بازدید 20213
مرور روزنامه‌های سه شنبه بیستم بهمن؛

انتقاد زیباکلام به نحوه اعطای نشان های دولتی/ حمله دوباره کیهان به مطهری

سخنان دیروز رهبر انقلاب در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش و همچنین اعطای نشان های سپاس به دست اندرکاران برجام در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع انتخابات و لیست های اصولگرا و اصلاح طلب و همچنین فساد اقتصادی جدید در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد.
کد خبر: ۵۶۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 09 February 2016

سخنان دیروز رهبر انقلاب در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش و همچنین اعطای نشان های سپاس به دست اندرکاران برجام در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع انتخابات و لیست های اصولگرا و اصلاح طلب و همچنین فساد اقتصادی جدید در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز بیستم بهمن را بخوانید.

«روزنامه تابناک» در گزاشی به موضوع واردات پورشه غیرقانونی به ایران می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «همه پورشه‌های خانم «م.د»» با اشاره به این موضوع که واردات ۷۰۰ پورشه با اجاره کارت بازرگانی یک زن مرزنشین انجام شده است، می نویسد: «مدیر کل فناوری اطلاعات گمرک با اعلام اینکه با اجاره کارت بازرگانی یک زن مرزنشین ۷۰۰ پورشه وارد کشور شده است، گفت: ۳۰ واردکننده بزرگ کالا، فرار مالیاتی دارند.علی بعیدی در نشستی خبری به موضوع سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی و اجاره آنها اشاره کرد و گفت: از این طریق به نام یک زن روستایی مرزنشین (م. د) و با اجاره کارت بازرگانی وی به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان تعداد ۷۰۰ دستگاه سواری پورشه وارد کشور شده، ضمن اینکه این اقدام با ۲۵۶ فقره اظهارنامه انجام شده است.وی افزود: همچنین ۶۰ بازرگان که تاکنون هیچ‌گونه اظهارنامه مالیاتی نداشته‌اند، حداقل بیش از ۳۰ نفر آنها کالاهایی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار وارد کردند که این نشان از خلاء در بخشی از فرآیندهای گمرکی به دلیل نبود اطلاعات شفاف و درست از کشور مبدا و تطبیق آن با اظهارنامه‌های افراد در گمرک است.وی از اجرایی شدن طرحی در گمرک برای شناسایی تمام کالاها و کشورهای آنها برای جلوگیری از تقلب و تخلف و سوء استفاده خبرداد و بیان کرد: براساس این طرح یک کد ۴ رقمی به آخر کدهای ۸ رقمی افزوده می‌شود که طبق آن ۹ هزار و ۹۹۹ مدل، شکل و برند شناسایی می شوند و تمامی کالاهای وارداتی کشور تحت این کد قرار می گیرند و وارد کشور می شوند، همچنین ارزش گذاری، شناسایی، سیاست گذاری و آمارگیری از طریق این کدها انجام می شود.بعیدی از رهگیری کالاهایی مانند موبایل با استفاده از کدهای مذکور خبردداد و افزود: بنابراین موبال‌های تقلبی و کالاهای تقلبی وارداتی از همین طریق قابل شناسایی است.


«روزنامه جوان» نیز به فساد دیگر اقتصادی می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «قانون را به نفع زمین‌خواران قدیم تغییر دادند!» می نویسد: «به تازگي تصويب طرحي موسوم به قانون «حفظ اراضي كشاورزي جمهوري اسلامي ايران» از كانال مجلس گذشته و مراحل پاياني را براي ارسال به شوراي نگهبان طي مي‌كند. به‌موجب بخش‌هايي از اين قانون قرار است براي اراضي ملي كه تا سال ۱۳۸۵ به‌صورت غيرقانوني تبديل به باغ يا اراضي زراعي شده‌اند، مجوز تغيير كاربري صادر شود! به تعبير ديگر اين قانون پيامي است به كساني كه مستعد تخلفند. پيامي كه مي‌گويد بدون نگراني زحمت «منار» را بكشيد كه خادمان شما(!) به وقت «چاه» و «چاله» را خواهند كند! و چراغ سبزي به زمين‌خواران، ويژه‌خواران و زياده‌خواهان است كه به آنها اطمينان مي‌دهد كه به اراضي ملي و انفاق رهبري دست‌اندازي كنند كه فردا دوستان آنها با گز و قيچي بي‌تعهدي‌ها قباي قانون را به قواره قناس تخلفات قواره خواهند كرد‌! اما نكته عجيب اين است كه نماينده‌اي كه ناملايمات به تصويب رساندن اين طرح را بر خود هموار كرده، بازهم براي مجلس آينده كانديدا شده بود كه از سوي شوراي نگهبان به خاطر پرونده زمين‌خواري رد صلاحيت شده است كه قصه قانون مذكور ياد‌آور حكايت «سپردن گوشت به گربه» است‌!

عجيب است كه در روزهاي پاياني مجلس نهم قانوني عجيبي در حال شكل‌گيري است و اين اتفاق غم‌انگيز ياد‌آور تصويب قانون پروانه‌داركردن چاه‌هاي غيرمجاز بود كه آن هم در واپسين روزهاي عمر مجلس هشتم رقم خورد قانوني كه براساس آن به 6 هزار حلقه چاه كه به‌صورت غير‌قانوني حفر شده بودند اجازه بهره‌برداري داد. تصويب اين قانون نه تنها به ضرر منافع ملي بود، بلكه موجب شد كه تتمه آبي كه در سفره‌هاي زير‌زميني كشور وجود داشت هم مصرف و تباه شود، به گونه‌اي كه مردم در سال‌هاي اخير چوب اين ندانم‌كاري را خورده و خواهند خورد!«


«روزنامه قانون» در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام نسبت به نحوه اعطای نشان های دولتی به افراد انتقاد کرده است. زیباکلام در این یادداشت با عنوان «كميته اي براي نشان‌ها» می نویسد: «اعطاي نشان لياقت خد‌‌‌‌‌مت به نظام و به اهد‌‌‌‌‌اف يا آرمان هاي نظام كم و بيش د‌‌‌‌‌ر همه د‌‌‌‌‌ولت‌هاي بعد‌‌‌‌‌ از جنگ وجود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌اشته است،اولين مشكلي كه من با اين سيستم د‌‌‌‌‌ارم اين است كه معمولا نشان لياقت را بايد‌‌‌‌‌ جمعي مستقل‌تر كه بيرون از حكومت هستند‌‌‌‌‌ انجام د‌‌‌‌‌هند‌‌اعطای این نشان به تیم هسته ای و آقای ظریف قابل د‌‌رک است . زيرا انصافا ايشان براي كشور تلاش زياد‌‌‌‌‌ي كرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ .ما به ياد‌‌‌‌‌ مي‌آوريم كه د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌وران مذاكرات چگونه قلب ميليون‌ها نفر از هم ميهنان مي تپيد‌‌‌‌‌ و با بيم و اميد‌‌‌‌‌ بعضا تا د‌‌‌‌‌ل صبح مي نشستيم كه شايد‌‌‌‌‌ خبري از وين بيايد‌‌‌‌‌. ما فراموش نمي‌كنيم كه د‌‌‌‌‌ر بسياري موارد‌‌‌‌‌ مذاكرات عملا به بن بست مي رسيد‌‌‌‌‌ و به نظر مي رسيد‌‌‌‌‌ كه طرفين چمد‌‌‌‌‌ان‌ها را بسته‌اند‌‌‌‌‌ تا سوار هواپيما بشوند‌‌‌‌‌ و آقاي‌جان‌كري برگرد‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌ به امريكا و مابقي بازگرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ به كشورهاي خود‌‌‌‌‌شان. اما د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌قيقه 90 به اطلاع مي رسيد‌‌‌‌‌ كه آقاي ظريف و آقاي كري رفته اند‌‌‌‌‌ پشت پرد‌‌‌‌‌ه و ساعت‌ها نشسته اند‌‌‌‌‌ و مذاكره مي‌كنند‌‌‌‌‌.به نظر من همه اينها شايسته قد‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌اني است.

شخصا ترجيح مي‌د‌‌‌‌‌هم عين همان نشاني كه به آقاي ظريف اعطا شد‌‌‌‌‌ به د‌‌‌‌‌كتر عباس‌عراقچي و د‌‌‌‌‌كتر مجيد‌‌‌‌‌ تخت روانچي هم اعطا مي‌شد‌‌‌‌‌ چون اين د‌‌‌‌‌و نفر كم زحمت نكشيد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌ و البته نقش د‌‌‌‌‌كتر علي اكبر صالحي را هم نمي‌توان ناد‌‌‌‌‌يد‌‌‌‌‌ه گرفت.د‌‌‌‌‌ر عين حال همچنان فكر مي كنم بد‌‌‌‌‌نيست كه ما براي اعطاي نشان‌هاي لياقت، روال كشورهاي توسعه يافته را انجام د‌‌‌‌‌هيم و كميته اي كه نه خيلي حكومتي و نه خيلي د‌‌‌‌‌ولتي و متشكل از چهره‌ها وشخصيت‌هاي فرهيخته از جمله اساتيد‌‌‌‌‌ و سن و سال‌د‌‌‌‌‌ار و بازنشسته‌اند‌‌‌‌‌ براي تصميم‌گيري د‌‌‌‌‌رخصوص اهد‌‌‌‌‌اي اين نشان‌ها تشكيل شود‌‌‌‌‌ و افراد‌‌‌‌‌ي كه آقاي رئيس جمهور به كميته پيشنهاد‌‌‌‌‌ مي‌د‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌ توسط اين كميته بررسي و د‌‌ر خصوص اهد‌‌‌‌‌اي نشان به آنها تصميم‌گيري شود‌‌‌‌‌.فكر مي كنم اين شيوه پسند‌‌‌‌‌يد‌‌‌‌‌ه‌تري است چراكه د‌‌‌‌‌ر غيراين صورت مي رسيم به اينكه آقاي خاتمي به آقاي پروفسور سميعي نشان لیاقت د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ و آقاي احمد‌‌‌‌‌ي نژاد‌‌‌‌‌ هم به محمد‌‌‌‌‌رضا رحيمي و مشايي نشان لیاقت. حالا ممكن است آقاي روحاني به ظريف و سرد‌‌‌‌‌ار د‌‌‌‌‌هقان از فرد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌يگري هم به واسطه خد‌‌‌‌‌مات اين نشان را اهد‌‌‌‌‌ا كند‌‌‌‌‌.فكر مي‌كنم د‌‌‌‌‌ولت يا رئيس جمهور پيشنهاد‌‌ د‌‌‌‌‌هند‌‌ و خد‌‌‌‌‌مات شخص را به كميته معرفي كنند‌‌‌‌‌ وبعد‌‌‌‌‌ اين كميته اعلام كند‌‌‌‌‌ كه موافق اين پيشنهاد‌‌‌‌‌ است يا خير.به هر حال فكر مي‌كنم اگر يك نظرسنجي صورت بگيرد‌‌‌‌‌ تعد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ قابل توجهي از مرد‌‌‌‌‌م ايران با اهد‌‌‌‌‌اي نشان به اين آقايان به ويژه شخص ظريف و علي اكبر صالحي قطعا موافق هستند‌‌‌‌‌ و مي‌گويند‌‌‌‌‌ رئيس جمهور كار د‌‌‌‌‌رستي انجام د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌.»


«روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود بار دیگر به علی مطهری انتقاد کرده و در خبری با عنوان «شیر بی‌یال و دم... /اما پرچرب «صدای ملت»!» می نویسد: «ائتلاف «صدای ملت، منتقد دولت» تغییر ماهیت داد و قید «منتقد دولت» را حذف کرد.

در پوستر انتخاباتی منتشره، عبارت منتقد دولت از صدای ملت حذف شده و این در حالی است که علی مطهری 4 سال پیش با ژست «صدای ملت، منتقد دولت» وارد گود انتخابات شد. حذف منتقد دولت دلالت بر وکیل‌الدولگی دارد وگرنه نماینده مجلس می‌تواند حامی دولت و در عین حال منتقد آن باشد اما مطهری و تیم همراهش حاضر نشده‌اند از لفظ منتقد- که متفاوت از مخالف دولت است- استفاده کنند. وی در حالی «منتقد دولت» در دولت احمدی‌نژاد شد که به هنگام انتخابات مجلس هشتم، با اصرار احمدی‌نژاد در فهرست اصولگرایان جای گرفت اما بعدها هم احمدی‌نژاد و هم مطهری ساز مخالف با اصولگرایان زدند.در همین حال به گزارش باشگاه خبرنگاران، ائتلاف «صدای ملت» احتمالا فهرست مورد حمایت دولت و فراکسیون رهروان خواهد بود که به واسطه همفکری کاظم جلالی از طرف رهروان و نهاوندیان و نوبخت از طرف دولت تنظیم خواهد شد. گفته می‌شود در این لیست 5 تا 10 نامزد اصلاح‌طلب نیز حضور دارند.

همزمان منتجب‌نیا از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفته «علی مطهری را در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌دهیم».با وجود وابستگی مطهری به دولت و اصلاح‌طلبان، قدرتعلی حشمتیان به ایسنا می‌گوید: علی مطهری سر لیست جبهه «مستقلین» و اعتدالگرایان خواهد بود.»


این در حالی است که «روزنامه اعتماد» در گزارشی جانبدارانه سعی کرده است که علی مطهری را در زمره اصلاح طلبان غالب کند. این روزنامه در این گزارش با تیتر « پيام واحد عارف- مطهري» می نویسد: «اصلاح‌طلبان به اين راحتي‌ها صحنه انتخابات را رها نمي‌كنند. آنها نيت كرده‌اند تا به هر نحوي كه شده تركيب مجلس را تغيير دهند. ماندن در ميدان رقابت، ايستادگي در برابر نامهري‌ها و تلاش براي اميدوار نگه داشتن مردم و ارايه ليست قابل دفاع از جدي‌ترين راهبردهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان در شرايط فعلي است. راهبردهايي كه روز گذشته در همايش انتخاباتي حزب اعتماد ملي و توسط چهره‌هاي شاخص اين جريان سياسي از جمله محمدرضا عارف، رسول منتجب‌نيا، هادي خامنه‌اي، مصطفي كواكبيان و علي ابوالحسني اعلام شد. هر چند اصلاح‌طلبان در اين همايش ميهمان ديگري هم داشتند؛ علي مطهري. فرزند شهيد آيت‌الله مطهري هم با حرف‌هايش نشان داد كه ديگر اصولگرا نيست و دغدغه‌هايي از جنس اصلاح‌طلبان دارد. محمدرضا عارف در همايش انتخاباتي حزب اعتمادملي با عنوان قانون‌مداري، اعتماد ملي و انتخابات با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان هميشه يار و ياور انقلاب بوده و هستند، اظهار داشت: اصلاح‌طلبي جريان اصلي انقلابي است و هيچگاه از نظام كنار نمي‌كشد. عارف تاكيد كرد: نگاه راهبردي ما اين است كه اصلاح‌طلبان همواره حضور داشته باشند زيرا آنها خود را صاحب و مديون انقلاب مي‌دانند. وي يادآور شد: ما بايد تحت هر شرايطي در انتخابات حضور داشته باشيم. عارف با اشاره به مظلوميت اصلاح‌طلبان گفت: جريان رقيب ما با در دست داشتن تريبون‌هاي عمده هر كاري خواسته عليه ما انجام مي‌دهد؛ حتي ما شاهديم كه براي برگزاري يك همايش نمي‌توانيم سالني را بگيريم ولي من مي‌خواهم بگويم كه آنان چه نتيجه‌اي گرفته‌اند جز اينكه روز به روز محبوبيت ما پيش مردم افزايش يافته است. وي تاكيد كرد: اگر جرياني بخواهد به وسيله اهرم قدرت به ما فشار وارد كند، بداند مردم پاسخ آنها را مي‌دهند خصوصا در انتخابات، همان‌طور كه در سال ٩٢ اين موضوع رخ داد.


«روزنامه ایران» در گزارش نخست خود به اعطای نشان ها به مسئولان مذاکرات هسته ای می پردازد و در خبری با تیتر «روز قدردانی ملت از سربازان عرصه دیپلماسی و دفاع» یادآور می شود: «نشان لیاقت بر شانه تدبیر و امید نشست. رئیس جمهوری در روزی که تجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای و افتخارآفرینان برجام نام گرفت، آویز لیاقت و افتخار بر دوش مسئولان مذاکرات هسته‌ای نشاند و توافق هسته‌ای را نماد مقاومت ملت خواند. مقاومتی که او، آن را پایه‌ریز تلاش‌های شبانه روزی اعضای مذاکره کننده هسته‌ای دانست تا خواسته‌های رهبر معظم انقلاب، ملت و تلاش شهدای هسته‌ای در فرجام خوش برجام تبلور داشته باشد.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری هم با اشاره به اعطای نشان از سوی روحانی به اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای، خاطرنشان کرد: «ملت ایران از زمانی که رهبر خود که مذاکره کنندگان را فرزندان انقلاب خواندند و آنان را امین، غیور، شجاع و متدین برشمردند، خادمان خود را تکریم می‌کند.» این گونه بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حسین دهقان وزیر دفاع و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در روزی که قریب به اکثریت دیپلمات‌ها، مسئولان و صاحبنظران هسته‌ای حضور داشتند، نشان‌های درجه یک لیاقت، مدیریت و شجاعت را به پاسداشت حماسه‌آفرینی در عرصه دیپلماسی کشور از دستان رئیس جمهوری گرفتند و نشان‌های درجه دو و سه خدمت هم به معاونان وزیر امور خارجه و کارشناسان سازمان انرژی اتمی تعلق گرفت. همسران شهدای هسته‌ای کشور از جمله مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد، مصطفی احمدی روشن و رضا قشقایی نیز از دیگر حاضران نشست بودند که لوح یادمان زرین بابت فداکاری و ایثارگری همسران شهیدشان دریافت کردند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل