بازدید 32049
نگاه شما:

چرا آب قهوه ای می شود؟!

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۶۵۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸ 02 February 2016
یاشار بوم راشین: آب خودش زندگی است!آیا می توان زندگی را بی آب تصور نمود؟با این حال باید دانست که در دنیا میلیون ها انسان وجود دارند که به آب تمیز و ایمن دسترسی ندارند.آب ناخالص میزبان امراض مرگ آوری است و شکایت های تندرستی گوناگونی از آن می شود.شما احتیاج به دلیل ندارید که چرا آبی که از شیر خانه تان بیرون می آید همواره باید تمیز و خالص باشد.آب خالص ظاهر روشن کریستالی دارد و هر رنگ آن می گوید که شما نشانه ای از آلودگی در آبتان می بینید!

آب قهوه ای که از شیر بیرون می آید موجب شکایت بسیاری از مصرف کنندگان است.ولی چرا؟ و اکنون که شما می دانید این آب آلوده است چقدر باید به آن بها بدهید؟چطور باید مشکل را حل کنید و مطمئن باشبد که دوباره این آب اذیتتان نمی کند؟مطالب زیر برای خانوارها مفید است تا در باره آب قهوه ای که از شیر خانه شان بیرون می آید,بیشتر بدانند.

1-عوامل قهوه ای شدن آب چیست؟

آهن و منگنز زیاد آب را قهوه ای می کند.پس اگر شما شیر آب خانه را باز کنید و آب قهوه ای از آن بیرون بیاید,می توانید مطمئن شوید که آب خانه تان دست کم یکی از این دو عنصر را دارد.آهن در خاک است و غیر معمول نیست که سر و کله اش در منابع آبی پیدا شود.این امر به ویژه در زمان هایی اتفاق می افتد که منبع آب زیر زمینی بوده و آب از چاه برداشت شود.

عامل دیگری که موجب قهوه ای شدن آب می گردد,زنگ زدگی لوله ها است.نوسانات فشاری داخل لوله آب,به ویژه وقتی شیر آب زیاد باز و بسته می شود,زنگ چسبیده به دیواره لوله ها را از آن ها جدا می سازد.این زنگ در تماس با آبی که داخل لوله جریان دارد رنگ قهوه ای ایجاد می کند.بعضی وقت ها پوشش گالوانیکی جدار لوله با جریان آب کنده می شود و یا لایه منیزیومی روی قطب آند گسیخته می گرددو لایه آهن مجاور را بی حفاظ می گذارد.آب وقتی در تماس با آهن قرار می گیرد,کمی قهوه ای می شود.

2-آب قهوه ای چقدر خطرناک است؟

برای این پرسش معمول ما جوابی جذاب داریم.هرچند آهن و منگنز آلاینده هستند,آب دارای این عناصر به هیچ وجه برای شما خطرناک نیست.این ها عناصر ضروری هستند که بدن برای عملکرد کارآمد نیازمندشان است و رژیم غذایی روزانه شما حاوی مقادیر مختلفی از آنهاست.پس آب قهوه ای که از شیر بیرون می آید را نمی توان برای تندرستی مضر دانست.

ولی صبر کنید!شما دلیلی ندارید که از خود راضی باشید و بی خیال آب قهوه ای که از شیر بیرون می آید شوید!زنگ لوله های شما به صورتی دیگر روی سلامتی شما اثر دارد.آب زنگی بستری برای رشد و نمو باکتری ها است و می تواند موجب بیماری شود.از سوی دیگر زنگ آب نشانه ای از خوردگی و ترک خوردگی لوله ها است و به نوبه خود آب را در معرض آلاینده های هوا قرار می دهد و همچنین احتمال نشت آب را به داخل خانه شما زیاد می کند.لوله های نشتی یکی از مهمترین عوامل ایجاد کپک هستند و خانه شما را در معرض هجوم کپک قرار می دهند.پس زنگی که رنگ قهوه ای به آب می دهد بالقوه توانایی ایجاد مخاطرات تندرستی را دارد.

3-آب قهوه ای برای چیز دیگری هم بد است؟

آب قهوه ای ممکن است مستقیما روی تندرستی شما اثر نداشته باشد ولی می تواند شرایط ناگواری را بوجود آورد.برای نمونه زنگ مزه فلزی به آب آشامیدنی می دهد.به علاوه اگر آب زنگی را در نوشابه های سرد یا داغ اضافه کنید,معمولا آب به سیاه بد منظره تغییر رنگ داده و بوی مشمئز کننده ای هم می گیرد.زنگ آب وقتی در آشپزی مصرف می شود,عناصر غذایی و به ویژه سبزیجات سیاه می شوند و مزه نامطبوع می گردد.

آهن آب روی لباسشویی و ظرفشویی اثر می گذارد و باقیمانده آن روی موها باقی می ماند.احتمالا بلوندها این آخری را احساس نمی کنند.به علاوه زنگ , سیستم آبرسانی را مسدود می کند و باعث می شود که سینک پس بزند.شاید الان شما احساس اذیت شدگی کرده باشید و بخواهید برای رفع مشکل سراغ لوله کش بروید!

4-چطور از آب قهوه ای خلاص شوید؟

برای رهایی ابتدا به عامل ریشه ای توجه کنید.اگر فقط آبگرمکن شما آب قهوه ای تولید می کند ,احتمالا میله آند مشکل دارد و باید تعویض گردد.نقص در دیگ بخار یا آبگرمکن خانه شما ممکن است باعث قهوه ای شدن آب گردد.در حالت دوم شما نیاز به تعویض آبگرمکن دارید در حالی که در نمونه اول خرید شیر یکطرفه جدید برای هر دیگ بخار مشکل را بر طرف می کند.

اگر آب قهوه ای هم از سیستم آب گرم و هم از سیستم آب سرد خانه تان خارج می شود مشکلی بحرانی دارید و منبع آلودگی قبل از اینکه خط اصلی آب شاخه شاخه بشود قرار دارد.اگر آب قهوه ای از شیر آب بیرون می آید,لوله های گالوانیزه را باید اولین مقصرها دانست.پس بهترین راه برای مدیریت این مشکل این است که این لوله ها را با کارهای لوله کشی مسی جایگزین نمایید.

5-برای جلوگیری از تکرار مشکل چه باید کرد؟

مخازن آب داغ عمر 10 ساله دارند.مخازن آب داغ تمایل به نشتی دارند و زنگ ایجاد شده را داخل دستگاه می کنند.پس ایده آل این است که با گذر این مدت مخازن را جایگزین نمایید تا از مشاهده آب داغ زنگی آسوده گردید.یک فیلتر آهن و یا نرم کننده آب که در نقطه ای که در خانه شما آب وارد لوله می شود,قرار می گیرد محتملا راحت ترین راه است که از وقوع مجدد اتفاق ممانعت می نماید و به ویژه اگر منبع تامین آب شما چاه باشد مفید است.

آب قهوه ای و آب زنگی فقط آه و ناله شما را در پی ندارد.همچنان که به وضوح بیان شد این آب می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و به وسایل الکتریکی شما هم آسیب بزند.خوشبختانه راه های زیادی وجود دارند که آب قهوه ای را در دهانه ورود نگاه داشته و به مصرف کنندگان اجازه می دهند که از آب خالص و تمیز استفاده نمایند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها