بازدید 52387
اتفاق بزرگی که به زودی چشم‌ها را به کشورمان خیره خواهد کرد؛

رونمایی از موشک ماهواره‌بر سیمرغ در پایگاه فضایی امام خمینی(ره)

می‌توان دستیابی به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری و توان حمل باز ۱۰۰ کیلوگرمی ـ که از ویژگی‌های ماهواره بر سیمرغ است ـ را اتفاقی شگرف دانست و انتظار داشت که جهانیان از آزمایش موفقیت آمیز این موشک انگشت به دهان بمانند، به ویژه در این روز‌ها که آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های موشکی علیه کشورمان، بار دیگر نشان داده‌اند قابل اعتماد نیستند و موضع خصمانه دارند.
کد خبر: ۵۶۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸ 20 January 2016
پس از مدتی سکوت در حوزه فضایی کشورمان، به زودی شاهد چند اتفاق همزمان در این عرصه خواهیم بود؛ اتفاق‌هایی که بی شک توجه ها را به کشورمان معطوف خواهد کرد و موجب شگفتی بسیاری کشورها خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، با نهایی شدن مراحل ساخت ماهواره بر «سیمرغ»، به زودی شاهد پرتاب آزمایشی این موشک ماهواره بر پیشرفته ایرانی، از نوع دو مرحله‌ای با سوخت مایع، خواهیم بود؛ اتفاقی که می‌تواند قابلیت‌های فضایی کشورمان را افزایش داده، موجبات اعزام ماهواره‌های نسل جدید کشورمان به فضا را فراهم آورد و از همه مهم‌تر، لایه‌های بالا‌تر مداری را به نام کشورمان به ثبت برساند.

یک منبع آگاه با اعلام این خبر به «تابناک»، گفت: پایگاه فضایی امام خمینی (ره) آماده بهره برداری شده و در روزهای آتی، مراحل کنترل نهایی آن جهت پرتاب سیمرغ سپری خواهد شد تا طی یکی دو هفته آتی، نخستین پرتاب آزمایشی این موشک ماهواره بر صورت پذیرد و از ایستگاه فضایی کشورمان بهره برداری رسمی شود.

بهره برداری از پایگاه فضایی مجهز کشورمان که راه را برای آینده صنعت فضایی کشورمان هموار می‌سازد؛ اینقدر که بتوانیم در قالب هاب فضایی منطقه عمل کنیم و وارد فاز تجاری سازی محصولات فضایی مان شویم. به ویژه اکنون که هم توانایی ساخت ماهواره داریم، هم مجهز به انواع موشک‌های ماهواره بر هستیم و هم ایستگاه فضایی جهت شلیک موشک‌های فضایی پیشرفته‌تر به فضا را هم داریم.

افزایش دو برابری توانایی‌ها با سیمرغ


رونمایی از سیمرغ از این روی اهمیت دارد که می‌دانیم این موشک ماهواره بر، برتری چشمگیری به نسبت ماهواره بر‌های قبلی کشورمان دارد؛ چه از نظر قدرت پیشران، چه از دید مداومت اوج گیری و دستیابی به ارتفاعات بالا‌تر جوی و چه از منظر وزنی که می‌تواند با خود حمل کند.

اگر «ماهواره بر سفیر امید» توانایی حمل وزنی تا حدود ۲۵ کیلوگرم و رسیدن تا ارتفاع ۲۰۰ تا ۲۷۰ کیلومتری از سطح زمین را داشت و زمینه ساز پرتاب موفقیت آمیز «ماهواره بر سفیر ۱»، قرار دادن ماهواره ایرانی در مدار به کمک آن و قرار گرفتن کشورمان در زمره ۹ کشوری که توانمندی ارسال ماهواره به فضا دارند، شد، سیمرغ ماهواره‌های پیچیده‌تر و سنگین تری را در مدارهای بالاتری قرار می دهد و موفقیت‌های جدیدی برای کشورمان رقم می زند.


این در حالی است که از سال ۱۳۸۷ که ماهواره امید در مدار قرار گرفت، تا کنون، دانشمندان کشورمان موفق شده‌اند موشک ماهواره بر سفر را در دو مرحله بازطراحی و بهینه سازی کرده و دو نسل «سفیر ۱-آ» و «سفیر ۱-ب» را از دل آن پدید آورند؛ ارتقایی که موجب شده، این ماهواره بر‌ها به امکاناتی مانند موتور ترمزی، سیستم جداسازی ماهواره، حسگر‌ها و سیستم تله متری و امثال آن مجهز شده و ارتفاع حضیض پروازی شان تا ۲۷۵ کیلومتر و توان حمل بارشان تا ۵۰ کیلوگرم افزایش پیدا کند.

اینجاست که می‌توان دستیابی به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری و توان حمل باز ۱۰۰ کیلوگرمی که از ویژگی‌های ماهواره بر سیمرغ است را، اتفاقی شگرف دانست و انتظار داشت، جهانیان از آزمایش موفقیت آمیز این موشک انگشت به دهان بمانند، به ویژه در این روز‌ها که آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های موشکی علیه کشورمان، بار دیگر نشان داده‌اند قابل اعتماد نیستند و موضع خصمانه دارند.

درخشش «طلوع» چشم انتظار رونمایی از «سیمرغ»


همان گونه که گفتیم، پرتاب آزمایشی ماهواره بر سیمرغ ـ که پیشتر برخی آن را سفیر ۲ هم می‌نامیدند ـ به نوعی افتتاح پایگاه فضایی امام خمینی (ره) نیز هست؛ پایگاهی که در استان سمنان واقع شده، منطبق بر استانداردهای دنیاست، تمامی مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان و اساتید ایرانی صورت گرفته و مأموریت آماده‌سازی و پرتاب ماهواره‌برهای سنگین را به عهده دارد.

با این حساب، کشورمان به زیرساخت آزمایش و ساخت ماهواره برهای سنگین دست خواهد یافت و خواهد توانست گامی موثر در راستای تکمیل موشک‌های ماهواره بر سنگینی همچون «قائم» ـ که موشک ماهواره بر از نوع چهار مرحله‌ای با سوخت جامد، با توان حمل بار یک تنی به ارتفاع هزار کیلومتری خواهد بود ـ بردارد.

با این حساب پی خواهیم برد که پرتاب ماهواره بر سیمرغ از چه درجه‌ای از اهمیت برای کشورمان برخوردار است؛ اهمیتی که محدود به این سطح نمی‌ماند، بلکه تکمیل کننده فرایند ساخت و توسعه ماهواره‌ها در کشورمان نیز به شمار می‌آید.

این را می‌شود از هدف غایی ساخت ماهواره بر سیمرغ دریافت که قرار است با پرتاب ماهواره سنجش از راه دور «طلوع» در سال ۹۵، این ماهواره رونمایی شده در سال ۱۳۸۸ را در مدار قرار داده و زمینه را برای طراحی، تولید و پرتاب ماهواره‌های پیچیده‌تر و مدرن‌تر، آماده کند؛ ماهواره‌هایی با قابلیت‌های بزرگ که فعلا توان قرار دادنشان در جو با کمک موشک‌های ماهواره بر فعلی کشورمان فراهم نیست.

فرایندی که افق ترسیم شده برای آن در سال ۱۴۰۴، طراحی، ساخت و در مدار قرار دادن ماهواره‌های بزرگ ایرانی، با کاربردهای مختلف است که می‌تواند در مباحث گوناگون به کارمان بیاید. از جمله ارسال امواج تلویزیونی به نقاط مختلف دنیا، پوشش تله متری اتفاقات سطح کشور و...؛ پازلی که با پرتاب امثال سیمرغ، روز به روز تکمیل‌تر خواهد شد و کشورمان را موقعیت ممتازتری در جهان قرار خواهد داد.

ویدیو رونمایی از موشک ماهواره‌بر سیمرغ را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 785
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل