بازدید 9205
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

نشانه‌های تغییر مواضع غرب درباره حضور روسیه در سوریه/ تصویب طرح جدید ضد ایرانی در آمریکا

تأکید لاوروف بر مواضع روسیه در قبال گروه های تروریستی سوری، ارزیابی نماینده سازمان ملل از وضعیت مذاکرات صلح ژنو، نیاز غرب به روسیه برای به ثبات رساندن اوضاع سوریه، تصویب طرح دشوار کردن رفع تحریم های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، ارزیابی وضعیت بازار ایران برای خارجی ها و آخرین وضعیت انتخابات مقدماتی در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۶۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 03 February 2016
نشانه‌های تغییر مواضع غرب درباره حضور روسیه در سوریه/ تصویب طرح جدید ضد ایرانی در آمریکاتأکید لاوروف بر مواضع روسیه در قبال گروه های تروریستی سوری، ارزیابی نماینده سازمان ملل از وضعیت مذاکرات صلح ژنو، نیاز غرب به روسیه برای به ثبات رساندن اوضاع سوریه، تصویب طرح دشوار کردن رفع تحریم های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، ارزیابی وضعیت بازار ایران برای خارجی ها و آخرین وضعیت انتخابات مقدماتی در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو، همچنان یکی از مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. در این زمینه، خبرگزاری فرانسه، اظهارات وزیر خارجه روسیه را بازتاب داده که مذاکرات جاری را مرحله ای حساس و سرنوشت ساز خوانده است.

به نوشته این خبرگزاری، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در کنفرانس خبری مشترک با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود، گفت مذاکرات که رسماً از روز دوشنبه آغاز شده، نشان دهنده مرحله‌ای بسیار سرنوشت ساز است. وی گفت شرکت کنندگان در گفت و گوهای ژنو تلاش می‌کنند خود را با مواضع یکدیگر تطبیق دهند. وی همچنین تأکید کرد مشارکت افرادی از جیش الاسلام و احرار الشام در مذاکرات ژنو ۳ در چارچوب هیأت ریاض، به معنای به رسمیت شناختن این دو گروه به عنوان شریکی در مذاکرات نیست.

خبرگزاری «رویترز» نیز اظهارات نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را بازتاب داده که مذاکرات ژنو را آخرین امید برای سوریه دانسته است. به نوشته این خبرگزاری، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه گفت، مذاکرات کنونی در ژنو ـ که دولت و گروه های مخالف در آن حضور دارند ـ آخرین امید برای سوریه به شمار می‌رود. دی میستورا به کارگیری همه تلاش های ممکن را برای حل و فصل این منازعه خواستار شد. دی میستورا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مذاکرات ژنو شکست تحقیر آمیزی را شاهد خواهد بود، گفت: «این همواره محتمل است، به ویژه پس از پنج سال جنگ وحشتناک، چون همه طرف‌ها، دیگری را محکوم می‌کند و بی‌اعتمادی کامل وجود دارد».

در همین حال، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار مطلبی از نیاز غرب به حضور روس ها در سوریه و تجدیدنظر کشورهای غربی در مواضع خود در این زمینه سخن گفته است. این سایت می نویسد، واشنگتن و دیگر پایتخت‌های اروپایی، اخیراً مصمم به تجدیدنظر در تحریم‌های ضدروسی شده‌اند، چرا که روسیه به عنوان عامل و بازیگری مهم در حل بحران سوریه، در صف نخست مبارزه با گروه تروریستی داعش قرار دارد. هرچند تروریست‌های داعش به واسطه حملات هوایی روسیه در سوریه که از اواخر سپتامبر ۲۰۱۵ آغاز شد، مجبور به عقب نشینی شده‌اند، این گروه تروریستی برای ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه و آفریقای شمالی به اندازه کافی قوی است و در چنین شرایطی مشارکت و حضور روسیه در سوریه نه تنها مطلوب بلکه لازم و ضروری ست.

اما بخشی از مطالب مهم امروز نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. پایگاه اینترنتی «هیل» از تصویب طرح دشوار کردن رفع تحریم های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا خبر داده است. به نوشته این سایت، اعضای مجلس نمایندگان با ۲۴۶ رأی موافق در مقابل ۱۸۱ رأی مخالف طرح به نام «قانون شفافیت تأمین مالی تروریسم ایران» را تصویب کردند. تقریباً تمام جمهوری خواهان به این طرح رأی مثبت و اکثریت دموکرات‌ها به آن رأی منفی دادند. با این حال، انتظار نمی‌رود این طرح حتی با وجودی که جمهوریخواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند به قانون بدل شود. حتی اگر مجلس سنا هم این مصوبه را تصویب کند، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، وعده داده که آن را وتو خواهد کرد.
 
از سوی دیگر، روزنامه «گاردین» در مطلبی با اشاره به اشتیاق کشورها و شرکت های خارجی برای ورود به بازار ایران در دوره پس از تحریم ها، به بررسی وضعیت این بازار پرداخته است. گاردین با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی در دوران تحریم خودساخته شده‌اند، می نویسد، بازار ایران در منطقه منحصر به فرد است. در حالی که شرکت‌های بزرگ درصدد هستند با برداشته شدن تحریم‌ها به بازار ایران هجوم آورند، متوجه خواهند شد که بسیاری از بخش‌های مهم اقتصاد ایران با محصولات داخلی اشباع شده است. با وجود اینکه ایرانیان تشنه برندهای خارجی هستند، بر پایه نتایج نظرسنجی مؤسسه «ایران پل دات کام»، ۹۵درصد بازار غذایی و ۸۰ درصد بازار دارویی از سوی شرکت‌های ایرانی اشغال شده است. این نظرسنجی همچنین مؤید آن است که محصولات ایرانی سایر بخش‌ها از جمله بازار پوشاک و وسایل نقلیه را اشباع کرده است.

آخرین تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. سایت شبکه خبری «سی ان ان» در مطلبی به نتایج نخستین دور انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در آمریکا پرداخته و اشاره می کند که بر خلاف جمهوری خواهان، فاصله نزدیک دو نامزد دموکرات در آیووا باعث شد که هرچند ستاد انتخاباتی کلینتون به صورت زودهنگام پیروزی وی را اعلام کرد، حزب دموکرات ایالت آیووا تا شمارش آخرین آرا در آخرین حوزه انتخابیه در این ایالت، صبر کرد و پس از ساعت‌ها تأخیر، سرانجام بر پیروزی کلینتون در ایالت آیووا صحه گذاشت. مارتین اومالی، با توجه به عملکرد بسیار ضعیفش در ایالت آیووا - که کمتر از یک درصد رأی آورد - رسماً از ادامه مبارزات انتخاباتیِ خود انصراف داد. از این روی، برای حزب دموکرات اکنون فقط دو رقیب نزدیک و سرسخت به نام‌های هیلاری کلینتون و برنی سندرز، مانده‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر