بازدید 48051
حاشیه نگاری بر نشان‌هایی که امروز به برخی مقامات اهدا شد؛

مبنای اهدای ۷۵۰ سکه بهار آزادی توسط رئیس جمهور چیست؟

علاوه بر این هدایای مادی، این افراد مشمول مزایا غیرمادی نیز خواهند شد که از جمله آنها، نصب تصویر و لوح یادبودشان است که احتمالا بسته به خواست ایشان، در شهرداری زادگاه یا مؤسسه و محل خدمت صورت خواهد گرفت؛ اتفاقی که اگر از وقوع آن در روزهای آتی شنیدید، شگفت زده نشوید، چون بخشی از افتخاری است که امروز نصیب ایشان شده و بعدا محقق خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲ 08 February 2016
امروز ۲۱ تن از مسئولان از رئیس جمهور نشان و لوح دریافت کردند؛ نشان هایی که هم مزایای مادی برای دریافت کنندگان دارد و هم مزایای غیرمادی؛ اما این نشان ها بر مبنای کدام قانون اعطا شدند و اصولا چه نشان هایی در کشورمان وجود دارد؟

نشان هایی که امروز به جمعی از مسئولان اهدا شد

به گزارش «تابناک»، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، صبح امروز(دوشنبه) در مراسم تجلیل از خانواده های شهدای هسته‌ای و افتخار آفرینان برجام به پاس قدردانی از زحمات تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جریان تصویب برجام به جمعی از مسئولان کشورمان نشان افتخار و لوح سپاس تقدیم کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سه مقامی بودند که از رئیس جمهور نشان درجه یک دریافت کردند؛ به این ترتیب که وزیر خارجه کشورمان نشان درجه یک «لیاقت و مدیریت» و رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر دفاع، نشان درجه یک «شجاعت» دریافت کردند.

مبنای اهدای 750 سکه بهار آزادی توسط رئیس جمهور چیست؟
نشان درجه یک «لیاقت و مدیریت» که دکتر ظریف دریافت کرده و نشان درجه یک «شجاعت» که دکتر صالحی و سردار دهقان دریافت نموده‌اند

علاوه بر این سه مقام، به سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، نشان درجه دو «لیاقت و مدیریت» اهدا شد. حمید بعیدی نژاد، عضو تیم مذاکره کننده و مدیر کل سیاسی و بین الملل وزارت خارجه نیز از رئیس جمهور نشان درجه سه «لیاقت و مدیریت» دریافت کرد.

همچنین پژمان رحیمیان، عضو تیم مذاکره کننده نماینده سازمان انرژی اتمی در مذاکرات و غلامحسین محمدنیا، عضو تیم مذاکره کننده، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مشکان مشکون، رسول دری اصفهانی، نشان درجه سه «خدمت» از رئیس جمهور دریافت کردند.

علاوه بر این یازده تن، ده نفر دیگر از مسئولان نیز مفتخر به دریافت لوح های زرین و سیمین سپاس شدند که اسامی ایشان را در جدول ذیل می‌توانید ببینید؛

مبنای اهدای نشان چیست؟

نشان‌های کشوری (دولتی)، نشان‌هایی هستند که بنا بر قانون وظایف و اختیارات ریاست جمهوری، اختیار اعطای آن به رئیس قوه مجریه سپرده شده است؛ اختیاری که در سال ۱۳۶۹ در دو نشست هیأت وزیران مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در ‌‌نهایت به تصویب‌نامه شماره ۱۲۳۳۴۰ مورخ ۱۳۶۹/۸/۳۰ منجر شده، «آیین نامه اعطای نشان‌های دولتی» نام دارد.

بر اساس این آیین نامه، نشان های کشوری سه دسته هستند:

الف– نشان‌های عالی: شامل 4 نشان: «انقلاب اسلامی»، «استقلال»، «آزادی» و «جمهوری اسلامی»
ب- نشان‌های تخصصی: شامل 4 نشان: «دانش»، «پژوهش»، «لیاقت و مدیریت» و «عدالت»
پ- نشان‌های عمومی: شامل 9 نشان: «سازندگی»، «خدمت»، «کاروتولید»، «شجاعت»، «ایثار»، «تعلیم و تربیت»، «فرهنگ و هنر»، «مهر» و «ادب پارسی».


بر اساس آیین نامه، شرایط افرادحائز شرایط دریافت نشان ها هم مشخص و درجه بندی هایی برای برخی نشان ها در نظر گرفته شده و در برخی موارد، محدودیت هایی نیز برای آنها آمده است؛ از جمله اینکه نشان «جمهوری اسلامی» به مقامات دیگر کشورها اعطا می‌شود و برای ایرانیان نیست. یا این نکته که نشان «مهر» به زنان اختصاص دارد.

برای مشاهده تصاویر در ابعاد بزرگتر روی آنها کلیک کنید

مزایای دریافت نشان های مختلف شده چیست؟

بر اساس ماده 22 آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی، دارندگان نشان از مزایای زیر برخوردار می‌شوند؛

الف) مزایای مادی

1- نشان عالی استقلال: 200 سکه بهار آزادی
2- نشان عالی آزادی: 200 سکه بهار آزادی
3- نشان‌های تخصصی و عمومی درجه یک: 100 سکه بهار آزادی
4- نشان‌های تخصصی و عمومی درجه دو: 75 سکه بهار آزادی
5- نشان‌های تخصصی و عمومی درجه سه: 50 سکه بهار آزادی

ب) مزایای غیر مادی

1- شرکت در مراسم و آیین‌های رسمی
2- چاپ نام و مشخصات دارندگان نشان در مجموعه‌های ادواری
3- نصب تصویر و لوح یادبود در شهرداری زادگاه یا مؤسسه و محل خدمت
4- اولویت در برخورداری از فرصت‌های مطالعاتی و دریافت امکانات لازم برای اجرای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی

بر این اساس، دکتر ظریف، دکتر صالحی و سردار دهقان، هر یک ۱۰۰ سکه بهار آزادی، دکتر عراقچی و دکتر تخت‌روانچی هر کدام ۷۵ سکه بهار آزادی و شش مقامی که نشان درجه سه دریافت کردند، هر یک ۵۰ سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد که جمعا ۷۵۰ سکه بهار آزادی خواهد شد.

علاوه بر این هدایای مادی، این افراد مشمول مزایا غیرمادی نیز خواهند شد که از جمله آنها، نصب تصویر و لوح یادبودشان است که احتمالا بسته به خواست ایشان، در شهرداری زادگاه یا مؤسسه و محل خدمت صورت خواهد گرفت؛ اتفاقی که اگر از وقوع آن در روزهای آتی شنیدید، شگفت زده نشوید، چون بخشی از افتخاری است که امروز نصیب ایشان شده و بعدا محقق خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵۹
انتشار یافته: ۱۰
واقعا حقشونه
واقعا شایسته ی این تشویق بودند این بزرگواران، به عنوان یک شهروند عادی از زحمات تک تکشون سپاسگذارم.
مبارکشون باشه
لیاقتشو داشتن.
مبارک گواری وجودشان
نوش جانشون
این بزرگواران بیش از این ها ارزشمندند.
ارزش این عزیزان بسیار بیشتر از این سکه هاست و حقشونه.
مبارکشون باشه
لیاقتشو داشتن.
حقشون بود. مبارکشون باشه. دستشونم درد نکنه
نوش جانشون
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل