بازدید 10421
با غیبت های مکرر و عدم مشارکت نمایندگان در رای گیری ها

حال این روزهای مجلس شورای اسلامی خوب نیست!

رای گیری برای یک طرح با 60 غائب و 71 نماینده ای که رای نداده اند صورت گرفته. یک مصوبه دیگری با 77 غائب و 34 نفری که مشارکت نکرده اند،تصویب شده،دیگری با 75 غائب و 80 نفری که مشارکت نکرده اند. رکورد هفته گذشته مصوبه ای است که با 84 غائب و 69 نفر که رای نداده اند انجام شده است. حال این روزهای مجلس شورای اسلامی خوب نیست.
کد خبر: ۵۶۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸ 30 January 2016
در هفته‌ای که گذشت، همچون همیشه در مجلس شورای اسلامی، سه جلسه علنی برگزار شد و نمایندگان در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در این جلسات شرکت کردند.

به گزارش «تابناک»، هر چند تب و تاب انتخابات و ماجرای بررسی صلاحیت‌ها، سایه سنگینی روی آرامش صحن دارد، در سه روز بهارستان نشینان موفق به تصویب چند طرح و لایحه مهم شدند، که در صورت تأیید شورای نگهبان در آینده نزدیک، تأثیرات بسیاری در جامعه ایجاد خواهد کرد.

لایحه عضویت دولت ایران در کنسرسیوم زیرساخت کلید عمومی آسیا، کلیات طرح تقویت بسیج مستضعفین، موافقت نامه همکاری بین ایران و جمهوری چک برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تصویب مصادیق جرم سیاسی، طرح‌ها و لوایحی بود که در این سه روز نمایندگان به آن رأی مثبت دادند.

به موجب لایحه عضویت دولت ایران در کنسرسیوم زیرساخت کلید عمومی آسیا، به دولت اجازه داده شد در مشارکت (کنسرسیوم) زیرساخت کلید عمومی آسیا به شرح منشور و آیین‌نامه پیوست، عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک اقدام کند.

وکلای ملت با ۱۵۱ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن علنی، جزئیات ماده واحده لایحه مذکور را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح روز سه‌شنبه پارلمان، کلیات طرح تقویت بسیج مستضعفین را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند. وکلای ملت با ۱۵۰ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات طرح مذکور را مصوب کردند.

در روز بعد، وکلای ملت با ۱۵۲ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات این لایحه موافقتنامه را مصوب کردند و سپس با ۱۵۱ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن علنی، ماده واحده و جزئیات لایحه مذکور را به تصویب رساندند.

همچنین نمایندگان در بررسی بند‌های طرح جرم سیاسی، بند اول آن را با ۱۱۲ رأی موافق مصوب کردند. بند دوم این طرح مهم هم با ۱۱۲ رأی موافق، ‌۱۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر به تصویب رسید. نمایندگان ماده بعد این طرح را نیز با ۱۱۹ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر به تصویب رسید.

جدای از محتوای بحث‌های مطرح در طرح‌ها و لوایح مورد بحث در مجلس، نگاه به آمار نشان می‌دهد که در کل جلسات برگزار شده در مجلس از تعداد ۲۸۷ نماینده مجلس شورای اسلامی، به طور متوسط ۲۱۸ نماینده در مجلس حضور داشته و حدود ۶۹ نماینده در سه روز گذشته غایب بوده‌اند.

همچنین آمار فوق نشان می‌دهد، میزان مشارکت نمایندگان در بررسی طرح‌ها و لوایح مورد بحث، کمتر از ۵۰ درصد بوده و به طور متوسط، از ۲۸۷ نماینده حاضر در مجلس، ۴۲/۱۴۶ تن در رأی گیری‌ها شرکت کرده‌اند و برای بیش از یک دوم نمایندگان مجلس بررسی این لوایح ارزش چندانی نداشته است، به گونه ای که یا در صحن حضور نداشتند و یا اینکه هیچ موضعی به این مصوبات از خود نشان نداده‌اند
.

مجلس در سه روز گذشته چند غایب داشت؟

این در حالی است که بنا بر دستور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز برگزاری نشست علنی در هفته گذشته، همه مرخصی‌های نمایندگان لغو شده بود. با وجود این، آمار‌ها نشان می‌دهد که توجهی به این دستور العمل نشده و حتی خود هیأت رئیسه نیز بر این موضع اصراری ندارد.

در سه روز گذشته، نام کمتر از سی نماینده مجلس به عنوان غایبتن غیرموجه از طریق تریبون مجلس اعلام شد؛ اما آمار‌ها و همچنین تعداد افراد حاضر در صحن علنی مجلس در هنگام رأی گیری‌ها، نشان می‌دهد که تعداد غایبان مجلس بیش از این‌ها بوده است.

بنابراین شاید بتوان به این نتیجه رسید که خود هیأت رئیسه نیز تمایلی به حضور نمایندگان در صحن ندارد، ولی دلایلی که باعث شده تا هیأت رئیسه به این نتیجه برسد، متفات است. شاید نیاز توأمان اعضای هیأت رئیسه به نمایندگان در موارد لازم، یا برخی لابی‌های پشت پرده از دلایل مماشات هیأت رئیسه با نمایندگان باشد! به نظر می‌رسد، یافتن پاسخ برای این پرسش ها به بررسی‌های جدی نیاز دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۸
احتمالا انگیزه ندارن!! ولی اگه هدف خدمت به مردم باشه و توکل به خدا، هیچ جای نگرانی و دغدغه بابت اینکه چرا رد صلاحیت شدم یا اینکه آیا مجددا رای می آورم نیست....
خب اسامی غایبین و متاخرین رو اعلام کنید
نمی‌دونم چرا اینکار انجام نمیشه

حقِ منِ شهرونده که بدنم نماینده‌ام چرا توی جلسات مجلس نیست.

حضورنداشتن توی صحن علنی مجلس حق‌الناس نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
چیزی رو از دست نداذیم. نگران نباش. به ویژه نماینده های این دوره .
بعد هم به عنوان شهروند تاحالا به نماینده تلفن زدی ؟ نامه زدی؟ توضیح خواستی ؟ اولویت های ساپورت و ... در شرایط که شهرهای کشور پر از موضوع و گرفتاری بوده. جایی که مردم گرفتار قوانین ناکارامد بودند و هیچ کس به فکرشون نبوده. حالا نباشند، باشند. واقعا فرقی نمی کند
خب اسامی غایبین و متاخرین رو اعلام کنید
نمی‌دونم چرا اینکار انجام نمیشه

حقِ منِ شهرونده که بدنم نماینده‌ام چرا توی جلسات مجلس نیست.

حضورنداشتن توی صحن علنی مجلس حق‌الناس نیست؟
میشه یکی توضیح بده اینا تو مجلس دقیقا دارن واسه چی اینهمه حقوق و مزایا و امتیازات میگیرن؟؟
پاسخ ها
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
واسه اينكه به كارهاي خودشون برسن
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
اینی که میگیرین برای حاضر نبودنه اگه بخوان برای بودنشون و درست و کارشناسانه کار کردن حقوق بگیرن که باید بودجه 95 یه بند داشته باشه اونم پرداخت حقوق نمایندگانه
کسانی که رای نمیدهند یا ساکتند حق مردم را ضایع میکنند ۰ لذا باید در مجلس بعدی نباشند ۰
کاش نظارت طوری بود که نماینده ای که با رای مردم وارد مجلس میشه این احساس رو داشته باشه که مدام در حال پایش است و حضور و غیابش رصد میشه و باید توضیح بده که چرا سر کارش که بابت اون داره حقوق و مضایا و .....میگیره حاضر نشده......ای کاش .....اما دریغا که هیچوقت اینطوری نبوده و نیست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
شما تا حالا تلاش کردید از نماینده شهرتون سوال کنید ، توضیح بخواهید ؟ نامه زدید؟ امضا جمع کردید؟
نمایندگان شیفته خدمتند.
اخر روزهای خدمت کردن نمایندگان به مردم است و چون باید با مردم خداحافظی کنند نارحت هستند بنده خدا ها!!!!؟؟؟
از رییس کمسیون اقتصادی رد صلاحیت شده چه خبر؟ دکتر ارسلان فتحی پور
واقعیت نماینده گی مجلس و نماینده ..اینجاست که همه چی در مورد شرکت در انتخاباتی که نمایندش در سال و ماههای آخر نمایندگیش مشخص میشه ،روشن میشه آیا اینا امتیازهای لازمو از وزرا گرفتن ؟
آیا دیگه اسیضائ وزیر براشون نفعی نداره ؟...
مردم همه چی رو میفهمن ..مردم نجیب
اگه همین ماه جلوی حقوق غایبین و بگیرن فورا حاضر میشن ضمنا میشه یکی بگه اینا اصلا تو مجلس چیکار میکنن تا حالا چه کار مفیدی برای این ملت انجام دادن که این حفوقهای بالا رو هم میگیرن .
بعد انتظار دارن مردم برند به اینا رای بدند واقعا؟

واقعا؟
احتمالا ویروس تعطیلی دانش اموزان در پایان سال تحصیلی که غیبت میکنند بمجلس سرایت کرده فقط تنها فرق این است که دانش اموز حقوق دریافت نمیکند ولی نمایندگان حقوقهای چند ین میلیونی میگیرند .که انهم حق الناس نیست .
مثل اينكه شما وكيل تسخيري بگيريد اما او در دادگاه غايب باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل