بازدید 127512

حالا اصلاح طلبان چه خواهند كرد؟

انتخابات در ایران، مثل بسیاری از کشورها، دو ضلع دارد. در هر کشوری این اضلاع نامی دارند و در ایران، «اصلاح طلب» و «اصولگرا» خوانده می شوند. تکلیف اصولگرایان با انتخابات معلوم بود، حالا معلوم شد که تکلیف اصلاح طلبان هم معلوم است....
کد خبر: ۵۶۶۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ 08 February 2016
آیا پاسخ این پرسش که «اکنون اصلاح طلبان چه خواهند كرد؟» همین است که یکی از اصلاح طلبان گفته: «اصلاح طلبان با لیست نیم بند در انتخابات حضور نخواهند یافت، بلکه با لیست کامل و قاطع می آیند» یا پاسخ دیگری دارد؟

به گزارش «تابناک»، شاید تأمل در این سخن آقای رئیس جمهور اندکی ما را به پاسخ نزدیکتر کند. وی دیروز، در دومین همایش ملی اعتدال گفته اند: «گاهی در یک فروشگاه برای خرید لباس فرزندتان آنچه ایده‌آل‌تان هست را پیدا نمی‌کنید، اما برای جلوگیری از سرما خوردگی فرزندان خود حتی لباسی را که با ایده آل شما هماهنگ نیست خریداری می‌کنید، پس بدانید در انتخابات هم اگر حضور نیابید فرزند و جامعه ما دچار مشکل می‌شود، پس همان طور که به ناچار از فروشگاه لباسی خریداری می‌کنید، ولو دلچسب شما نباشد حضور در انتخابات هم کاری لازم است. و ما در هر شرایط باید 7 اسفند پای صندوق انتخابات برویم».

نکته اول و دوم را می توان از این جمله دریافت که «و ما در هر شرایط باید 7 اسفند پای صندوق انتخابات برویم»؛ یعنی ویژگی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده با خواسته های حداکثری ایشان و اصلاح طلبان سازگار نیست، ولی حداقل خواسته آنان را برآورده می کند، در نتیجه باید در انتخابات فعالانه شرکت کرد تا این افراد رأی بیاورند.

در همین راستا، رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت آقای روحانی نیز با اظهار رضایت از نتایج تعامل با شورای نگهبان گفته بود: «بر اساس نتایجی که تاکنون در تعداد تأیید صلاحیت ها به دست آمده، حجم قبول شدگان به گونه ای است که شاهد رقابت خوبی بین داوطلبان خواهیم بود» که اگر بخواهیم سخن ایشان را در چارچوب جناح ها معنا کنیم، وی گفته اند که: «بر اساس نتایجی که تاکنون در تعداد تأیید صلاحیت ها به دست آمده است حجم قبول شدگان به گونه ای است که شاهد رقابت خوبی بین داوطلبان [ی از دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب، در کنار نامزدهای مستقل] خواهیم بود».

حالا اگر یاران آقای رییس جمهور و اصلاح طلبان فقط شرکت کنند، ولی این شرکت با «تمام قوا» و با «شور» و «انرژی» کامل نباشد؛ چه خواهد شد؟ قاعدتاً در آن صورت، نامزدهای آنان به مجلس راه نخواهند یافت و در عوض کسانی به مجلس خواهند آمد که با آنها مخالفند و این زیان بسیاری برای ایشان خواهد داشت.

اگر به سخنان چهره های اصلاح طلب هم نگاهی بیندازیم، عین رویکرد آقای رئیس جمهور را در آن مشاهده می کنیم. حمید رضا جلایی پور یکی از این افراد است.

وی در گفت وگو با «فرارو»  گفته است: «سیاست راهبردی اطلاح طلبان در انتخابات باید چگونه باشد؟ پاسخ مشارکت حداکثری با لیست کامل است؛ یعنی اصلاح طلبان کوشش می کنند در وقت باقی مانده مشارکت مردم بالا برود، چون هرچه مشارکت مردم بیشتر شود، باعث موفقیت نه اصلاح طلبان، بلکه موفقیت مردم ایران خواهد شد».

وی که روزنامه «جامعه» را در کارنامه دارد، ادامه داد: «لذا اصلاح طلبان روی مشارکت حداکثری و تشویق مردم به مشارکت کار می کنند».

جلایی پور درباره نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات، با توجه به وضعیت کاندیداهای تأیید شده، گفت: «اصلاح طلبان با لیست کامل در انتخابات شرکت خواهند کرد؛ یعنی هم در انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان چه در شهرهای بزرگ و چه کوچک با لیست کامل حضور خواهند یافت».

همین سخنان را، البته کمی تند و با عصبانیت، فاطمه راکعی هم گفته است. او که مثل جلایی پور سابقه عضویت در «جبهه مشارکت» را در کارنامه دارد، در یادداشتی در شمارۀ امروز روزنامه ایران می نویسد: « رؤیای عدم مشارکت اصلاح طلبان و زنان در انتخابات پیش رو در جناح رقیب هرگز تعبیر نخواهد شد و حامیان دولت و اصلاح طلبان بر این باورند که راه کنار رفتن تندروها و کمک به دولت، تنها حضور پای صندوق های رأی است. این همان مطلبی است که رئیس جمهوری نیز به آن اشاره داشتند و در برنامه های اصلاح طلبان و زنان نیز وجود دارد».

محمدرضا عارف نیز از ابتدا چنین رویکردی داشت؛ رویکردی که از سوی اعضای ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان هم مهر تأیید خورد، در مصاحبه های آنان بارها به صراحت بیان شد و در صحنه واقعیت هم مو به مو به اجرا درآمد. و حالا آنان می خواهند که مردم در مشارکتی حداکثری به نامزدهای دلخواه انان رأی بدهند.

در واقع، اصلاح طلبان، با ائتلاف حداقلی با یاران آقای رئیس جمهور و با اتکا به کاندیداهایی که در برخی موارد حداکثر شرایط و خواسته های آنان را ندارد، در دو انتخابات پیش رو شرکت می کنند تا در مسیر رسیدن به خواسته های خود از طریق «قانون» و در «آرامش» حرکت کنند. رسیدن به این تفکر، می تواند زمینه های بومی شدن «انتخابات» در ایران را فراهم کند. در رقابت های سیاسی از طریق «صندوق رأی»، همه طرف های رقابت، با توجه به «واقعیت»ها رفتار می کنند تا بتوانند نتایج «واقعی» به دست آورند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸۸
انتشار یافته: ۱۸
تابناک موضع تو چیه ؟
تابناک جون تو همین با واقعیت ها عمل کن بعدا برات گرون تموم نشه نه دادگاه نه وکیل ونه ......
لطفا آقایان اصلاح طلب لیست شهرستان هم ارائه نمایند.

با تشکر
یک تحلیل بی طرف دیدیم از تابناک
قابل توجه خواننده گان فهیم تابناک
جناب دکتر جلایی پور، سابقه 8 سال در جبهه و برادر 3 شهید می باشند
سلام؛
لطفا تحلیل ذیل را برای اون گفتگوی خبری یکی دو روز پیش که میگفت اگر اصلاح طلبان لیست نداشتند شرکت نمیکردند!!!!؛ بذارید و نظر ایشان را دوباره جویا شوید...(اگر چه من هنوز معنی اصلاح طلب را نفهمیدم!!!!)

"نکته اول و دوم را می توان از این جمله دریافت که «و ما در هر شرایط باید 7 اسفند پای صندوق انتخابات برویم»؛ یعنی ویژگی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده با خواسته های حداکثری ایشان و اصلاح طلبان سازگار نیست، ولی حداقل خواسته آنان را برآورده می کند، در نتیجه باید در انتخابات فعالانه شرکت کرد تا این افراد رأی بیاورند.
"
اصلاحات یک شبه رخ نخواهد داد. راه مقابله با این وضعیت این است که به زور وادارمان نکنند که با صندوق رای قهر کنیم. قهر کردن اصلاح طلبان و اعتدالیون کمال مطلوب برای جناح مقابل است.
عجيبه واقعا. تو دولت قبل نماينده هاي طرفدار دولت رو همين ها میگفتن وکیل الدوله. الان همین اصلاح طلبها دارن علنی برای هماهنگ کردن دولت و مجلس تلاش میکنند.

ایران با این وضع سیاست کثیف به جایی نمیرسه چون با سنتهای الهی در تضاده.
ي تحليل مغرضانه
انشاالله
اصلاح طلبان و دولتیان ناچار به ائتلاف و ارائه لیست واحد هستند. با وحدت اصولگرایان، تنها راه پیروزی بر آنها عدم پخش رای ها هست.
قطعا وقتی مردم راضی نباشند شرکت نمیکنند بهتره به نظرات مردم هم بها داده بشه تا شاهد حضور همه اقشار باشیم
چقدر این جماعت اصلاح طلب ناز دارند!!!
این «بومی شدن» انتخابات در ایران رو خوب اومدی!
یعنی چون ما هیچ کدای جهان را قبول نداریم چرخ انتخابات را نیز از اول خودمان اختراع می کنیم! به سبک خودمان.
تمام تلاش جبهه گسترده بدخواهان نظام اسلامی، بازداشتن جمهوری اسلامی از ادامه حرکت به سمت هدفهای عزت آفرین و قدرت آفرین و بازگرداندن سلطه بیگانگان بر کشور است.
با اتحاد جناح پر طرفدار اصلاح طلب و امدن مردم پای صندوقهای رای با توجه به تجربه ی تلخ سالهای اخیر مطمئنا مجلسی خوب و مؤثر مانند دولت تدبیر خواهیم داشت
شما که نظر مردم را گلچین میکنید و هرکدام به منفعت شما است چاپ میکنید چرا ستون نظر را پایین مطالب میگذارید؟
فاطمه راکعی: اصلاح طلبان بر این باورند که راه کنار رفتن تندروها و کمک به دولت، تنها حضور پای صندوق های رأی است.
khoda ra shokr ke baad az in hameh sal ino fahmidand ke bayad dar entekhabat sherkat konand va khodeshan, khodeshan ra out nakonand.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی