بازدید 34341

پشت پرده طرح عربستان و آمریکا برای لشکرکشی به سوریه

اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا، در يك سخنراني در جمع خبرنگاران، ضمن تشويق عربستان براي حضور نظامي در سوريه، اظهار داشت: بالا بردن سطح همكاري و حضور نظامي متحدان واشنگتن در سوريه، مي تواند در فرايند جلوگيري از گسترش جنگ عليه داعش مؤثر واقع شود. این در حالی است که شب گذشته، عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه اعلام آمادگی کرد.
کد خبر: ۵۶۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸ 05 February 2016
پشت پرده طرح عربستان و آمریکا برای لشکرکشی به سوریهاشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا، در يك سخنراني در جمع خبرنگاران، ضمن تشويق عربستان براي حضور نظامي در سوريه، اظهار داشت: بالا بردن سطح همكاري و حضور نظامي متحدان واشنگتن در سوريه، مي تواند در فرايند جلوگيري از گسترش جنگ عليه داعش مؤثر واقع شود. این در حالی است که شب گذشته، عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش «تابناك» به نقل از خبرگزاري «رويترز»، اشتون كارتر ضمن اعلام رضايت از آمادگي عربستان براي حضور نظامي در سوريه به منظور مبارزه با داعش گفته است، اين رويداد مي تواند از دسته اتفاق هاي خوب منطقه باشد.

شب گذشته، احمد عسیری، سخنگوی وزارت دفاع عربستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العربیه» گفته بود، «دولت سعودی قصد دارد تا در جريان يكسري عمليات نظامي عليه داعش، فعاليت نظامي را آغاز كرده و در جريان مبارزات مردم سوريه عليه داعش به آن ها كمك كند».  

این مقام نظامی سعودی افزود: «عربستان آماده هر گونه حضور نظامي در سوريه عليه داعش است، مشروط بر آنكه آمريكا و ساير متحدان نيز در اين راستا به عربستان كمك كنند».

این اظهارات در حالی مطرح می شود که ائتلاف غربي ـ عربي ضد داعش، تاكنون نه تنها مبارزات جدي و موثري را عليه داعش نداشته، بلكه به تقويت اين گروه تروريستي كمك هم كرده است. در اين راستا، مي توان به كشور تركيه اشاره كرد كه ضمن برقراری تجارت نفت با گروه تروريستي داعش، در تقويت مالي اين گروه تروريستي نقش مهمي ايفا كرده است.

اما مطرح شدن این موضع گیری ها و حمایت آمریکایی ها از آن را باید به روند اخیر مذاکرات صلح سوریه در ژنو مرتبط دانست که به دلیل مسائل موجود، موقتاً متوقف شد. آخرين دور مذاكرات ـ كه روزهاي اخير در ژنو، پايتحت سوئیس برگزار مي شد ـ پس از كارشكني ها و بهانه گيري هاي گروه هاي مخالف به سختي پيش مي رفت، تا اينكه نهايتاً به دنبال آزادسازي دو شهر استراتژيك نبل و الزهرا توسط ارتش سوريه، يكجانبه توسط گروه هاي مخالف دولت لغو شد.

پس از اين اتفاق، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، تعويق اين دور از مذاكرات را حداقل تا 25 فوريه اعلام كرد و بلافاصله بعد از جان كري، وزير امورخارجه آمريكا در جريان يك سخنراني در جمع خبرنگاران، دولت سوريه و متحدان آن از جمله روسيه و ايران را تهديد كرد كه اگر در چارچوب مذاكرات سياسي به دنبال حل بحران سوريه نباشند، گزينه نظامي كار را براي آنها سخت خواهد كرد.

در اين بين، آنچه از تصميم اخير مقامات عربستاني ـ كه با حمايت قاطع آمريكا نيز روبه رو شده است ـ برمي آيد، آن است كه مقامات عربستاني اکنون که می بینند گروه هاي تروريستي متحد آنها در سوريه شكست هاي فراواني را متحمل شده و نيروهاي ارتش سوريه و روسيه توانسته اند بسياري از مواضع گروه هاي تروريستي را نابود و مناطق اشغال شده توسط آنها را آزاد كنند، بنا دارند با بهانه مبارزه با داعش، حضور نظامي و مستقيم خود را در خاك سوريه عملياتي كنند.

این کشورها می خواهند از اين طريق، ضمن جلوگيري از پيشروي هاي مداوم ارتش سوريه، دولت سوريه و همچنین روسيه را مجاب كنند كه شرط هاي مطرح از سوی گروه هاي هم پيمان آن ها را در جريان مذاكرات بپذيرند و به ميز مذاكره بازگردند. به این ترتیب، در شرایط کنونی، طرح موضوع به هم پیوستن نیروها برای مبارزه با داعش، برای عربستان و همچنین غرب بهانه ای بیش نیست.

گفتنی است، در واکنش به مواضع اخیر عربستان سعودی، دومای دولتی روسیه رسماً اعلام کرد لشکرکشی عربستان سعودی به سوریه، در حکم اعلان جنگ است. پیش از این نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود تا زمان ریشه کن شدن گروه های تروریستی، این کشور به عملیات نظامی خود در سوریه ادامه می دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی