یا برای تغییر واقعی در فوتبال مبارزه کنم. بهمین دلیل من برای ریاست فیفا نامزد شده ام و قصد دارم اهدافم را پیش ببرم. من کاری به نامزدهای دیگر ندارم.

می دانیم شما به کاندیداهای رقیب علاقمند نیستند اما اخیرا شما پنج نامزد به یک مناظره تلویزیونی دعوت شدید. می توانستند با آنها مواجه شوید اما در این مناظره شرکت نکردید، چرا؟

مناظره ای بود که در اتحادیه اروپا سازماندهی شده بود. من قصد داشتم شرکت کنم اما به صراحت بگویم، یک تماس تلفنی از رئیس کمیته انتخاباتی داشتم که به من گفت برخی از اعضا در اروپا فکر می کنند که ممکن است تضاد و تداخل منافعی اتفاق بیافتند که برای فوتبال مناسب نباشد. بنابراین من گفتم اگر موضوع این است من در آن شرکت نمی کنم. این تنها دلیل عدم شرکتم بود در غیر این صورت کاملا متعهد به شرکت در این مناظره بودم. فکر می کنم که مناظره اقدام مناسبی است اما باید با حضور تمام نامزدها باشد و کاملا آگاهم که نامزدهایی هستند که از یک بحث عمومی پرهیز می کنند.

منظورتان نامزد خاصی است؟

قصد ندارم نام ببرم اما کاملا واضح است.

شیخ سلمان آشکارا از جدایی بین دو بخش عملیاتی و تجاری فیفا حمایت کرده ، چیزی که او «فوتبال فیفا» و «تجارت فیفا» نامیده . نظرتان درباره این ایده چیست؟

به نظر من ما باید یک ساختار مناسب و یک مدیر واقعا موثر و کارا داشته باشیم. دوباره بگویم من یک رئیس عملگرا و فعال خواهم بود. ما در دوران بحران هستیم و باید از گذشته بیاموزیم. بدترین مشکل این است که رئیس یک سازمان، مسئولیتش را در ارتباط با آنچه در درون سازمانش اتفاق افتاده نمی پذیرد. اما من تمام مسئولیت آنچه در فیفا اتفاق بیافتد را خواهم پذیرفت.

خیلی ها بر این باورند که فیفا برای کنترل شدن خیلی بزرگ است. اگر شما رئیس شوید آیا بدنه سازمانی فوتبال را بازسازی می کنید؟

بله. من قصد دارم در سال اول با کمک برخی افراد خارج از فوتبال بعنوان مشاور، بازسازی سازمان فوتبال را آغاز کنیم و آنرا به یک مدل واقعی برای قرن ۲۱ تبدیل کنیم. همراه با افراد صادق و با تجربه. ما باید دست به بازسازی سازمانی بزنیم و اقداماتی که بخوبی انجام نشده را بهبود دهیم چرا که کارهای زیادی برای ارتقا دادن وجود دارد.

به کسی بپردازیم که شما قرار است جایگزینش شوید، بلاتر که از تمام فعالیت های مرتبط با فوتبال منع شده . آیا این تعلیق شما را شوکه نکرد؟

من انتظارش را نداشتم اما شاهد بودم که سازمان بیمار است و از رفتارها، فضا و فرهنگ سازمانی آنجا باخبر بودم. واقعا مایه تاسف و شرم آور است که در چنین سطحی مقامات سوئیس و ایالات متحده آمریکا در ارتباط با آنچه اتفاق افتاده، مجبور به مداخله شوند. ما باید بشیوه مناسب سازمان را از فساد پاک کنیم.

آیا ایالات متحده در تعقیب مقامات فاسد از صلاحیتش فراتر رفته است؟

به وضوح اقدام جنائی رخ داده است. شرم آور است که به چنین سطحی رسیده . همانطور که گفتم من بسیار مایل به گفتگو با مقامات هستم و همچنین با همکاری فیفا با آنها، برای اینکه این فرایند خیلی زود به پایان برسد زیرا ما خواهان توسعه فوتبال هستیم. اما من آگاهم و معتقدم که مقامات می خواهند رئیسی در فیفا باشد که واقعا متعهد به زدودن سازمان از فساد باشد و من چنین کسی هستم.

در ارتباط با زدودن فساد از سازمان، آیا شما گزارش گارسیا را دیده اید و آیا این گزارش منتشر خواهد شد؟

همانطور که گفتید من چهار سال در کمیته اجرایی بودم و اولین کسی بودم که خواستار انتظار گزارش گارسیا شد. اما حتی بعنوان عضو کمیته اجرایی مجاز به دیدن این گزارش نشدم. باورنکردنی است اما واقعیت دارد. وقتی ما درباره برگزاری جام جهانی در آینده صحبت می کنیم باید بدانیم در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است و این موضوعی است که در گزارش گارسیا وجود دارد. بلافاصله که رئیس فیفا شدم، گزارش گارسیا را منتشر خواهم کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار