بازدید 4670

صلح و سلطه

دکتر سید علی قریشی*
کد خبر: ۵۶۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰ 10 February 2016
در استراتژی نظام سلطه گزینه ای بنام آشتی مفهوم بی معنایی است ،خوی استکباری ایجاب می کند که برای بقای خود جوامع را بسوی پریشانی و بی ثباتی سوق دهند و به اصطلاح رایج" آب را گل آلودکن و ماهی بگیر" جهان خواران  در موضوع سلطه و تجاوز به حقوق دیگران را در چهارچوب برنامه راهبردی و روتین اطاق فکر خود اجرایی می کنند و هر شب و روز به آن می اندیشند، زیرا در بازار آشفته است که هر جنس نامرغوب به فروش می رسد.

بقای استکباردر گروی بحران سازی است تا برای اقتصاد خود بازار کار در داخل و بازار فروش در خارج از مرزهای خود ایجاد کنند و یا با تجهیز کشورهای توسعه نیافته با سلاحهای قدیمی خود موجبات آزمایش و تسلط نظامی خود بر آنها را ایجاد کند و از طرفی با این فرمول ، توانایی و قدرت خود باوری ملتها را از آنها سلب نموده و غرور ملی آنها را متزلزل نمایند. بهرۀ این تعامل جهانی بااستکبار ناتوانی،وابستگی و بدتراز آن دلبستگی به این قدرتها است. در این معامله آنچه پرداخت می شود قابل پیشبینی نیست ولی آنچه به دست می آید کاملاً مشخص است، رواج بیکاری ، تن پروری و مشغولیتهای غیرهمبستگی ساز ملی در هر جامعه انسانی است.کسانی که به دنبال صلح با نظام سلطه هستند نه درک درستی از صلح دارند و نه سلطه را می شناسند!

درک این معنا شایسه کسانی است که علاوه بر نوع دوستی و وطن دوستی با آموزه های دینی آشناو تربیت شده اند و پیرو مکتبی هستند که امام آن ،دشمن ستمگر و یاور مظلومان است و این دیدگاه موجب قوام اُمت و حکومت اسلامی ایران است.

امام خمینی در اوج احساسات ناسیونالیستی و باستان پرستی دوره طاغوت ( جلوی آن جشنهای 2500 ساله بود) به جای برخورد انفعالی ،با رفتار و گفتار خود جوانان و روشنفکران را ترغیب به مطالعه تاریخ اسلام و ایران نمودند، اما بانگاهی عبرت آموز و عدالت جو!

این برنامه ریزی و فرصت سازی باعث رشد و ارتقاء فکری  همه آحاد جامعه گردید حتی توانست کمونیستها و یاگروه های التقاطی را به این گفتمان جذب نماید و باعث واکنشهایی هم سو با جبهه مردمی ومذهبی عامه کشور شود، این نسخه راهگشای راهبردی می تواند مشکل گشای این روزهای ایران اسلامی و همه جوامع بشری باشد. اکنون که در مرحله اجرایی شدن برجام قرار داریم توجه به این نکته ضروری به نظر می رسد که مبادا صلح و دوستی نتیجه ای معکوس در کشور به وجودآورد و کشور را از نظر فرهنگی و صنعتی وابسته نماید و استقلال آن را زیر سوال ببرد ، نبایدبرجام راه نفوذی برای فرهنگ استکبار شودو روحیه استقلال طلبی، خود باوری و خودکفایی جوانان ما را دچار نقصان و انحراف نماید.در یک جمله می توان گفت نتیجه برجام باید پایان راه نفوذ استکبار و سلطه طلبی باشد.

لذا باید چنین مفاهیم بلند رافقط وفقط در نهاد جوانان انقلابی و متعهد دانش آموخته در همین مرز وبوم جستجو وانتخاب نمود.

دکترای مدیریت برنامه ریزی آموزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر