بازدید 113015
با پرنده‌های مدرنی که در راه ایرانند، آشنا شوید؛

«سوخو 30»؛ رویای تامکت‌های دفاع مقدس یا کابوس اس 300؟!

تمایلی که از چند سال پیش با درخواست خرید نوع مدرن آن یعنی سوخوی 30 رسمیت یافت و به دلایلی همچون تحریم ها، خرید آن تا به امروز به تعویق افتاده است. پرنده‌ای از نسل چهارم جنگنده‌ها که ویژگی های شاخصش، آن را به جنگنده‌ای چندمنظوره و مدرن تبدیل نموده که با انواع جنگنده لاکهید مارتین اف 15 و 16 مقایسه‌اش می‌کنند.
کد خبر: ۵۶۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 11 February 2016
قرار است نشانه‌های فرو ریختن دیوار تحریم های ظالمانه علیه کشورمان را در آسمان ایران ببینیم؛ نشانه هایی از جنس ایرباس های پهن پیکر یا سوخوهای مخوف.

به گزارش «تابناک»، در پی اجرایی شدن برجام و لغو شماری از تحریم های وضع شده علیه کشورمان در جامعه جهانی، به نظر می‌رسد، چشم اندازهای روشنی فراروی کشورمان قرار گرفته است تا جایی که بتوانیم بخشی از مرارت های تحمیل شده به میهنمان را جبران کرده و افق های قدرتمندی را در کوتاه ترین زمین ممکن ترسیم نماییم.

این را می‌شود از گام بلند دولت در خرید هواپیماهای مدرن مسافربری دریافت که اگر ملزومات آن مورد توجه قرار گیرد، خواهد توانست در زمانی کوتاه جایگاه کشورمان در نقل و انتقالات هوایی را بازپس گرفته و ایران را هاب جابجایی های هوایی منطقه کند. جایگاهی که دوران طولانی تحریم و سرمایه گذاری هنگفت امثال قطر و امارات از کشورمان گرفته و با نا امن شدن آسمان کشورهایی چون عراق و رویکرد دولت در تقویت ناوگان هواپیمایی کشورمان، مجال برای بازپس گیری آن مناسب تر از همیشه ارزیابی می‌شود.


بله به هواپیمای مدرن روسی و نه به جنگنده های چینی

البته این تنها نیمی از ماجراست، چون آسمان ایران اهمیتی فراتر از کاربری های ترابری دارد و اصولا جایگاه کشورمان در منطقه، فراتر از امتیازات ارتباطی و اقتصادی است؛ این را موقعیت سوق الجیشی کشورمان در منطقه ملتهب خاورمیانه ثابت می‌کند؛ موقعیتی که موجب شده کشورمان جایگاه متفاوتی میان همسایگانش داشته باشد و برخی شیطنت ها و دشمنی ها، مخاطراتی متوجه مرزهایمان کند.

رویکردی که موجب شد در ابتدای عمر انقلاب، برخی تصورات خام کرده و آتش جنگی علیه کشورمان برافروزند که هرچند نتیجه ای برایشان نداشت، از توان کشورمان کاست. توانی که در برخی عرصه ها، مثل توان رزم هوایی، در شرایط بسیار مطلوبی قرار داشت و هجمه همه جانبه به آن، از تحریم گرفته تا تجهیز رژیم بعث صدام به تکنولوژی های روز، فشار فراوانی به آن تحمیل کرد و اکنون وقت بازیابی توان آن فرارسیده است.

بر این اساس است که می‌بینیم در زمان کوتاهی از رفع تحریم ها، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع کشورمان از نهایی شدن خرید جنگنده های مدرن روس خبر می‌دهد و می‌گوید: «در رابطه با خرید جنگنده از روسیه با توجه به نیاز نیروی هوایی ارتش با روس‌ها صحبت‌هایی شده است و در حال حرکت به ‌سمت انعقاد قرارداد با روس‌ها هستیم.»

وی با بیان اینکه جنگنده مورد نظر وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش سوخو30 است، می‌گوید: «تعداد جنگنده‌های سوخو30 که قصد خرید از روس‌ها داریم مشخص شده، ولی فعلاً تعداد این جنگنده‌ها را اعلام نمی‌کنیم».

وزیر دفاع در ادامه اخبار منتشره درباره خرید جنگنده جی10 از کشور چین را تکذیب می‌کند تا این اطمینان حاصل شود که قرار نیست رفع محرومیت های ظالمانه از کشورمان، به خرید جنگ افزارهای متوسط گره بخورد؛ رویکردی دوراندیشانه که می‌تواند سایه تهدیدها را هرچه بیشتر از کشورمان دور کرده و به مانند قبل، حریم امن قابل اطمینانی برای کشورمان به همراه آورد.


سوخو 30 چگونه پرنده‌ای است؟

هرچند آشنایی متخصصان و خلبانان ایرانی با سوخو عمر زیادی ندارد و از جنگ خلیج فارس به بعد آغاز شده، در این دوران به نسبت کوتاه، هم خلبان ها و کارشناسانی نظامی ایران با قابلیت های این پرنده روسی به خوبی آشنا شده اند و هم روس ها توانسته‌اند پرنده نوین خود را تا حدود زیادی متحول کرده و ارتقا دهند.

سوخوی 30 را مدل توسعه یافته سوخوی 27 هم معرفی می‌کنند. نسل موفقی از جنگنده های این کمپانی روسی که در اروپا با نام فلانکر شناخته می‌شود و پرنده های قابل اتکای روس ها در نیروی هوایی کشورشان به شمار می‌آیند. با این توضیح که سوخوی 30 در برخی ویژگی ها تا آنجا ارتقا یافته که در برخی ویژگی ها با سوخوی 37 برابری می‌کند. با مدلی که به تولید انبوه نرسید و تبدیل به پل ارتقای تکنولوژیکی جنگنده های سوخو شد. به این موارد می‌توان ارتقای سوخو 30 به مرور زمان را افزود که موجب شده این پرنده پس از بیست سال بهره بردازی، همچنان به روز باشد و در زمان حضور در آسمان، برای سایر پرندگان رعب آفرینی کند. ارتقایی که موجب شده، اکنون چند مدل از سوخوی 30 در روسیه و کشورهایی مانند هند، چین و الجزایر به خدمت مشغول باشند و یکه تازی کنند.
در جنگ خلیج فارس، زمانی که هواپیماهای عراقی به سمت کویت پرواز می‌کردند و عملیات خود را به انجام می‌رساندند، گاه در مسیر بازگشت مجبور می‌شدند به آسمان امن هوایی کشورمان پناهنده شوند و این آغاز آشنایی ایرانیان با سوخو بود؛ هواپیماهایی که برخی شان به عوض غرامت های جنگ در کشورمان ماندگار شدند تا چند سال بعد به همراه چند فروند سوخوی خریداری شده از روسیه، به خدمت نیروی هوایی کشورمان درآیند. شاید تمایل به خرید انواع به روز این جنگنده چندمنظوره همان زمان در مسئولان کشورمان تقویت شد.

تمایلی که از چند سال پیش با درخواست خرید نوع مدرن آن یعنی سوخوی 30 رسمیت یافت و به دلایلی همچون تحریم ها، خرید آن تا به امروز به تعویق افتاده است. پرنده‌ای از نسل چهارم جنگنده‌ها که البته توان مبارزه آن در آسمان، هوا به زمین و کاربردهای دیگر، آن را تبدیل به جنگنده‌ای چندمنظوره و مدرن نموده که با انواع جنگنده لاکهید مارتین اف 15 و 16 ایالات متحده مقایسه‌اش می‌کنند.

زمانی بهتر می‌توانیم به چرایی علاقه مقامات ایران پی ببریم که بدانیم برد عملیاتی این جنگنده تا ۳۰۰۰ کیلومتر می‌رسد که این موضوع برتری محسوسی به این پرنده در قیاس با امثال فانتوم می‌دهد و موضوعی است که برای کشور پهناورمان بسیار حائز اهمیت به نظر می‌رسد، چون در دوران دفاع مقدس به خوبی به ضرورت آن پی برده ایم.

به این شاخصه خوب، برد وسیع رادار سوخو 30 را هم می‌توان افزود که بی همتاست و حتی هواپیماهای نسل پنجمی مانند اف 22 آمریکایی ها نیز مقابل آن محکوم به شکست هستند. علاوه بر آن، قابلیت بارگذاری 8 تن مهمات، قابلیت های ناوبری و راهبری مدرن از جمله قابلیت تغییر بردار رانش -که مانور پذیری بالا و عکس العمل سریع را موجب می‌شود ـ سامانه های رهگیری و تهاجمی مدرن و... را هم باید افزود تا دریابیم که چگونه سوخو توانسته کاری کند که جای خالی میگ های معروف روس ها احساس نشود؛ هرچند روس ها برای ارائه میگ های نوین هم برنامه زیادی در حال اجرا دارند.


امیدها و موانع در راه تجهیز نیروی هوایی کشورمان به سوخو 30

اکنون که به ویژگی های مثبت انتخاب مسئولان کشورمان برای تقویت نیروهای هوایی کشورمان پی بردیم، جا دارد چند نکته مهم را مد نظر قرار دهیم؛ نخست ابنکه اشاره کنیم علاوه بر جنگنده های مدرن سوخو 30، مدتی است که روس ها به دنبال مشتری برای فروش سوخوی 35 هم می‌گردند؛ اتفاقی که تا کنون رخ نداده اما می‌تواند بستر خوبی برای شکل گیری مذاکرات میان مقامات کشورمان با روس ها به حساب آمده و شرایط را برای در اختیار گرفتن این نوع از جنگنده های چند منظوره هم فراهم آورد.

اتفاقی که با توجه به روابط خوب تهران ـ مسکو و مراوات نظامی پیش از این، به ویژه در زمانی که تحریم ها برچیده و همکاری ها تنگاتنگ تر شده، قابل تحقق به نظر می‌رسد. اتفاقی که می‌توان خریداری سوخوهای 30 را سنگ بنای شکل گیری آن قلمداد کرد و انتظار داشت در سایه مذاکرات دقیق و هدفمند، محقق شود تا شاهد جهش چشمگیر توان دفاعی کشورمان، به ویژه در روزهای پر التهاب منطقه باشیم.

به این ملاحظات، رویکردهای دیگری را هم می‌توان افزود. از جمله تلاش برای در اختیار گرفتن تکنولوژی ساخت سوخوهای 30 که پیشتر در مراودات نظامی هند و روسیه رخ داده و به ثمر نشسته و موجب شده که هندی ها از جمله شرکای روس ها در طرح های توسعه پرنده های نظامی این کشور باشند؛ اتفاقی که با توجه به مؤلفه های فراوان، از جمله همسویی سیاست های ایران و روسیه در بسیاری مسائل منطقه ای، دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

این در حالی است که در کنار این امیدواری ها، به نظر می‌رسد موانعی نیز در راه همکاری با روس ها وجود داشته باشد. موانعی که پیشتر در امثال ماجرای اس 300 خود را نشان دادند و مانع از تحویل این سامانه موشکی به کشورمان در زمان مقرر شدند و هنوز هم کامل رفع نشده‌اند. این موانع به نوعی دیگر در تقاضای خرید سوخوهای 30 در سال های گذشته هم خودنمایی کردند که اگر این گونه نبود، پیشتر شاهد تجهیز نیرو هوایی کشورمان به این پرنده های مدرن می‌بودیم.

با این حساب جا دارد از مسئولان بخواهیم تمهیدات لازم را اندیشیده و در این خرید استراتژیک و مهم به گونه ای عمل کنند که مبادا خاطرات ناخوش در تحویل اس 300 برایمان زنده شده و دستیابی به جایگزینی خوب برای هواپیماهای حاضر در جنگ تحمیلی، به تعویق افتد بلکه مانند قدیم دلمان قرص باشد که تجهیزاتی مدرن در اختیار فداکاران نیروی هوایی کشورمان قرار دارد که در سایه آن هیچ دشمنی نخواهد توانست خیال خامی از سر بگذراند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۲۱
روسیه در ماجرای نیروگاه اتمی بوشهر و S300 عدم پایبندی به قردادها رو نشان داده است. همچنین امیدوارم نسخه به روز سوخو 30 خریداری شود.
رادار سوخو 30 را هم می‌توان افزود که بی همتاست و حتی هواپیماهای نسل پنجمی مانند اف 22 آمریکایی ها نیز مقابل آن محکوم به شکست هستند.
خرید سوخو 30MK2 با موشکهای R-77 دوربرد 200 کیلومتری و حمل 6 عدد موشک هوا به هوا دور برد
برای مهار اف 16 های ترکیه ای و اف 15 استریک ایگل عربستانی
-----------------------------------------------
خرید جنگنده رافال داسو با موشک متئور با برد 300 کیلومتر برای مهار یورفایتر تایفون عربستانی
-------------------------------
در کنار سامانه S-300VM و موشکهای Buk-m1,m2
خیالمون از بابت اسرائیل و ترکیه و عربستان راحت میشه.
سوخو 34 هم بخریم برای زدن اهداف زمینی مثل تانک های ابرامز و لکلرک اماراتی.
روسها اصلا شركاي خوبي در هيچ كاري نيستند
بد نیست بدانید تکنولوژی هواپیماهای آمریکایی که از آنها نام برده اید متعلق به ۲۵ سال پیش و حتی قبل تر از آن هستند و روسها هنوز در صنعت هواپیماسازی عقب افتاده بحساب میان اما چاره دیگری هم نداریم. !!
مک‌دانل-داگلاس F-15
ایکاش فکری هم به حال خودرو می کردند مسیولین. !!!
عالی بود.
خودتان به خوبی اشاره کردید که سوخو 30 یک جنگنده نسل چهارمی است
وقتی سوخو 35 وجود دارد، خرید سوخو 30 چه معنایی دارد؟
بسيار خريد خوبي در مقابل تهديد هاي كشورهاي همسايه هست
روسها هم عمرشون پيمان شكن مواظب باشيد
روسیه پول میگیرد اما موقع تحویل بازی در میاورد
,و هیچ گاه جای تامکت رویایی مان را نخواهد گرفت...
اگه میخواهید روسی بخرید لااقل سوخوی 35 بخرید نه 30
درست هست که برد رادارش از اف 22 بیشتر هست ولی توان کشفش از اف 22 کمتر هست
امیدوارم این روس ها به قولشون پایبند باشند
کدوم مدل سوخو رو قراره بخریم اینا که گفتین کلی‌ است فقط سوخو ۳۰ اام کا آ‌‌ی معادل اف‌‌-۱۶ است تازه از اون خیلی‌ بزرگتر و گرون قیمت تره
ه این شاخصه خوب، برد وسیع رادار سوخو 30 را هم می‌توان افزود که بی همتاست و حتی هواپیماهای نسل پنجمی مانند اف 22 آمریکایی ها نیز مقابل آن محکوم به شکست هستند.
وقتی خودمان هواپیمای صاعقه تولید می کنیم چه نیازی به سوخو 30 و سوخو35 داریم.
برد بالاي رادار سوخوهاي ٣٠ و ٣٥ در برابر جنگنده هايي مؤثر است كه سطح مقطع راداري بالايي دارند نه هواپيمايي مثل اف-٢٢ كه سطح مقطع راداري آن بسيار كم است.
از هند بپرسید چرا
درسته ناوگان هواپیمایی ایران بسیار قدیمی هست ولی برای ایران خیلی افت داره که هواپیمایی را بخره که کشورهایی مثل مالزی و اندونزی و یا ونزویلا حدود ده سالی هست اون را دارا هستند
این کار شدنی است
اولین پرواز 1989
خیلی عالیه
دشواری نداره
مدرن نه قدیمی.
ایول
بزنیم بتروکونیم از این به بعد
هاهاه
ماشالله
بازم این روسا
اف 15 را كه مي گفتند يك توده آهن بي مصرف است قراردادش را با آمريكا لغو كردند و حالا پس از 37 سال معادل آنرا كه از رده خارج شده است از روسيه مي خرند ؟؟؟
محتاج دعا
خخخخخ
روسیه اگر میتونه یه هواپیما مسافربری ایمن و درست نه برای شما بلکه برای خودش بسازه بعد اگر تونست بیاد هواپیمای نظامی بسازه برای شما
اینطوری که شما با لحن حماسی نوشتید آدم فکر می کنه ما خودمان سوخو ۳۰ یا ایرباس ساختیم! اگر خریدن این چیزها افتخار داشته باشد پس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که خیلی بهتر از این ها را دارند باید از افتخار منفجر شده باشند.
تجربه نشان داده هم پیمان خوبی پیدا نکردیم باید رفت سمت غرب تا موفق شیم؟ روسیه را غرب از پا در می یاره اکه دست از یکه تازی بر نداره؟
حداقل 200 فروند از این جنگنده نیاز داریم تا از نظر هوایی هم ترکیه و عربستان و امارات رو بیشتر سرجاشون بنشونیم
خیلی سریع میرم سر اصل مطلب
بیننندگان محترم به کشورهای که سوخو ۳۰ روسیه را دارند توجه کنید:

روسیه- قزاقستان- چین- هند -عراق اوگاندا، انگولا، ونزولا اندونزی، مالزی، ویتنام
منبع: sputniknews

از این که این نظر رو منتشر نمی کنید ممنونم. حداقل سواد شما ممیزی را بالا بردم
از گفته های شما متوجه نشدم
کدام مدل از سوخو 30 یا همان su-30 به ایران میاید
su-30 معمولی که در سال 1994 ساخته و استفاده شد یا su-30 sm که بسیار بسیار پیشرفته تر از مدل معمولی است و در سال 2012 ساخته شد.
بهینه شده سوخو 30 را مدرنیزه نموده اند و سوخو 35 میباشد که از لحاظ شتاب بالا رفتن و مقدار توان اوج پرواز و سرعت در طی مسافت و شعاع عملیات و تنوع تسلیحات نسبت به سوخو 30 ارتقاع قابل توجه پیدا کرده است و از آن بز تر میباشد.
ان شا الله
هواپیماهای خانواده سوخو ۲۷ که شامل سوخو۲۷ و ۳۰ و ۳۵ و..... میباشد خیلی خوبند و ایکاش در سال ۱۳۶۸ که ایران از روسیه هواپیماهای جنگی میگ ۲۹ خرید، بهتر بود
پولتون رو دور نریزین تکنولوژی روسی و شرقی از تکنولوژی درجه سه غربی ها و امریکا هم عقبتر هست
ایکاش بجای ایرباس بوئینگ از آمریکا و بجای سوخو جنگنده رافائل از فرانسه میخریدیم.
باید سوخو 35 هم بخریم که در جنگ هوایی حتی در برابر F22 هم کارا باشه.
هند خیلی وقته سوخو 30 تولید می کنه و الان دنبال خرید رافائل از اروپاست
فروش هواپیماهای پیشرفته نظامی به هر کشوری نیاز به مجوز سازمان ملل دارد
در مقايسه با اف ١٦ امريكايى آهن پارست عزيزم لطفا بودجه تحقيقاتى نيروى هوايى امريكا رو با روسيه مقايسه و سابقه درگيرى چند فروند از اين جنگندرو با يك اف ١٦ امريكايى بررسى كنيد.
نگارنده گرامى گيريم كه سوخو ٣٠ خوب باشه ولى انصاف داشته باش و با F22 مقايسه نكن . F22 تو آسمون به تنهايى يك ارتش به حساب مياد.
با خرید هواپیماهای انچنانی و هواپیماهای اینچنانی دیگر پولی برای رونق اقتصاد نمی ماند. قرار بود ایران خودش جنگنده بسازد. پس چی شد؟
مگه زمان آقای احمدی نژاد به تکنولوژی ساخت جنگنده نرسیدیم؟

همون که رو نمایی شد.
پس آن ناوگان هوایی قاهر چه شد؟
الان شده سلاح استراتژیک!!!
خودمون بهترش را میسازیم، البته وقتی روسیه از فروش سوخوها منصرف شد. قش قش قش
پول زبون بسته مملكت بجاي دانشگاه ببين به كجا داره ميره....
چرا ما باید از فرانسه خودروی داغون بگیریم ولی هواپیمای جنگی نسل 5 نگیریم ؟
سوخو 30 بدرد جنگیدند با عرعرستان و امریکا نمی خورد
روسها چند سال هم سر اين پرنده ها ايران را سر مي دوانند از ما گفتن !
دمشون گرم
بدرد نمیخوره.فقط وفقط اف 16...رودستش نیومده تاحالا
بدرد نمیخوره.فقط وفقط اف 16...رودستش نیومده تاحالا
اولیت اولویت دولت و نظام بایستی خریداری تجهیزات نظامی پیشرفته با پولهای آزاد شده باشد.
تابناک تبدیل شده به مرکز تبلیغات برای کالاهای روسی .
اف 22 آمریکا حداقل تا سال 2050 هیچ رقیبی در سراسر دنیا نداره
ای بابا
اشغالهاي روس رو نخريد
و استعمار همچنان می تازد
روسیه و غرب هر یک به نوعی اسلحه های خود را به خورد کشورهای جهان سومی میدهند و این داستان همچنان ادامه دارد ..........
مرد حسابی این چه تحلیلی هست
سوخو 30 در برابر همه جنگنده های حال حاضر، به استثناء اف 22 توان مقابله و حتی برتری دارد، البته به شرطی که با همان کیفیت سوخوی روسی باشد نه کیفیت صادراتی آن. بجز نبرد در فاصله کم ، تقریباً هیچ پرنده ای قابلیت مقابله با اف 22 را ندارد.
جنگنده j10 جنگنده بسیار خوبی است. اتفاقا برای اینکه در خرید جنگنده انحصار پیش نیاید و روسها هم برایمان ناز نکنند لازم است به چینیها نیز سفارش خرید این جنگنده توانا رو بدیم
با تشکر از تابناک عزیز
سوخو 30 در مقابل اف 15 ایگل و البته اف 16 هیچ شانسی ندارد.
باید حتما مدرنترین سوخو یعنی su30 sm خریداری شود
یه طوری تعریف کردید پیشرفته و ... که گفتم کم کمش در حد F22 باید باشه. با F16 مقایسه میشه؟!
" اف 22 آمریکایی ها نیز مقابل آن محکوم به شکست" [است]
شما مدیر فروش سوخوی روسی در ایران هستید یا خبرگزاری؟
در پسا تحریم بهتره دنبال یه موتور برای قاهر باشیم
تاریخ نشان داده است که جنگنده های روسی در برابر جنگنده های غربی بسیار عقب تر هستند
متاسفانه به خاطر تحریمها ایران از نظر نیروی هوایی خیلی از همسایه ها عقب افتاده
بعد از رفع تحریم هم مجبوریم هواپیماهای عقب مانده روسی را حتی با افتخار خریداری کنیم
اگه روسا زیرش نزنن
بله به هواپیمای بیش از 20 سال پیش ؟!
هی بریزیم پول ملت بدبخت ایران را به جیب روسها برای خرید سلاحهای بی کیفیت روسی
واقعا چقدر پیشرفت کریدم !!!!!!!!!!!!
پس چی شد هواپیماهای رعد و صاعقه و... همه ش بلوف بود!!!!!!!!!!!!!!
ای عمو جان ای ، عمو روس ،ای عمو پوتین از اینکه به ما هواپیما می دی ممنونیم!!!!!!!!!!!
سوخوی 30 یک کپی از اف16 آمریکاست که حدود 40 سال پیش ساخته شده هرچند هنوز هم جنگنده خوبی به شمار میرود اما مدل های پیشرفته تری از آن تولید شده است که در مقابل اف16 و سوخوی30 از توانمندیهای بیشتری برخوردار هستند.
تمام رجز خوانی های کشورهای عربی منطقه به واسطه تجهیز نیروی هوایی شون انجام میشه پس بهتره ضعف ها در این زمینه پوشش داده بشه
امیدوارم که روسها به عهدشون وفا کنن
امیدوارم که روسها به عهدشون وفا کنن
آخه چرا اینقدر شما فارس ها ( خبرگزاری ) بد سلیقهو کپی کار هستید
20
سایت تابناک بعضی نظرارو نشون می ده و بعضی رو نه
چرا جی 20 نمیخرن؟
گفتني زياد است
اگرمافقط به روسها سفارش بدیم خوب نیست اونوقت تاخچه بالا میزارن
اگرمافقط به روسها سفارش بدیم خوب نیست اونوقت تاخچه بالا میزارن
خدا کنه
فقط مواظب باشید
.سوخو30خوبه ولی نه دیگه در برابراف22
انتقال اقلامی که به سادگی بدست کشورهای همسایه ما می رسد برای ما غیرممکن است
باسلام به عزیزان. بله هواپیمای سوخوی ۳۰ بسیار هواپیمای پیشرفته ای هست ،ولی ۱۰ - ۱۵ سال پیش !!
در نبرد هواپيماهاي روسي عراق و امريكايي ايران كدام پيروز شدند ؟
مقابله با F22???????????????
جوک بود!
بخر تا دوباره روسها ناز نکردند
رادار سوخو ۳۰ از رپتور برتر است !!!؟ به کم تحقیق کنید بعد بنویسید
سلام
باید در خرید تسلیحات هوایی
به نکات ذیل توجه شود
دشمن در حد امریکا است وقابلیت هدف گیری هواپیما از فاصله 600 کیلومتری
باید تیمی یا پکیجی از محصولات پیشرفته سوخو مثل سوخو30 و سوخو 35 هوابه هو و هوادریا و سوخو47 زمینی را حتی سوخو 50 عملیاتی نشده در کنار هم خریداری شود با مشارکت در تولید مثل هند وهمچنین آخرین ظرفیت عملیاتی مثل موشکهای هوابه هوای 400 تا 600 کیلومتر دور زن و موشک نزدیک زن و ادرا بسیار پیشرفته وموشکهای هوابه هوا وهوادریای رادار گریز این هواپیماها نه فقط هواپیمای سوخو 30
تجهیزات آمریکایی کجا تجهیزات روسی کجا
هر موقع اس 300 رو گرفتید از این حرفها بزنید
روسها نا مرد تر از این حرفها هستند
الان عمر جنگنده های نسل چهار تقریبا تمام شده است
ایولا
دروغ به خورد مردم می دید
ابران باید ازنظر نظامی برتر منطقه باسد
???
روی سلاح ها و توان بازدارندگی موشکی خودمون تمرکز کنیم
سلام سرداردهقان باید تا تحریمی دیگر رخ نداده حدعقل 500فروند جنگنده رهگیر وزربتی خریداری کند
مثل اینه که بوئینگ 747رو بخوای با توپولف مقایسه کنی
اگر روسیه با ابران علیه تروریستها باهم هستند ویک ییاست دارند پس چرا روسها هواپیما های سوخو 35و یوخو تی 50 ومیگ 31 به ایرتن نمی دهد
با سلام و احترام،

جنگنده اف15 ساخت مک دانل داگلاس و اف 16 ساخت جنرال داینمیکس هست که در مقاله لاکهید مارتین ( سازنده اف22 و اف 35) ذکر شده.
مراقب اف 14 واف4واف 5 ها باشیم چون سوخو در کار نیست
مراقب اف 14 واف4واف 5 ها باشیم چون سوخو در کار نیست پوتین نامردی می کند
فاتحه سوخو 30 را بخوانید فاتحه
سوخو۳۵ ۴۰۰فروند برای جایگزینی با اف۵ سوخو ۳۴ ۵۰۰فروندبرای جایگزینی با افسانه فانتوم و داسو رافائل۳۵۰ برای پر کردن خلا لغو سفارش اف۱۶ به همراه اس۳۰۰ وموشک سانبرن اگه بهمون برسه نه عربستان و نه اماراتو نه ترکیه ونه اسرائیل حریفونن به اضافه اینکه تا تامکتو داریم غم نداریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان