بازدید 4243

دیدار تاریخی رهبران کلیسای ارتدوکس و کاتولیک

'پاتریارک کریل' رهبر کلیسای ارتدوکس روس با پاپ 'فرانسیس' رهبر کاتولیک های جهان در کوبا دیدار کرد و این نخستین دیدار رهبران این دو کلیسا در یک هزار سال اخیر بود که با امضای بیانیه تفاهم به اختلافات دو کلیسا پایان داد.
کد خبر: ۵۶۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ 13 February 2016
'پاتریارک کریل' رهبر کلیسای ارتدوکس روس با پاپ 'فرانسیس' رهبر کاتولیک های جهان در کوبا دیدار کرد و این نخستین دیدار رهبران این دو کلیسا در یک هزار سال اخیر بود که با امضای بیانیه تفاهم به اختلافات دو کلیسا پایان داد.

به گزارش ایرنا، پاتریارک کریل رهبر کلیسای ارتدوکس روس که رهبری کلیساهای ارتدوکس روسیه، بلاروس و اوکراین را برعهده دارد، در هاوانا پایتخت کوبا در حضور رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان دیدار کرد.

دو طرف در ابتدا به مدت دو ساعت به صورت انفرادی مذاکره کردند و سپس در جمع اسقف های اعظم و اسقف های دو کلیسا و نیز رئیس جمهوری کوبا به گفت و گو پرداخته و بیانیه تفاهم را امضا کردند. 

رهبر کلیسای ارتدوکس روس گفت: کلیسای ارتدوکس روس و کلیسای کاتولیک می توانند در سطح جهانی با یکدیگر همکاری کرده و از جمله به دفاع از مسیحیان، پیشگیری از وقوع جنگ و خونریزی و احترام به حقوق انسانها و تحکیم بنیان خانواده و اصول و ارزش های اخلاقی بپردازند.

پاتریارک کریل همچنین به آمادگی کلیسای ارتدوکس روس برای همکاری با کلیسای کاتولیک در امور مذهبی اشاره کرد.

رهبر کاتولیک های جهان هم در جمع خبرنگاران گفت که در گفت و گوی انفرادی با پاتریارک کریل مذاکرات صریح و برادرانه ای داشته و احساس می کرد که در این دیدار روح القدس هم حضور داشت. 

وی افزود: در این دیدار برخی ابتکارات که می توان به مرور زمان اجرا کرد مطرح و مورد بحث قرار گرفت. 

رهبر کلیسای کاتولیک از کوبا و حکومت این کشور به دلیل تلاش برای فراهم آوردن مقدمات این دیدار تشکر و قدردانی کرد و گفت: اگر این دیدارها ادامه بیابد کوبا پایتخت گفتمان خواهد شد. 
رهبران کلیسای ارتدوکس روس و کلیسای کاتولیک روم در پایان دیدار خود در هاوانا بیانیه تفاهم امضا کردند که در آن بر تفاهم و همکاری دو کلیسا برای حل مسایل مسیحیان منطقه خاورمیانه و اروپا تاکید شده است.

در این بیانیه بر حمایت از پناهجویان و آوارگانی که به دلیل جنگ و خونریزی در کشورهای خاورمیانه مجبور به ترک خانه و کشور خود شده اند، تاکید شده است. 

رهبران دو کلیسا در بیانیه تفاهم همچنین بر رفع اختلافات و دودستگی مذهبی در اوکراین و برقراری سازش عمومی در این کشور تاکید کردند.

در این بیانیه رهبران دو کلیسا ازدواج میان همجنس گرایان بویژه برابر کردن این ازدواج با ازدواج سنتی (مرد و زن) را غیرمجاز و غیرقابل قبول دانستند. 

کلیسای کاتولیک روم و کلیسای ارتدوکس روس قرن ها با یکدیگر اختلافات شدید داشته و هیچگاه رهبران آن حاضر به دیدار با یکدیگر نشده بودند.

این اختلافات علاوه بر جنبه های مذهبی ،دلایل ژئوپلیتیکی و سیاسی داشته و کلیسای ارتدوکس روس همواره مانع نفوذ کلیسای کاتولیک در سرزمین تاریخی روس (روسیه، اوکراین و بلاروس) شده است و چنین تلاشی از سوی کاتولیک ها بر اختلافات میان دو طرف دامن می زد.

در زمان حاضر کلیسای کاتولیک روم پنج حوزه اسقف نشین در روسیه دارد و این تقسیم بندی که از چند سال پیش اعمال شده بود با واکنش منفی و مخالفت کلیسای ارتدوکس روس مواجه شد.
کلیسای ارتدوکس روس همچنین پس از فروپاشی شوروی چند کلیسای خود را در غرب اوکراین از دست داد که تحت کنترل کاتولیک ها در آمد و این امر بر اختلافات دو کلیسا افزود.

دیدار پاتریارک کریل و پاپ فرانسیس نخستین دیدار رهبران دو کلیسا در یک هزار سال اخیر است که به اختلافات دو کلیسا پایان داد و به نظر می رسد این سازش کلیسایی برای حکومت روسیه که در شرایط تنش های شدید سیاسی با غرب و اروپا قرار دارد از اهمیت حیاتی برخوردار است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها