بازدید 14904
از تغییر حوزه ها تا تنها ماندن سمنان؛

سمنان تنها استانی که همه کاندیداهای خبرگان در آن پیروز می شوند!

با کلید خوردن آغاز تبلیغات تلویزیونی مجلس خبرگان، تکاپوی نامزدها برای افزایش شانس حضور در پنجمین مجلس خبرگان رهبری نیز آغاز شده است. یکی از شیوه های مطرح برای این منظور، تغییر حوزه انتخاباتی به استان هایی است که نامزدهای کمتر دارند؛ شیوه ای که از سوی شش نامزد اتخاذ شده است.
کد خبر: ۵۶۷۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸ 13 February 2016
با توجه به حوزه بندی استانی و پیچیدگی مکانیسم تبلیغاتی، فرایند انتخابات خبرگان یک هفته پیش از انتخابات مجلس وارد مرحله جدید شد. در همین راستا، تبلیغات تلویزیونی نمایندگان نیز از روز گذشته آغاز گشت؛ اما در این میان، برخی نمایندگان از راهی دیگر برای افزایش احتمال موفقیت خود در انتخابات استفاده می کنند.

به گزارش «تابناک»، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 8 اعلام کرد: پیرو اطلاعیه شماره 6 به اطلاع عموم ملت شریف ایران می رساند، با توجه به اعلام موافقت شورای نگهبان با انتقال حوزه انتخابیه برخی نامزدهای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری افراد زیر به این حوزه های انتخابیه منتقل شده اند؛

•    آقایان منصور مظاهری کرونی و جواد مجتهد به حوزه انتخابیه استان آذربایجان غربی
•    آقای سید روح اله صدرالساداتی به حوزه انتخابیه استان هرمزگان
•    آقای سید صادق محمدی جزه ای به حوزه انتخابیه استان اردبیل
•    آقای حمید حوالی شهریاری به حوزه انتخابیه استان خراسان شمالی
•    آقای غلامرضا فیاضی به حوزه انتخابیه استان بوشهر

در بررسی این نقل و انتقالات می توان دریافت که حوزه های مقصد، همگی دارای یک ویژگی مشترک بودند. تمامی استان های مقصد از نامزدهای برابر با تعداد کرسی ها برخوردار بوده و در نتیجه عملا احتمال موفقیت برابر با 100 درصد بود؛ بنابراین، خروج نمایندگان از حوزه های دارای تعداد کاندیدای بالا و حضور در این استانها می تواند احتمال موفقیت آنها را افزایش دهد، به طوری که آقای مظاهری کرونی، عملا احتمال موفقیت خود را با انتقال از اصفهان به آذربایجان غربی دو برابر کرده است. یا فیاضی و شهریاری برای موفقیت در استانهای جدید به جای 32 رقیب، تنها یک رقیب پیش روی خود خواهند داشت.

سمنان تنها ماند


تا پیش از تغییر حوزه انتخاباتی شش کاندیدای شورای نگهبان، شش استان کشور شرایط ویژه ای داشتند. تعداد نامزدهای انتخاباتی استانهای آذربایجان غربی، اردبیل، هرمزگان، بوشهر، سمنان و خراسان شمالی با تعداد کرسی آنها در مجلس خبرگان رهبری برابر بود؛ اما با افزوده شدن برخی افراد به فهرست پنج استان، این تنها سمنان است که به تنهایی در این فهرست می ماند. به بیان دیگر آیت الله سید محمد شاهچراغی، تنها گزینه برای نشستن بر روی تنها کرسی استان سمنان در مجلس خبرگان است. 

خط به خط با انتخابات خبرگان
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل