بازدید 2936

پایش‌ها در شهر تهران باید تعمیم و گسترش یابد

کد خبر: ۵۶۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴ 08 February 2016
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز جهت بررسی وضعیت محیط زیست کلان شهر تهران با حضور در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از بخش های مختلف آن بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در بازدید از مرکز پایش آلودگی هوای تهران تبادل اطلاعات با مرکز مهار را مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به کانونهای آلودگی هوا در تهران خصوصا کانون گرد و غبار در غرب تهران، پایش لحظه ای و مداوم پارامترهای آلودگی در کلانشهر تهران موضوع بسیار مهمی است که نیازمند بروز بودن کلیه ایستگاههای آلودگی هوا می باشد.

وی پایش وضعیت آلودگی هوا در شهرستانهای استان تهران را مهم دانست و افزود: در کنار جمع آوری اطلاعات ایستگاههای مستقر در استان، پایش آنلاین صنایع در راستای کنترل آلاینده ها باید به دقت انجام پذیرد و اطلاعات این حوزه می بایست کاملا تحت نظارت دستگاه محیط زیست باشد.

ابتکار در ادامه و در نشست کارشناسی بررسی مسائل حوزه محیط زیست تهران اظهار داشت: اگر بخواهیم دلسوزانه در تهران کار کنیم، کار سخت و طاقت فرسایی برای نتیجه گیری بهتر پیش روی همه ماست.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه علیرغم کمبود وقت و امکانات و محدودیت ها حرکت رو به جلویی در مدیریت محیط زیست استان تهران دیده می شود، تصریح کرد: استان تهران به لحاظ 2 موضوع در سطح کشور پیشتاز بوده که یکی پرداخت 3000 امتیاز فوق العاده ویژه مشاغل محیط بانان و دیگری در بند 10 ماده 68 که به مراتب از استانهای دیگر کشور جلوتر بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین ادامه داد: با توجه به وسعت صنایع و واحد های غیر مجاز و یک عقب ماندگی قبلی هنوز پایش ها به سطح استاندارد نرسیده است و پایش در شهر تهران باید بر حسب قانون تعمیم و گسترش داده شود.

ابتکار سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست کشور در دولت یازدهم را به عنوان یک سکو و پشتوانه اساسی و کارشناسی دقیق برشمرد و اظهار داشت: این موضوع باعث شده سیاست های مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه ها و در برنامه های مختلف با پیشرفت و اثر بخشی قابل توجهی روبرو شود.

وی افزود: در کنار این موضوع، هم افزایی و توان افزایی و آموزش های مستمر کارکنان که به جدیت پیگیری شده در افزایش توانمندی پرسنل با توجه به تحولات جدید بسیار مفید بوده است و همچنان باید به منظور مواجه درست و اصولی با موضوعات و مسائل حوزه محیط زیست این آموزش و افزایش توان علمی و کارشناسی حرکت رو به جلویی داشته باشد.

ابتکار در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه با وجود افتخارات زیادی که در موضوع سیاست‌های خارجی و بخصوص برجام داشتیم و نیز دستاوردهایی که در حوزه رفع تحریم ها به دست آورده ایم کماکان مشکلات در حوزه اعتبارات جاری و عمرانی در بدنه دولت وجود دارد، بیان داشت: علی رغم این موضوع، فرصت های جدید، تسهیلات جدید، سرمایه گزاری های خارجی در حوزه محیط زیست و انتقال تکنولوژی و فن آوری و انرژی های نو و بهینه سازی مصرف انرژی پیش روی محیط زیست قرار گرفته و امید روزهای خوب برای محیط زیست کشور با این تحولات قابل پیش بینی است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه به مدت 6 سال به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران حضور داشته و با مشکلات و مسائل مختلف و جزئیات مسائل شهری آن آگاه است، افزود: معضلات شهر تهران و گستره آن بسیار پیچیده است و از همان زمان موضوعات مختلف در حوزه های پسماند و آلودگی هوا دغدغه اصلی بوده و برنامه های قانونی در این بخش ها باید به دقت پیگیری و اجرا شود.

ابتکار نوع تعامل با شهرداری در تحقق اهداف حوزه محیط زیست شهری را بسیار مهم دانست و گفت: مسائل مختلف در حوزه های پسماند، بازیافت و موضوعات حوزه شهری باید توسط محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی مطالبهو پیگیری دقیق و قانونی گردد.

وی همچنین استفاده از ظرفیت دانشگاهیان، تشکلهای مردم نهاد، هنرمندان و ورزشکاران در حوزه فرهنگسازی را بسیار حائز اهمیت قلمداد کرد و افزود: ظرفیتهای موجود بخصوص در تهران می تواند در اجرای هر چه بهتر و بیشتر برنامه های زیست محیطی و فرهنگی و آموزشی بسیار سودمند و اثر بخش باشد.

ابتکار در پایان خاطر نشان کرد: برای اعتلای محیط زیست کشورمان نیازمند کار روزافزون هستیم و باید با سلامت نفس، وجدان کار و با دقت و دانش کافی بتوانیم از فرصتهای ایجاد شده در این مقطع استفاده نماییم.

گفتنی است پیش از سخنان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت محیط زیست شهر تهران پرداخت.

وی به اهمیت شهر تهران به لحاظ سیاسی و اقتصادی و معضلات زیست محیطی به علت توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت و بارگزاری بیش از حد جمعیت در چند دهه گذشته اشاره کرد و گفت: شهر تهران به مثابه بیماری با حال بسیار بد است که در وهله اول باید کوشید که تنها آنرا با این وضعیت حفظ کرد، شهری که ظرفیت تحمل بار اکوسیستم آن در حدود 4.5 میلیون جمعیت است با جمعیت فزاینده و مشکلات عدیده ای روبروست.

وی افزود: مشکلات جدی در تهران حاکم بوده و همواره این معضلات زیر ذره بین کارشناسانه مسئولین و نقد منتقدین قرار داشته است.

حیدرزاده حجم مشکلات و معضلات موجود در تهران را با امکانات و نیروی انسانی موجود همتراز ندانست و اظهار داشت:نیروی انسانی موجود، حداقل یک پنجم ظرفیت مورد نیاز بوده و هم اکنون کارکنان این حوزه با مسئولیت ها و وظایف چندگانه مواجه هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه در تشریح وضعیت زیست محیطی شهر تهران با بیان حجم مسائل مختلف در حوزه های مختلف بخصوص آلودگی هوا،صوت و موضوعات مربوط به حوزه مدیریت پسماند خصوصا پسماندهای پزشکی پرداخت.

وی از جمله مسائل دیگر تهران را ضایعات سوزی و تخلیه نخاله های ساختمانی عنوان کرد و بیان داشت: موضوع پایش های مستمر و هدفمند صنایع و بیمارستانها و سایر واحدهای خدماتی مهم از جمله دغدغه ها و اولویت های اساسی دستگاه محیط زیست می باشد که با توجه به امکانات و نیروی انسانی موجود این مهم همواره با دشواری هایی همراه بوده است.

بر اساس گزارش سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، گفتنی است رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی صمیمی با کارکنان اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران و معاونت نظارت و پایش به سئوالات و دغدغه های همکاران خود پاسخ گفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل