بازدید 3845
تشریح دستاوردهای سفر اروپایی دولت در حوزه آب

جزییات توافق ایرانی فرانسوی برای نجات آب بدون درآمد

کد خبر: ۵۶۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷ 02 February 2016
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: در سفر رییس جمهور به فرانسه تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و شرکت بین‌المللی سوئز فرانسه به منظور کاهش 10 درصدی هدررفت آب امضاء شد.

علیرضا دائمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که این قرارداد به منظور اصلاح شبکه و کاهش آب به حساب نیامده در یک منطقه به صورت پایلوت در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در این طرح جمعیت 1.5 میلیون نفری تحت پوشش قرار می گیرند و هدف این است که میزان هدررفت آب 10 درصد کاهش یابد.

وی ادامه داد: از منابع حاصل از آب صرفه‌جویی شده در شبکه، هزینه اقدامات جبران می‌شود و سرمایه این طرح به صورت فاینانس توسط شرکت فرانسه صورت می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان این‌که این اقدامات در یک برنامه پنج ساله صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: منبع درآمد این طرح بازپرداختی برای فاینانس می‌شود.

دائمی افزود: در همین راستا شرکت سوئز که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور فرانسه است و قبلا نیز در ایران تصفیه‌خانه جلالیه در فاطمی را توسط یکی از زیرمجموعه‌های همین شرکت ساخته این فعالیت را نیز برعهده گرفته است و می‌توان گفت که این شرکت سابقه‌ی فعالیت طولانی در ایران دارد.

به گفته وی در دو ماه اخیر نیز این شرکت فرانسوی بازدید‌های زیادی از تاسیسات آبی ایران داشته‌ که همین مساله منجر به انجام موافقت‌نامه‌ای با شرکت آب ایران شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به جزییات این موافقت‌نامه گفت: آنچه امضاء شده شامل سه عنوان است که بحث انتقال دانش فنی به ایران، آموزش‌های لازم برای کارشناسان ایرانی و ظرفیت‌سازی زیرساخت‌ها را شامل می‌شود.

دائمی ادامه داد: هدف از امضای این موافقت‌نامه این است که کارشناسان ایرانی بتوانند آموزش‌های لازم را برای ترویج این طرح در مناطق دیگر کشور بیاموزند.

وی با بیان این‌که این موافقت‌نامه می‌تواند منجر به ایجاد ظرفیت‌سازی زیرساخت‌ها به منظور کاهش هدررفت آب در شبکه شود، اظهار کرد: در حال حاضر بخش‌هایی از تجهیزات منابع آبی فرسوده است که باید حتما توسط کنتورهای هوشمند تنظیم شوند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان اینکه منطقه یک تهران که به دلیل این‌که توسعه ناموزون در آن به وجود آمده و سیستم‌ها از پایداری کاملی برخوردار نبودند، به عنوان پایلوت اجرای این طرح در نظر گرفته است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم به تدریج میزان هدررفت و یا مجموعه آب به حساب نیامده را در مناطق شهری کاهش دهیم.

دائمی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری این طرح افزود: کل سرمایه‌گذاری‌ای که باید توسط مجموعه ایرانی و فرانسوی برای انجام این طرح در نظر گرفته شود حدود 70 میلیون یورو است.

وی ادامه داد: میزان پرداخت شرکت ایرانی و فرانسوی مربوط به میزان فعالیتی است که هر شرکت عهده‌دار می‌شود که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بخش عمده فعالیت‌ها توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به دیگر همکاری‌های وزارت نیرو با کشورهای اروپایی اظهار کرد: وزارت نیرو بحث همکاری و استفاده از ظرفیت‌های دانش فنی و ظرفیت‌سازی در مجموعه آب، برق و فاضلاب را در دستور کار خود قرار داده و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است که با کشورهای اروپایی همچون اسکاندیناوی در فروردین‌ماه قرار‌دادی منعقد شود.

دائمی با بیان این‌که هنوز معلوم نیست که این قرارداد به نتیجه برسد، گفت:‌ اصل این قرار‌داد بر مبنای انتقال دانش فنی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار