بازدید 11931
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

ادعای جدید وزیر خارجه سعودی درباره اعزام نیرو به سوریه/ هشدار چین به آمریکا درباره کره شمالی

تأکید بشار اسد بر ادامه مبارزه با تروریست ها در سوریه، ادعاهای وزیر خارجه عربستان درباره سرنوشت بشار اسد و اعزام نیروی زمینی به سوریه، تأکید وزیر خارجه روسیه بر ضرورت همکاری مسکو و واشنگتن در سوریه، هشدار چین به آمریکا درباره نحوه برخورد با کره شمالی و درخواست سنای آمریکا از ایران درباره مأمور اطلاعاتی سابق آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۶۷۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 13 February 2016
ادعای جدید وزیر خارجه سعودی درباره اعزام نیرو به سوریه/ هشدار چین به آمریکا درباره کره شمالیتأکید بشار اسد بر ادامه مبارزه با تروریست ها در سوریه، ادعاهای وزیر خارجه عربستان درباره سرنوشت بشار اسد و اعزام نیروی زمینی به سوریه، تأکید وزیر خارجه روسیه بر ضرورت همکاری مسکو و واشنگتن در سوریه، هشدار چین به آمریکا درباره نحوه برخورد با کره شمالی و درخواست سنای آمریکا از ایران درباره مأمور اطلاعاتی سابق آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش عمده ای از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه، مصاحبه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با خبرگزاری فرانسه و تأکید وی بر ادامه مبارزه با تروریسم در کشورش است. رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اینکه مذاکره به معنی توقف مبارزه با تروریسم نیست، تصریح کرد، هدف، آزادسازی خاک سوریه است. با این حال، به گفته وی، این امر به زمان نیاز دارد. بشار اسد با اشاره به اینکه هدف نبرد در حلب این است که راه ارتباطی با ترکیه قطع شود، افزود: گفت وگو به معنی توقف مبارزه با تروریست‌ها نخواهد بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به دخالت های عربستان و ترکیه در سوریه اشاره کرده و گفت: «ما احتمال دخالت زمینی عربستان و ترکیه را در سوریه بعید نمی‌دانیم».

*****

در مقابل، وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شده، شکست دادن داعش در سوریه، بدون برکناری بشار اسد ممکن نیست. به نوشته «رویترز»، وی در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی «مونیخ» مدعی شد، شکست گروه داعش ممکن نیست، مگر در سایه حذف بشار اسد، رئیس‌حمهوری سوریه از قدرت، که این امر سرانجام عملی خواهد شد. وی بشار اسد را «مهم‌ترین عامل جذب عناصر تروریستی و تندرو در منطقه» خواند و گفت: «سرنگون کردن اسد برای احیای ثبات ضروری است». الجبیر افزود: «این هدف ماست و آن را به انجام خواهیم رساند. آنچه اتفاق نیفتاده است ـ که اتفاق می‌افتد ـ تغییر در سوریه است». این اظهارات در حالی مطرح می شود که دولت سعودی طی روزهای اخیر، مکرراً از احتمال اعزام نیروی زمینی به سوریه برای آنچه مبارزه با داعش می خواند نیز سخن گفته است.

*****

افزون بر این، شبکه خبری «سی ان ان»، گفت و گویی را با الجبیر انجام داده که وی در آن، ادعاهای جدیدی را درباره موضوع سوریه مطرح کرده است. وی مدعی شده، منظور ریاض از اعزام نیروی زمینی به سوریه، تنها فرستادن نیروهای ویژه آن‌ هم در قالب ائتلاف تحت رهبری آمریکا بوده است. وزیر خارجه عربستان در پاسخ به اینکه آیا عربستان در آستانه اعزام نیرو به سوریه است، گفت: «ما اعلام کردیم که اگر ائتلاف ـ که ما هم مدت‌هاست عضوی از آن هستیم ـ تصمیم بگیرد، باید علاوه بر حملات هوایی، به سوریه نیروی زمینی بفرستد، عربستان سعودی آماده است تا نیروی ویژه خود را اعزام کند». وی همچنین ضمن تکرار ادعاهای همیشگی درباره رئیس جمهور سوریه گفت: «من معتقدم که اسد ضعیف شده است. کار او تمام است و آینده‌ای برای وی وجود ندارد».

*****

با وجود این، تلاش های بین المللی برای حل و فصل بحران سوریه همچنان ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری «ریانووستی»، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد، نیرو‌های مسلح روسیه و امریکا باید برای تسهیل ترک مخاصمه و دسترسی بشردوستانه مورد توافق قدرت‌های جهان در سوریه، «همکاری زمینی» داشته باشند. به گفته وی، برای این کار، همکاری زمینی ارتش‌ها، چه در مورد مسائل بشردوستانه و چه مسائل مربوط به اجرای آتش بس، لازم است. لاوروف در ادامه اظهار داشت: «از‌‌ همان آغاز عملیات ما در سوریه به دعوت دولت این کشور، پیشنهاد تماس‌های نظامی بین روسیه وائتلاف تحت رهبری امریکا را دادیم». وی همچنین تأکید کرده: «متأسفانه، امریکا از همکاری درحیطه نظامی پرهیز کرده و این همکاری تنها در مورد شیوه‌های پیشگیری از مناقشه صورت گرفته است».

*****

اما در میان دیگر موضوعات، هشدار چین به آمریکا درباره نحوه برخورد با کره شمالی، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته «بیزنس اینسایدر»، وزیر امورخارجه چین به امریکا هشدار داد، در استقرار احتمالی یک سامانه دفاع موشکی در واکنش به پرتاب اخیر موشک از سوی کره شمالی، احتیاط کند و آن را بهانه‌ای برای تهدید علیه امنیت چین قرار ندهد. وانگ یی در ملاقات خود با جان کری همتای امریکایی‌اش، مخالفت پکن با استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» را اعلام کرد. بنا بر اعلام وزارت خارجه چین، وانگ درخواست کرده است که طرف امریکایی باید محتاطانه عمل کرده و از این فرصت برای لطمه زدن به منافع امنیتی چین استفاده نکند و یک عامل پیچیده و بغرنج دیگر به صلح و ثبات منطقه‌ای نیفزاید. انتظار می‌رود، کره جنوبی و آمریکا هفته آینده مذاکراتی را درباره استقرار احتمالی این سامانه شروع کنند.

*****

در نهایت، درخواست سنای آمریکا از ایران برای کمک به یافتن مأمور سابق اطلاعاتی این کشور، در پایگاه اینترنتی «فوروارد» بازتاب یافته است. سناتورهای آمریکایی روز جمعه به اتفاق آرا با صدور قطعنامه‌ای، خواستار کمک ایران برای یافتن رابرت لویسنون، کارمند سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا شدند. قطعنامه غیرالزام‌آوری که روز جمعه تصویب شد، از سوی بیل نسلون و مارکو روبیو که اولی دموکرات و دیگری جمهوری‌خواه است، ارائه شده بود. این قطعنامه با اشاره به قول ایران برای کمک به روند تحقیقات، از ایران خواسته است به عنوان یک «حرکت انسان‌دوستانه» مفقود شدن لوینسون را بررسی کرده و نتایج را به آمریکا اعلام کند. یک ماه قبل، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد، بر اساس ارزیابی‌های واشنگتن، لوینسون خارج از ایران است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار