بازدید 19673

حمله جنگنده‌های آمریکایی به «حلب» همزمان با تدارک مذاکرات

در شرایطی که قرار است دور جدید مذاکرات برای برقراری آتش بس در سوریه، با حضور قدرت های خارجی ذینفع در مونیخ آلمان برگزار شود، خبرهای رسیده از منابع روسی حاکی از آن است که نیروی هوایی آمریکا اقدام به بمباران اهدافی در شهر حلب کرده است. این در حالی است که مهمترین و تعیین کننده ترین عرصه درگیری های میدانی سوریه، در حلب جریان دارد.
کد خبر: ۵۶۷۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰ 11 February 2016
حمله جنگنده‌های آمریکایی به «حلب» همزمان با تدارک مذاکراتدر شرایطی که قرار است دور جدید مذاکرات برای برقراری آتش بس در سوریه، با حضور قدرت های خارجی ذینفع در مونیخ آلمان برگزار شود، خبرهای رسیده از منابع روسی حاکی از آن است که نیروی هوایی آمریکا اقدام به بمباران اهدافی در شهر حلب کرده است. این در حالی است که مهمترین و تعیین کننده ترین عرصه درگیری های میدانی سوریه، در حلب جریان دارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از «راشا تودی»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده دو جنگنده «اِی- 10 آذرخش 2» (A-10 Thunderbolt II) نیروی هوایی آمریکا، روز گذشته اقدام به انجام حملات هوایی در حلب سوریه کرده و 9 منطقه را در این شهر بمباران کرده اند. این در حالی است که دقیقاً همین دیروز، ایالات متحده، روسیه را متهم کرد که به دو بیمارستان در حلب حمله هوایی کرده است. روسیه می گوید روز گذشته هیچ عملیاتی در حلب انجام نداده است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این زمینه اظهار داشت: «دیروز در سال 13:55 به وقت مسکو، دو فروند جنگنده ای-10 آمریکایی از طریق ترکیه وارد حریم هوایی سوریه شده، مستقیم به سمت شهر حلب پرواز کرده و اهدافی را در آنجا هدف قرار دادند». وی همچنین این ادعای استیو وارِن، همتای آمریکایی خود را که گفته بود روسیه اقدام به بمباران بیمارستان ها در حلب کرده، تکذیب کرد. 

کوناشنکوف در اظهارات خود در پاسخ به ادعای وارن، اشاره کرد که این مقام آمریکایی نگفته که کدام بیمارستان ها هدف قرار گرفته اند، حملات در چه زمانی انجام گرفته و یا منبع این اطلاعات کجا بوده است و به این ترتیب، در واقع وی هیچ گونه اطلاعاتی را در اختیار نگذاشته است. 

مقام روس در ادامه افزوده: «هیچ جنگنده روسی دیروز در منطقه حلب عملیاتی انجام نداده است. نزدیک ترین هدف جنگنده های روسی، 20 کیلومتر دورتر از شهر بوده است». به گفته وی، در عوض نیروهای ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا، هم جنگنده های خود و هم پهپادهایشان را بر فراز حلب به پرواز درآورده اند. 

این اظهارات در شرایطی مطرح می شود که در حال حاضر، مهمترین عرصه نبرد میدانی در سوریه، در شهر حلب قرار دارد و نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی جنگنده های روس، در حال بازپس گیری کنترل مناطق مختلف حلب از دست گروه های شورشی و تروریستی هستند. همین پیشروی ها بود که سبب شد از یک سو معارضین به همراه کشورهای حامی خود و در صدر آن ها عربستان، اقدام به خروج از مذاکرات صلح سوریه در ژنو کرده و از سوی دیگر، موجب گردید که عربستان مدعی آمادگی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه شود. 

در این اوضاع و احوال و در شرایطی که آمریکا نیز رسماً استقبال خود را از حضور نظامی سعودی ها در سوریه اعلام کرده، انجام حملات هوایی علیه اهداف مذکور در شهر حلب، می تواند به نوعی تلاش آمریکایی ها برای ارسال این پیام به روس ها و دولت سوریه باشد که واشنگتن قصد دارد به هر قیمتی شده، پیش از آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه، جلوی پیشروی بیشتر نیروهای ارتش را در حلب و دیگر مناطق بگیرد. 

آنچه در تأیید این استدلال می توان به آن اشاره کرد، این است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در اظهاراتی ضمن تأکید بر ضرورت از سر گیری گفت و گوها و برقراری آتش بس در سوریه، تهدید کرد که در صورت همراه نشدن دمشق و مسکو با این روند، آمریکا نیز ناچار است راه مورد نظر سعودی ها – یعنی گزینه نظامی – را مورد توجه قرار دهد. 

به این ترتیب، به نظر می رسد در آستانه نشست قدرت های منطقه ای و جهانی در مونیخ برای گفت و گو درباره سوریه و در حالی که روز گذشته، دولت روسیه رسماً پیشنهادی را برقراری آتش بس در سوریه در اختیار طرف آمریکایی قرار داد، حامیان خارجی گروه های شورشی و تروریستی سعی دارند نخست از اینکه دولت سوریه در گفت و گوها دست بالا را نداشته باشد اطمینان حاصل کرده و سپس وارد روند مذاکرات شوند. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر