بازدید 20478

چرا آیت الله سیستانی کِلَش را تحریم کرد؟

کد خبر: ۵۶۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰ 27 January 2016
طراحی این بازی منطبق با منطق گروه‌های غارت‌گر و تروریستی است؛ برای مثال فرد بازی کننده اگر موفق شود خانه‌های طلا را فتح کند و منابع مالی را به هر قیمتی حتی کشتن دیگران به دست گیرد، باید حفاظت از آنها را هدف خود قرار دهد.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمود رضا قاسمی مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی - هنری سبک زندگی آلاء در گفت‌وگو با شبستان در تشریح اهداف و پیامدهای بازی کِلَش آف کِلَنز (clash of clans) اظهار کرد: استراتژی ها و تاکتیک‌های این بازی دقیقا مورد استفاده گروه‌های تروریستی تکفیری است.

وی ادامه داد: عرضه این بازی در سال 2012 از سوی شرکت سوپرسلِ فنلاند به بازار، همزمان با آغاز فعالیت های جنایت آمیز گروهک تروریستی داعش بود و اتفاقا آن ها از این بازی استفاده ابزاری بسیاری می کنند. در حقیقت غرب هر گاه برنامه ای برای کشوری یا منطقه ای دارد، پیش از آن با تولید فیلم های هالیوودی، بازی های رایانه ای، انیمشین زمینه سازی و مقدمه چینی می کند و بازی کلش آف کلنز را نیز می توان الگوی از پیش طراحی شده فعالیت های گروه تروریستی داعش دانست.

حجت‌الاسلام قاسمی با تاکید بر این که بازی های موبایلی و اندروید بُرد بسیاری داشته و از سوی دیگر بازی کلش با نوآوری ها و جذابیت های متعددی همراه است و این امر مخاطب را به خود جذب می کند، افزود: اهداف مختلفی را می توان برای طراحی این بازی برشمرد اما دو هدف عمده در آن، افزایش منابع مالی و پولی و افزایش کاپ بوده که هر دو این اتفاق، در گروه تروریستی داعش نیز در حال رخ دادن است.

این استاد دانشگاه با بیان این که داعش برای رسیدن به اهداف خود، به غارت بانک ها و منابع نفتی می پردازد، تصریح کرد: در بازی کلش نیز به همین صورت است یعنی فرد بازی کننده هرگز به این مساله فکر نمی کند پولی که دریافت کرده حق است یا خیر؟! بلکه او رویکردی را در پیش می گیرد و روستایی را غارت می کند و منابع مالی آن را در دست می گیرد. یعنی در ذهن جوان و نوجوان این مساله تداعی می شود که هدف پول است و برای رسیدن به آن حتی اگر انسانی کشته شود، خالی از اشکال است.

به گفته وی از سوی دیگر در این بازی اگر نیاز به جمع آوری پول باشد، فرد بازی کننده (گیمر) باید خانه هایی که از طلا یا اکسیر ساخته شده را محافظت کند و اگر افزایش کاپ نیز داشته باشد، باید تعداد خانه های اطراف شهر را هم بالا ببرد به عبارت دیگر او هم منابع مالی و هم اکانت سخت افزاری دریافت می کند.

این کارشناس فرهنگی اذعان کرد: وقتی این رویکردِ بازی کلش را با حمله داعش به پالایشگاه بیجی در عراق مقایسه می کنیم، در می یابیم این بازی کاملا با این حمله مطابقت دارد به دلیل آن که وقتی داعش پالایشگاه بیجی را تسخیر می کند، هم منابع مالی دارد و هم منابع سخت افزاری که به دست آورده است را باید حفاظت کند و محافظت از آن، همچون محافظت از خود است.

وی اضافه کرد: این رویکرد دقیقا در بازی کلش نیز دیده می شود و گویی طراحان این بازی منطبق با منطق گروه های غارت گر و تروریستی هستند. به طور مثال فرد بازی کننده اگر موفق شود خانه های طلا را فتح کند و منابع مالی را به هر قیمتی حتی کشتن دیگران به دست گیرد، باید حفاظت از آن ها را سرلوحه کار خود قرار دهد و در واقع پول از جان برای او اهمیت بیشتری دارد، که عملکرد داعش نیز دقیقا مطابق با این امر است.

حجت‌الاسلام قاسمی با بیان این که از سوی دیگر در بازی کلش آف کلنز، تصاویر افراد همچون تکفیری ها با ریش ها بلند است به گونه ای که در ذهن جوان و نوجوان، چهره داعش تداعی می شود و اتفاقا به این افراد در بازی افتخار می شود، گفت: نکته مهم دیگر بازی کلش آن است که فرد باید ساختمان های بیشتری را تصاحب کند که راه های مختلفی (غیر متعارف) پیشِ روی او گذاشته می شود. همچنین به او آموزش داده می شود در صورت شکست های پی در پی، ضربه نهایی وارد کند و حصارهای مختلفی دور خود بچیند و اهداف چند منظوره ای را پشت سر هم دنبال کند.

وی با اشاره به این که در واقع این بازی قابلیت های فوق العاده ای دارد که یکی از آن ها دفاع عمومی (در مرحله هفتم) است، ابراز کرد: یعنی در صورتی که فرد شکست هم خورد، باید از داشته های خود که با غارت به دست آورده است، دفاع کند. این موضوع را می توان با حرکات داعش مقایسه کرد. استراژی این گروه تروریستی نیز بر آن است که اگر هم شکست خورد، از داشته‌های خود با دفاع عمومی محافظت کند حتی به قیمت از دست دادن جان خود.

حجت الاسلام قاسمی تاکید کرد: به نظر می رسد از آن جا که این بازی قابلیت تغییر داشته و هر چه ارتقاء پیدا می کند، نوع جنگ ها و سلاح ها نیز دچار تحول می شود و حتی فرد بازی کننده می تواند برخی از شخصیت ها و جنایت کاران را وارد بازی کرده یا شعار نویسی و انتخاب پرچم داشه باشد، برای این بازی شرایطی خاص ایحاد کرده است.

وی با اشاره به تحریم اصل این بازی و فروش آن از سوی آیت الله سیستانی از مراجع عالیقدر جهان اسلام، یادآور شد: شاید این تحریم به دلیل قابلیت های ویژه آن از جمله استفاده از پرچم داعش، القای حس ویرانگری و ... به فرد باشد.

مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آلاء در پایان خاطرنشان کرد: در حقیقت ما در دنیای عجیبی زندگی می کنیم و ذهن جوانان و نوجوانان بازیچه دست جنایتکاران شده و شاید بتوان گفت این بازی کاملا با اقدامات جنایت کاران انطباق دارد و هنگام بازی، گویی خودِ نوجوان در این صحنه ها حضور داشته و با کشتار انسان های بی گناه و افتخار به این عمل، خود را قهرمان بداند! 

بر پایه این گزارش، پایگاه رسمی دفتر آیت‌الله سیستانی، نظر معظم‌له را درباره بازی "کلش اف کلنز" (clash of clans) و خرید و فروش مراحل بازی اعلام کرد.

در این استفتا آمده: آیت‌الله سیستانی در مورد جواز این بازی اظهار نظر نکرده اند و از این رو مکلف می تواند به حکم فقیه دیگری مراجعه کند، اما خرید و فروش مراحل بازی جایز نیست.

سید خضیر المدنی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حسینی در این رابطه گفت: حکم شرعی بازی کلش اف کلنز که این روزها در جامعه به ویژه میان جوانان شایع شده از نظر آیت الله سیستانی به دو بخش تقسیم می شود که اول در مورد اصل بازی و دوم در مورد خرید و فروش مراحل آن می باشد.

وی افزود: آیت الله سیستانی در مورد اصل بازی حکم جواز نداده اند و از این رو مؤمن مکلف باید از این بازی اجتناب کند یا اینکه به حکم فقیه دیگری به صورت الاعلم فالاعلم رجوع کند و از سوی دیگر ایشان خرید و فروش مراحل بازی را نیز غیر صحیح می داند و از این رو چنین معامله ای باطل است و فروشنده باید پول را به خریدار بازگرداند..
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی