بازدید 2892
میرکاظمی در دانشگاه تهران مطرح کرد؛

هشدار درمورد ورود پول‌ کثیف به انتخابات

نماینده مردم تهران از ورود پول های کثیف دلال های بنزین در انتخابات مجلس ابراز نگرانی کرد و گفت: دیپلماسی انرژی دولت یازدهم، شبهه‌برانگیز است و منافع ملی کشور را حفظ نمی کند.
کد خبر: ۵۶۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳ 08 February 2016
نماینده مردم تهران از ورود پول های کثیف دلال های بنزین در انتخابات مجلس ابراز نگرانی کرد و گفت: دیپلماسی انرژی دولت یازدهم، شبهه‌برانگیز است و منافع ملی کشور را حفظ نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود میرکاظمی، نماینده مردم تهران در نشست انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی با عنوان نفحات نفس در راستای بررسی مفاسد قراردادها و مصوبات نفتی دولت (کرسنت) اظهار داشت: دولت اصلاحات مصوبه ای را در شورای اقتصاد به تصویب رساند که بر اساس آن وزارت نفت ملزم شد میدان نفتی سلمان را توسعه دهد و گازش را برای مصرف مردم انتقال دهد و در همین راستا با شرکت های ایرانی قرارداد بسته شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: اما قرارداد بسته شده را از شرکت های ایرانی گرفته و به شرکت کرسنت دادند.

وی در تشریح این تخلف ادامه داد: آقای زنگنه باید این گاز را به شبکه داخلی کشور وصل می کرد، اما به کشور امارات و به شرکت کرسنت داد.

وزیر اسبق نفت با اشاره به مخالفت های مدیران وزارت نفت در زمان قرارداد کرسنت تصریح کرد: نامه‌نگاری‌های زیادی در شرکت نفت وجود دارد که بر اساس آن اعلام شده است که شرکت کرسنت متخلف است و حساب‌سازی می کند. پول ایران را نمی دهد، با انگلستان رابطه دارد، منافع آمریکا را حفظ می کند و پرچم بیگانه را در میدان نفتی ایران برافراشته است.

قلع و قمع مخالفان کرسنت در وزارت نفت

میرکاظمی گفت: در وزارت نفت هم به این موضوع اعتراض می‌شود، اما آقای زنگنه همه مخالفان را قلع و قمع می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در پرونده کرسنت دو بار رشوه داده شده است، اضافه کرد: یکبار یزدان‌پناه و مهدی هاشمی که طرف مذاکره بودند و پست های مختلفی در زمان آقای زنگنه در وزارت نفت داشتند، رشوه دریافت کردند.

مخالفت نهادهای نظارتی و اطلاعاتی با قرارداد کرسنت

وی ادامه داد: اگر این قرارداد اجرایی می شد، تمام کشورهایی که طرف قرارداد ما برای واردات گاز بودند، شکایت می کردند و حداقل درآمد ایران از صادرات نفت ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش می یافت.

عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون انرژی با انعقاد قرارداد کرسنت در آن زمان مخالف بودند.

میرکاظمی افزود: آقای کاتوزیان که هم اکنون یکی از مدیران وزارت نفت است، در آن زمان ریاست کمیسیون انرژی را برعهده داشت و اعلام کرد که اعضای کمیسیون انرژی مخالف این قرارداد هستند و آن را در راستای منافع ملی نمی دانند و بهتر است این قرارداد لغو شود.

وزیر اسبق نفت تصریح کرد: تمام سازمان های نظارتی معتقد بودند اولا این قرارداد اقتصادی نیست، ثانیا امنیت کشور را به خطر می‌اندازد.

خطر انعقاد قرارداد کرسنت برای لغو حدود مرزهای ایران و امارات

نماینده مردم تهران اظهار کرد: در این قرارداد نقطه تحویل گاز، سکوی مبارک در نزدیکی جزیره ابوموسی تعیین شده بود. در حالی که طبق قانون نقطه تحویل، نقطه مرزی است و اگر این قرارداد اجرا می شد، می توانستند حاکمیت ارزی کشور را به خطر بیاندازند.

ایراد امنیتی روحانی به قرارداد کرسنت

وی عنوان کرد: آقای روحانی هم در آن زمان دو سوال اقتصادی و یک سوال امنیتی در مورد قرارداد کرسنت مطرح کردند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: ستاد کل نیروهای مسلح نیز به انعقاد قرارداد کرسنت اعتراض کرد.

میرکاظمی اضافه کرد: این قرارداد در ابتدای دولت هفتم بسته شد و هیچ دستگاه نظارتی اجازه اجرای آن را به دولت نداد. الان هم که حدود دو سال‌ونیم است که آقای زنگنه روی کار آمده، این قرارداد را اجرا نکرده است.

وزیر اسبق نفت اظهار داشت: در قرارداد کرسنت دو بار فساد اتفاق افتاد. دفعه اول عباس یزدان‌پناه که باید در کمیته داوری شهادت می داد، شهادت اول را داد، اما برای شهادت دوم در روز دوم ناپدید شد، فساد دوم در الحاقیه‌ها بود.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: الحاقیه‌ها بخشی از منابع ملی ما را به خطر انداخت. یکی از این الحاقیه‌ها، الحاقیه ششم است که بر اساس آن شرط (فسخ) از ایران گرفته شده است و انحصار انتقال گاز به شارجه صرفا به کرسنت داده شده است.

زنگنه شاه‌کلید کرسنت

وی گفت: یکی از کسانی که در لندن برای این قرارداد مذاکره کرد، هم اکنون در راس یکی از شرکت های بزرگ نفتی است، حکم این فرد در دادگاه صادر شده و باید سریعا تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه زنگنه فرد اصلی در قرارداد کرسنت بوده است، توضیح داد: زنگنه در مراحل مختلف این قرارداد نقش هر فرد را برای مذاکرات و انعقاد قرارداد مشخص می کرده است.

میرکاظمی ادامه داد: افرادی که طی سال های اخی حکمشان در خصوص پرونده کرسنت صادر شده، می گویند که در انعقاد این قرارداد، کاره‌ای نبودند و فقط به وظایفی که به آنها محول می‌شده است، عمل می کردند.

وزیر اسبق نفت با اشاره به ۱۰ جلسه خصوصی زنگنه با مدیرعامل شرکت خصوصی کرسنت خاطرنشان کرد: یکی از سازمان های اطلاعاتی اعلام کرده است که با اشراف کامل وزیر وقت نفت، قرارداد کرسنت منعقد شده و پرونده ایشان مفتوح است، ۴ پرونده دیگر نیز در خصوص قرارداد کرسنت در قوه قضائیه مفتوح است.

وی با استناد به مدارکی بخشی از گفتگوهای زنگنه با مدیرعامل شرکت کرسنت را قرائت کرد که در این گفتگوها مدیرعامل کرسنت گفته بود من با هر کسی که بفرمایید صحبت می کنم چون همه چیز در نوک انگشتانمان است.

عضو کمیسیون انرژی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به بررسی پرونده کرسنت در دادگاه های بین المللی در دولت گذشته اعلام کرد: گروه حقوقی دولت با زحمت های فراوان و به سختی مدارک لازم را از بانک های خارجی و صرافی ها برای اثبات فساد پرونده کرسنت جمع آوری کرده اند و مدارک کاملا به نفع جمهوری اسلامی بود تا زمانی که آقای زنگنه به عنوان وزیر به مجلس معرفی شدند و رأی اعتماد گرفتند.

میرکاظمی اظهار داشت: دوستانی که این پرونده را در دادگاه لاهه پیگیری می کردند، پیش ما آمدند و گفتند اگر زنگنه وزیر شود در پرونده کرسنت شکست می خوریم.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: متاسفانه همزمان با تلاش زنگنه برای کسب رأی اعتماد، افرادی مانند نوذری، ترکان و وزیری هامانه که سال ها قبل در مخالفت با پرونده کرسنت صحبت کرده بودند، از قرارداد کرسنت حمایت کردند و اظهارات آنها در دادگاه های بین المللی مورد استناد قرار گرفت. زنگنه هم وزیر شد بنابراین رأی دادگاه کرسنت بر علیه ایران صادر شد.

عضو کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه تمام دستگاه های نظارتی متهم اصی پرونده کرسنت را آقای زنگنه می دانند، گفت: در همان زمان برای بررسی این قرارداد کمیته ای متشکل از وزیر اقتصاد، وزیر خارجه و معاون حقوقی رئیس جمهور تشکیل شد. رئیس جمهور اسبق و آقای زنگنه به جلسه آن کمیسیون رفتند، اما آقای زنگنه اطلاعات غلط به رئیس جمهور وقت داد.

وی افزود: فساد نباید امنیتی شود. برخورد غیرجدی با فساد موجب می شود افراد فاسد، جری شوند.

آتش کرسنت زیر خاکستر نمی‌ماند

وزیر اسبق نفت ادامه داد: اگر زمانی ابعاد پرونده کرسنت باز شود، افراد زیادی آلوده هستند و آتش کرسنت زیر خاکستر باقی نمی‌ماند و روزی به اعمال آقایان رسیدگی می شود.

حمایت‌های لاریجانی از زنگنه

میرکاظمی در انتقاد از رئیس مجلس توضیح داد: رئیس مجلس به طرق مختلف از آقای زنگنه حمایت می کند و اجازه بررسی پرونده کرسنت و واردات بنزین را در صحن مجلس نمی دهد.

نماینده مردم تهران از ورود پول های کثیف دلال های بنزین در انتخابات مجلس ابراز نگرانی کرد و افزود: دیپلماسی انرژی دولت یازدهم، شبهه‌برانگیز است و نه تنها منافع ملی کشور را حفظ نمی کند بلکه به نفع کشورهای خاص است.

مواضع مشترک زنگنه با وزارت نفت عربستان

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پوتین اعلام کرد که اروپا تحریم ها را تشدید کند، گاز اروپا را می بندیم، آقای زنگنه مصاحبه کرد «من جبران می‌کنم» و قیمت گاز پایین آمد.

وی اظهار کرد: داعش کشورهای نفت‌خیز را گرفت. آقای زنگنه مصاحبه داد «ما جبران می کنیم»، قیمت نفت هم پایین آمد.

وزیر اسبق نفت گفت: مصاحبه های آقای زنگنه دقیقا منطبق با مصاحبه های وزیر نفت عربستان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار