بازدید 13583

وقتی سیاست‌های اردوغان، در خود ترکیه هم با انتقاد مواجه می‌شود

«براي حل بحران سوريه به نفع گروه هاي تروريستي، آنها بر روي مناطق استراتژيكي كه اخيراً توسط ارتش سوريه آزاد شده اند بسيار حساب باز كرده بودند؛ ولي اخيراً آزاد سازي آنها سبب شد تا شرايط مذاكرات تغيير كند و اهرم فشار گروه هاي تروريستي در ميز مذاكرات كاهش يابد».
کد خبر: ۵۶۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱ 06 February 2016
وقتی سیاست‌های اردوغان، در خود ترکیه هم با انتقاد مواجه می‌شود«براي حل بحران سوريه به نفع گروه هاي تروريستي، آنها بر روي مناطق استراتژيكي كه اخيراً توسط ارتش سوريه آزاد شده اند بسيار حساب باز كرده بودند؛ ولي اخيراً آزاد سازي آنها سبب شد تا شرايط مذاكرات تغيير كند و اهرم فشار گروه هاي تروريستي در ميز مذاكرات كاهش يابد».

به گزارش «تابناك»، فهیم تاشکین در مقاله ای در روزنامه رادیکال تركيه آورده است: بايد پذيرفت كه تلاش های دولت تركيه، براي تبديل استان  حلب سوريه به یک بنغازی ديگر شكست خورده است.

تاشكين در اين نوشته خود می افزاید: اگرچه رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور تركيه و دولتش از آغاز درگيري هاي سوريه تاكنون تمام تلاش خود را براي حمایت نظامی از گروه های تروریستی سوريه انجام داده اند، ولي تلاش هاي تركيه و متحدانش در پيشبرد طرح ها موفق نبوده است و گروه هاي تروريستي در مسير فعاليت هاي نظامي خود، جدا از نيروهاي نظامي ارتش سوريه با مردمي روبه رو بودند كه از از سكونتگاه هايشان دفاع مي كنند.

تاشکین ادامه می دهد: براي حل بحران سوريه به نفع گروه هاي تروريستي، آنها بر روي مناطق استراتژيكي كه اخيراً توسط ارتش سوريه آزاد شده اند بسيار حساب باز كرده بودند؛ ولي اخيراً آزاد سازي آنها سبب شد تا شرايط مذاكرات تغيير كند و اهرم فشار گروه هاي تروريستي در ميز مذاكرات كاهش يابد.

این روزنامه نگار با اشاره به این موضوع که تسلط ارتش سوريه بر مناطق استراتژيك نبل و الزهرا سبب شده است تا حمايت هاي قاطع تركيه از گروه هاي تروريستي قطع شود، آورده است: به همين خاطر، مي توان اين مقطع زماني را در تعيين سرنوشت درگيري هاي سوريه يك مقطع زماني مهم و تعيين كننده قلمداد كرد.

تاشكين در نوشته خود تأكيد كرده است كه در شرايط حاضر، بايد ادامه فرايند تحولات را در ميدان جنگ دنبال كرد و دليل آن هم اين است كه ارتش سوريه توانسته است در هفته هاي اخير پيشروي هاي قابل توجهي را به دست آورد و در حال حاضر گروه هاي تروريستي و حاميان آنها هيچ برگ برنده اي در مذاكرات ندارند.

گفتنی است پيش از اين نيز اورهان پاموک، نويسنده و استاد دانشگاه تركيه ای كه در سال 2006 برنده جايزه نوبل نيز شده است، در نوشته اي در روزنامه «جمهوريت» تركيه آورده بود كه تمام طرح هاي تركيه در سوريه با شكست روبه رو شده است و اردوغان و داود اوغلو در طرح هاي خود به پايان راه رسيده اند.

در همين راستا  جاهد ارماغان، يكي از کارشناسان مسائل استراتژیک ترکيه نيز در گفتگو با یک شبکه خبری ترکیه گفته بود: آنکارا و حكومت آل سعود بيش از 5 سال است در سوريه به سياست هاي حمايتگرانه خود از گروه هاي تروريستي با هدف ساقط كردن دولت سوريه ادامه مي دهند و بدون شك در ادامه نيز همانند گذشته در پيگيري هاي اين سياست ها شكست خواهند خورد.

اين كارشناس مسائل استراتژيك سوريه همچنين  ادعاهای رهبران حكومت آل سعود مبني بر شرکت در عملیات هاي زمینی علیه گروه تروریستی داعش در سوريه را غیر جدی و سخیف خواند و اضافه كرد اين رويكرد بهانه اي بيش براي ادامه سياست هاي شكست خورده عربستان در سوريه نيست.

ارماغان اضافه كرده بود اين يك واقعيت تاريخي است كه حكومت آل سعود از ترکیه و ترک ها و بخاطر تاريخچه امپراتوري عثمانی تنفر دارند و عامل تمام مشکلات جهان اسلام ایدئولوژی وهابی سعودیها است كه اساس تمام گروههای تروریستی را تشكيل مي دهد.

رجب طيب اردوغان كه تلاش هاي تاكنون او و دولت مطبوعش در حمايت از گروه هاي تروريستي سوريه بر كسي پوشيده نيست، نيز اخيراً در يك سخنراني كه روزنامه «حريت» آن را انعكاس داده است هشدار داده بود: حل بحران سوريه بدون بازگشت به ميز مذاكره امكان پذير نيست.

پيش از وی نيز احمد عسیری، سخنگوی وزارت دفاع عربستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العربیه» گفته بود،«دولت سعودی قصد دارد تا در جريان يكسري عمليات نظامي عليه داعش، فعاليت نظامي را آغاز كرده و در جريان مبارزات مردم سوريه عليه داعش به آن ها كمك كند».

گفتني است عصر  پنجشنبه ارتش سوريه توانست شهرهاي استراتژيك نبل و الزهرا را از محاصره گروه هاي تروريستي سوريه خارج كند و اين موضوع بلافاصله در محافل سياسي داخلي و خارجي مرتبط با سوريه با مواضع گيري هاي متعدد روبه رو شد.

به تعويق افتادن مذاكرات صلح سوريه، ادعاي حكومت آل سعود براي حمله نظامي به سوريه، تأكيد اردوغان به استمرار جريان مذاكرات، حمايت دولت آمريكا از حمله نظامي عربستان به سوريه، تأكيد روسيه بر استمرار مقابله با گروه هاي تروريستي از جمله اين بازخورد ها بوده است.

به نظر مي رسد آنچيزي كه در واقعيت ايجاد شده است آن است كه تركيه و عربستان و متحدان آنها در رويكردهاي خود كه با حمايت قاطع از گروه هاي تروريستي همراه بوده است شكست خورده اند و در اين ميان از يك سو حكومت آل سعود عربستان تلاش مي كند تا از طريق ورود مستقيم نظامي به خاك سوريه شكست هاي خود را جبران كند و از سوي ديگر، دولت اردوغان نيز با اتخاذ مواضع محتاطانه تر وقتي مي بيند در ميدان جنگ متحدانش با شكست هاي متعدد روبه رو شده اند تلاش دارد درگيري ها را از ميدان جنگ به روي ميز مذاكراه بازگرداند و اميدهاي خود را براي دست يابي به امتيازات حداقلي آزمايش كند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار