بازدید 6950

روزنامه‌نگار خوب و روزنامه‌نگار بد از دید رئیس‌جمهور ترکیه!

رئيس جمهور تركيه در حالي در 22 ژانويه با جمعي از روزنامه نگاران سوري ديدار کرد و به آنها وعده داد فضاي كار و فعاليت آن ها را با اعمال حمايت هاي مادي و امنيتي فراهم كند كه تعداد زيادي از روزنامه نگاران ترك، سالانه بازداشت مي شوند و در تدابير شديد امنيتي با محدوديت هاي فراوان روبه رو هستند.
کد خبر: ۵۶۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰ 08 February 2016
روزنامه‌نگار خوب و روزنامه‌نگار بد از دید رئیس‌جمهور ترکیه!رئيس جمهور تركيه در حالي در 22 ژانويه با جمعي از روزنامه نگاران سوري ديدار کرد و به آنها وعده داد فضاي كار و فعاليت آن ها را با اعمال حمايت هاي مادي و امنيتي فراهم كند كه تعداد زيادي از روزنامه نگاران ترك، سالانه بازداشت مي شوند و در تدابير شديد امنيتي با محدوديت هاي فراوان روبه رو هستند.

به گزارش «تابناك» به نقل از روزنامه «ديلي صباح»، رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور تركيه در 22 ژانويه سال جاري با تعدادي از فعالان رسانه هاي سوريه و همچنين هنرمندان نهادهاي محلي و بين المللي در كاخ ييلديز استانبول ديدار كرده است. در اين جلسه كه اين روزنامه فضاي آن را فارغ از جنگ و درگيري هاي سوريه و تحولات اخير آن بسيار دوستانه توصيف كرده، اردوغان پاي صحبت بيش از 20 روزنامه نگار سوري ـ كه عمدتاً از رفتار بد نگهبانان مرزي و همچنين نقض حقوق اوليه خود و پناهندگان سوري در مرزهاي تركيه و سوریه گلايه مند بودند ـ نشست.

ديلي صباح آورده است: در اين ديدار كه ابتدا دو ساعت برنامه ريزي شده بود، ولي سه ساعت طول كشيد، اردوغان به روزنامه نگاران سوري قول داد در تركيه براي آن ها مشكلات صدور مجوز را حل کرده و امكان فعاليت مطبوعاتي را فراهم كند.

در اين نشست، اردوغان ضمن اشاره به  فعاليت گروه هاي تروريستي در سوريه، از اين فعاليت ها به عنوان فاجعه اي ياد کرد كه در كنار «رفتار ناشايست دولت بشار اسد»، كل منطقه و جهان را تحت تأثير خود قرار داده است. اردغان در اين نشست  گفت، تركيه تاكنون ميزبان دو و نيم ميليون سوري بوده و تاكنون بيش از 9 مليليارد دلار تنها در بخش كمك به پناهندگان سوريه هزينه كرده است.

روزنامه دولتي ديلي صباح تركيه در ادامه گزارش خود نوشته است، ادوغان در اين نشست ضمن تسليت به روزنامه نگاران سوري به خاطر همكاراني كه تاكنون از ميان آنها در جنگ سوريه كشته شده اند، از طرح هايي خبر داد كه بنا دارد با كمك سازمان هاي اطلاعاتي تركيه، هلال احمر تركيه و چند ارگان ديگر در جهت افزايش امنيت پناهندگان سوري به اجرا در آورد و تأكيد كرد كه دولتش بر كمك به پناهندگان سوري كه در اردوگاه ها زندگي مي كنند، تمركز کند.

رئيس جمهور تركيه در بخش ديگر از سخنانش كه در گفت و گو با روزنامه نگاران سوريه عنوان مي شد، ضمن دلجويي از آنها به دلیل رفتار بد نگهبانان مرزي به آن ها قول داد كه اين موضوع را پيگيري كند. او همچنين به روزنامه نگاران سوري گفت، در آينده نزديك، بين آن ها و نهادهاي دولتي تركيه كانال ارتباطي ايجاد مي كند تا نظریات و مشكلات خود را با آنها در ميان بگذارند.

در مقابل، روزنامه نگاران سوري نيز ضمن درخواست از رئيس جمهور تركيه برای فراهم كردن زمينه فعاليت آنها در تركيه با تأمين منابع مالي و امنيت كافي، از اردوغان خواستند تردد روزنامه نگاران سوري و سازمان هاي بشردوستانه را در مرز ميان تركيه و سوريه تسهيل كند. اين روزنامه نگاران سوري در بخش ديگري از درخواست هاي خود، از اردوغان خواستند براي آنها اين امكان را ايجاد كند كه بدون محدوديت در شهرستان هاي مختلف تركيه مسافرت داشته باشند.

اردوغان در حالي در اين نشست به اصطلاح دوستانه به روزنامه نگاران سوري وعده داد شرايط فعاليت را براي آنها در خاك تركيه فراهم و مشكلات مالي و امنيتي آنها را بر طرف كند كه بنا به گزارش بسياري از سازمان هاي بين المللي روزنامه نگاران و فعالان رسانه اي  تركيه، خود در بدترين شرايط كاري بوده و با محدوديت هاي فراواني روبه رو هستند.

براي مثال، بنا به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، تركيه يكي از سختگيرترين دولت ها را در برخورد با روزنامه نگاران خود دارد كه رتبه چهارم جهان را در اين رابطه به خود اختصاص داده است. پيش از اين نيز خبرگزاري فرانسه آورده بود كه جو بايدن، معاون اول رئيس جمهور آمريكا، از اعمال فشار به روزنامه نگاران و مخالفان دولت ترکیه و محدود بودن آزادی بیان در این کشور، انتقاد کرده بود.

گفتني است، در گزارش سالانه کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در سال 2013 آمده که برای دومین سال پی در پی، دولت ترکیه، پیشگام زندانی کردن روزنامه‌نگاران در جهان بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل