بازدید 2108

جنگ ژنتیکی علیه پشه‌های ناقل ویروس زیکا

کد خبر: ۵۶۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹ 08 February 2016
جنگ ژنتیکی علیه پشه‌های ناقل ویروس زیکا با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه بوده است.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های اخیر برخی از کمپانی‌ها نظیر شرکت بیوتکنولوژی Oxitec انگلیس در کانون توجه قرار گرفته‌اند. این کمپانی اقدام به پرورش حشرات اصلاح شده ژنتیکی برای مقابله با شیوع بیماری‌هایی همچون تب دنگی و ویروس زیکا کرده است.

شرکت Oxitec پشه‌های اصلاح شده ژنتیکی نر را در محیط رها کرده که دارای ژن خود محدودکننده هستند و باعث می‌شود که نسل بعدی آن‌ها پیش از بالغ شدن تلف شوند.

با آزمایش انجام شده در سراسر جهان از جمله یکی از شهرهای برزیل، شرکت انگلیسی Oxitec ادعا کرده که توانسته بیش از 90 درصد پشه‌های آئدس را از بین ببرد.

«هادین پاری» یکی از متخصصان این شرکت گفت: پشه‌های پرورش یافته از این طریق، تاثیری بر بیماری ندارند و ما تنها تعداد پشه‌ها را کاهش می‌دهیم.

بیماری زیکا یا تب دنگی از طریق گزیدگی پشه آلوده به ویروس منتقل می‌شود. از بین رفتن پشه‌ها به معنی کمک به ریشه کن شدن بیماری است و کاهش تعداد پشه‌ها به شیوع کمتر بیماری منجر می‌شود.

به گزارش شینهوا،‌ طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا ویروس زیکا برای چند هفته کوتاه در جریان خون باقی می‌ماند و در نتیجه کاهش جمعیت پشه‌ها به معنی کاهش موارد دیگر انتقال ویروس است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل