بازدید 4534

دغدغه صنفی، قطعه گمشده پازل اقتصاد

محمدتقی فروتن
کد خبر: ۵۶۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱ 09 February 2016
سیاست‌ورزی و سیاست‌پیشگی در معنای عام، چندان امری مذموم شمرده نمی‌شود و سیاست را فن اداره یک کشور می‌دانند.

با این حال، تجربه هزاران ساله سیاست در عمل نشان داده است هرگاه سیاست جای کار، علم و تلاش را بگیرد، نه تنها فن اداره کشور به شمار نمی‌رود، که پاشنه آشیل آن نيز به شمار خواهد رفت.

آنچه با بررسی سالها قانون‌گذاری در ایران بیش از هر چیز به چشم می‌آید، عدم تناسب طرح‌ها و لوایح با یکدیگر و بدتر از آن عدم همراهی دولت و ‌مجلس با یکدیگر به دلیل ارجحیت مسایل سیاسی بر مسایل صنفی بوده است.

این در حالی است که تجربه نشان داده هر چه تعامل بین دولت و مجلس سازنده‌تر و همراه‌تر باشد، شاهد رشد و پیشرفت هرچه بیشتر و بهتر کشور خواهیم بود.

با یک نگاه کلی به لوایح و طرح‌های مصوب مجلس شورای اسلامی از سال 1383 تا امروز درمی‌یابیم در این دوره زمانی در مجموع 1152 طرح و 1011 لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که با توجه به شرایط کشور و مشکلات جاری و دغدغه‌های مردم، 520 لایحه و طرح از این مصوبات در موضوعات کار، اشتغال، بازار، تولید، اقتصاد، سیاست و فرهنگ در مقایسه با سایر مصوبات مربوط به دولت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

موضوع

لایحه

طرح

جمع

درصد %

کار

5

18

23

4

اشتغال

1

9

10

2

بازار

2

2

4

1

توليد

12

15

27

5

اقتصاد

9

1

10

2

سياست

8

2

10

2

فرهنگ

6

1

7

1

دولت

391

38

429

83

جمع

434

86

520

100


• درصد ها گرد شده است.
• منبع: سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.


همانطور که از این اعداد و ارقام برمی‌آید، متاسفانه علی‌رغم وجود مشکلات حال حاضر کشور در حوزه‌های یاد شده در مجموع تنها 17 درصد از حجم مصوبات مجلس در این 11 سال به مشکلات فوق‌الذکر اختصاص داشته و 83 درصد دیگر مصوبات، قوانین مربوط به دولت بوده است.

نتایج این تحلیل نشان دهنده‌ی این مطلب است که در این دهه بیشترین تمرکز دولت و مجلس نه بر رفع مشکلات اساسی و جاری کشور و جامعه بلکه بر مسایل سیاسی و جناحی بوده است.

درحالیکه دغدغه‌های صنفی، بزرگترین دغدغه مردم ایران به شمار می‌رود، عدم وجود نمایندگان و دولتمردانی با این صفت که به مسایل صنفی مردم بیش از مسایل سیاسی بها دهند، بیش از همیشه احساس می‌شود.

همه این بی‌توجهی‌ها به زیرساختهای اصلی مشکلات، باعث شده است که آدرس اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و عدم‌امنیت اقتصادی در ایران را باید در این نسبت‌های نامرتبط قوانین مصوب با مشکلات و معضلات اجتماعی یافت.

طی 10 سال قانون‌گذاری، تنها ۵ درصد قوانین مصوب به تولید پرداخته است و این یعنی هر دو سال، یک قانون برای تولید!

آماری تکان دهنده برای کشور ما که با بحران تعطیلی شهرک‌های صنعتی و افزایش روزافزون نرخ بیکاری روبروست، همچون کابوسی وهم‌ناک به نظر می‌رسد. لذا اگر در تولید یا اشتغال کلافی سردرگم داریم، دلیلش را باید در عدم وجود دغدغه‌های صنفی و کاربردی بر صندلی‌های سبز مجلس و کابینه دولت جستجو کرد.

از طرف دیگر، باید توجه داشت كه این حجم وسیع مصوبات غیرمرتبط با اشتغال، چه مقدار در رشد و توسعه‌ی کشور تاثیر گذار بوده و قوانین تصویب شده راه گشای برون رفت از کدام معضلات و مشکلات کشور و درگیری های جدی مردم بوده است، به عنوان مثال موارد زیادی از وقت و انرژی نمایندگان محترم به بررسی و تصویب لوایح و طرح‌هایی در خصوص همکاری‌های متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر دولتها در حوزه‌های مختلف پرداخته شده است، اما امروز در حوزه‌ی روابط خارجی از نگاه سیاسی و امنیتی و یا نگاه‌های اقتصادی و فرهنگی چه منافعی برای کشور به ارمغان آمده است؟

بر همین مبنا، درصورت عدم توجه جدی به اصلاح وضعیت و تجدیدنظر در روند جاری ذکر شده، نمی توان توقع و امید توفیق لازم در امور کلان کشور را داشت و چه بسا این سیاست‌زدگیِ صِرف، اساس پیدایش برخی مشکلات بزرگ‌تر و شکاف‌های عمیق‌تری باشد. برای نمونه می‌توان به روند ارائه و بررسی لایحه بودجه سالانه کشور اشاره داشت که سالهاست با تأخیر و نقایص قانونی و کارشناسی مواجه می‌شود و بررسی بودجه بیشتر به یک گرو‌کشی حزبی بین جریان‌های سیاسی می‌ماند تا یک امر تخصصی و کاربردی!

بر این اساس، امید است مجلس دهم که با حضور پرشور و هوشمندانه مردم عزیز کشور، به صحنه قدرت‌نمایی دوباره کشور تبدیل خواهد شد، نمایندگانی اصلح، مستقل و با دغدغه‌های صنفی را روانه مجلس نمایند تا فارغ از دغدغه‌های حزبی و سیاست‌بازانه، به حل مشکلات اقشار و اصناف مختلف بپردازند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار