بازدید 19717

تنها طبقه ثروتمند قدرت حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند!+ویدیو

با توجه به این نوع قیمت گذاری، با خرید سری بلیت‌های سیمرغ 1 و 2، نگاه نو و هنر و تجربه مجموعاً 352 هزار تومان هزینه بلیت برای هر شخص خواهد بود و همین هزینه در پردیس ملت برای هر تماشاگر، 800 هزار تومان خواهد بود که در این شرایط اقتصادی عددی بسیار قابل توجه است و بدین ترتیب بخش عمده مردم توان نزدیک شدن به این رویداد را ندارند.
کد خبر: ۵۶۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 20 January 2016
جشنواره فیلم فجر تنها برای طبقه ثروتمند برگزار می‌شود؟
عرضه بلیت‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر همچون سال‌های پیشین در حالی صورت پذیرفت که نه تنها سالن‌های سینما افزوده نشد، بلکه تدبیری برای کاهش قیمت بلیت‌های این رویداد ملی نیز در نظر گرفته نشد تا جشنواره سی و چهارم نیز همچون جشنواره‌های پیشین تنها برای گروهی خاص ار مردم در دسترس باشد.

به گزارش «تابناک»؛ اگرچه برخی از شرایط دشوار و کاهش مخاطب سینمای ایران و استمرار این روند به درستی سخن به میان می‌آورند اما همچنان رویای سینما برای بسیاری مردم وجود دارد؛ مردمی که اگر جشنواره فیلم فجر در شهرهایشان دایر نباشد، راهی تهران می‌شوند و برای تماشای تازه‌ترین آثار سینمای ایران به خود سختی‌های فراوان می‌دهند.

با این وجود تماشای فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر، هر سال دشوارتر و پرهزینه‌تر شده و کوششی نیز برای کاهش هزینه‌ها مشهود نبوده است. اکنون به جز تعداد محدودی از بلیت‌های هر فیلم که در صف‌های مقابل سینماها فروخته می‌شود، بخش عمده بلیت‌ها به صورت سری یازده تایی فروخته می‌شود که قیمت هر سری بلیت -به استثنای 2 سالن سینما- 88 هزار تومان است.

حال اگر قصد داشته باشید در پردیس سینمایی ملت که کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر لقب گرفت، در حضور عوامل هر فیلم به تماشای آثار بنشینید، برای هر سری یازده تایی بلیت باید مبلغ 200 هزار تومان پرداخت کنید؛ رقمی قابل توجه که پرداختش برای گروهی از مردم دشوار نبود و به همین دلیل فروش بلیت‌های جشنواره در همه سینماها از جمله سینماملت ظرف 5 دقیقه به پایان رسید و افزایش سقف بلیت فروشی که صرفاً مشمول پردیس ملت شد نیز به سرعت خریداری شد.

تنها طبقه ثروتمند قدرت حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند!

با توجه به این نوع قیمت گذاری، با خرید سری بلیت‌های سیمرغ 1 و 2، نگاه نو و هنر و تجربه مجموعاً 352 هزار تومان هزینه بلیت برای هر شخص خواهد بود و همین هزینه در پردیس ملت برای هر تماشاگر، 800 هزار تومان خواهد بود که در این شرایط اقتصادی عددی بسیار قابل توجه است و بدین ترتیب بخش عمده مردم توان نزدیک شدن به این رویداد را ندارند.

بلیت‌فروشی فیلم‌های جشنواره نیز با چنان دشواری‌ و محدودیتی مواجه شده که تکیه بر این فرصت برای تماشای فیلم‌های سینمایی، همراه با ریسک بالای عدم دسترسی به بلیت و عدم امکان تماشای این آثار است. در واقع امکان اینکه مردم عادی با سپری کردن ساعات متعدد در مقابل سینماها برای خرید تک بلیت فیلم‌ها، بتوانند آثار روز سینمای ایران را مشاهده کنند، بسیار اندک است و به همین دلیل این جشن ملی، به جشنی برای طبقه ثروتمند بدل شده است.

اگر واقعاً این باور وجود دارد که جشنواره فجر یک جشن ملی است، باید با افزایش تعداد و ظرفیت سینماهای میزبان جشنواره و تغییر رویه بلیت فروشی -نظیر پیش فروش آنلاین بلیت‌ها به صورت تک بلیت- امکان بهره برداری عمومی تر از این رویداد فراهم شود و اگر این نگاه وجود ندارد، جشنواره فیلم فجر نیز همچون سایر جشنواره‌ها، برای هر فیلم بیش از سه اکران برقرار نکند، چرا که عدم برگزاری اکران‌های عمومی بهتر از شرایط کنونی است که تنها یک قشر خاص امکان تماشای آثار روز سینمای کشور را دارند.

البته نباید فراموش کرد که این چالش در سال‌های اخیر مشهود بوده و میراث مدیران پیشین این رویداد است و دبیر این دوره از جشنواره نیز قصد نداشته حجم بالایی از تغییرات را در این رویداد به اجرا درآورد و تغییرات وسیع تر از به دوره‌های آینده این رویداد محول ساخته است؛ تغییراتی که انتظار می‌رود شامل سیاست گذاری منطقی درباره حضور مخاطبان عام به شکل صحیح باشد و جشنواره فیلم فجر از جشنواره ثروتمندان فاصله بگیرد.

ویدیو حواشی جشنواره فیلم فجر پیرامون خرید و فروش بلیت سینما را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 28
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۴
بله . . . . کلا سیستم مملکت برای پولدار ها چیده شده . پول داری ماشین وارداتی سوار شو نداری پراید . . . پول داری بلیت جشنواره گیرت میاد نداری برو معرکه گیری . . . پول داری مرغ وگوشت بخور نداری پای مرغ رو بجوشون توش نون تیلیت کن بخور . . . پول داری تور نفری 15 میلیون تومنی بگیر برو گردش نداری یه قابلمه لوبیا پلو درست کن و پارک سرکوچه . . . . بازم بگم یا بسه ؟
پاسخ ها
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
من نفهمیدم شما مردم ایران چه جور ادمهایی هستید با یه خبر خوب قربون صدقه کشور و رییس جمهور میرید با یک چنین خبرهایی از هر چی زشتی و بی عدالتی در این مملکت میگید تکلیفتون با خودتون معلوم نیست
خودرویی که حداقل الودگی را داشته باشد قشر ثروتمند سوار می شود ورزش زمستانی برای قشر ثروتمند است میوه سالم و با کیفیت برای قشر ثروتمند مصرف دارد قالی تبریز را قشر ثروتمند زیر پا می اندازد قشر ثروتمند است که سرمایه گذاری و شغل ایجاد می کند قشر ثروتمند ....
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
خب شما هم دیگه زیاد داری از تقوا دور میشیااااا، نکنه میخوای طلا رو هم به نرخ مس برات حساب کنن. از امکانات عمومی داریم حرف میزنیم نه مسائل لوکس شخصی.
من نمیدونم چرا کارهای خوب رو از دنیا یاد نمیگیریم
مثل اسکار همه رو اکران کنند و بعد در مراسمی بهشون جایزه بدهند.
اینطوری همه مردم تو این قضاوت دخیل هستند و هم اینکه از این اتفاقات نمی افته که ما به سختی چندتا دونه فیلم رو ببینیم
برای هر چیزی که تقاضای زیاد دارد دو مکانیسم توزیع قابل تصور است: 1- مکانیسم بازار و قیمت 2- مکانیسم پارتی بازی و رانت
انتخاب با شماست
رایگان هم باشه من نمیرم چون چیزی از توش در نمیاد
آخه از این شریفی نیا چیزی گیر ادم میاد؟
همه چیز برای طبقه ثروتمند است
دیگه از دوا و درمون که مهمتر نیست
روز به روز بيشتر باور پيدا مي كنيد به نظام سرمايه داري. ...
هنوز متوجه نشده ايد اين فيلم ها براي ما نيست ؟
من توانش رو هم دارم ولی عمرن پولم رو اینجا خرج کنم ،این مثل اینه یه پیتزا بخوری 2 میلیون تومن ....
طبقه ضعیف باید با ماهی 800 هزارتومن سر کنه اونوقت این از ما بهترون....................
کی گفته که مردم باید بیایند و جشنواره را ببینند .... جشنواره یعنی حرفه ایی ها ...
البته گران بودن که گران هست !
ولی ما دیروز با 88000 تومان برای 11 روز بلیط گرفتیم در فرهنگ 2
که می شود همان نرخ سینمای معمولی . خلاصه هشتصد هزار تومان نشد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل