بازدید 15332

برگ برنده روس‌ها در مذاکرات صلح سوریه در ژنو

مذاکرات ژنو از روز دوشنبه به صورت جدی در حال پیگیری است؛ اما عدم جدیت گروه های مخالف، اختلاف شدید میان بازیگران صاحب نقش در تحولات سوریه، استمرار فعالیت های تروریستی داعش در سوریه و... باعث پیچیده شدن این دور از مذاکرات شده است. در این میان، به نظر می رسد روسیه قصد دارد از یک برگ برنده برای خود استفاده کند.
کد خبر: ۵۶۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳ 03 February 2016
برگ برنده روس‌ها در مذاکرات صلح سوریه در ژنومقامات روسی احتمالاً از حضور گروه تروریستی جیش الاسلام به عنوان یک اهرم فشار استفاده خواهند کرد؛ اهرم فشاری که هدف اصلی آن، تحقق حضور حزب دموکرات سوریه در مذاکرات صلح ژنو خواهد بود تا ضمن تأمین منافع کردهای سوریه در میدان مذاکره جنایت های گروه تروریستی جیش الاسلام را نیز اثبات کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ویتالی نامکین استاد دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو و رئیس موسسه شرق شناسی روسیه روز سه شنبه در مصاحبه با این خبرگزاری گفته است: «روسیه باید از مشارکت محمد علوش، سرکرده گروه تروریستی افراطی جیش الاسلام سوریه در مذاکرات صلح ژنو به عنوان یک اهرم فشار استفاده کند؛ اهرم فشاری که هدف آن، تحقق حضور حزب دموکرات سوریه در مذاکرات صلح ژنو خواهد بود، تا ضمن تأمین منافع کردهای سوریه در میدان مذاکره، جنایت های گروه تروریستی جیش الاسلام را نیز اثبات کند.

این استاد دانشگاه گفته است: «روسیه می تواند از این موضوع به عنوان یک برگ برنده استفاده کند و از مسئولین برگزاری بخواهد تا در ازای حضور محمد علوش، رهبر گروه تروریستی جیش الاسلام، حضور صالح مسلم، رهبر حزب دموکرات کرد را در مذاکرات مورد پذیرش قرار دهند».

این کارشناس ادامه داد: موضع روسیه در قبال مذاکرات نه تنها مبهم نیست، بلکه بسیار آشکار است و ما بنا نداریم به گروه های تروریستی سوریه اجازه دهیم در مذاکرات صلح شرکت کنند، زیرا به نظر ما نه تنها این گروه ها در مذاکرات صلح نباید باشند، بلکه اساساً آنها نباید وجود داشته باشند.

رئیس مؤسسه شرق شناسی روسیه افزوده است: «هرچند ما یقین داریم که گروه های تروریستی باید نابود شوند، یک سازش مصلحتی غیر ممکن نیست، چون شاید در جریان مذاکرات و در ادامه، اعضای این گروه تروریستی اعلام کنند که برنامه کلی خود را تغییر خواهند داد و همچنین ممکن است در جریان مذاکرات متعهد شوند که دیگر به دنبال تشکیل خلافت و فعالیت های تروریستی نباشند».

ویتالی نامکین آورده است: «سعودی ها پیوسته می گویند که آن ها (نمایندگان جنبش جیش الاسلام) با ایجاد تغییرات مشخصی در مواضع خود موافقت کرده اند؛ هر چند در این امر تردید وجود دارد، بحث در مورد آن در جریان مذاکرات، ضمن آشکار کردن حقیقت این موضوع، می تواند حضور حزب دموکرات کرد سوریه را نیز به مذاکرات اضافه کند».

استاد دانشکده سیاست جهان دانشگاه دولتی مسکو افزوده است: «حضور و یا عدم حضور گروه جیش الاسلام می تواند موضوع بحث برای مذاکرات آتی صلح سوریه در 11 فوریه در شهر مونیخ آلمان باشد».

این استاد دانشگاه دولتی مسکو در پایان آورده است: «همه متحدان ما در رابطه با سوریه تأیید می کنند که گروه جیش الاسلام در جنوب سوریه فعالیت های تروریستی انجام می دهد و در این رابطه هیچ بحثی وجود ندارد؛ اما این موضوع می تواند به عنوان اهرم فشار در جریان مذاکرات تغییرات خوبی ایجاد کند».

گفتنی است، مذاکرات ژنو از روز دوشنبه به  صورت جدی در حال پیگیری است، ولی عدم جدیت گروه های مخالف، اختلاف شدید میان بازیگران صاحب نقش در تحولات سوریه، استمرار فعالیت های تروریستی داعش در سوریه و... باعث پیچیده شدن این دور از مذاکرات شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها