بازدید 3845

14هزار پرستار بیکار در کشور

کد خبر: ۵۶۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 08 February 2016
رونمایی از نماد تعالی توام پزشک و پرستار، استقرار ایستگاه‌های پرستاری در پارک‌های کشور، تلاش 9 ساله سازمان نظام پرستاری برای اجرای تعرفه‌های پرستاری و همچنین بیکاری 14 هزار پرستار از مهم‌ترین مواردی بود که در نشست خبری سازمان نظام پرستاری مطرح شد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌محمد آدابی در نشست خبری روز پرستار که در سازمان نظام پرستاری برگزار شد، با تاکید بر لزوم توجه به پرستاران جهت حفظ سلامت جامعه گفت:‌ پرستاری در نظام سلامت تمام جوامع از جایگاه خاصی برخوردار است و در کنار نقش‌های مختلف دو نقش بارز و عمده حساسیت اجتماعی و دفاع از سلامت جامعه را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: در جامعه نقش پرستاران بیشتر در حوزه پیشگیری نوع دوم و در قالب پیشگیری از صدمات ناشی از بیماری و آلام انسانی دیده می‌شود، در حالی که پیشگیری نوع اول و سوم تا حدودی مغفول مانده است. در پیشگیری نوع اول پرستار در زمان بروز علائم فیزیکی بیماری، آنها را غربال می‌کند و در نوع سوم که عموما بعد از خروج بیمار از بیمارستان است، نقش بازتوانی را ایفا می‌کند.

استقرار ایستگاه‌های پرستاری در پارک‌های سراسر کشور

رئیس سازمان نظام پرستاری ضمن اشاره به تدوین برنامه استراتژیک سازمان نظام پرستاری، از اجرای 50 برنامه طی سال آینده توسط این سازمان خبر داد و افزود: حضور پرستاران در پارک‌ها برای غربالگری چهار بیماری واگیر آنفلوآنزا، ایدز، هپاتیت و سل و همچنین غربالگری چهار بیماری غیرواگیر فشار خون، دیابت، سرطان و پوکی استخوان یکی از برنامه‌های ما خواهد بود. در کنار این هشت بیماری، متناسب با نیازهای بومی منطقه، پرستاران آموزش‌های لازم برای پیشگیری از سایر بیماری‌ها را ارائه می‌دهند.

به گفته وی، ارائه این خدمات به صورت رایگان خواهد بود و پرستاران می‌توانند در زمینه تشکیل پرونده‌های سلامت و ارجاع به مراکز بهداشتی، درمانی و کلینیک‌ها مراجعان را راهنمایی کنند. همچنین پرستاران داوطلب بازنشسته و دانشجویان علاقمند می‌توانند در این برنامه حضور داشته باشند.

آدابی همچنین از برنامه این سازمان برای همکاری با شهرداری در خصوص اختصاص بیلبورد برای ارائه مطالب بهداشتی خبر داد.

رئیس سازمان نظام پرستاری در خصوص رونمایی از نماد اعتلای توام پزشکی و پرستاری در جامعه به صورت دو انگشت میانی و نشانه در کنار یکدیگر، گفت: این نشانه به این معنی است که این دو گروه در کنار یکدیگر اعتلا پیدا می‌کنند و پیشرفت هر کدام بدون دیگری غیرممکن است و باید پشتیبان هم باشند تا اهداف نظام سلامت را تامین کنند. جهت رو به بالای این نشانه نمایانگر این است که هر دو با هم مسیر تعالی را طی می‌کنند. هم افزایی این دو گروه تاثیر فوق‌العاده‌ای در نظام سلامت دارد.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم که با وزارت بهداشت تعامل برقرار کنیم و این تلاش همچنان ادامه دارد، افزود: امیدواریم با درک متقابلی که از یکدیگر داریم به مشکلات فائق شویم؛ چرا که حمایت وزارت بهداشت به عنوان یک وظیفه حاکمیتی واجب است.

آدابی، تجمع قدرت و ثروت را باعث ایجاد فساد بیان و ابراز عقید کرد: در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت و تجمیع قدرت و ثروت در دست عده‌ای از جامعه این خطر احساس می‌شود که برخی از این افراد بتوانند نمایندگان بیشتری داشته باشند و قوانینی را به نفع خود تصویب کنند.

منابع نظام سلامت از دست پزشکان خارج شود

آدابی به افزایش تعرفه‌های پزشکی اشاره کرد و افزود: در پی طرح تحول نظام سلامت تعرفه‌های پزشکان دو تا سه برابر شد.

وی خواستار واگذاری مدیریت منابع نظام سلامت به افراد بی طرف شد و گفت: منابع سرشاری برای تامین نظام سلامت وجود دارد اما حلقه مفقوده عدم مدیریت صحیح در منابع است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، تامین خدمات بهداشتی و درمانی را یک وظیفه حاکمیتی خواند که باید 80 درصد نیاز مردم توسط بخش دولتی و 20 درصد باقی مانده توسط بخش خصوصی ارائه شود و افزود: تامین بهداشت و درمان در این دو بخش باید طی یک پروتکل یکسان باشد. بخش خصوصی برای تامین رفاه و تشریفات بیشتر می‌تواند امکانات بهتری را ارائه دهد، اما نباید این تصور ایجاد شود که مشارکت این بخش، سرویس درمانی بهتری را تنها و به طور خاص برای اقشار ثروتمند ایجاد می‌کند.

بیکاری 14 هزار پرستار در کشور

در ادامه این نشست محمد شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اظهاراتی درباره مشکل کمبود پرستار در کشور گفت: این مشکل سالهاست که وجود دارد و وزارت بهداشت این موضوع را مطرح می‌کند؛ این در حالیست که 14 هزار پرستار جویای کار در کشور وجود دارد. مشکل در خود وزارت بهداشت است که امکان جذب پرستار ندارد و در شهرستان‌ها علیرغم وجود پرستار بیکار شرایط استخدام نیست.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت مجوز استخدام ندارد و استخدام شرکتی نیز برای پرستاران امنیت شغلی ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: قبل از سال 1375 شاخص‌های دریافت حقوق برای تیم درمانی بیمارستان‌ها مشخص بود و بیشترین میزان اختلاف حقوق پزشک و پرستار، دو برابر بود. در آن مقطع طرحی به نام خودگردانی بیمارستان‌ها که کاملا تبعیض آمیز بود اجرا شد. طی این طرح علاوه بر حقوق، «درآمد پزشک» را نیز تعریف کردند که در نتیجه، اختلاف حقوق به 10 برابر رسید. در طرح تحول هم این اختلاف وجود دارد. پرستاران از نظر کمی بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند اما متاسفانه به آنها کم توجهی شده است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین از آمادگی این سازمان برای حل مشکلات جامعه پرستاری به عنوان نمایندگان آنها تاکید کرد.

1000پرستار جوابگوی نیاز کشور نیست

شریفی‌مقدم در خصوص بحث استخدام 1000 پرستار که توسط وزارت بهداشت مطرح شده است، گفت: این تعداد پرستار جوابگوی نیاز حتی یک دانشگاه علوم پزشکی نیست. وزارت بهداشت بر اساس برنامه پنجم توسعه که می‌گوید به ازای هر دو نفر بازنشسته باید یک نیروی جدید به کار گرفته شود، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست 17 هزار استخدام پرستار داده است، اما این سازمان تنها با 1000 استخدام موافقت کرده است.

وی راهکار سازمان نظام پرستاری برای حل مشکل استخدام پرستاران را استفاده از ارتباطات این سازمان و همچنین وزارت بهداشت با سایر نهادها، هماهنگی به مراجع ذیربط و مذاکرات بر سر خطرات ناشی از کمبود پرستار عنوان کرد.

شریفی مقدم ادامه داد: وزارت بهداشت 60 هزار نیروی غیردرمانی دارد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز اعلام کرده اگر این وزارتخانه این تعداد نیرو را تبدیل به پرستار کند، مشکل استخدام پرستاران حل می‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در خصوص آخرین وضعیت اجرای قانون تعرفه‌ گذاری خدمات پرستاری گفت: طی 9 سال گذشته ما بارها با دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در این خصوص مکاتبه داشته‌ایم. آنها به ما اعلام کردند که وزارت بهداشت نامه‌ای در این خصوص به ما نفرستاده است در حالی که وزیر بهداشت در مردادماه گفته است که نامه‌ای در این خصوص از سوی وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه رفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار