بازدید 5077

خودکشی در اثر تماشای سریال

کد خبر: ۵۶۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶ 04 February 2016
ماجرا از ماه رمضان سال 90 آغاز شد. همان روزهایی که مجموعه تلویزیونی «5 کیلومتر تا بهشت» از شبکه سوم سیما پخش می‌شد و پسر 12 ساله، متاثر از این سریال، خودش را با روسری از میله بارفیکس دار زد تا او هم بتواند مانند شخصیت اول سریال به کما برود، بهشت را ببیند و به خانواده‌اش هم سر بزند.

به گزارش فرهیختگان، امروز بیش از چهار سال از خودکشی این کودک در حالی می‌گذرد که پس از شکایت خانواده محمدمهدی از صدا و سیما با ادعای مقصر بودن این سازمان در حادثه، با وجود احضاریه‌های فراوان که از سوی دادسرا برای مدیر شبکه سوم سیما، کارگردان و تهیه‌کننده این سریال ارسال شده، احضارشوندگان در هیچ یک از موارد حضور پیدا نکرده‌اند. تنها اقدامی که صدا و سیما انجام داده این است که نماینده حقوقی این سازمان به وکیل پرونده پیشنهاد پرداخت مبلغی از دیه را کرده و درخواست داشته این پرونده را پیگیری نکنند. این در حالی است که شاکی پرونده تمام اعضای بدن پسرش را اهدا کرده و هیچ یک از اعضا را نفروخته است.

 نباید بگذاریم این حوادث تکرار شود

وحید مشگانی‌فراهانی، وکیل این پرونده، درباره موضوع به «فرهیختگان» گفت: «فرزند موکل من متاثر از فضای این سریال خودش را در موقعیت شخصیت اول داستان قرار داده و خود را دار زده است. از طرفی، این سریال دقیقا در زمان افطار یعنی پرمخاطب‌ترین زمان در روز پخش می‌شد.» او همچنین گفت: «این سریال بدون هیچ هشداری، در زمان افطار در ماه رمضان سال 90 پخش می‌شد و حتی کوچک‌ترین آلارمی برای مناسب نبودن برای فرزندان نداشت. صرف نظر از اینکه این مجموعه می‌توانست مانند خیلی از سریال‌های اینچنینی پیش از تیتراژ خود هشدار بدهد که این برنامه دارای صحنه‌هایی است که ممکن است برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشد، حتی در زمان دیرتر که احتمال ندیدن کودکان بیشتر باشد پخش نمی‌شد و دقیقا در زمان افطار روی آنتن می‌رفت.» وحید مشگانی همچنین گفت: «این پرونده در شعبه دوم دادسرای جنایی تهران روی میز بازپرس قرار گرفت و ابتدا قرار منع تعقیب برایش صادر شد.

 این در حالی است که این پرونده به شعبه 1048 رفت، کارشناسی شد و این بار با رد قرار منع تعقیب باز به شعبه دوم دادسرای جنایی بازگشت.» وکیل این پرونده ادامه داد: «هیات هفت نفره کارشناسان این شعبه، صدا و سیما را در این پرونده 20 درصد مقصر دانسته و با اشاره به خاصیت درصد بالای تقلید در کودکان به این موضوع گواهی داد که با توجه به زمان پخش برنامه، مسئولان این سریال باید استانداردها را برای کودکان هم رعایت می‌کردند.»

این وکیل ادامه داد: «نماینده حقوقی صدا و سیما از ما خواست پیگیر این پرونده نباشیم و قسمتی از دیه این فرزند را بگیریم و رضایت دهیم، این در حالی است که موکل من نیازی به دیه فرزند خود ندارد و بیشتر از بحث مالی، بحث فرهنگی این موضوع اهمیت دارد و اینکه کاری کنیم که از تکرار این موضوعات جلوگیری شود.»

به گفته مشگانی‌فراهانی رئیس وقت صدا و سیما، کارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی بارها به دادسرا احضار شدند و در آخرین نوبت در تیرماه امسال برایشان احضاریه ارسال شد ولی هیچ‌یک حضور پیدا نکردند.

 تیغ دولبه رسانه‌ها


عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه اول دادگستری نیز درباره این موضوع به «فرهیختگان» گفت: «رسانه‌ها همچون تیغ دولبه‌ای هستند که کارشان بسیار حساس است. از رسانه‌های تصویری و صوتی گرفته تا رسانه‌های مکتوب باید تمام توجه‌شان به این حساسیت‌ها باشد.»

این وکیل همچنین ادامه داد: «اگر دقت مناسب نباشد ممکن است هر فیلم یا هر رسانه‌ای بر افزایش و رشد جرائم نقش داشته باشد، مانند همین سریال که پخش شده و بر ذهن یک کودک تاثیر گذاشته است.»

خرمشاهی با بیان اینکه هر ارگان و سازمانی در برابر قانون باید پاسخگو باشد، گفت: «چیزی که مشخص است این است که تمام مقام‌های مسئول که در هر ارگان و وزارتخانه و دستگاهی کار می‌کنند در برابر قانون مساوی هستند و هنگام نیاز باید پاسخگو باشند. اینکه هیچ یک از مسئولان راجع به این پرونده خود را پاسخگو نمی‌دانند جرم است.»

 این حقوقدان ادامه داد: «مدیران صدا و سیما و مسئولان ساخت این سریال چه مقصر باشند و چه بی‌تقصیر، در همین مرحله که پاسخگو نیستند کارشان قابل قبول نیست. حال یا نحوه ابلاغ درست نبوده یا علت دیگری داشته، به هر حال باید در مقام پاسخگویی قرار بگیرند و اگر فکر می‌کنند تقصیری متوجه‌شان نیست از خود دفاع کنند.» به هر حال این مجموعه بیش از چهار سال پیش تولید و پخش شده و اولین شکایت این خانواده چند روز بعد از مرگ این کودک بوده است، در حالی که هنوز هیچ یک از مسئولان این پرونده در جایگاه پاسخگویی قرار نگرفته‌اند و بازپرس پرونده نیز حکم جلب آنها را صادر نکرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها