بازدید 244642
بزرگترین پروژه دانش آموزی کشور در حسرت یک سایت؛

مصائب طرحی که «جابر» نامیده می‌شود و کسی نمی‌داند چرا؟!

کافی است، سراغ والدین دانش آموزان ابتدایی بروید و از ایشان درباره طرح جابر بپرسید تا دریابید یا از وجود آن ناآگاهند، یا جز کلیتی که توسط اولیای مدارس به ایشان انتقال یافته، چیزی نمی‌دانند. حال آنکه افق طراحی این پروژه بزرگ دانش آموزی، آشنا نمودن دانش آموزان با بستر مطالعات و تحقیقات آکادمیک و فراهم کردن امکان شکوفایی استعدادهای ایشان در ادامه راه است.
کد خبر: ۵۶۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸ 02 February 2016
«طرح جابر»؛ این نام برای والدین بسیاری از دانش آموزان آشناست، به ویژه آن دسته از والدین که فرزندانشان در مدارس پویا تر مشغول به تحصیل هستند و به واسطه پیگیری های اولیای مدرسه، با این دست برنامه ها آشنا می‌شوند.

به گزارش «تابناک»، در روزگاری که سهم مدارس در پرورش دانش آموزان بسیار ناچیز خوانده می‌شود و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تغییرات پی در پی نظام های آموزشی، دروس و ... موجب افت محسوس آموزشی در مدارس نیز شده، چند سالی است که طرحی در سطح مدارس ابتدایی کشور به اجرا درمی‌آید که بی سابقه و قابل تقدیر است.

طرحی که نام کیمیاگر مشهور ایرانی و «پدر علم شیمی»، جابر بن حیان، دانشمند قرن دوم هجری خورشیدی (متولد سال 100 هـ خ) بر آن قرار گرفته و به پروژه‌های علمی دانش آموزان اختصاص دارد و قرار است مقدمه تربیت دانش آموزانی کارآزموده در زمینه های پژوهشی باشد، اما هنوز اسیر اشکالاتی بسیار ساده و باور ناپذیر است.

 
کافی است، سراغ والدین دانش آموزان ابتدایی بروید و از ایشان درباره طرح جابر بپرسید تا دریابید یا از وجود آن ناآگاهند، یا جز کلیتی که توسط اولیای مدارس به ایشان انتقال یافته، چیزی نمی‌دانند. حال آنکه افق طراحی این پروژه بزرگ دانش آموزی، آشنا نمودن دانش آموزان با بستر مطالعات و تحقیقات آکادمیک و فراهم کردن امکان شکوفایی استعدادهای ایشان در ادامه راه است، به گونه ای که طرح جابر را مقدمه امثال جشنواره دانش آموزی خوارزمی و در امتداد هدف‌گذاری‌های علمی کشور می‌خوانند.

با این حساب جای تعجب دارد که ببینیم برخی از والدین آشنا با آن، نمی‌دانند چرا چنین طرحی «جابر» نام گرفته، آگاهی ندارند که این نام برگرفته از نام دانشمند مشهور ایرانی است، این طرح با روزنامه دیواری و دیگر فعالیت‌های دانش آموزی چه تفاوتی دارد و به چه دلیل بهتر است با دانش آموزان خود در ارائه طرحی در این جشنواره مشارکت نمایند؛ بماند که بعضی از والدین معتقدند که این طرح بار اضافه‌ای است که بر دوش دانش آموان و خانواده هایشان قرار می‌گیرد.

اما طرح دانش آموزش جابر بن حیان چیست؟

این طرح در حقیقت نمونه بومی سازی شده طرحی است که در برخی کشورهای پیش‌رفته به اجرا می‌آید و تجربیات ناشی از اجرای آن ثابت می‌کند که اثرات چشمگیری در بهبود اوضاع پژوهشی و علمی آن کشورها برجای گذاشته است، چراکه توانسته در سنین پایین‌تر، مفاهیمی مانند "روش تحقیق" را آموزش داده و زمینه ساز تسهیل در انجام پروژه‌های کلان‌تر شود.

فایده این امر را می‌شود در مواجهه با برخی آفت‌های دانشجویی در کشورمان فهمید؛ جایی که می‌بیبنیم سختی‌های آماده نمودن پایان نامه جمع بزرگی از دانشجویان را به تلاطم می‌اندازد و موجب می‌شود که خرید و فروش پروژه‌های دانشجویی و پایان‌نامه‌ها، باب شده و گریبان جامعه علمی کشور و البته چرخه تولید علم را بگیرد.

بنابراین، حتما حق خواهید داد که طرح جابربن حیان به این دلیل که ساختار تهیه آن مشخص است و حتی جزئیات نحوه ارائه آن از پیش تعیین شده (هم ابعاد تابلوی ارائه اثر مشخص شده، هم قسمت‌های ضروری که باید در پروژه لحاظ شوند، مانند برگه‌های «مشخصات ارائه دهنده»، «طرح مساله»، «فرضیه»، «روش تحقیق»، «منابع»، «نتیجه گیری»، «نمودارها» و... تعیین و معرفی شده است.

از آن مهم‌تر اینکه نحوه داوری این پروژه‌ها نیز روند مشخص و مدونی دارد و این پروژه‌های دانش آموزی بر اساس شاخصه‌های معین و مشخصی مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند؛ رویکردی که می‌تواند برتری محسوسی برای طرح جابر حتی به نسبت پروژه‌های دانشجویی و امثال پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد به حساب آید.

بنابراین، کافی است تا بدانیم که هر ساله در زمان خاصی موعد ارائه و سپس ارزیابی این پروژه‌های دانش آموزی از راه می‌رسد و در انتهای آن، پروژه‌های برتر معرفی شده و به نفرات برتر جوایزی تعلق می‌گیرد، تا نتیجه بگیریم که اجرای طرح جابر، یکی از بهترین اقدامات مسئولان آموزش و پرورش طی سالهای اخیر است؛ مسیری ارزشمند و قابل تقدیر که امید می‌رود در ادامه میزان مشارکت دانش آموزان در آن افزایش یافته و رهاورد آن، رقم خوردن اتفاقاتی ارزشمند برای کشورمان باشد.

اما این همه ماجرا نیست؛ متأسفانه این طرح نیز به مانند بسیاری از اقدامات مثبت دیگری که در کشورمان رقم می‌خورد، با کاستی‌های عجیب و غریبی روبه‌روست؛ از جمله این کاستی‌ها، فقدان دسترسی اطلاعاتی مدون در این خصوص برای دانش آموزان و والدین ایشان است که موجب می‌شود اجرای این پروژه‌های دانش آموزی با سختی‌های دور از انتظاری همراه باشد.

مصائب طرحی که «جابر» نامیده می‌شود و کسی نمی‌داند چرا؟!مصائب طرحی که «جابر» نامیده می‌شود و کسی نمی‌داند چرا؟!

کافی است، سری به موتورهای جست‌وجوی اینترنتی یا پورتال وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل این وزارت خانه بزنیم تا دریابیم هیچ اثری از آثار طرح جابر بن حیان در آنها نمی‌توان یافت، چه برسد به شیوه نامه انجام این پروژه و نحوه ارائه آن. اشکالی بزرگ که می‌تواند بزرگترین پروژه‌ها را هم با مشکلاتی جدی مواجه کند، چه برسد به طرحی نوپا که اهدافی بسیار بزرگ برای شکل گیری آن مد نظر قرار گرفته است.

این در حالی است که اگر به این پروژه‌های دانش آموزی به چشم سرمایه‌گذاری در مسیر تحقیق و توسعه علم بنگریم، راه‌اندازی سایتی اختصاصی برای معرفی این طرح و افراد برگزیده آن در شهرها و استان‌های مختلف، نه تنها کار سختی به نظر نمی‌رسد، که ضرورتی انکار ناپذیر است؛ نقصی که به فاصله چند سال از اجرای این طرح در کشور، هنوز پابرجاست و موجب مهجور ماندن طرح جابر و مانع از دیده شدن دیگر اشکالات آن شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۳
الا چرا جابر ؟
هیچ اسم ایرانی نبود ؟
تو این چند سال چندین نظام آموزشی را عوض کردند و امتحان کردند و دانش آموزان و والدین آنها را سر در گم کردند. بالاخره یک روز متوجه می شوید نظام قدیم آموزشی که دهه 60 و 70 وجود داشت به عنوان زیر ساختار و پایه بسیار عالی بود فقط باید کتاب های آنها اندکی تغییر میکرد.
خودم یه اختراع ثبت کردم خواستم تجاری سازی اش کنم رفتم اول گفتن باید تو جشنواره ها شرکت کنی تا تسهیلاتی بهت تعلق بگیره تمام جشنواره ها رو شرکت کردم نه تنها تسهیلاتی تعلق نگرفت کلی هم هزینه و وقت تلف شد بعد رفتم سراغ یکی از سازمانهای پژوهشی دست آخر گفتن تو برو 10 هزار تا تولید کن ما کمکت میکنیم اینو به 100 هزار تا برسونی !!! یکی نبود بگه خوب اگه من بتونم 10 هزار تا بسازم دیگه نیازی به شما نیست .
اولا طرح جابر اکثر کار رو به دوش معلم یا والدین می اندازند در صورتی که در خیلی از کارها دانش اموز نقش بسیار کمرنگی دارد
دوما خیلی از معلمان ابتدایی که این پروژه را انجام می دهند مورد کم لطفی قرار می گیرند و برای سال های بعدی انگیزه شان را از دست می دهند، مثلا کارهای برتر دانش اموزان را میگیرند و در نمایشگاهی عکس می اندازند و برای ادارات کل میفرستند و در حد گزارش دهی انجام میشود که نگویند چرا انجام نداده ای و بعد از نمایش ان ها ، را به گوشه ای پرت میکنند و برایشان اهمیتی ندارد. هدف های این طرح در اکثر موارد مورد توجه قرار نمیگرد. همچین لازم است ساعتی در هفته را در برنامه ی درسی مدارس به این امر اختصاص دهند ولی طرحی مثل این و یا طرح کرامت ، ساعتی به ان اختصاص نداده شده و باید از زنگ های دیگر زده شود تا بشود به این فعالیت ها پرداخت، حجم کار و کتاب ها بالاست و این طرح ها وظیفه ای اضافی را به دوش معلم می اندازد. کاش از حجم اضافه ی کتاب ها کم میشد و به این فعالیت های سازنده اختصاص می یافت ، مثلا ژاپن حجم مطالب کتب ابتدایی اشان یک ششم مطالب ابتدایی ماست اما شش برابر ما همان مطالب را یاد میگیرند
چون که سود شخصی برایشان ندارد
به نظر من ول معطلیم ، این همه روی دانش آموزان کار میکنیم ، پروارشون می کنیم ، دانشمند میشن و آخر سر یکی از راه میرسه منتقلشون میکنه خارج از کشور
دراصل ما داریم برای کشورهای اروپایی و بخصوص آمریکا نخبه پرورش میدیم ، تا زمانی که نتونیم نخبگانمون رو توی کشور حفظ کنیم این قبیل کارها ارسال سرمایه به خارج از کشوره و بس.
این طرح طرح خیلی خوبی است ولی همانند اکثر طرحهای ایرانی یک هزینه مضاعف برای والدین است . اگر آموزش و پرورش می خواهد پپوهش را نهادینه کند قدری هم از جیب خود خرج کند . به نظر حقیر چنانچه تجربه نموده ام این طرح فقط جهت بالا رفتن امتیاز مدرسه و صد البته رتبه مدیران محترم مدارس را بدنبال دارد.
متاسفانه ما همه امور را در اولین فرصت خراب می کنیم. امروزه این طرح را اولیای دانش آموزان انجام می دهند نه دانش آموزان. در مدرسه ما این طرح را به پدر و مادرها یاد می دهند و دانش آموزان تماشاگر هستند. در روی کاغذ همه چیز خوب است اما در عمل !!!!!!!1
همه چیز تو مملکت ما پوکیده!!!
از دقت نهظر تابناک سپاسگزاریم
لذا تاکید داریم بعد راه اندازی سایت اسامی برندگان تا زمان مذکور را حداقل جهت تشویق ایشان درج نمایند وهزینه ان زیاد نیست
به نظر من به عنوان مادری که سه چهار سال درگیر این طرح بودم، این طرح و خواسته هایی که مدیران مدارس از دانش آموزان دارند هیچ ارزش علمی برای دانش آموز نداره، چون انتظاراتی از دانش آموز و خانواده اش دارند که در توان دانش آموز نیست وعملا اولیا را درگیر میکنه، و معلم و اولیا مدرسه فقط توقع بهترین کار را دارند و دریغ از همراهی و همکاری معلمان.
گاهی اوقات پیش میاد که برای ساختن یک وسیله باید دست به دامن برقکار و مکانیک و ... بشوی.
و این در حالی است که اکثر دانش آموزان روحشان از پروژه خبر نداره و در آخر فقط نام و عکس آنها در پایین طرح درج میشود
احمقانه بودن این طرح اینجاست که می‌خوان به زور از بچه دبستانی انشتن بسازن. چون ممکن نیست معلومه که بالای ۹۹ درصد طرحها رو والدین خودشون انجام می‌دن و به اسم بچه‌ها می‌ذارن.
ضمن عرض سلام و ادب خدمت دست اندرکاران سايت تابناک! عرض شود که مطالب تان بسيار آموزنده بود و خود که پدر يک دانش آموز هستم اصلا در اين مورد چيزي نمي دانستم و دخترم که در مدرسه بسيار فعاليت داره نيز در اين مورد اطلاع کافي نداشت.
سلام
اگر پیگیری کنید ببینید که بنیانگذاران این طرح چه کسانی بوده اند و آموزش و پرورش چقدر قدرشناس زحمات آنها بوده است تاسف شما بیشتر می شود . اگر اجازه می دادند افرادی که لا اقل عالم به موضوع هستند اختیار عمل داشته باشند این طرح تحول آفرین و ده ها طرح دیگر از این دست من جمله درس پژوهی دچار رکود و بیراهه رفتن نمی شدند .
خود معلمان چیزی در مورد روش تحقیق و امثالهم نمی دانند و با یه مدرک که معلوم نیست از کجا و با چه سطح علمی گرفته اند می خواهند به بچه مردم علم آموزی تخصصی در حد طرح مساله و روش تحقیق بیاموزند. کجای آموزش و پرورش میزونه که این یکی میزان باشه. کدوم نخبه ای از دانشگاههای برتر را به این نظام آموزشی کشکی راه داده اند که ذهن بچه مردم را شکوفا کنند. هر چی آدم رتبه چند ده هزاری هست رفته شده معلم و دبیر شاید یه حقوقی چندر غاز بگیره و نهش گرو دهش نباشه. اینا عمراً بتونند در طرح جابر بن حیان موفق بشوند. قول شرف می دم.
این طرح خیلی خوبی است که به بدترین شکل اجرا میشود.
مجریان این طرح (مسئولین مدارس) اعتقاد و اطلاع درستی از چگونگی و چرایی اجرای این طرح ندارند. برای همین با بی علاقگی اجرا میکنند. داوران این طرح نیز به همین صورت. طرحهایی را برتر انتخاب میکنند که خیلی با کیفیت باشد و در نظر نمیگیرند که 99 درصد آن توسط والدین انجام شده است و دانش اموز دخالتی نداشته است.
طرحی که توسط والدین و معلمان اجرا می شود....نه دانش آموزان.....متاسفانه
سلام
طرح جابر بن حیان تنها برای معدود مدارسی از کشور اطلاع رسانی می شود.
احتمالا برای جلوگیری از سوء استفاده هایی است که در بازار انجام پروژه های دانشجویی و مقالات علمی و از این دست می بینیم اطلاع رسانی همگانی نمی شود.

از طرفی بنده به عنوان شخصی که چند سالی است از دور و نزدیک با این مدارس و دانش آموزان این حوزه ارتباط داشته ام مشاهده نموده ام که مراکزی هستند که صفر تا صد طرح جابر را اجرا می کنند و هزینه های نسبتا بالایی بر دوش خانواده ها تحمیل می کنند.

هر چه زود تر باید برای این مورد فکری بیاندیشند ...
آهاي تابناك ....منبع اين حرفتون كيه ؟ همه ي مداري با اين طرح آشنا هستند .كافيه يه سري به ادارات بزني و تعدادشركت كننده ها رو ببيني .
این طرح در اساس چرت است! چه دلیلی دارد که دانش آموزان از الان برای نوشتن پایان نامه آشنا شوند؟ آیا قرار است و آیا منطقی است همه دانش آموزان در مقطع دانشگاهی تحصیل کنند؟
اتفاقا چیزی که الان بیش از هر زمان دیگری کشور به آن نیاز دارد پرورش افرادی با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است و راه آن نیز گسترش هنرستان‌هاست
خود مدار هم این طرح را جدی نمی گیرن من پارسا ل کلی وقت گذاشتم وبرای دخترم ازمایشی طراحی کردم به همراه پوستر ولی فقط پوستر را بردن گذاشتن تو نمایشگاه و حتی یه تشویق ساده هم این بچه را نکردن که لااقل یک کم دلگرم و علاقمند بشه در ضمن ازمایش بسیار ساده بو و هر بچه ای می تونست همونجا انجام بده
معلمان و مدیران مدارس خیلی از این چیز ها دور هستن و کوچکترین درکی از ازمایش و پژوهش و این حرف ها ندارن
به نظر من این طرح مثل اکثر طرح های که از غرب کپی می شه بدون در نظر گرفتن زیر ساختهای لازم صرفا به صورت نمایشی و ویترینی اجرا شده .مدرسه های ابتدایی که فاقد ازمایشگاه زمین بازی و ورزش فاقد معلمان آموزش دیده و حتی سیستم گرمایشی مناسب هستند دانش اموزانش به اینترنت دسترسی ندارند اگه هم داشته باشند اموزش استفاده از اون رو ندیدند چگونه باید تحقیق کنند . انجام طرح جابر عموما بر عهده والدین و بعضا به مغازه های کتاب فروشی سپرده می شود و نزدیک 100000 تومان هم هزینه دارد
اولا که اگه جابربن حیان اسمش جابر نبود مثلا اسمش گشتاسب بود عمرا اسم این طرح رو از اسم ایشون اقتباس می کردند
دوما، با یه نگاه به این پوسترها، میشه فهمید که پدر و مادرهای طفلکی این بچه ها خیلی زیبا طرح جابر رو اجرا کردند و این کارها عمرا کار بچه ها باشه
خخخخخخخخ
مهمتر از موردی که نویسنده اشاره کرده اینه که اداره آموزش و پرورش ضوابط درستی رو برای انتخاب داورها در نظر بگیره. وقتی که دانش آموز به همراه والدین و معلم بیشتر از یک ماه زحمت میکشه و بعد میبینه که داوری رو انتخاب کرده اند که سواد علمی لازم رو نداره و اصلا از کارش سردرنمیاره اگر برای همیشه از این طرح متنفر بشه جای تعجب نداره!
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووبببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
سلام خیلی مطالب خوبی بود
سلام ما مادرابا کمک بچه ها توی مدرسه طرح جابر را با موضوع ردیاب شخصی برای آتشنشانان درست کردیم ولی سختی کار بیشتر تزیین زمینه و مشکلات کارتن پلاست بود کاش میشد برای زمینه کار طرح جابر ی چیز بهتر از کارتن پلاست رو معرفی میکردید که هم وزن کمتر داشت هم انعطاف کمتری داشت.ممنون
ممنون از مطلب خوبتون
در ایران ارزش نداره این کار چون تمام بار روی دوش خانواده و والدین هستش و معلم ها فقط پیشنهاد میدن و نه حوصله کار با بچه ها و نه اخیرااا وقت کار کردن و دارن و والدین هم که یا گرفتار هستن یا اصلاعات دقیق ندارن پس در واقع کودک دچار سردرگمی میشه این طرح مسولین دلسوز و معلمین دلسوز میخاد که دیگه در کشور ما خیلی کم شده یا شاید کیمیا شده البته تک و توکی گوشه کنار معلمین دلسوز هست که من خاک پای این دسته رو می بوسم
اقا این طرح پوست والدینو کنده
جمع کنید تو رو خدا
خسته شدیم انقدر کاردستی درست کردیم
این خیلی عالی بود اما یک چیز کم داشت
خ اغراق کردید که گفتید بهتر از پایان نامه ارشد تا چه نوع باشد بخرید یا خود بر روی آن کار کنید.
اتفاقا متاسفانه خرید و فروش طرح جابر هم مرسوم شده و فقط به چشم و همچشمی مدارس تبدیل شده.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر