بازدید 9506
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

پیروزی ساندرز و ترامپ در انتخابات نیوهمپشایر/ کویت هم از همراهی با عربستان خودداری کرد

پیروزی ترامپ و ساندرز در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر، گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره تهدیدات امنیتی علیه این کشور، جدال لفظی مقامات روس و آمریکایی بر سر اوضاع سوریه، خودداری کویت از اعزام نیرو برای شرکت در عملیات سعودی ها در سوریه و انتشار میزان کمک های نظامی آمریکا به رژیم اسرائیل، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۶۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 10 February 2016
پیروزی ساندرز و ترامپ در انتخابات نیوهمپشایر/ کویت هم از همراهی با عربستان خودداری کردپیروزی ترامپ و ساندرز در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر، گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره تهدیدات امنیتی علیه این کشور، جدال لفظی مقامات روس و آمریکایی بر سر اوضاع سوریه، خودداری کویت از اعزام نیرو برای شرکت در عملیات سعودی ها در سوریه و انتشار میزان کمک های نظامی آمریکا به رژیم اسرائیل، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، اعلام نتایج انتخابات درون حزبی آمریکا در ایالت نیوهمپشایر، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد، دونالد ترامپ، میلیاردر آمریکایی، با سوار شدن بر موج خشم رأی دهندگان از سیاستمداران سنتی، روز سه شنبه در انتخابات مقدماتی در ایالت نیوهمپشایر پیروز شد و برنی ساندرز نیز توانست نامزد برنده دمکرات ها در این ایالت شود. ساندرز که خود را یک سوسیالیست دموکرات می خواند، بر خلاف موضع ضد مهاجرت و ضد اسلامی ترامپ، خواستار ریشه کنی نابرابری درآمدها، فروپاشی بانک های بزرگ و تحصیل دانشگاهی رایگان شده است. در مقابل، پیروزی ترامپ، موقعیت وی را به عنوان نامزد پیشتاز جمهوریخواهان برای رقابت بر سر راهیابی به کاخ سفید پس از انتخابات اصلی هشتم نوامبر تقویت می کند.

*****

اعلام گزارش رؤسای سازمان های اطلاعاتی آمریکا در کنگره این کشور، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، جیمز کلاپر، رئیس اطلاعات ملی آمریکا، روز سه شنبه در جلسه استماعی در سنای این کشور گفت، ایران همچنان تهدیدی تروریستی برای منافع آمریکا و شرکایش در سراسر جهان است. در عین حال، کلاپر تأکید کرد، آمریکا با تهدیدهای تروریستی در سراسر جهان مواجه است، ولی هیچ یک از آنها به اندازه افراط گراهای بومی در آمریکا نگران کننده نیستند. وی مدعی شد، هرچند ایران به توافق هسته ای پایبند است، با مانع «فائق نیامدنی» برای ساخت سلاح هسته ای مواجه نیست. به گفته وی، داعش با «‌توانایی فزاینده» ‌برای حملات در کل جهان، به اصلی ترین تهدید تروریستی تبدیل شده است.

*****

اما مطابق معمول، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به موضوع سوریه اختصاص دارد. در این میان، بیش از هر چیز مجادله لفظی روسیه و آمریکا قابل توجه است. بر اساس گزارش «ریانووستی»، معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرده، ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا، نه قطعنامه سازمان ملل و نه دعوت دمشق را برای مقابله با تروریست‌های داعش در خاک سوریه در اختیار دارد. اولگ سیرومولوتوف گفته، در حالی که روسیه عملیات نظامی خود در سوریه را به درخواست بشار اسد آغاز کرده، ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، نه از سوی دمشق دعوت شده و نه قطعنامه سازمان ملل را برای مقابله با داعش در خاک سوریه در اختیار دارد. به گفته وی، تنها ایران و روسیه دو کشوری هستند که عملیات نظامی علیه داعش در خاک سوریه را مشروع و قانونی انجام می دهند.

*****

در مقابل، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده اقدامات روسیه سبب به مشکل خوردن روند مذاکرات صلح سوریه شده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «اینکوایرر»، جان کری گفته، فعالیت‌های روسیه در سوریه برگزاری گفت‌وگوهای صلح برای پایان دادن به بحران سوریه را مشکل ساخته است. وی همچنین خواستار تلاش مشترک با مسکو برای ایجاد آتش بس فوری در سوریه شده است. کری همچنین گفته: «فعالیت‌های روسیه از حلب و در منطقه این موضوع را بسیار سخت کرده که قادر باشیم به میز مذاکره رفته و گفت‌وگوهایی جدی داشته باشیم». پیشتر، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که سرگئی لاوروف، در 11 فوریه (22 بهمن) با جان کری دیدار خواهد کرد تا پیشرفت در مذاکرات صلح روسیه را بررسی کنند.

*****

خودداری کویت از اعزام نیرو برای شرکت در عملیات نظامی مدنظر عربستان در سوریه، موضوعی است که در روزنامه «کویت تایمز» مورد توجه قرار گرفته است. به گفته وزیر دولت کویت، این کشور در عملیات علیه داعش مشارکت می‌کند؛ اما در عملیات زمینی در سوریه شرکت نخواهد کرد. به گفته این مقام کویتی، کشورش از طریق اقداماتی همچنین به اشتراک گذاشتن اطلاعات و موارد دیگر به کمک ائتلاف ضد داعش اقدام می کند. این در شرایطی است که سعودی‌ها از هفته گذشته اعلام کردند که قصد دارند 150 هزار نظامی تحت عنوان ائتلاف ضد داعش به سوریه اعزام کنند. به این ترتیب، شمار کشورهایی که پس از اعلام تصمیم عربستان، مستقیم عدم تمایل خود به مشارکت در این عملیات را اعلام کردند، باز هم افزایش پیدا کرد.

*****

در نهایت، مشخص شدن میزان کمک مالی در نظر گرفته شده از سوی آمریکا برای رژیم اسرائیل، موضوعی است که روزنامه «جروزالم پست» به آن پرداخته است. بر اساس اسناد منتشره، درخواست بودجه وزارت دفاع ‌آمریکا برای سال 2017 شامل 103 میلیون و 800 هزار دلار بودجه به منظور اجرای برنامه های همکاری با رژیم صهیونیستی می شود. این رقم در مقایسه با سال مالی 2016 کاهش یافته است. این رقم در سال گذشته برابر با 267 میلیون و 600 هزار دلار بود. همچنین رقم درخواست شده برای کمک به طرح «گنبد آهنین» از رقم 55 میلیون دلار برای سال مالی گذشته به رقم 42 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. از دیگر طرح های مورد حمایت آمریکا، می توان به سامانه رهگیری موشک های بالستیک موسوم به «آرو» اشاره کرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار