بازدید 2744

استفاده از پرتوهای رادیواکتیو در مبارزه با ویروس زیکا

کد خبر: ۵۶۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 03 February 2016
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرده است که قصد دارد برای جلوگیری از انتشار بیش‌تر ویروس خطرناک "زیکا"، اسپرم‌های جنس نر این حشره را تحت پرتوهای ایکس یا گاما قرار دهد.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که روش فن‌آوری استریل حشرات (SIT) می‌تواند در مقابله با فاجعه‌ای که می‌تواند توسط ویروس زیکا که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را هشدار جدید برای سلامت جهانی خوانده است، کارآمد باشد.

بر اساس گزارش رویترز، قرار است کارشناسان آژانس 16 فوریه با مقامات برزیل که خاستگاه این حشره است،‌ دیدار کنند. مکزیک، گواتمالا و السالوادور در جزو کشورهای دیگری هستند که اخیرا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فناوری "SIT" را در خواست کرده‌اند.

آلود مالاوسی، معاون مدیرکل آژانس روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: اگر تعداد زیادی از حشرات زیکا در برزیل با استفاده از این فن‌آوری استریل شوند و در طبیعت رها شوند، جمعیت حشرات ناقل این ویروس ظرف چند ماه کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

او تاکید کرد: البته باید هم‌زمان از روش‌های دیگر مبارزه با این حشره خطرناک نیز استفاده کرد.

بر اساس این روش حشرات زیکا نری که به آزمایشگاه آورده می‌شوند پس از آن که تحت تابش پرتوهای هسته‌ای قرار می‌گیرند و اسپرم آن‌ها استریل می‌شود برای جفت‌گیری با جفت ماده در طبیعت رها می‌شوند.

بنابراین اسپرم‌های فلج شده پس از تماس با تخمک ماده به تولید حشرات جدید منجر نخواهد شد و از این طریق جمعیت آن‌ها کاهش خواهد یافت.

از این روش (SIT) در کشورهای دیگری نیز استفاده شده و کارآمد بوده است، برای مثال این روش در ایتالیا به کاهش 80 درصدی حشرات ظرف مدت چند ماه منجر شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر