بازدید 5273

موافقت آمریکا با فروش F-16 به پاکستان

دولت آمریکا اعلام کرد، با فروش هشت جت جنگنده F-16 ساخت کمپانی لاکهید مارتین، رادار و دیگر تجهیزات به ارزش 699 میلیون دلار به پاکستان موافقت کرده است.
کد خبر: ۵۶۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 13 February 2016
دولت آمریکا اعلام کرد، با فروش هشت جت جنگنده F-16 ساخت کمپانی لاکهید مارتین، رادار و دیگر تجهیزات به ارزش 699 میلیون دلار به پاکستان موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس همکاری امنیت دفاعی پنتاگون که بر فروش تسلیحات خارجی نظارت دارد، گفت، قانونگذاران از این توافق احتمالی مطلع شده‌اند.

این آژانس افزود: این جنگنده‌های F-16 به نیروی هوایی پاکستان اجازه می‌دهند در تمامی شرایط آب و هوایی و حتی در شب عملیات انجام دهند، ظرفیت دفاع شخصی خود را بهبود بخشیده و توانایی خود برای انجام عملیات‌های مقابله با تروریسم و مقابله با شبه نظامی‌گری را تقویت کند.

قانونگذاران 30 روز فرصت دارند تا این فروش را مسدود کنند البته چنین اقدامی بسیار نادر است چرا که تمامی توافقات پیش از آنکه به اطلاع قانونگذاران برسند، به خوبی و با دقت بررسی می‌شوند.

ویکلاس سواراپ، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه هند در صفحه توییتر نوشت: این تصمیم آمریکا دهلی نو را ناراحت و ناامید کرده است. ما با دلایل آن‌ها مبنی بر اینکه چنین فروش‌های تسلیحاتی به مبارزه با تروریسم کمک می‌کند، مخالفیم.

در همین حال باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا به دولت واشنگتن اعلام کرد، با استفاده از بودجه آمریکا برای پرداخت هزینه این جنگنده‌ها از طریق برنامه تامین مالی نظامی خارجی مخالف است.

این بدان معناست که پاکستان به جای آنکه بر بودجه آمریکا برای پرداخت 46 درصد از این هزینه‌ها تکیه کند باید شخصا کل هزینه‌ را از بودجه خودش بپردازد.

یک منبع آمریکایی گفت، با توجه به بودجه‌ای که پاکستان در اختیار دارد احتمالا قادر خواهد بود تنها چهار فروند جنگنده‌ "F-16 Bolck” مدل 52، رادار همراه و تجهیزات نرم افزاری الکتریکی خریداری کند.

باب کورکر در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، نسبت به روابط پاکستان با شبکه حقانی، گروه شبه نظامی که مقامات آمریکایی معتقدند در حملات به افغانستان دست دارد، نگران است.

یکی از مقامات آمریکا گفت: دولت واشنگتن متقاعد شده که جنگنده‌های F-16 پلتفرم درستی برای حمایت از عملیات‌های مقابله با تروریسم و مقابله با شبه نظامی‌گری پاکستان است.

وی افزود: این عملیات‌ها توانایی شبه نظامیان را برای استفاده از خاک پاکستان به عنوان پناهگاهی امن برای تروریسم و پایگاهی حمایتی برای اقدامات شورشی در افغانستان کاهش می‌دهد که به نفع آمریکا، پاکستان و کل منطقه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار